Gå til innhold

Invitere med barns venner på aktiviteter, økonomi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi et en familie på 5 med to små barn og en jente som snart er tenåring. I helgene liker vi å finne på ting, gjerne besøke fornøyelsesparker, badeland, ulike aktiviteter for spesielt å aktivisere de to minste. Eldstejenta synes naturlig nok det er kjedelig å bare være oss da mye er tilpasset de minste/vi må bruke tid på de minste. Hun spør ofte om å ha med venner, og dette får hun ofte lov til, men det er alltid vi som ender opp med å betale for vennene. Jeg skjønner konseptet med at så lenge vi inviterer med så skal vi betale, men når hun blir invitert med av andre er det likevel vi som tilbyr oss å betale og da ender opp med å ta regningen. Nå har vi kommet til et punkt hvor vi må prioritere økonomien litt annerledes. Er det ok å gi beskjed til vennenes foreldre at ja, Lise og Lotte kan gjerne være med oss i dyreparken etc, men dere må nesten legge ut for dem? Alternativ er at vi oftere må si nei til at hun kan ta med folk og da blir det jo grusomt kjedelig for henne. Er jo gjerne barn i hennes aldersklasse som koster mye. 

Anonymkode: 4d514...72f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei! Vi et en familie på 5 med to små barn og en jente som snart er tenåring. I helgene liker vi å finne på ting, gjerne besøke fornøyelsesparker, badeland, ulike aktiviteter for spesielt å aktivisere de to minste. Eldstejenta synes naturlig nok det er kjedelig å bare være oss da mye er tilpasset de minste/vi må bruke tid på de minste. Hun spør ofte om å ha med venner, og dette får hun ofte lov til, men det er alltid vi som ender opp med å betale for vennene. Jeg skjønner konseptet med at så lenge vi inviterer med så skal vi betale, men når hun blir invitert med av andre er det likevel vi som tilbyr oss å betale og da ender opp med å ta regningen. Nå har vi kommet til et punkt hvor vi må prioritere økonomien litt annerledes. Er det ok å gi beskjed til vennenes foreldre at ja, Lise og Lotte kan gjerne være med oss i dyreparken etc, men dere må nesten legge ut for dem? Alternativ er at vi oftere må si nei til at hun kan ta med folk og da blir det jo grusomt kjedelig for henne. Er jo gjerne barn i hennes aldersklasse som koster mye. 

Anonymkode: 4d514...72f

Ja, det syns jeg er innafor. Det er i grunne rart de ikke har tilbudt seg å betale selv tidligere. Selv om det også er helt vanlig at den som inviterer betaler for barnet.

Anonymkode: e194a...f48

• Liker 5
Skrevet

Tenker det må være lov å si at de er velkommen med og st de må betale selv. 
Gjør ofte det selv og har aldri opplevd at det ikke skulle være naturlig

Anonymkode: 2dcb3...0ea

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dere sier i fra samtidig som invitasjonen at de må betale selv er det helt greit. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke nødvendigvis slik at den som inviterer betaler, kjære vene. 

«Hei! På lørdag skal vi på innebadet, vi ønsker å invitere med Kari. Inngangen koster 100kr, vi smører med niste og tar med drikke. Send med ekstra om hun ønsker annen snacks»

Anonymkode: 5b025...d21

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Når det er snakk om dyre aktiviteter, så pleier jeg å invitere med beskjed om at de må betale for eget barn. 

Altså, "Vi tenkte oss i fornøyelsespark med barna i morgen. Hvis Lise og Lotte har lyst til å være med, så hadde det vært hyggelig. I så fall sitter de gratis på med oss, men dere må betale for inngang og mat."

Eller: "Vi skal på kino i morgen, og Per lurte på om Pål og Espen hadde lyst til å bli med. I så fall blir det 100kr for billett og 50kr for brus og popcorn for hver av dem. Vi kan kjøpe for alle samlet."

Anonymkode: 18d1b...2b4

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva med å finne billigere aktivteter?

Jeg ville synes det ble "kjøpepress" om venner av barna hele tiden inviterte på dyre ting.

Vi pleier å invitetere på ting som bærplukking, båltur, sykkeltur, skitur, likal svømmehall med billig inngangsbillett, bakedag, filmkveld osv

Anonymkode: befdf...4ac

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg betaler alltid for eget barn, noe annet ville vært helt utenkelig.

Inviterer gjerne med barn, men aldri barn som jeg vet at jeg må betale for, men dagens priser er det helt uaktuelt

Anonymkode: d7800...0ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker egentlig mest at det er innmari høyt forbruk å dra på fornøyelsespark, dyrehage eller badeland hver eneste helg.

Og, jeg er ikke sikker på om jeg ville ønsket at barnet mitt var sammen med barnet ditt mye hvis det betød at jeg måtte betale for aktiviteten dere valgte hver gang de skulle være sammen.

Hvis dere uansett må endre litt på prioriteringen, hva med å finne på flere ting som koster lite? Tur i skogen med pølsegrilling er også en flott opplevelse. Det eldste barnet kan jo like gjerne finne på noe hos venner som at venner blir med dere hele tiden? Selv om ingen barn sier nei til gøye aktiviteter trenger det ikke være tilbud om tivoli hver helg, liksom.

Anonymkode: 03725...f56

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å finne billigere aktivteter?

Jeg ville synes det ble "kjøpepress" om venner av barna hele tiden inviterte på dyre ting.

Vi pleier å invitetere på ting som bærplukking, båltur, sykkeltur, skitur, likal svømmehall med billig inngangsbillett, bakedag, filmkveld osv

Jeg tenkte også på dette siden TS skriver at de liker å gjøre sånt i helgene, med andre ord veldig ofte. Det kan fort bli et press på vennene til det eldste barnet når den samme lille gruppen med barn stadig blir bedt med på dyre aktiviteter som foreldrene føler de ikke nødvendigvis kan si nei til. Personlig hadde jeg heller dratt litt sjeldnere, men betalt for vennen hvis det var slik at ett ekstra barn er det som velter lasset økonomisk (noe jeg synes er litt rart når man har råd til å betale for dyre aktiviteter for fem personer hver helg). 

• Liker 4
Skrevet
Arkana skrev (9 minutter siden):

Jeg tenkte også på dette siden TS skriver at de liker å gjøre sånt i helgene, med andre ord veldig ofte. Det kan fort bli et press på vennene til det eldste barnet når den samme lille gruppen med barn stadig blir bedt med på dyre aktiviteter som foreldrene føler de ikke nødvendigvis kan si nei til. Personlig hadde jeg heller dratt litt sjeldnere, men betalt for vennen hvis det var slik at ett ekstra barn er det som velter lasset økonomisk (noe jeg synes er litt rart når man har råd til å betale for dyre aktiviteter for fem personer hver helg). 

Foreldrene til vennene må vel ta ansvar selv og si nei hvis det ikke passer økonomisk. Akkurat som ts må be vennene om å betale inngang selv. 

Vi kan ikke ha det sånn at man må tilpasse seg "i tilfelle" de ikke har råd. Det er vel voksne mennesker som står for avgjørelsene i dette dilemmaet. 

Anonymkode: 17573...2ee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldrene til vennene må vel ta ansvar selv og si nei hvis det ikke passer økonomisk. Akkurat som ts må be vennene om å betale inngang selv. 

Vi kan ikke ha det sånn at man må tilpasse seg "i tilfelle" de ikke har råd. Det er vel voksne mennesker som står for avgjørelsene i dette dilemmaet. 

Selvsagt, men det er likevel lov å uttrykke hva man tenker om saken.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man sier ifra sammen med invitasjonen synes jeg det er helt greit. Mange har nok forståelse for det i denne økonomien, og noen må kanskje si nei. Det er fint at man kan være litt åpen om at det ikke alltid går å spandere på alle, og det vil gjøre det lettere for andre å la fasaden falle litt også. 

Anonymkode: 608d1...09d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men om man vil ha med gjester, er det jo alltid lurt å ta hensyn til deres ønsker.

Å ha veldig høyt forbruk i helgene selv, må man ta på egen kappe. Men vil man ha med andre, er det nok lurt å legge seg på et litt vanligere forbruksnivå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker egentlig mest at det er innmari høyt forbruk å dra på fornøyelsespark, dyrehage eller badeland hver eneste helg.

Anonymkode: 03725...f56

Samme. 

Anonymkode: f00f4...6d8

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke ha en gratisaktivitet innimellom da? 

Skrevet

Det er helt innafor så lenge det kommuniseres på forhånd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

👏

Anonymkode: a613e...b0f

Skrevet

Her betaler heldigvis foreldre for egne barn uansett hvem som inviterer. Skulle bare mangle

Anonymkode: a613e...b0f

Skrevet

Legger dere planer med vennene for tenåringen? Kan du ikke bare la tenåringen gjøre avtaler? Da er det jo mer naturlig at vennene betaler for seg, og alle får være med å bestemme hva de skal gjøre. 
Hvis du ønsker å fortsette å gjøre avtaler på vegne av tenåringen og vennene med foreldrene må du bare si ifra ved invitasjon at de må betale selv. 

Anonymkode: 742bf...0fc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...