AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg har nylig kjøpt meg støpejernsgryte, men da jeg skulle lage meg fårikål i går så opplevde jeg at bunnen ble brent. Skal ikke de tåle mye varme og skal være perfekt for langgtidskoking uten å brenne seg? Hadde jeg kanskje for høy varme? Hjelp en amatør på kjøkkenet ut 😩 Anonymkode: 9f0f8...b3c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Er det emaljert eller ikke? Støpejern som ikke er emaljert trenger mer omsorg enn en nyfødt baby i starten. Den må settes inn med olje, oljes før bruk, ikke varmes for mye og vaskes med skånsomhet. Også oljes. Igjen! Mye arbeid! Emaljerte gryter trenger ikke slik pleie, men deres eneste fordel er varmefordeling. Ellers er det som hvilken som helst metallgryte. Skru ned temperatur Anonymkode: b6e45...b02 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Støpejernsgryter tåler generelt mye mer enn mange andre gryter, men de er ikke magiske. Mat som ikke skal kokes på høy varme vil kunne brenne seg, uansett hvilken gryte du bruker. Fårikål skal putre, altså småkoke. Jeg bruker lav til middels varme, sånn at det akkurat putrer og småkoker litt. Anonymkode: 79048...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Støpejernsgryter tåler generelt mye mer enn mange andre gryter, men de er ikke magiske. Mat som ikke skal kokes på høy varme vil kunne brenne seg, uansett hvilken gryte du bruker. Fårikål skal putre, altså småkoke. Jeg bruker lav til middels varme, sånn at det akkurat putrer og småkoker litt. Anonymkode: 79048...2a2 Fra 1-9 hva setter du på av varme? Jeg satte på 6 i går og det ikke så bra. Anonymkode: 9f0f8...b3c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er det emaljert eller ikke? Støpejern som ikke er emaljert trenger mer omsorg enn en nyfødt baby i starten. Den må settes inn med olje, oljes før bruk, ikke varmes for mye og vaskes med skånsomhet. Også oljes. Igjen! Mye arbeid! Emaljerte gryter trenger ikke slik pleie, men deres eneste fordel er varmefordeling. Ellers er det som hvilken som helst metallgryte. Skru ned temperatur Anonymkode: b6e45...b02 Det er jeg usikker på. Er fra Sabor om det sier deg noe. Anonymkode: 9f0f8...b3c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Er det emaljert eller ikke? Støpejern som ikke er emaljert trenger mer omsorg enn en nyfødt baby i starten. Den må settes inn med olje, oljes før bruk, ikke varmes for mye og vaskes med skånsomhet. Også oljes. Igjen! Mye arbeid! Emaljerte gryter trenger ikke slik pleie, men deres eneste fordel er varmefordeling. Ellers er det som hvilken som helst metallgryte. Skru ned temperatur Anonymkode: b6e45...b02 Siden emaljerte gryter ikke trenger slik pleie, er det altså flere fordeler enn varmefordeling. Anonymkode: b641c...90b 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er jeg usikker på. Er fra Sabor om det sier deg noe. Anonymkode: 9f0f8...b3c Den er emaljert ja. Mye mindre styr med slik. Bruk mye mindre varme. Jeg småkoker på 3-4, men selvsagt forskjell fra ovn til ovn. Lokk gjør stor forskjell på varme Anonymkode: b6e45...b02
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den er emaljert ja. Mye mindre styr med slik. Bruk mye mindre varme. Jeg småkoker på 3-4, men selvsagt forskjell fra ovn til ovn. Lokk gjør stor forskjell på varme Anonymkode: b6e45...b02 Takk for svar! Tenkte å bruke det til pinnekjøtt i jula, så da prøver jeg med mindre varme neste gang og krysser fingrene for at det ikke brenner seg 🫣 Anonymkode: 9f0f8...b3c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fra 1-9 hva setter du på av varme? Jeg satte på 6 i går og det ikke så bra. Anonymkode: 9f0f8...b3c Jeg setter den på 6 frem til den begynner putre, så skrur jeg ned til 2-3. Anonymkode: 79048...2a2 1
Brunhilde Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 Når du koker får-i-kål må du ha litt vann i bunnen av gryta og passe på at det ikke koker tørt. Jeg pleier å koke opp, så setter jeg ned på 2 eller 3 (av 9) og sjekker at det koker (og at det fremdeles er fuktig) en gang i blant. Å svi pinnekjøtt skal godt gjøres, det skal jo dampes på pinner (eller rist), men der også må du passe på at det ikke koker tørt. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg legger en oppvasktablett med kokende varmt vann oppi i gryter som er brent. Lar stå 15min. Så vasker jeg med oppvaskbørste. Stort sett løsner det greit da. Anonymkode: 22d3c...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg legger en oppvasktablett med kokende varmt vann oppi i gryter som er brent. Lar stå 15min. Så vasker jeg med oppvaskbørste. Stort sett løsner det greit da. Anonymkode: 22d3c...bd5 Eventuelt går dette over natta om det er skikkelig ille Anonymkode: e8e53...0b2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det emaljert eller ikke? Støpejern som ikke er emaljert trenger mer omsorg enn en nyfødt baby i starten. Den må settes inn med olje, oljes før bruk, ikke varmes for mye og vaskes med skånsomhet. Også oljes. Igjen! Mye arbeid! Emaljerte gryter trenger ikke slik pleie, men deres eneste fordel er varmefordeling. Ellers er det som hvilken som helst metallgryte. Skru ned temperatur Anonymkode: b6e45...b02 Bruker mye støpejern, og er ikke enig med deg med at det er mye arbeid. Den oljes og vaskes kun i varmt vann etter bruk. Aldri hatt svidd mat i den. Jern trenger ikke vaskes skånsomt og man kan til og med bruke stålskrubb i den uten at den tar skade. Anonymkode: 0bf0d...2ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå