Gå til innhold

Dere med periodontitt/tannkjøttbetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk nylig påvist periodontitt. Er i midten av tredveårene, og stresser vel litt med tanken på å potensielt miste tenner etter hvert. Har allerede rukket å få enkelte lommer på 5/6mm.

Noen med erfaring med sykdommen? Hvor dype lommer har dere og hvordan har sykdommen utviklet seg?

Hadde satt pris på om noen ville dele erfaringer.

Anonymkode: 3d2cd...087

• Hjerte 2
Skrevet

Er 54 år og har hatt det i drøye 15 år (som vi vet i det minste). Jeg vet ikke hvor dype lommene er (selv om hun nok sier det), men går jevnlig til kontroll - 1 gang i året for rens og sjekk. I starten var jeg der oftere, men er såpass flink med mellomromsbørster og generell rengjøring at jeg ikke har mistet noen tenner. Har fått økt mellomrom mellom noen tenner, men det er til å leve med. Har en tannkjøttspesialist som følger meg opp, utenom min vanlige tannlege, og har lav terskel for å ta kontakt om det er noe. 
Hadde perioder (særlig) i starten hvor jeg har måttet bruke corsydol, og har også fått annen medisin ved aktiv betennelse, men dette har gått greit over. Er selv veldig var på forandringer i tannkjøttet (smerter/blødning etc) og klarer å forhindre at det blusser opp. Tannkjøttspesialisten er veldig fornøyd med (den manglende) utviklingen av sykdommen hos meg, heldigvis. 

Anonymkode: 1f6de...273

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar.

Vet du hvorfor du ble henvist til spesialist? Jeg har ikke blitt henvist til spesialist. Går til rens hos vanlig tannlege med 4 måneders mellomrom. Ser at tannkjøttet mitt er mørkerødt flere plasser langs tennene. Blør også ved bruk av mellomromsbørster. Har ikke fått noen medisin mot betennelse.

Ts

Skrevet

Jeg fikk påvist tannkjøttbetennelse for noen år tilbake (sikkert 12-15 år). Det var bare begynnende og ikke langtkommet. Jeg ble da ilagt et strengt regime med tanntråd og corsodyl (tidsbegrenset grunnet fare for misfarging). Da gikk det faktisk over, og jeg har ikke hatt betennelse i tannkjøttet siden. Jeg har sikkert vært utrolig heldig, men det kan være verdt et forsøk.

Anonymkode: 2f8cd...637

Skrevet

Jeg ble henvist til spesialist fordi tannlegen min konstaterte periodontitt ved sånn "mini-ct-scan" som tannleger gjør på munnhulen og hun følte vel at jeg ville få bedre og kyndigere oppfølging av en som var ekspert på området... 

Anonymkode: 1f6de...273

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en akuttvariant.. på 5år røyk 15 tenner.. jeg har Aldri hatt hull i tennene. Aldri. Og er veldig nøye med tannhelsen.

Søsteren min har hatt det 4år lengre enn meg og har kun mistet en tann.

Jeg er 36, og hun 42..

Anonymkode: 39961...b3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg fikk påvist tannkjøttbetennelse for noen år tilbake (sikkert 12-15 år). Det var bare begynnende og ikke langtkommet. Jeg ble da ilagt et strengt regime med tanntråd og corsodyl (tidsbegrenset grunnet fare for misfarging). Da gikk det faktisk over, og jeg har ikke hatt betennelse i tannkjøttet siden. Jeg har sikkert vært utrolig heldig, men det kan være verdt et forsøk.

Anonymkode: 2f8cd...637

Da var det kanskje gingivitt eller veldig mild periodontitt du hadde? Da kan nok tanntråd og Corsodyl fungere. Jeg er dessverre forbi det stadiet og må gå til jevnlig rens. Bruker også tanntråd daglig. Håpet mitt er at sykdommen skal holde seg i sjakk.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en akuttvariant.. på 5år røyk 15 tenner.. jeg har Aldri hatt hull i tennene. Aldri. Og er veldig nøye med tannhelsen.

Søsteren min har hatt det 4år lengre enn meg og har kun mistet en tann.

Jeg er 36, og hun 42..

Anonymkode: 39961...b3e

Det hørtes ikke noe særlig ut. Har du fått implantater eller protese?

Hvordan forløp sykdommen for deg? Hadde du ingen effekt av rens eller annen behandling?

Ts

Skrevet

Eg har hatt det frå eg var 24 år, mange i min familie har det. Litt merkelig! Eg er 36 år nå og husker ikkje alt. Men eg bruker mellombørster morgon og kveld, munnskyld. Tanntråd. Renser kvart 6 månad og måler lommer. Har ikkje mista tenner, er veldig nøye. Opererte tidlegare I år, løfta opp tannkjøttet og rensa. Jekslane mine er lause, eg kjem til å mista dei på sikt kanskje. 

Anonymkode: ca1f6...ec9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eg har hatt det frå eg var 24 år, mange i min familie har det. Litt merkelig! Eg er 36 år nå og husker ikkje alt. Men eg bruker mellombørster morgon og kveld, munnskyld. Tanntråd. Renser kvart 6 månad og måler lommer. Har ikkje mista tenner, er veldig nøye. Opererte tidlegare I år, løfta opp tannkjøttet og rensa. Jekslane mine er lause, eg kjem til å mista dei på sikt kanskje. 

Anonymkode: ca1f6...ec9

Gener spiller jo en rolle i disposisjon for sykdommen, så kanskje ikke så merkelig at mange i familien din har det?

