AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Hei! (Se fet skrift om du ikke orker bakhistorien og bare vil se spørsmålet) Jeg vet dette kanskje høres overfladisk ut, men det er et genuint "problem" jeg har som jeg føler jeg bør ta tak i. Jeg går VG3, og forsøker å spare penger til studier neste år, slik at det blir lettere med lån. Jeg jobber omtrent 15-20 kvelder i måneden og tjener ca. 10000kr i måneden. I tillegg bor jeg på hybel. MEN her er problemet, jeg har en tendens til å bruke alt for mye på gaver til folk, fordi jeg føler det er så høye forventninger til hva folk skal få. I fjor brukte jeg omtrent 500-800kr per julegave, og kjøpte til relativt mange. Nå vet ikke jeg hva som er normalt, men føler dette er litt mye å legge ut for en person som på tidspunktet var 17 år gammel. Nok en gang, jeg vet det høres overfladisk ut, og jeg er så klart takknemlig for at jeg faktisk har midler til det. Men jeg har ikke et ønske om å bruke SÅ mye penger, jeg prøver tross alt fokusere på fremtiden. Har dere noen gode råd for hvordan man kan fikse fine julegaver til en rimelig pris, uten at en endre opp med å kjøpe masse "dritt" og småting som aldri blir brukt. Jeg setter pris på å få gaver uansett hva jeg får, men når jeg gir en gave er jeg opptatt av at det skal være noe nyttig eller noe de får glede av. Derfor ønsker jeg heller ikke kjøpe masse småting som nevnt over her. Jeg vet bruktbutikk er et godt alternativ her, men er redd vennene mine skal blir sure om de finner ut det de får er brukt. Kanskje bare overtenker jeg, og kanskje har jeg dårlig venner siden jeg er så redd de skal bli sure på meg. Men ja. Håper ikke noen av dere ser på meg som helt teit her, var litt vanskelig å formulere meg uten å høres "cocky" ut, men håper dere forstod hva jeg mente her. Anonymkode: dce42...b3a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Har dere typ messer dere kan dra på og kjøpe for eksempel hjemmestrikkede sokker, eller bedre kan du strikke selv? Så legger du et flakslogg inni pakken sammen med et kort som sier "håper du har vinnerlykke" Anonymkode: 10b93...6ab
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Sokker, strømper og slikt - Epla evt se her.. Anonymkode: 10b93...6ab
Daraya Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Min 18-åring har jobb ved siden av skolen og han handler gaver til rundt 100 lappen. Trenger ikke være noe mer spør du meg. Jeg anbefaler forbruksting som en god sjokolade, te-blanding, brente mandler eller en fin håndsåpe. Ingen ungdom skal blakke seg på julegaver, dere har det store steget foran dere, å stå på egne bein er dyrt. 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 Avtal heller at dere ikke kjøper gaver til hverandre. Ta heller en middag ute sammen eller noe slikt og sett pris på vennskapene på denne måten. Dere er i en alder hvor å flytte for skole eller jobb er naturlig. Fint om en da slipper å drasse med seg masse rart. Anonymkode: 2233c...c26 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg kjøper ofte gaver på Finn hvis det er pent og noe vedkommende ønsker seg. Evt lage en liten kurv med såpe, kaffe, snacks, ukeblad, øl, ullsokker etc. faller garantert i smak ☺️ Anonymkode: 35e7f...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg hadde aldri forventet at min 17 år gamle datter (med jobb ved siden av skolen) skulle bruke så mye penger på julegave. En gave til kr 100-200 er mer enn nok. Du er flink som prøver å spare! Anonymkode: d32d4...010 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde aldri forventet at min 17 år gamle datter (med jobb ved siden av skolen) skulle bruke så mye penger på julegave. En gave til kr 100-200 er mer enn nok. Du er flink som prøver å spare! Anonymkode: d32d4...010 Ja, må signere dette. Min 18 åring kjøper gjerne julegave til noen av vennine og det er en liten ting de gir. Jeg har sluttet å kjøpe julegaver til alle mulige. Kjøper til mine barn, min mor og nevø m/ samboer. Har ei venninne jeg kjøper til og bruker ca 500 til henne. Anonymkode: a7385...f39
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 Et flaxlodd og litt godter. Anonymkode: 5713b...d28 1
Gjest Heidi Høst Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Avtal heller at dere ikke kjøper gaver til hverandre. Anonymkode: 2233c...c26 Dette!
Miaiai Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 (endret) 500-800 per gave? Er jo ikke så langt unna det jeg gir til mine egne barn. Du må rett og slett skutte drastisk. Julen handler ikke om dyre gaver, det er tanken som teller og man kan fint legge inn litt tanke her uten og bruke veldig mye. Er det mange og gi til kan man fint kutte ut noen også. Gi til dine aller nærmeste og et par venner om ønskelig. Legg deg på maks 100-200 kr. Ting som er fint og få, kopp med slitt kakao og noe annet digg. Vanter/lue. En god håndsåpe eller lignende. Om du kan strikke sokker/vanter/lue eller ligende der også. Mye fine tips på normal. Kopp kan du få på Nille eller ligende. Dette er typ gaver jeg sette pris på og få selv, men forventer ikke at mine barn i den alderen skal kjøpe noe til meg. Men pleier og få en liten oppmerksomhet og det er mere en bra nok Endret 24. oktober 2023 av Miaiai
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 Da jeg var på din alder (og med det ble jeg 78 år, er bare 32 altså), sluttet vi med venninnegaver og gikk over til å gå ut å spise en dag i romjula. Det passer best om man er i samme vennegjeng, så jeg skjønner om det ikke er løsningen for alle. I tillegg har du sikkert familie å kjøpe til også. Jeg synes 5-800 kr er mye, men det er kanskje fordi kjernefamilien min skriver ønskeliste, og om mamma ønsker seg mascara og en ny slikkepott, så er det det jeg kjøper. Gir sjelden gave som koster mer enn 300, og jeg er voksen med helt grei økonomi. Jeg synes bare at det med julegaver er så tvangspreget og påtatt, derfor legger jeg ikke altfor mye i det. Og det er helt akseptert hos oss. Alle familier har sin måte å gjøre dette på. Men jeg anbefaler å senke kravene til deg selv, og også standarden for hva en fin gave er. Anonymkode: 7d131...694 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #13 Skrevet 25. oktober 2023 Håndkrem fra Rituals, duftlys fra Ecoya eller Voluspa på tilbud, 1pk Ferrero Rocher sjokolade eller sjokoladetrøfler + et flakslodd. Fine gaver til jenter i alle fall 😊 Evt. noe fin julepynt på 50 % i midten av desember. Mitt beste råd er uansett å handle på salg og på nett - ikke i butikk. Anonymkode: 5c185...924
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #14 Skrevet 25. oktober 2023 Smågaver jeg gir inneholder feks: Kinogavekort (1billett), te/kaffe/godteri, pocketbok eller noe håndlaget jeg fant på julemarked. Det er tanken som teller Anonymkode: 9925d...1e0
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #15 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har jobbet ganske hardt med min sønn i forhold til disse tingene. Unge i dag er rause og det er fint å være raus, men alt har en grense. Når du gir så dyre gaver, føler andre at de må følge etter, så blir det en ond sirkel. Snart skal du studere og du vil ikke lenger ha råd. Fint at du tenker på å kutte ned allerede nå. Dyre gaver fra unge mennesker eller mennesker som ikke står deg svært nært, gir en bismak. Ingen vennegaver bør koste over 100 kr. Forbruksvarer er det beste, det støver ikke ned i en skuff. Sjokoladen de liker så godt, kaffe/te, håndkrem osv. er fine gaver. Pakk det inn i litt cellofan og pynt med sjokoladehjerter eller liknende. En fin kopp med en pose kakao osv. Legg heller litt innsats i innpakkingen og få prisen ned. Anonymkode: 03b7b...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #16 Skrevet 25. oktober 2023 - Kutt ned på hvem du kjøper gaver til - Si fra til dem at i år fokuserer du på sparing så de får bare en liten oppmerksomhet - Spør dem om ønskeliste. Hvis de ønsker noe dyrt kan du evt høre om du kan gå sammen med noen å kjøpe det Anonymkode: 175fb...3c4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #17 Skrevet 25. oktober 2023 Du må kutte ned, for dette er galskap av en 18-åring! Gi kun gaver til de nærmeste. Ta en prat med de du vil kutte fra gavelista. Kanskje de rett og slett blir glade for å få kuttet litt selv. Nærmeste venninne: en god bodylotion og såpe. 150,- Mor: en flaske vin og f.eks dusjsåpe. 300,- Far: ullsokker og sjokolade. 300,- Søsken: kommer an på alder. 300 pr søsken Besteforeldre: vin, sjokolade, flax-lodd, hansker eller noe sånt. Da er du fort oppe i 2000, og ingen forventer at en tenåring skal bruke mer på julegaver. Kan du sy, strikke, bake, hekle....? Anonymkode: 780dd...c0e
Schmuhu Skrevet 25. oktober 2023 #18 Skrevet 25. oktober 2023 Ikke kjøp en julegave. Da sparer du mye. Spør om du kan gjøre dem en tjeneste eller hjelpe til med noe. Det er de små tingene som gjør hverdagen lettere. Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå