Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med følelsen av utmattelse nå, og har egentlig gjort det i noen uker. Er 8 uker på vei.

Mener ikke nødvendigvis utmattelse som i at jeg er trøtt og sliten (er naturligvis det også, men ikke i nevneverdig grad allikevel føler jeg), men ved fysisk aktivitet kjennes musklene utmattet og kraftløse ut, om det gir mening? Litt samme følelsen som når man er syk egentlig og ikke orker noe som helst siden kroppen er helt kraftløs. 😅

Spiser normalt (om ikke MER enn normalt), er bittelitt plaget med kvalme men holder denne i sjakk med hyppige, mindre måltider. Utover dette har jeg ikke noe særlig symptomer tror jeg, annet enn at jeg må tisse hele tiden. 🙈
Er dette med kraftløshet og følelse av dette normalt, og kan jeg forvente at det med tiden går over? Frustrerende å ikke kunne gå i trapper engang uten å føle at kroppen er i ferd med å jobbe seg ihjel, og styrketrening er det bare å glemme for øyeblikket. 😬

Anonymkode: e91cd...943

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt da kroppen bruker mye energi på andre ting akkurat nå. Det går ofte over i andre trimester (det gjorde det for meg), også blir man utmattet igjen i tredje trimester på grunn av tyngden  :ler: Bare å bli kjent med det nå som sist

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bare å glede seg, fordi verre skal det bli! 😂 Hilsen en som er uke 30 😁

Anonymkode: 9625c...60f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er helt normalt, og skyldes hormoner. 

Hormonene dabber av etter første trimester, så de fleste opplever en bedring i utmattelsen da. Men til gjengjeld blir man etter hvert mer sliten igjen pga økt vekt, magen som er i veien, osv. 

Jeg var helt ferdig i første trimester begge mine svangerskap. Helt totalt utmattet.

Anonymkode: dec9b...116

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt normalt. 

Anonymkode: 87841...a8c

• Nyttig 1
Skrevet

Velkommen i graviditeten 🤣

Har du det tøfft nå, så skal du se at det blir 10 ganger verre før ungen er ute

Anonymkode: 43e73...d4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For en dustete ting å si. For meg var 1. trimester det soleklart verste, i begge svangerksapene. Man trenger ikke drive skremselspropaganda.. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For en dustete ting å si. For meg var 1. trimester det soleklart verste, i begge svangerksapene. Man trenger ikke drive skremselspropaganda.. 

Enig med deg, litt som dem bare vent… venter ennå altså 

Anonymkode: 4c1d5...1fa

Skrevet

Har 5 barn og min første og siste var værst, man føler det ganske tøft når det står på ❤️ håper du tar hensyn til kroppen din nå mens det står på som værst. Du har min fulle medfølelse her, og selv om det er en liten trøst og ser litt langt unna ut så brukt det og bedre seg etter uke 12. 

Anonymkode: 4c1d5...1fa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare å glede seg, fordi verre skal det bli! 😂 Hilsen en som er uke 30 😁

Anonymkode: 9625c...60f

Blir bare bedre enn uke 8 spør du meg😅 Hilsen annengangsgravid som har hatt det verst i uke 6-9, og helt uten noen spesielle plager selv som høygravid😊

Anonymkode: 0c860...641

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig! Mange som har det tyngst i første trimester, det er veldig vanlig.

Anonymkode: 0c860...641

• Nyttig 1
Skrevet

Helt normalt, ja. 2.trimester er som regel "det gode trimesteret". For min del var også 3.trimester bedre enn 1.trimester. Ble mye verre da ungen kom ut og hadde kolikk og ikke sov på nesten ett år, men det slipper du forhåpentligvis. Ta godt vare på kroppen din, gi den nok hvile, riktig mat og mosjon når du blir litt bedre. Da øker du sjansen for at formen resten av graviditet blir ganske ok. 

Anonymkode: 16a90...af5

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er også førstegangsgravid i ule 8, og kjenner meg helt igjen i beskrivelsene dine, TS! Var nesten litt godt å lese at noen andre har det akkurat likt.🥰

Anonymkode: 1d5da...8ef

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er helt normalt i første trimester. Har det sånn jeg også, og er I uke 10 i morgen. Kommer og går også. Noen dager merker jeg ikke så mye til det. Andre dager kan jeg være fin i noen timer, før jeg så synker sammen helt og føler meg helt tom for krefter og energi.  Noen ganger hvis mulighet må jeg faktisk sove litt for å hente meg inn, få kreftene tilbake.

Løsningen min har blitt  og kun bry meg om det mest nødvendige. Ta vare på sønnen vår når han er hjemme, lage mat, klesvask og oppvask. Lener meg også mer enn normalt på mannen min, og ber han ta mye mer enn normalt.

Det er bare en periode. Stort sett så blir det bedre i 2 trimester. Jeg syns 2 trimester var det beste forrige gang. 

Skrevet

Begynte i uke 8 denne gangen, og har det fremdeles sånn nå i uke 21.. det er tungt, spesielt hvis man har små barn i tillegg 💦😓

Anonymkode: ade04...11f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herlighet. Hva er vitsen? 

Anonymkode: eb6e2...e65

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Første trimester for meg var helt grusomt. Følte meg syk og lå egentlig bare apatisk på sofaen. Brakk meg av alt, selv vann... Det blir bedre 😊 Ja, man blir tung og tissetrengt på slutten, men den grusomme sykdomsfølelsen forsvinner. 

Anonymkode: f24f6...932

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var også helt utmattet første trimester. Det var helt krise. Måtte sitte å dusje for jeg orket ikke stå oppreist feks. Alt var slitsomt, og føltes veldig overveldende. Hadde nesten ingen andre symptomer enn denne totale utmattelsen. 
For min del ble det bedre iløpet av uke 12-14. Er nå 23 uker på vei og føler meg som normal i energinivå :) 

Håper du også ts opplever bedring når du er litt lengre på vei :) 

Anonymkode: 7058f...a5c

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var også utmattet , kvalm og uggen hele første trimester. Gjorde så og si ingenting. 

Dagen gikk litt sånn: Dusje - legge seg ned - spise litt - legge seg ned - ta oppvasken - legge seg ned. osv. Uke 8-9 var også garantert verst for meg, som om det var peak. Så håper du er på vei ned fra den kneika nå! Jeg er 15 uker og har hatt det veldig fint siden uke 11/12 :) 

La ikke folk skremme deg med 3. og 4. Trimester, det tar vi som det kommer 😊 1. Trim er vanskelig på en annen måte, og for mange er det også veldig ensomt da en gjerne ikke har delt nyheten enda. Helt andre utfordringer. 

Anonymkode: 719b5...5a8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjenner meg igjen. Du er kanskje litt tidlig til at det kan være det, men få tatt blodprøver likevel og sjekket spesielt blodprosent osv. Jeg fikk anemi iallfall og det gjorde jo gravidutmattelsen ennå verre. Måtte ta masse jerntilskudd. 

Anonymkode: 5b594...53b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...