Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler dere at dere virkelig kan prate med partneren deres? Og få en god respons med både forståelse og videre spørsmål som gjør at du åpner opp mer? Eller er menn ofte veldig «korte» når det gjelder å snakke om følelser? Jeg mener ikke at man skal sitte i dype, lange samtaler hver dag, men man har jo behov for å kunne snakke om ting som oppstår, og følelser som dukker opp på innsiden. For meg er god og åpen kommunikasjon veldig viktig. