AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Hvorfor er det slik at når du endelig etter lang tid får snakke med en psykiater, de slenger masse diagnoser på en, så er det på hode og ræva ut igjen? Det har gått noen år og ble henvist tilbake, nei da kunne de ikke hjelpe meg og fikk blankt avslag. Ja eg er fulstendig klar over at de har sprengt kapasitet og alt det der. Og lange ventelister. Men å få slengt på seg tunge diagnoser for å ikke få hjelpen man har behov for heller, vet ikke hva jeg ønsket med dette innlegget, kjenner veldig på frustrasjon. Anonymkode: 9b11c...1d9 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags diagnoser har du fått? Og du kan jo alltids søke om sånn lavterskel psykisk helsehjelp i kommunen. Alle må ikke gå til dps selvom det virker slik her på kg. De som går på dps er de som er i utredning og enda i navsystemet eller de som er så heldig å ha de diagnoser akkurat det dps man tilhører har behandling for. Anonymkode: 1d5f3...f9f Engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, depresjon, ptsd, bipolar og schizoaffektiv lidelse, og er uføretrygdet pga psyken. Ts Anonymkode: 9b11c...1d9 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går ikke ann å ha både bipolar og schizoaffektiv samtidig. Du har sikkert hatt flere forskjellige diagnoser oppigjennom årene mens du har gått til dps, men det er de diagnosene som står i epikrisen som er gjeldende. Anonymkode: 1d5f3...f9f Det er jo det som sto, fyllte ut ekstremt mange skjemaer på dps ilag med psykiateren fra den tid, etter x antall innleggelser på tvang. Også får eg høre at det er komplisert å vanskelig å hjelpe meg. Anonymkode: 9b11c...1d9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, depresjon, ptsd, bipolar og schizoaffektiv lidelse, og er uføretrygdet pga psyken. Ts Anonymkode: 9b11c...1d9 Ikke fått noe tilbud om STEPPS kurs heller? Anonymkode: b0a06...8c4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 Dps prioriterer de som som er i jobb, har barn osv., samt de som ikke kan ta vare på seg selv som er straffbar å ikke hjelpe. Anonymkode: 3dc0b...6bd
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dps prioriterer de som som er i jobb, har barn osv., samt de som ikke kan ta vare på seg selv som er straffbar å ikke hjelpe. Anonymkode: 3dc0b...6bd Om du har jobb eller ikke har ingenting å si for om du får hjelp eller ei. Les prioriteringsveilederen! Anonymkode: ff223...ad3 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Prioriteringsveilederen sier jo nettopp det med at det skal ha en samfunnsøkonomiskverdi å hjelpe akkurat deg. Og er man alt ufør så er det som regel ikke i dps man skal siden når man er ufør så skal egentlig alt av behandling og utredninger allerede være utført. Men det betyr ikke at de ikke får hjelp, det er bare at hjelpen er andre steder enn dps. Anonymkode: 1d5f3...f9f Jeg er selv uføretrygdet og kjenner flere andre i min situasjon og vi alle går til Dps Anonymkode: 678c6...13c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 Psykiatrien er jo bare tull, det forstår man når man går igjennom hele listen med diagnoser. Anonymkode: 7855c...77a 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Prioriteringsveilederen sier jo nettopp det med at det skal ha en samfunnsøkonomiskverdi å hjelpe akkurat deg. Og er man alt ufør så er det som regel ikke i dps man skal siden når man er ufør så skal egentlig alt av behandling og utredninger allerede være utført. Men det betyr ikke at de ikke får hjelp, det er bare at hjelpen er andre steder enn dps. Anonymkode: 1d5f3...f9f Nei, det er feil. Prioriteringsveilederen sier dette: Vilkåret om kostnadseffektivitet krever at det skal være et rimelig forhold mellom kostnadene ved helsehjelpen og helsehjelpens forventede nytteeffekt. Her er det forholdet mellom kostnadene på den ene siden og nytten av helsehjelpen på den andre siden, som skal vurderes. Kostnadene isolert sett skal ikke være avgjørende. En skal se bort fra eventuelle kostnader knyttet til tidligere behandling av samme pasient. Prioriteringsforskriften åpner ikke for at yrkesaktivitet i seg selv er et kriterium for vurdering. Det betyr i denne sammenhengen at en i kostnadsvurderingene ikke skal inkludere den økte produksjonen som vil finne sted ved at pasienten kommer tilbake i arbeid. En skal heller ikke inkludere eventuelle besparelser i trygdeutbetalinger ved at pasienten kommer i arbeid. Derimot kan en i nyttevurderingen inkludere eventuelle livskvalitetsaspekter ved det å være i arbeid. Anonymkode: ff223...ad3
Grüner Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det går ikke ann å ha både bipolar og schizoaffektiv samtidig. Du har sikkert hatt flere forskjellige diagnoser oppigjennom årene mens du har gått til dps, men det er de diagnosene som står i epikrisen som er gjeldende. Anonymkode: 1d5f3...f9f Jeg synes også det høres rart ut å ha både borderline og engstelig, unnvikende personlighetsforstyrrelse. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man er uføretrygdet så skal alt av behandling og utredninger allerede være ferdig. Men du er vel heldig med hvilket dps du tilhører der de har mange tilbud og stor kapasitet for det vanlige er at de prioriterer de som enda ikke er utredet eller behandlet. Anonymkode: 1d5f3...f9f Du kommer med veldig mange rare påstander i denne tråden. Det er ikke sånn at man ikke får mer behandling når man er ufør. Hva med en som er ufør pga kreft. Skal ikke den personen få mer behandling? Å være ufør ekskluderer deg ikke fra å få hjelp på dps - det er ikke et kriterie som tas med i vurderingen. Anonymkode: ff223...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nå kan ikke kreft og psykiske lidelser sammenlignes. Om man er ufør eller ikke er noe det ser på selvsagt siden de følger prioriteringsveilederen som blant annet handler om at det skal være økonomisk å hjelpe deg. Og når man er ufør så er det som regel ikke det fordi da skal alt allerede være utprøvd. Anonymkode: 1d5f3...f9f Leste du ikke det jeg postet over her , tatt fra prioriteringsforskriften? Du tolker ting på din egen måte som ikke har noe grunnlag i hva som står i forskriften. Som ufør er arbeidsevnen og inntjeningsevnen din vurdert, og tiltak og behandling skal være forsøkt for å få deg tilbake til jobb. Det betyr ikke at det ikke finnes behandling som kan gi deg bedre livskvalitet når du har blitt ufør. Kostnadskriteriet har ingenting med samfunnsøkonomi å gjøre. Anonymkode: ff223...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man er uføretrygdet så skal alt av behandling og utredninger allerede være ferdig. Men du er vel heldig med hvilket dps du tilhører der de har mange tilbud og stor kapasitet for det vanlige er at de prioriterer de som enda ikke er utredet eller behandlet. Anonymkode: 1d5f3...f9f Snakk å leve i en illusjon Anonymkode: 678c6...13c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 Hvor mye behandling man får avhenger av hvor man bor. Noen steder har dps god kapasitet, andre steder ikke. Anonymkode: 47cc2...043
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #15 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men herregud da, skjønner du ikke noen ting? Det som er er at når man tenker på det samfunnsøkonomiske og med tanke på hvor lite kapasitet hvert dps har så må de faktisk prioritere og det er mye mer økomisk å behandle og utrede de som enda ikke er uføre! Ja det er veldig trist, men sånn er systemet og det gir jo også mening om man tenker etter. Men er man fortsatt i behov av hjelp så får man hjelp andre steder enn akkurat på dps så hjelpen fins for de som trenger det. Anonymkode: 1d5f3...f9f Jeg tror det er du som ikke skjønner. Dps må forholde seg til prioriteringsveilederen(hvis ikke kan man klage de inn) og den veilederen tar ikke hensyn til samfunnsøkonomi eller ufør/jobb. Jeg tror du kunne ønske det var annerledes, men det er det ikke. Hvor tar du påstandene dine fra? Anonymkode: ff223...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #16 Skrevet 24. oktober 2023 Har du bipolar eller schizoaffektiv har du rett på hjelp innen et girt antall uker hos dps. Det stemmer ikke som du skriver at du har disse diagnosene og bare avvises. Tror heller ikke du har alle diagnosene du listet opp, ingen har så mange diagnoser som har så sammenfallende symptom og noen samtidig motstridende i symptombildet (engstelig unnvikende, bipolar og borderline samtidig? Not) Anonymkode: ed4b7...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #17 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men herregud da, skjønner du ikke noen ting? Det som er er at når man tenker på det samfunnsøkonomiske og med tanke på hvor lite kapasitet hvert dps har så må de faktisk prioritere og det er mye mer økomisk å behandle og utrede de som enda ikke er uføre! Ja det er veldig trist, men sånn er systemet og det gir jo også mening om man tenker etter. Men er man fortsatt i behov av hjelp så får man hjelp andre steder enn akkurat på dps så hjelpen fins for de som trenger det. Anonymkode: 1d5f3...f9f Har du påvist bipolar feks og er sjuk, har dps plikt til å hjelpe deg ref prioriteringsveilederen. Dette gjelder uansett livssituasjon. Anonymkode: ed4b7...5dd
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #18 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om du har jobb eller ikke har ingenting å si for om du får hjelp eller ei. Les prioriteringsveilederen! Anonymkode: ff223...ad3 Det stemmer bare på papiret desverre. Jeg har selv motatt avslag på henvisning der det står svart på hvitt at jeg ikke har problemer i arbeid eller skole og derfor ikke får godkjent henvisningen. Jeg er ufør og har naturligvis ikke arbeid eller skole å ha problemer med. Anonymkode: da18b...d43 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #19 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer bare på papiret desverre. Jeg har selv motatt avslag på henvisning der det står svart på hvitt at jeg ikke har problemer i arbeid eller skole og derfor ikke får godkjent henvisningen. Jeg er ufør og har naturligvis ikke arbeid eller skole å ha problemer med. Anonymkode: da18b...d43 Da bør du klage! Hva ble du henvist for? Anonymkode: ff223...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #20 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da bør du klage! Hva ble du henvist for? Anonymkode: ff223...ad3 Jeg fikk avslag på klagen også. Jeg poengterte i klagen at det ikke var grunnlag til avslag pga arbeidssituasjon/skole og viste til epikrise der det sto spesifisert at det var anbefalt videre utredning av ADHD og Autisme. I avslaget sto det igjen nevnt arbeid og utdanning samt at journalen ikke sannsynliggjorde behov for utredning noe som jo ikke stemte. I journalen var det både RAADS-R og to tester for ADHD med kommentar fra behandler om behov for utredning samt at det som sagt var nevnt i epikrise. Anonymkode: da18b...d43 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå