AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Har ikke sett på lenge, men så på det i forrige uke. Da var fondet 420 000. I dag er det 405 000. Har spart i 10 år, og har satt inn 330 000. Blir bekymret Anonymkode: a52a7...b0c
Gjest Piinki Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Hva er du bekymret for? Om du trenger pengene nå med en gang tar du de ut (f.eks boligkjøp/pensjon). Trenger du ikke pengene nå kan du vurdere å sette opp sparinga. I perioden etter finanskrisen har avkastningen på globale indeksfond vært latterlig høy. Jeg tviler sterkt på at det fortsetter slik. Så nå skal vi muligens ned i en bølgedal. Det vil jo si at fondet blir på billigsalg. Og så går det opp igjen. Så tenk på noe annet.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Det er relativt dårlige tider nå i forhold til hva det har vært. Vi ser også at stadig mer industri i Europa sliter, så er ikke umulig at vi kan få finanskrise. Sannsynligvis vil det være greit å ha pengene der i 10 år til. Men er jo bare ta dem ut dersom du er veldig bekymret Anonymkode: b9dbd...1a3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ikke sett på lenge, men så på det i forrige uke. Da var fondet 420 000. I dag er det 405 000. Har spart i 10 år, og har satt inn 330 000. Blir bekymret Anonymkode: a52a7...b0c ok Anonymkode: 83b67...0e5
Schmuhu Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke sett på lenge, men så på det i forrige uke. Da var fondet 420 000. I dag er det 405 000. Har spart i 10 år, og har satt inn 330 000. Blir bekymret Anonymkode: a52a7...b0c Er du bekymret så selger du. Eller så prøver du å forstå hva som skjer med pengene du satt i fonds. Du tror vel ikke at hundrelappene har sex med hverandre og føder flotte femtilapper? 4 hours ago, Piinki said: I perioden etter finanskrisen har avkastningen på globale indeksfond vært latterlig høy. Jeg tviler sterkt på at det fortsetter slik. Så nå skal vi muligens ned i en bølgedal. Det vil jo si at fondet blir på billigsalg. Og så går det opp igjen. At vi hadde unaturlig høy avkastning kan du gjerne påpeke men resten er jo bare unødig spekulasjon. Tror ikke det hjelper Ts så mye når det gjelder å forstå sin egen risikoevne. Timing burde ikke ha noe å si for solide fonds porteføljer. At det svinger spiller ingen rolle. Kjøp og salg burde skje uavhengig av markedssituasjonen. 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er relativt dårlige tider nå i forhold til hva det har vært. Vi ser også at stadig mer industri i Europa sliter, så er ikke umulig at vi kan få finanskrise. Spekulasjon. Og igjen sies det noko om noko markedet eller forhold. En finanskrise spiller ingen rolle for solide fonds porteføljer. Schmuhu
Gjest Piinki Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 Schmuhu skrev (10 minutter siden): At vi hadde unaturlig høy avkastning kan du gjerne påpeke men resten er jo bare unødig spekulasjon. Tror ikke det hjelper Ts så mye når det gjelder å forstå sin egen risikoevne. Timing burde ikke ha noe å si for solide fonds porteføljer. At det svinger spiller ingen rolle. Kjøp og salg burde skje uavhengig av markedssituasjonen. Nei, ok. Jeg får være spydig å si at pengene ikke har sex med hverandre da. Jeg sier i grunnen ikke annet enn hva Hallgeir Kvadsheim sier i en av de siste episodene av Pengerådet.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 Det går opp og ned... Men når man sparer hver mnd blir jo ikke økningen like stor som å kjøpe for mye i engangskjøp. Om du satte inn 500k for 10år siden så hadde du fått et bedre resultat Har selv KLP med godt overskudd pga satt inn store beløp som engangskjøp. Anonymkode: f83ea...8e1
Schmuhu Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det går opp og ned... Men når man sparer hver mnd blir jo ikke økningen like stor som å kjøpe for mye i engangskjøp. Om du satte inn 500k for 10år siden så hadde du fått et bedre resultat Har selv KLP med godt overskudd pga satt inn store beløp som engangskjøp. Anonymkode: f83ea...8e1 Amazing forklart! Men du glemte en liten ting. Det er verdt å nevne for Ts at vi får en langsiktig verdiøkning over tid. MSCI World har f.eks. ikke en eneste periode med negativ avkastning som er større enn 15 år. Argumentet burde understrekes med en fin kilde som f.eks. Frankfurt Børs sin avkastningstrekant. Her ser vi også tydelig at det svinger mye opp og ned kortsiktig, men så svinger det lite langsiktig. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Se hvor heftig det kan gå opp og ned her oppe ved 5års linjen. Men hva om du ser rundt 30 år da? Se også hvor mye og hvor lenge kriser faktisk påvirker avkastningen din over tid. Plutselig må du ha lengre horisont enn tenkt. 