AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Hvilken mobil har din 8-åring? Vi har min iPhone 11 liggende pga overgang til jobbtelefon, men jeg synes egentlig den er for dyr for en 8-åring, og ønsker ikke å legge opp til kjøpepress blant andre. Baksiden med å kjøpe en billigere mobil er jo at det faktisk blir dyrere for oss, siden vi har denne liggende. Hva tenker dere/hva ville dere gjort? Anonymkode: 33d01...efe
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Ingen mobil så tidlig, vi vurderer smartklokke etterhvert. Iphone hadde vært 100% uaktuelt. Anonymkode: 2e259...860 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Hvilket behov skal den dekke? Tør påstå at ingen 8-åringer trenger en smarttelefon. Mitt barn på åtte har en Nokia 3310 liggende i sekken som brukes for å kunne nå oss hvis han vil bli med noen hjem etter skolen etc. Kostet 400 kroner for et par år siden og batteriet varer en måned. Anonymkode: 4f438...7b8 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 Dere har bare én brukt mobiltelefon liggende, som tilfeldigvis er en relativt dyr iphone? Så alle andre dere har hatt tidligere har dere brukt til den gikk i stykker? Det høres vilt usannsynlig ut. Åtteåringer trenger ikke mobiltelefon, men hvis dere absolutt vil ha det hadde jeg heller kjøpt en veldig billig en enn å gi den eneste ene dere påstår dere har liggende. Anonymkode: 8481f...cd0 1
Fireflies Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere har bare én brukt mobiltelefon liggende, som tilfeldigvis er en relativt dyr iphone? Så alle andre dere har hatt tidligere har dere brukt til den gikk i stykker? Det høres vilt usannsynlig ut. Åtteåringer trenger ikke mobiltelefon, men hvis dere absolutt vil ha det hadde jeg heller kjøpt en veldig billig en enn å gi den eneste ene dere påstår dere har liggende. Anonymkode: 8481f...cd0 Det er større sjanse at jeg har den siste telefonen liggende. Resten resirkulerer jeg. Det høres helt sannsynlig ut. Hvorfor skal man ta vare på 40 gamle telefoner? 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 Ville absolutt ikke gitt smarttelefon til ett barn. Hadde heller kjøpt Doro-telefon eller smartklokke. Anonymkode: 540a1...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 Fireflies skrev (4 minutter siden): Det er større sjanse at jeg har den siste telefonen liggende. Resten resirkulerer jeg. Det høres helt sannsynlig ut. Hvorfor skal man ta vare på 40 gamle telefoner? Hvis du har brukt 40 ulike mobiltelefoner i løpet av livet ditt er det noe alvorlig galt med forbruket ditt. Anonymkode: 8481f...cd0 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 Har de andre i klassen smart-telefon? Her bruker de smartklokke. Jeg tenker at hvis en 8-åring trenger mobiltelefon, så ville jeg aldri ha kjøpt iPhone, og helst ikke en smarttelefon i det hele tatt. De blir snart nok avhengig av dette. Skjønner at dere ikke tar vare på gamle telefoner, for det gjør ikke jeg heller. Har dere mulighet for å selge brukt iPhone og sjekke ut hva de andre foreldrene har tenkt å gjøre? Anonymkode: 5c135...d69
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dere har bare én brukt mobiltelefon liggende, som tilfeldigvis er en relativt dyr iphone? Så alle andre dere har hatt tidligere har dere brukt til den gikk i stykker? Det høres vilt usannsynlig ut. Åtteåringer trenger ikke mobiltelefon, men hvis dere absolutt vil ha det hadde jeg heller kjøpt en veldig billig en enn å gi den eneste ene dere påstår dere har liggende. Anonymkode: 8481f...cd0 Høres ganske sannsynlig ut. Mange har iPhone og de fleste kvitter seg ved med gamle telefoner? Jeg har tatt vare på min første telefon men har kvittet meg med de to andre jeg har hatt. Anonymkode: 5c135...d69 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dere har bare én brukt mobiltelefon liggende, som tilfeldigvis er en relativt dyr iphone? Så alle andre dere har hatt tidligere har dere brukt til den gikk i stykker? Det høres vilt usannsynlig ut. Åtteåringer trenger ikke mobiltelefon, men hvis dere absolutt vil ha det hadde jeg heller kjøpt en veldig billig en enn å gi den eneste ene dere påstår dere har liggende. Anonymkode: 8481f...cd0 Alle vi har hatt ellers er ødelagte, ja. Vi kjøper ikke nye mobiler før de vi har er ødelagt og ikke kan brukes mer. Er enig i at 8-åringer ikke trenger mobil, men noe er vi avhengig av at barnet har, og en xplora er dyr både å kjøpe og abonnementet til den er mye dyrere enn vi kan få til en mobil. Anonymkode: 33d01...efe
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har de andre i klassen smart-telefon? Her bruker de smartklokke. Jeg tenker at hvis en 8-åring trenger mobiltelefon, så ville jeg aldri ha kjøpt iPhone, og helst ikke en smarttelefon i det hele tatt. De blir snart nok avhengig av dette. Skjønner at dere ikke tar vare på gamle telefoner, for det gjør ikke jeg heller. Har dere mulighet for å selge brukt iPhone og sjekke ut hva de andre foreldrene har tenkt å gjøre? Anonymkode: 5c135...d69 Jeg skulle ønske alle heller hadde smartklokke, men her er vårt barn den eneste som ikke har mobil, og gjerne iPhone. Alle i klassen har hatt mobil fra 1./2. klasse, så vår 3.klassing skiller seg veldig ut der. Har også tenkt på muligheten for å selge den vi har og heller kjøpe en billigere brukt, men syns folk tar mye for de gamle mobilene sine. Anonymkode: 33d01...efe
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle vi har hatt ellers er ødelagte, ja. Vi kjøper ikke nye mobiler før de vi har er ødelagt og ikke kan brukes mer. Er enig i at 8-åringer ikke trenger mobil, men noe er vi avhengig av at barnet har, og en xplora er dyr både å kjøpe og abonnementet til den er mye dyrere enn vi kan få til en mobil. Anonymkode: 33d01...efe godt poeng Anonymkode: 5c135...d69
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 Takk for alle tips. Tenker jo egentlig også den er for dyr/ny, er derfor det er noe jeg spør hva andre tenker om det. Synes samtidig at det er mye styr å selge og kjøpe når vi allerede har en liggende, og synes folk tar mye for gamle, dårlige mobiler, men følger med om det dukker opp noe aktuelt. Hadde det vært opp til meg hadde de fått mobiler mye senere, men her har dessverre alle mobiler, og våre barn har vært litt utenfor siden de har fått mobiler «seint». Anonymkode: 33d01...efe
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #15 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har de andre i klassen smart-telefon? Her bruker de smartklokke. Jeg tenker at hvis en 8-åring trenger mobiltelefon, så ville jeg aldri ha kjøpt iPhone, og helst ikke en smarttelefon i det hele tatt. De blir snart nok avhengig av dette. Skjønner at dere ikke tar vare på gamle telefoner, for det gjør ikke jeg heller. Har dere mulighet for å selge brukt iPhone og sjekke ut hva de andre foreldrene har tenkt å gjøre? Anonymkode: 5c135...d69 Ja, her har dessverre alle smarttelefon fra 1. og 2.klasse. Følger med om det dukker opp en aktuell billig og brukt telefon, for så å selge iPhone 11. Anonymkode: 33d01...efe 1
Fireflies Skrevet 24. oktober 2023 #16 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du har brukt 40 ulike mobiltelefoner i løpet av livet ditt er det noe alvorlig galt med forbruket ditt. Anonymkode: 8481f...cd0 Det var et ekstremt eksempel. Jeg har uansett ikke fem gamle liggende og antall mobiler liggende var ikke teamet, det vet du også.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #17 Skrevet 24. oktober 2023 Fireflies skrev (33 minutter siden): Det var et ekstremt eksempel. Jeg har uansett ikke fem gamle liggende og antall mobiler liggende var ikke teamet, det vet du også. Vi tar vare på avlagte telefoner nettopp med tanke på barna og det gjør alle vi kjenner også. Anonymkode: 8481f...cd0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #18 Skrevet 24. oktober 2023 Min 8-åring har absolutt ikke smart-telefon. Vi har en gammel telefon man kan ringe med hjemme, slik som vi hadde fasttelefoner i gamle dager. Tilfelle barnet er litt hjemme alene nå og da. Og evt kan barnet få med seg telefonen hvis det skal noe der det er naturlig. Hva er hastverket med å få barna lenket til en telefon? Jeg ser så mye rart... Anonymkode: 7cec9...420 1
Fireflies Skrevet 24. oktober 2023 #19 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi tar vare på avlagte telefoner nettopp med tanke på barna og det gjør alle vi kjenner også. Anonymkode: 8481f...cd0 Og flere jeg kjenner resirkulerer dem eller gir de bort fordi de ikke ser noe grunn til å ta vare på eldre ting. De har maks en til to i tilfelle deres må på reperasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #20 Skrevet 24. oktober 2023 Her vi bor er det stort sett en eller annen iPhone ungene får, ungen av de har de aller nyeste, men ikke de eldste modellene heller. De aller fleste går tlf mellom 8 og 9 årsdagen sin her.. hadde latt min arve den der lett i hvertfall… Anonymkode: 718f9...81d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå