Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har takst på huset på ca 2.1 mill. Vi har kontrakt på at vi skal kjøpe huset for 1.5 (mine foreldre står som eiere).

I tillegg eier jeg en eiendom med ca 25 %, taksten her er 2 mill.

Min mann og jeg har ingen anmerkninger, og inntekten er ca 650 -700 000,-. Tilsammen.

Kan vi låne mere enn det vi skal kjøpe huset for med pant i fast eiendom?

Bilen min klapper snart sammen og jeg er rimelig klar for og bytte ut den...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at dere uten problem får lån både til huskjøpet og ny bil!

Skrevet

Har du/dere studielån? Det kan også ha noe å si for hvor høyt lån dere får, sa banken min iallefall, da vi tok opp boliglån.

Skrevet
Har du/dere studielån? Det kan også ha noe å si for hvor høyt lån dere får, sa banken min iallefall, da vi tok opp boliglån.

Det ble ikke nevnt da vi tok opp bil- og huslån. Men det er klart at banken sikkert hadde oversikt over studielånet mitt, eller?

Gjest Letti som gjest
Skrevet

Vi har kun 180 000 i gjeld. Tidligere huslån.

Skrevet
Har takst på huset på ca 2.1 mill. Vi har kontrakt på at vi skal kjøpe huset for 1.5 (mine foreldre står som eiere).

Lurte bare på om dere har klarert dette med skatteetaten, dvs at foreldrene kan selge huset under takst uten at skatteetaten krever gaveavgift, dvs regner det som forskudd arv?

Vi er selv oppe i en stygg skattesak i et likn tilfelle (ikke direkte sammeliknbart, men har også med overføring av eiendom). dette er veldig komplisert juss, så jeg ville sjekket dette grundig med en dyktigere advokat enn kun med megler.

Gjest Aimable Amie
Skrevet

Dette er faktisk tilfelle. Skattemyndighetene kan sjekke om salget er en del av et arveoppgjør - bl.a. ved å selge langt under takst.

Gjest Fruktfat
Skrevet

ikke helt det samme, men nesten; min bror og hans forlovede fikk tomt av hennes foreldre, og skrev at de betalte rundt 20 000, det ble ikke godkjent. for lav pris i forhold til tomter rundt.

Skrevet

Hei og takk for svar!

Saken er som følger:

For ca ett år siden kjøpte vi denne generasjonsboligen.

Men alt ble satt i mine foreldres navn da vi ikke hadde råd eller mulighet til å ta opp lån.

Men jeg har arvet en del penger etter min mormor og planen har hele tiden vært at vi skulle kjøpe huset innen ett år. Lånet og huset står på mine foreldre, men vi har både kontrakt og vedtekter oss i mellom.

Og det er advokat som har gjort alt for oss.

Min mann og jeg har hele tiden betalt vår del av lånet og alle utgiftene er delt etter prosent. Er ikke så godt inne i dette, men advokaten har gjort alt for oss.

Så vi skal kjøpe ut huset for det det hadde i takst da "vi kjøpte" det for ett år siden. Vi har pusset opp i ett år og taksten hadde økt med ca 600 000,-.

Skrevet

Glemte å skrive at dette er ikke en del av et arveoppgjør.

Banken er også klar over at det er vi betaler lånet. Men som jeg skrev er det advokat som har ordnet alt for oss, så da regner jeg med at det er ok.

Skrevet

Hei!

Vi har nettopp avsluttet en lignende sak. Familien til samboer hadde lånet på sitt navn, med kontrakt om at vi skulle kjøpe den for samme sum (1,2 mill) innen 4 år. Det var lettere sagt enn gjort.

Huset ble taksert til 1,7 nå, og man må betale dokumentavgift i forhold til dagens salgsverdi. Vi søkte om å betale dokumentavgift i forhold til et salg på 1,45, med en del begrunnelser (men selve salgssummen var 1,2 .)

Huseier (dvs. familien til samboer) hadde ikke bodd i huset ett av de siste to år, og dermed var vi gått i enda en felle. Da må en nemlig betale en stor prosentandel i enda en skatt. (Husker ikke hva dette var.)

Advokaten brukte en del regler om arv og gavesalg for å løse denne floken, men det løste seg til slutt!

Skrevet

Når man kjøper hus kan man vel få lån til alt med sikkerhet i huset vel?? det var det jeg har hørt i hvert fall... kanskje bare spesielle typer lån i spesielle banker da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...