Gå til innhold

Utsette bryllupet for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen. 
vi har planlagt bryllup i slutten av juli 2024 og har egentlig det meste på plass rundt planleggingen så langt. Sendt ut save the date. 

Liten hake. Vi er veldig klare for barn og syntes egentlig det er litt lenge å vente med å prøve til etter bryllupet. Jeg fyller 28 år i april neste år. Jeg er ferdig med masteren i juni, så jeg må evt jobbe litt for å få foreldrepenger og..
Jeg er skikkelig vinglete. Jeg vet jo at det er mindre stress å gifte seg før barn og at det er ikke så lenge å utsette prøvingen hvis vi tenker jan-feb nå. Men barneønske er ganske stort etter at vi hadde senabort i uke 20 i januar i år. Og blir fort 29 før første barnet kommer hvis vi venter. 

Rådvill. Trenger noen innspill.. 

Anonymkode: 00d7d...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

God morgen. 
vi har planlagt bryllup i slutten av juli 2024 og har egentlig det meste på plass rundt planleggingen så langt. Sendt ut save the date. 

Liten hake. Vi er veldig klare for barn og syntes egentlig det er litt lenge å vente med å prøve til etter bryllupet. Jeg fyller 28 år i april neste år. Jeg er ferdig med masteren i juni, så jeg må evt jobbe litt for å få foreldrepenger og..
Jeg er skikkelig vinglete. Jeg vet jo at det er mindre stress å gifte seg før barn og at det er ikke så lenge å utsette prøvingen hvis vi tenker jan-feb nå. Men barneønske er ganske stort etter at vi hadde senabort i uke 20 i januar i år. Og blir fort 29 før første barnet kommer hvis vi venter. 

Rådvill. Trenger noen innspill.. 

Det er bare å ta giftemål på rådhuset med enkel seremoni nå, og ha festen i juli 2024?

Anonymkode: 70877...841

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er bare å ta giftemål på rådhuset med enkel seremoni nå, og ha festen i juli 2024?

Anonymkode: 70877...841

Vil ikke være gravid på bryllupsfesten. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er veldig klare for barn og syntes egentlig det er litt lenge å vente med å prøve til etter bryllupet.

(...) Men barneønske er ganske stort etter at vi hadde senabort i uke 20 i januar i år.

Beklager for et kanskje litt ufølsomt spørsmål, men hvorfor vil dere NÅ begynne å vente til etter bryllupet?  

Anonymkode: 24251...f1c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Beklager for et kanskje litt ufølsomt spørsmål, men hvorfor vil dere NÅ begynne å vente til etter bryllupet?  

Hva mener du? Nå er det jo snakk om å få barn før bryllup, ikke vente til etter.

Skrevet

Er det viktigst å være gift eller å ha bryllup?

Anonymkode: eafa6...f0e

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du? Nå er det jo snakk om å få barn før bryllup, ikke vente til etter.

Det høres ut som dere i alle fall overveier å vente til etter bryllupet: 

52 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) syntes egentlig det er litt lenge å vente med å prøve til etter bryllupet. 

Skrevet

Jeg ville ventet til etter...

Anonymkode: ac602...05d

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke foreldrepengegrunnlag ville jeg ventet. Mange må også gå noen måneder med ulønnet perm mens de venter på barnehage så det kan være lurt å spare til. 

Anonymkode: b37a4...257

Skrevet

Jeg ville ventet. Hatt vårt nydelige bryllup uten baby eller småbarn. Da hadde jeg også fått jobbet inn penger til perm. ❤️

Anonymkode: 1f69e...54f

Skrevet

Så du vurderer å utsette bryllupet? Det er uansett langt enklere å kunne drikke i bryllupet om dere har det FØR dere får barn. 

Om dere velger å utsette bryllupet for å få barn først, så kan det jo for det første ta lang tid før en blir gravid, også vil en gjerne ikke ha bryllupsfest før barnet er så stort at en føler seg trygg på å sende det bort over natta med barnevakt. Samtidig som en ofte vil ha søsken til barnet med passe aldersspenn mellom, så da må en gjerne få alle de barna en ønsker før en kan ha bryllupet. 

Og som de andre skriver så er det veldig greit å få landet en ok fast jobb før en får barn, så en får greie månedlige utbetalinger under permisjonen og ikke bare engangsstønad.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mt3 skrev (32 minutter siden):

Så du vurderer å utsette bryllupet? Det er uansett langt enklere å kunne drikke i bryllupet om dere har det FØR dere får barn. 

Om dere velger å utsette bryllupet for å få barn først, så kan det jo for det første ta lang tid før en blir gravid, også vil en gjerne ikke ha bryllupsfest før barnet er så stort at en føler seg trygg på å sende det bort over natta med barnevakt. Samtidig som en ofte vil ha søsken til barnet med passe aldersspenn mellom, så da må en gjerne få alle de barna en ønsker før en kan ha bryllupet. 

Og som de andre skriver så er det veldig greit å få landet en ok fast jobb før en får barn, så en får greie månedlige utbetalinger under permisjonen og ikke bare engangsstønad.

Helt sant. Gode poeng. Og jeg vil gå betydelig opp i lønn nå etter masteren er ferdig, så det er jo absolutt mest fornuftig å gifte seg først og jobbe litt i 100% fast stilling for å få foreldrepenger😅 

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan økonomien deres ser ut, men dere burde definitivt ta dette i betraktning. Bryllup er som regel en stor utgift. Babytiden trenger ikke å være dyr, men det koster definitivt mye å ha barn. I tillegg blir man bundet slik at man ikke kan jobbe overtid osv. Har dere råd til begge deler?

Anonymkode: 69eaf...151

Skrevet

Det kommer til å bli to helt ulike bryllup om dere tar det før eller etter barn. Jeg ville tatt bryllupet først, så kan dere dra på ordentlig bryllupsreise, slippe å ordne med barnevakt etc. Husk at dere må vente en stund etter at barnet er født med å la det overnatte hos andre, vår var 10 mnd. da vi giftet oss og det var første gang han sov borte, så jeg var jo litt småstresset på bryllupsnatta😅 Vi hadde bare opplegg på lørdag (bryllupsdagen), kunne egentlig tenkt oss å hatt «bli kjent-fest» fredag og noe brunsj/avsluttning på søndag men pga. ungen ble det så mye styr å ha opplegg hele helga. Men det kjipeste var nok at vi ikke kunne dra til Maldivene på bryllupsreise som jeg alltid har ønsket meg, ble heller en langhelg i Krakow😅 så får vi ta Maldivene når vi har sølvbryllup og barna er voksne😂 tror de som er barnløse tenker «pytt, en baby i bryllup er null stress» men når dere får barn vil dere bli overrasket over hvor mye koordinering, planlegging og tilpassing en liten unge krever😂

Anonymkode: 6b6d8...f05

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er glad jeg ikke hadde barn som skulle passes i eget bryllup. 

Ellers synes jeg det ville vært irriterende å få utsatt et kommende bryllup som allerede er planlagt for oss... Siden dere allerde har informert om dato så ikke utsett

Anonymkode: ea91e...439

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hade ikke utsatt bryllupet. 
Blir dere gravide, eller får barn er det lurt att vare gifte. Blir dere gravide endre bryllupsplanerne litt og se till att gifte er.

Ett utsatt bryllup kan bli utsatt i flere år, først graviditet, der etter baby med amming, småbarnsperiode, og kanske en graviditet til. 

Du er ikke 30 ennå, og trenger ikke å stresse med graviditeten. Gift er, ta din master og tjen god med foreldrepenger. Jeg syns det låter som mindre stress

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn kommer ikke alltid når en bestiller dem. Så hadde kjørt på med prøving når dere synes det passer og så ordner alltids bryllupet seg i forhold til det. 

Anonymkode: 77a0e...0fd

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil ikke være gravid på bryllupsfesten. 

Her har du jo svaret ditt. Du må velge A eller B. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...