22 minutter siden, Piinki said: Nei, ok. Jeg får være spydig å si at pengene ikke har sex med hverandre da. Jeg sier i grunnen ikke annet enn hva Hallgeir Kvadsheim sier i en av de siste episodene av Pengerådet. Og hvem er Hallgeier Kvadsheim? Nei men seriøs! Bra du oppgir en kilde. Schmuhu Endret 24. oktober 2023 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg har også penger der. Mitt valg er å øke månedlig sparing i dette fondet. Jeg har lang horisont på dette (ca 30 år til jeg planlegger å røre pengene), og koser meg med tanken på at jeg i disse dager kjøper mye billig som kan vokse i årene som kommer. By low, sell high Anonymkode: 863b3...fc9
Gjest Piinki Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 (endret) Schmuhu skrev (1 time siden): Amazing forklart! Men du glemte en liten ting. Det er verdt å nevne for Ts at vi får en langsiktig verdiøkning over tid. MSCI World har f.eks. ikke en eneste periode med negativ avkastning som er større enn 15 år. Argumentet burde understrekes med en fin kilde som f.eks. Frankfurt Børs sin avkastningstrekant. Her ser vi også tydelig at det svinger mye opp og ned kortsiktig, men så svinger det lite langsiktig. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Se hvor heftig det kan gå opp og ned her oppe ved 5års linjen. Men hva om du ser rundt 30 år da? Se også hvor mye og hvor lenge kriser faktisk påvirker avkastningen din over tid. Plutselig må du ha lengre horisont enn tenkt. Og hvem er Hallgeier Kvadsheim? Nei men seriøs! Bra du oppgir en kilde. Schmuhu Dette føles personlig. Jeg tror det er best du og jeg ikke prater til hverandre i noen tråd. Endret 24. oktober 2023 av Piinki
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har ikke sett på lenge, men så på det i forrige uke. Da var fondet 420 000. I dag er det 405 000. Har spart i 10 år, og har satt inn 330 000. Blir bekymret Anonymkode: a52a7...b0c Du hadde faktisk fått bedre avkastning i en høyrentekonto/fastrenteinnskudd... Anonymkode: bf96c...6eb
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #12 Skrevet 25. oktober 2023 Mange som velger å flytte pengene til en høyrerentens konto i disse dagene. Man får 5% med null risiko. Anonymkode: a42da...04d
newman01 Skrevet 25. oktober 2023 #13 Skrevet 25. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Mange som velger å flytte pengene til en høyrerentens konto i disse dagene. Man får 5% med null risiko. Anonymkode: a42da...04d Det som er kjedelig med den planen er at man må selge fondene, og gjøre opp skatteregningen. Det gjør at man får mindre kapital investert. 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har også penger der. Mitt valg er å øke månedlig sparing i dette fondet. Jeg har lang horisont på dette (ca 30 år til jeg planlegger å røre pengene), og koser meg med tanken på at jeg i disse dager kjøper mye billig som kan vokse i årene som kommer. By low, sell high Anonymkode: 863b3...fc9 Det er ikke nødvendigvis helt hundre prosent korrekt. De fleste børser rundt om i verden er på alltime high, og norske krona er på noe som kan sies å være alltime low. Bare en liten justering av norske krona tilbake til 9 for € og 8 for $ vil jo medføre at et globalt indeksfond taper 20% av verdien sin målt i NOK. Slenger man på en liten børsdupp bør man være i stand til å holde seg fast 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #14 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 13.58): Jeg har også penger der. Mitt valg er å øke månedlig sparing i dette fondet. Jeg har lang horisont på dette (ca 30 år til jeg planlegger å røre pengene), og koser meg med tanken på at jeg i disse dager kjøper mye billig som kan vokse i årene som kommer. By low, sell high Anonymkode: 863b3...fc9 "Buy low, sell high" ... Når vi er i toppen av en boble 🥲 Anonymkode: 7aea5...06d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #15 Skrevet 25. oktober 2023 Uansett, her er mitt råd: Selg unna aksjer og aksjefond for en periode og del opp pengene i noen rentefond... Feks. har jeg 20% i et fond som hovedsaklig har amerikanske statsobligasjoner. Dette handles i USD, så det er en hedge mot fallende krone, men jeg vil ikke ha alt der, siden krona kan styrke seg igjen... Mye mindre sjanse for at USA går konkurs enn at vi får en resesjon, og med rentefond får du bedre avkastning enn å ha penger i banken omtrent uten risiko. De neste årene kommer ikke til å bli en fortsettelse av de forrige 10+ årene. Anonymkode: 7aea5...06d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå