AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Har hatt en svært stressende periode på jobb og privat, i tillegg til sykdom. De siste to ukene har jeg vært helt utslitt etter jobb og følt at jeg har brygget på noe. I går brøt det ut, og dette er andre dagen jeg er hjemme fra jobb med forkjølelse. Føler meg helt slått ut, men klarer allikevel ikke finne roen. Tenker på alt som burde vært gjort og fikset - både på jobb, men kanskje mest privat fordi jeg nå er hjemme og det er her det føles som det renner over av ting som skal gjøres. Skjønner jo selv at akkurat nå ikke er tiden for det, men hodet slapper ikke av. Er ør og svimmel og sliter med øresus (som vel å merke har vedvart noen uker nå). Uff skjønner at jeg må finne roen igjen nå. Men hvordan? Vanligvis finner jeg roen ved å gå lengre turer, men hva gjør man når man er syk/for sliten til det? Noen gode råd?❤️ Tenker og på at jeg bør ta noen grep som gjør at jeg ikke havner her etter stressende perioder. Ikke første gang det skjer.. Så tar gjerne imot tips for det og. Anonymkode: 9ad25...45b 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Det kan ta litt tid å finne roen, du må bare fortsette å "øve". Si til deg selv at din eneste jobb nå er å roe ned og bli frisk. Mulig du må fortelle deg selv dette 100 ganger før det sitter og at du må tåle litt uro i mellomtiden. Slik kan det være noen ganger. Ikke gi opp. 😊 Det kan man jo kjenne igjen fra ferier også, at det er ikke før i slutten av ferien at man endelig er ordentlig ute av stressmodusen. Angående forebygging så er det kanskje lurt å tenke litt gjennom hvor det er skoen trykker. Setter du for store krav til deg selv? Setter du alltid andre før deg selv? Om så, hvorfor og hva ville skje om du endret på dette? Gjør du noen ganger ting som du liker og som gir deg påfyll? Anonymkode: 89307...731 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Hør på rolig musikk, type yoga-musikk eller klassisk kanskje? Selv gjør jeg yoga, men det kommer an på om du er frisk nok til det. Hva med mindfullness eller selvhypnotisering? Prøvde sistnevnte i en veldig stresset periode, var legen min som viste meg. Pusteøvelser er veldig fint. Har du prøvd yoga vet du litt hva det går i, ellers så finnes det apper. Prøv å google tipsene, og masse lykke til! 🤗 Anonymkode: 2ebaa...abe 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Masse fine yogavideoer på youtube (og mye dritt, men prøv f.eks alexandra) Anonymkode: be25b...156 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg har god nytte av berøring. Bare ligg rett ut, enten på yogamatte, i senga eller i sofaen, gjerne med rolig, meditativ musikk på, og utforsk hva slags berøring som føles bra/beroligende. En hånd på brystet? En hånd på magen? Strykende eller helt i ro? Kjenn varmen og tyngden. Pust. Tenk at dette er din halvtime, etterpå kan du gruble videre, men akkurat nå skal du bare kjenne etter i kroppen. Kanskje trenger du å legge hendene over øynene? Stryke med fingertuppene over ansikt, tinninger og ører? Massere hodebunnen? Strekke ut tunga? Sukk dypt. Gjør det som føles intuitivt. Hva trenger du? Kanskje vil kroppen bare sove. Kanskje dukker det opp masse uro, det er helt greit, la det bare komme. Sett av litt tid hver dag, men ikke tenk at du MÅ oppnå total zen - spenningene sitter i kroppen din, og må få tid på seg til å slippe ❤️ Kan også anbefale appen Grubl på det varmeste. Informativ og nyttig om grubling 👍🏻 Anonymkode: 2f5f7...270 2
Bombasi Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 (endret) Dette tenker jeg nesten hver dag på at jeg må gjøre/prioritere. Det blir ofte bare med tanken siden jeg dras mot stimuli, men de dagene jeg husker å gjennomføre det så er det gull. Jeg angrer aldri. Det som fungerer for meg er 10-15 min med avkobling. Sett på en alarm på telefonen din på f.eks 10-15 min (i tilfelle du sovner), slå av lyden på mobilen og alt annet, legg deg bak i en komfortabel stilling, tull deg inn i pledd og lukk øynene (eller enda bedre: dekk til øynene). Og så bare ligg der helt i ro. Ta noen skikkelige sukk for pustens og hjertes del. Og prøv å tenk på ingenting. Hver gang en tanke kommer så skyv den bort, og fokuser på ingenting igjen. Se på det mørke under øynene, kjenn det gode underlaget, føl det deilige pleddet og pust rolig og helt ned i magen. Prøv å ligg såpass at du kjenner kroppen girer ned. Og klarer du det, så kan du gjerne ligge lenge slik. Men målet bør ikke være å ligge altfor lenge, for da blir terskelen høy for å bedrive dette "hver dag". For da går det så mye tid på det, og lange, faste forpliktelser er vi mennesker ikke særlig glad i. Da skyver vi det bort. Derfor er det smart å ligge kort, særlig i starten, slik at terskelen er lav å gjøre det. Ser du plages med øresus, og det gjør jeg også, så stillheten blir jeg snytt for. Likevel hjelper dette. Alternativt kan du sette på svak meditativ musikk i bakgrunnen, og så nyte musikken underveis. Det kan du gjøre, for det viktige er at du ligger i ro, puster godt og ikke tenker vanlige tanker. Dette er vel en form for meditasjon/mindfulness. Når øyeblikket er over så føler jeg at jeg har tatt meg en powernap. Ikke hver gang, og det er ikke alltid jeg klarer å gire ned på 10 min, men de gangene jeg får det til så føler jeg det slik. En gang jeg ble liggende en stund så forsvant jeg inn i en våken meditativ tilstand jeg aldri hadde vært i før. Det er noe av det mest magiske jeg har opplevd. En opplevelse som satt sine spor. Og kanskje noe av det beste jeg har oppnådd for min mentale og fysiske helse. Var "ny" mann når jeg "våknet" igjen. Bare, wow. Har ikke klart å gjenskape det enda, men som sagt øverst i innlegget, så har jeg ikke vært god nok på å gjøre dette. Endret 24. oktober 2023 av Bombasi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå