Gå til innhold

Noen som har opplevd skadelig terapi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, det er slikt man sier når man:

1. Ikke vet svaret.

2. Som en bortforklaring.

3. Som en ansvarsfraskrivelse.

Anonymkode: bac25...dfb

Nettopp

Anonymkode: 41a38...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 13.18):

Og bare fordi man ikke er en del av den store majoriteten betyr det heller ikke at man trenger psykolog. Majoriteten er bortskjemte på visse punkter, samfunnet er jo tilrettelagt dem og de er ikke vante til det som er annerledes ofte, eller å anstrenge seg ytterligere. Lett å bare slenge noen til psykolog og bare: nå gjorde jeg noe bra… 

Anonymkode: b9d61...ef1

Ja, brukt på den måten kan det å "slenge noen til psykolog" være en måte å sende et sterkt signal til personen om at noe ved h*n er feil og bør endres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 12.38):

Hørte nettopp en som fortalte at hun hadde søkt gruppeterapi, hun er veldig dårlig og går nesten ikke ut pga lidelsen sin.  For å få gruppeterapi satte de som krav at hun møtte opp på dagsenter til faste tide over en lengre periode og sa "hvis ikke du klarer det så klarer du ikke terapi heller".

Anonymkode: 41a38...93c

Men hvordan tenker du dette ellers skal fungere? Hun dukker opp når hun får til å gå ut, og da må de ringe rundt til resten av gruppa og si «nå er XX her, skynd dere og kom, nå blir det gruppeterapi» -? 

Hvis en gruppe på 4 - 6 mennesker skal gå i gruppeterapi, må de selvsagt planlegge når gruppa skal møtes.

Anonymkode: 27827...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Statsforvalter påpekte flere brudd på Helsepersonelloven i min sak, som nylig var til behandling!! Psykologen fikk kritikk og ble bedt om å bedre praksisen sin. 

Det nytter å si fra. Nå ligger klagen der for alltid, og nye saker vil sees i sammenheng med min. Han må skjerpe seg nå!

Jeg føler meg så lettet og takknemlig! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Statsforvalter påpekte flere brudd på Helsepersonelloven i min sak, som nylig var til behandling!! Psykologen fikk kritikk og ble bedt om å bedre praksisen sin. 

Det nytter å si fra. Nå ligger klagen der for alltid, og nye saker vil sees i sammenheng med min. Han må skjerpe seg nå!

Jeg føler meg så lettet og takknemlig! 

Kan man klage på samme måte på fastlegen? 

Anonymkode: 392b9...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 10.08):

Ja, jeg har opplevd det. Hva tenkte du spesifikt på? Jørgen Flor har skrevet bok om det, ikke lest den selv, men får inntrykk av at man får mye informasjon om temaet der.

Anonymkode: 6e276...711

Jeg har lest boka mange ganger- Alltid noe nytt å finne. Det finnes også svært skadelige terapi former som de fleste ikke vet om. Hvis noen går i terapi der det snakkes om splitting, delpersonligheter, svart hvitt tenkning  og i tillegg borderline diagnose så vær oppmerksom på at det er svært skadelig . Det er ikke deg det er noe med. Snakk med annen psykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 21.16):

Det er nok vanskelig med annet helsepersonell også. Men jeg tror det er ekstra vanskelig å klage på en psykolog. 

1.    Maktubalanse: Maktforholdet mellom en pasient og en psykolog kan være skjevt, og pasienten kan føle seg sårbar og underlegen. Dette kan føre til en frykt for å uttrykke klager eller kritisere psykologens atferd.
    2.    Selvtillit: Mennesker som søker psykologisk hjelp, kan allerede slite med selvtilliten, og det kan være vanskelig å stå opp mot en autoritet som psykologen.
    3.    Frykt for konsekvenser: Pasienter kan være bekymret for negative konsekvenser hvis de klager på sin psykolog, for eksempel frykt for å bli avvist fra videre behandling eller at deres klager vil bli ignorert.
    4.    Psykologisk avhengighet: Pasienter kan utvikle en følelse av avhengighet av sin psykolog og føle at de ikke har andre alternativer for behandling, noe som kan føre til nøling med å klage.
    5.    Skyld og skam: Pasienter kan føle skyld eller skam for å klage på sin psykolog, spesielt hvis de har utviklet et personlig forhold til dem.
    6.    Manglende kunnskap om rettigheter: Pasienter kan mangle kunnskap om deres rettigheter og hva som er akseptabelt eller uakseptabelt oppførsel fra en psykolog.
     7.    Sykeliggjøring: Psykologen kan bruke pasientens (også feilaktige) diagnoser som en unnskyldning for å ignorere, bagatellisere eller bortforklare deres opplevelser. 
      8.   Troverdighet: I mangel på håndfaste bevis slik man ofte har i somatikken, blir det i terapi ord mot ord.  Hvem skal klagemyndigheter feste mest lit til? En psykologspesialist med gode formuleringsevner eller eller en pasient med flere psykiske diagnoser? I prinsippet skal man stille likt, men få yrkesgrupper er så dyktige til å prate for seg som psykologer- det er jo jobben deres. De vet hvordan de bør ordlegge seg for å få troverdighet, for å bli trodd med sin versjon av saken. Mens klager ofte er i en svært sårbar situasjon og overveldet av vanskelige følelser. Det kan påvirke hvor godt klager klarer å få fram hva som har skjedd.

Virkelig et godt innlegg !! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig kan være skadelig i terapi er når psykologen legger alt tilbake på deg. Det burde være et varseltegn. Jeg skulle ønske at alle som har opplevd skadelig terapi og skadelig terapeut kunne finne sammen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 21.26):

Mye mulig.

Men når man først har klaget inn helsepersonell så skal det svært lite til for at man får mehold og de går videre med saken, med mindre man har fysiske bevis. Det har man sjeldent, og de fleste saker blir henlagt. 

Uansett om man blir utsatt for overgrep av gynekolog eller psykolog, så er skadevirkningen betydelig. Poenget er at man blir like lite hørt av Statsforvalteren uavhengig om det skjedde av en psykolog eller gynekolog. Det er mye bindinger og korrupsjon. 

Anonymkode: cf15d...731

Det er helt riktig. Dessuten er det en blindhet som ligger der fordi det er jo "helsepersonell" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jeg gikk til en vanlig psykolog for traumer. Hun var rett og slett veldig dårlig på det og hadde ingen erfaring. Vi drev med pusteteknikk og meditasjon («Pust inn og ut», «Vær zen når du tenker på det»). Jeg ble bare dårligere og dårligere; men jeg klarte å innse det før det gikk for langt. Og hun hadde nok selvinnsikt når jeg sa at det hadde blitt verre og jeg ville slutte å gå til henne, heldigvis, til å henvise meg til traumepsykolog. 

Anonymkode: 3008d...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 12.03):

Det er vel ikke en sjokkerende nyhet? Ingen behandling hjelper alle, selv Paracet er farlig for noen.. 

Det er vel snakk om inntil 10% blir dårligere? Det er altså gode odds. Bedre odds enn for feks min revmatisme

Anonymkode: 0cf73...0c7

Når du kommer med tall, legg til link. Aldri hørt dette tallet og tviler litt. 

Anonymkode: c6f21...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har lest litt ulike ting ang terapi. Mange psykologer graver tilbake i barndommen og kanskje lager et problem som ikke er der. Angst f eks kan komme i mange former, ofte har det ikke noe med barndom å gjøre. Men heller lære å endre tankemønsteret. 

Anonymkode: 0464b...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Før jeg selv oppsøkte psykolog hadde jeg aldri hørt om at man kunne bli skadet i samtalebehandling. Nå som jeg har begynt å sette meg litt inn i dette har jeg blitt sjokkert over hvor lite virkningsfull psykoterapi (samtaleterapi) egentlig er. Opptil 1 av 10 blir dårligere, for mange har det ingen effekt og for en stor del har det begrenset effekt. Stor effekt sees kun hos ett fåtall. 

Forskning.no har en hel artikkelserie om (den manglende) effekten av samtaleterapi.

Man kan i mange tilfeller like gjerne snakke med en venn, en omsorgsfull sykepleier, eller andre som har tid og rom for samtaler. 

https://www.forskning.no/psykologi/mellom-5-og-10-prosent-blir-sykere-etter-a-ha-snakket-med-psykolog/2239181

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/forskere-er-dypt-uenige-om-hvor-godt-psykoterapi-virker/2236213

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/dag-wollebaek-gikk-inn-i-teoriene-bak-psykologisk-behandling-jeg-har-kastet-bort-nok-tid-pa-a-ga-i-terapi/2239242

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har lest litt ulike ting ang terapi. Mange psykologer graver tilbake i barndommen og kanskje lager et problem som ikke er der. Angst f eks kan komme i mange former, ofte har det ikke noe med barndom å gjøre. Men heller lære å endre tankemønsteret. 

Anonymkode: 0464b...a05

Absolutt enig. Noen psykologer har tunnelsyn og ser ikke hele menneske, men låser seg fort til en hypotese. Arbeider man slik er det stor fare for feilbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 1.56):

Ja, det blir en dobbel belastning for pasienten. Ikke får h*n hjelp med utfordringene og i tillegg blir h*n tillagt skyld for manglende bedring. Slik skyld kan resultere i en voldsom skam og hindre pasienten i å våge og forsøke på ny. Det er lett å føle seg som en byrde og som en belastning. 

Dette vet psykologer, de kan disse mekanisme. Likevel utsettes pasienter for dette. Hvorfor? Kan det skyldes enkelte psykologers redsel for å ta ansvar, innrømme feil, rett og slett feighet? Yrkesstolthet de opplever står på spill? Et behov for makt?

Psykologifaget klarer ikke å stå på egne bein, det er ikke konkret eller noe slikt, man kan vel si at det er hersketeknikker. 🙈 de vil ha i både pose og sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Før jeg selv oppsøkte psykolog hadde jeg aldri hørt om at man kunne bli skadet i samtalebehandling. Nå som jeg har begynt å sette meg litt inn i dette har jeg blitt sjokkert over hvor lite virkningsfull psykoterapi (samtaleterapi) egentlig er. Opptil 1 av 10 blir dårligere, for mange har det ingen effekt og for en stor del har det begrenset effekt. Stor effekt sees kun hos ett fåtall. 

Forskning.no har en hel artikkelserie om (den manglende) effekten av samtaleterapi.

Man kan i mange tilfeller like gjerne snakke med en venn, en omsorgsfull sykepleier, eller andre som har tid og rom for samtaler. 

https://www.forskning.no/psykologi/mellom-5-og-10-prosent-blir-sykere-etter-a-ha-snakket-med-psykolog/2239181

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/forskere-er-dypt-uenige-om-hvor-godt-psykoterapi-virker/2236213

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/dag-wollebaek-gikk-inn-i-teoriene-bak-psykologisk-behandling-jeg-har-kastet-bort-nok-tid-pa-a-ga-i-terapi/2239242

Vil si det i mange tilfeller er bedre da psykologer skriver rapporter om samtalen. Det er dobbelt opp tap for pasienten, kan man si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 12.18):

Takk for svar!

Vil presisere at her snakker jeg ikke om å ikke ha effekt av terapi. Men om å bli skikkelig skadet som følge av behandlingen. Jeg har forstått at det skjer flere, og står selv i en krevende situasjon pga. dette. Psykologer har enorm makt og som pasient er man uansett hva man forteller mindre troverdig enn psykologen. Opplevelser og erfaringer kan vris og vendes på, makten kan brukes til å sykeliggjøre pasienten og man står lett igjen veldig alene. Ønsker derfor veldig å komme i kontakt med andre med lignende erfaring.

Hvordan gikk det med deg og det du stod i for halvannet år siden? ❤️ 

Står selv i en konflikt med behandler, og det er veldig destabiliserende. De har all definisjonsmakt, og å våge å stå støtt i seg selv i den konflikten er skikkelig vanskelig. For jeg begynner naturligvis å tenke "er det bare meg"? Det er også ingen klarhet i hva skjedde egentlig, hvorfor gjør folk det, prøver de så godt de kan men mangler selvinnsikt. Sitter igjen med mye usikkerhet og mange spørsmål. 

Anonymkode: 524b7...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan gikk det med deg og det du stod i for halvannet år siden? ❤️ 

Står selv i en konflikt med behandler, og det er veldig destabiliserende. De har all definisjonsmakt, og å våge å stå støtt i seg selv i den konflikten er skikkelig vanskelig. For jeg begynner naturligvis å tenke "er det bare meg"? Det er også ingen klarhet i hva skjedde egentlig, hvorfor gjør folk det, prøver de så godt de kan men mangler selvinnsikt. Sitter igjen med mye usikkerhet og mange spørsmål. 

Hei! Jeg klaget inn min sak til Statsforvalter og ble hørt. Det ble påpekt brudd på Helsepersonelloven i behandlingen. I ettertid har jeg kommet i kontakt med flere utsatt for skadelig terapi, og bistått i klageprosessen. Det er dessverre noe varierende kompetanse på skadelig terapi hos saksbehandlere. 

Om du vil kan vi gjerne skrive privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Jeg klaget inn min sak til Statsforvalter og ble hørt. Det ble påpekt brudd på Helsepersonelloven i behandlingen. I ettertid har jeg kommet i kontakt med flere utsatt for skadelig terapi, og bistått i klageprosessen. Det er dessverre noe varierende kompetanse på skadelig terapi hos saksbehandlere. 

Om du vil kan vi gjerne skrive privat?

Takk for tilbudet, jeg ønsker ikke å ha det knyttet til min bruker her fordi jeg er så opptatt av trygghet og har litt paranoide tanker, så jeg velger å takke nei, men det var veldig fint at du spurte.

Jeg er veldig glad for å høre at det faktisk går an å bli hørt! Og jeg må si jeg kjente meg veldig takknemlig for å høre at du bistår andre i klageprosessen. Det ga meg inspirasjon, tenk at en kan støtte andre slik. Ikke minst, tenker jeg på "så fint at noen ser og vet at terapi kan være skadelig og bidrar til å hjelpe folk bli hørt i det". Situasjonen min nå er ikke "så alvorlig". Jeg skal ha samtale med fastlegen og be om hans støtte til å hjelpe meg å slutte hos den jeg går til. Men jeg har tidligere blitt utsatt for alvorlige krenkelser av behandler og ulovlig tvangsbruk, og det å høre at noen blir hørt, og støtter hverandre i slikt, det gjenreiser noe av min tillit til verden faktisk. Så tusen takk!

Problemet mitt nå er kvernende tanker rundt det, at jeg ikke forstår behandler, hvorfor han holder på sånn, og en veldig søken etter trygghet gjennom klarhet og kontroll over situasjonen, som jeg jo naturligvis ikke har. Kan jeg få lov å spør om dette fik senfølger for deg eller om du har kommet deg nå?  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...