Vet du hvor dype lommer du har? Jeg har lest om sånn renseoperasjon. Kanskje det blir aktuelt i mitt tilfelle også.

Håper jekslene dine holder en god stund til!

Ts

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts! Hvordan symptomer har du?

Jeg har veldig ømt tannkjøtt, men tannlegen mente det ikke var periodontitt. Fikk likevel regime med mellomromsbørster og munnskyll. I begynnelsen blødde det med mellomromsbørstene. Har sluttet å blø nå, men er ømt. Ømheten gav seg litt etter litt som det sluttet å blø, men i dag er det veldig ømt igjen. Tror jeg skal bestille ny time hos tannlegen😳 Er 46 år. 

Anonymkode: a685d...40f

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er et par år siden jeg fikk det påvist nå, kanskje mer. Det var tannlegen min som fant det ut og henviste meg, heldigvis fant han det ganske tidlig så det skal ikke være akutt og jeg bør få beholde tennene i følge spesialisten. I begynnelsen var jeg hos spesialist kanskje hver 3-4 uke for rens og måling av lommer. Nå tar jeg rens ca hver 6 måned hos min egen tannlege pga spesialisten er i en by et stykke unna. Tror jeg følges opp av spesialist fortsatt, men det er typ 1 gang i året eller noe. 

Husker ikke hvor dype lommene mine var, men de fleste var ikke så ille og så var det noen som var litt verre. Må bli bedre på tanntråd og så bruker jeg mellomromsbdørster, tanntråd og en tannbørste med én bust (aner ikke hva det heter) hver kveld. Elektrisk tannbørste er veldig bra, min spesialist anbefalte IO-serien, ikke så viktig å ha den nyeste for det er mest ting i appen som er annerledes og de eldre modellene pusser like bra. Om kvelden bruker jeg god tid og  pusser jeg tennene først nøye én gang over hele uten tannkrem og så én gang raskere over med tannkrem. Ble anbefalt å bruke Duraphat tannkrem for den har mer fluor, men da kan man ikke bruke munnskyllevann i tillegg.

Anonymkode: bb8e7...154

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det. Demotiverende. Man mister faktisk lyst til å pusse, rense, fikse fordi man vet man ikke blir kvitt sykdommen uansett hva man gjør. 

Anonymkode: 0f0bf...c1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 16.14):

Takk for svar.

Vet du hvorfor du ble henvist til spesialist? Jeg har ikke blitt henvist til spesialist. Går til rens hos vanlig tannlege med 4 måneders mellomrom. Ser at tannkjøttet mitt er mørkerødt flere plasser langs tennene. Blør også ved bruk av mellomromsbørster. Har ikke fått noen medisin mot betennelse.

Ts

Be om henvisning til Holtanklinikken i Bø i Telemark, om du kan, til spesialist Preus. Så fort som mulig, du kan med det kanskje stoppe sykdommen helt. 

Anonymkode: aae23...430

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Be om henvisning til Holtanklinikken i Bø i Telemark, om du kan, til spesialist Preus. Så fort som mulig, du kan med det kanskje stoppe sykdommen helt. 

Anonymkode: aae23...430

Reklame. 

Mange sånne "spesialister" er absolutt ikke flinke

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slike tannkjønnsykdommer er gullminer for tannleger. De tjener veldig bra på folk som kommer inn flere ganger i året for rensing. Det er bare tull.

Anonymkode: 47d74...c17

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har det. Demotiverende. Man mister faktisk lyst til å pusse, rense, fikse fordi man vet man ikke blir kvitt sykdommen uansett hva man gjør. 

Det er noe forskning som tilsier at tarmfloraen påvirker denne sykdommen. Så hvis man klarer å endre tarmflora, så kan man helbredet den.

AnonymBruker
Skrevet

Ble henvist til spesialist. Det har gått 30 år, og med god behandling har sykdommen holdt seg i sjakk. Har kun mistet 2 jeksler, og derfor fått 2 på stift. Du må si at du skal henvises til spesialist.

Anonymkode: 6733d...499

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er noe forskning som tilsier at tarmfloraen påvirker denne sykdommen. Så hvis man klarer å endre tarmflora, så kan man helbredet den.

Ikke hvis den er kronisk vel? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 17.30):

Hei ts! Hvordan symptomer har du?

Jeg har veldig ømt tannkjøtt, men tannlegen mente det ikke var periodontitt. Fikk likevel regime med mellomromsbørster og munnskyll. I begynnelsen blødde det med mellomromsbørstene. Har sluttet å blø nå, men er ømt. Ømheten gav seg litt etter litt som det sluttet å blø, men i dag er det veldig ømt igjen. Tror jeg skal bestille ny time hos tannlegen😳 Er 46 år. 

Anonymkode: a685d...40f

Jeg har tilbaketrukket tannkjøtt på enkelte tenner. Tannkjøttet er mørkerødt langs tennene. Lite hevelse, så det er ikke sånn veldig synlig ved første øyekast at tannkjøttet er betent. Har ømt tannkjøtt enkelte plasser. 

Hvis du ikke har periodontitt, så har du kanskje gingivitt? Det er jo reversibelt dersom man er nøye med tannhygienen. Kanskje derfor du fikk regime med munnskyll og mellomromsbørster? At du har sluttet å blø er jo et godt tegn. Men ja, det burde jo ikke være ømt i lang tid, så sikkert ikke dumt med ny tannlegetime. Forsikre deg om at mellomromsbørstene du bruker er i riktig størrelse.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...