AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Vi har et lite barn, og han er i full jobb med jobbing på dagtid. Ofte veldig tidlig opp. Han drikker aldri store mengder, derfor lurer jeg på om jeg er litt paranoid, men jeg syns han drikker så ofte. Han drikker 5-7 øl i uka, eller tilsvarende mengde i vin etc, men som oftest øl. Det varierer om det er 0,5L eller 0,33 L. Han drikker ALLTID i helgene, det blir ikke helg uten liksom. Han drikker minst to av dagene fredag-søndag, men også gjerne alle tre. I tillegg popper han ofte en øl foran TV på kvelden på en vanlig hverdag. Høres dette helt normalt ut, eller er det et faresignal? Anonymkode: a835b...337
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Høres normalt ut Anonymkode: e9770...c78 21 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Da går han over enheter anbefalt i uka og er per definisjon alkoholiker, ja Anonymkode: ac9ff...9fc 6
c_buk Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg synes det var i meste laget, spesielt med tanke på småbarn og jobb. Om det er faresignal? Jeg heller mot nei, men det ville plaget meg om min samboer holdt den frekvensen. Alkohol påvirker blant annet søvnkvalitet og kan på sikt medføre flere negative helseeffekter. 16
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 Menn bør vel ikke overstige 21 enheter per uke. Så det er ikke for mye, avhengig av hvor mye han drikker i helgene da. Personlig hadde jeg ikke satt pris på et så stort alkoholinntak, men folk er gjerne litt touchy der så trå varsomt. Høres dyrt ut og. Men om han fungerer godt ellers mtp jobb og familieliv er det ikke sikkert det er et problem overhodet. Anonymkode: 5ff81...fa3 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 Det høres ut som én øl til kvelden? Jeg tenker i utgangspunktet det er ok med en øl til maten, eller utpå kvelden. Anonymkode: 33914...a14
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 Kommer an på. Klarer han å droppe den ølen en dag uten at det er et stort problem? Velter det økonomien deres at han drikker? Går det ut over andre ting, kan han feks ikke hjelpe med babyen? Dersom det ikke påvirker noe og bare er for kos, så ser ikke jeg på det som et problem. Er det slik at han ikke kan la være og/eller det går ut over noe annet så er det et problem. Anonymkode: 1e2f0...251 4 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 For meg ville det kommet litt an på hvor mye det var om gangen. Å ta én øl foran TVen er ikke krise, selv om det er en litt unødvendig vane (særlig når det finnes så mye god alkoholfri øl som det gjør nå). Dersom han ukentlig drikker nok til å bli full/brisen, så synes jeg det er litt rart som småbarnsfar, særlig hjemme, men høres som kanskje det er sjeldent? Da er kanskje det eneste av det som ville bekymret meg det litt tvangsmessige med at han føler han må ha det for å ta helg. På samme måte som voksne som måå ha godteri hver lørdag uansett hva blir litt krampaktig. Men å ha noe fast man koser seg med er jo ikke krise så lenge det ikke går utover andre ting. Anonymkode: d48fe...6eb
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 Hvis han MÅ ha de flaskene, så er det jo et faresignal. Er vel et ganske normalt forbruk i studieårene, f.eks. ikke like normalt for en familiemann. Dyrt blir det også. Jeg reagerer ingenting på et par øl fredag og lørdag, men hadde reagert på fast drikking på ukedagene. Drikker ikke alkohol selv, så er kanskje litt preget av det. Anonymkode: 2c129...c3f 5
I Grosny Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da går han over enheter anbefalt i uka og er per definisjon alkoholiker, ja Anonymkode: ac9ff...9fc Jeg tror ikke overforbruk over anbefalt mengde definerer alkoholiker. Det skal mere til. Alkoholikere ruser seg på alkohol mye oftere enn 1-2 dager i uka. En øl er ikke rus, man må vel ha minst 4. Alkoholikere er resistente og trenger nok mer for å få rus. Endret 24. oktober 2023 av I Grosny 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 5-7 øl i uka, eller ei flaske vin i uka? Det er jo ingenting. To øl i løpet av ukedagene og 2-3 øl hver kveld i helgen? Det er helt innafor. Anonymkode: 997e9...c0a 9 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg synes det høres mye ut totalt sett, dersom vi snakker hver dag, hver eneste uke i måneden. Jeg tar meg selv en øl eller et glass vin en helt vanlig kveld av og til, men ikke hver dag året rundt. Når han i tillegg drikker større mengder (slik jeg oppfatter det?) i helgene, så synes ikke jeg det virker helt bra. Men spørsmålet er vel om han blir beruset i noen grad, eller om drikkingen går utover noe annet og dermed er å anse som et problem? Drikkingen virker unødvendig og kanskje litt i grenseland (avhenger av veldig mye), men om det er problematisk er vanskelig å svare på ut ifra infoen i HI. Hva føler du selv, ettersom du spør her inne? Anonymkode: 548ef...902 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg drikker mer enn han totalt sett. Tar gjerne en øl eller tre etter jobb foran TVen i hverdagen. Men drikker ikke hver helg.. HVA SOM ER FOR MYE, er veldig individuelt. Han trenger kanskje ølen for å slappe av. Jeg tror du har hengt deg opp i at han drikker alkohol. Så lenge han kan la vær å drikke Anonymkode: 23889...431 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Da går han over enheter anbefalt i uka og er per definisjon alkoholiker, ja Anonymkode: ac9ff...9fc BULL FUCKING SHIT. Anonymkode: 23889...431 14 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #15 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): BULL FUCKING SHIT. Anonymkode: 23889...431 21 enheter i uka. 1 enhet øl er 0,33 Anonymkode: ac9ff...9fc
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #17 Skrevet 24. oktober 2023 Stakkars mann, får ikke engang ta seg én øl en kveld uten at det blir problematisert. Anonymkode: 4c76c...470 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #18 Skrevet 24. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: 21 enheter i uka. 1 enhet øl er 0,33 Anonymkode: ac9ff...9fc Du er på bærtur. Anonymkode: 23889...431 1
Carrot Skrevet 24. oktober 2023 #19 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Da går han over enheter anbefalt i uka og er per definisjon alkoholiker, ja Anonymkode: ac9ff...9fc alkoholiker er man vel først når man ikke klarer la være å drikke.. sjekk denne Kanskje det gir en bedre pekepinn enn en påstand på nett... 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #20 Skrevet 24. oktober 2023 Hvis jeg forstår deg riktig, så drikker han 7 øl i uka, pluss helg? I ukedagene drikker han dermed ca 9 enheter. Og hvis han drikker tilsvarende mengde i helgen blir det ca 18 enheter. Jeg synes det er altfor mye. Både enheter, kalorier og økonomisk. Det å måtte ha en øl hver dag er problematisk etter mitt syn. Og faretegn ja. Kan dere avtale moderasjon, eller vil han bli sur eller argumentere i mot? Det vil gi deg et svar.. Anonymkode: 532ca...fb8 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå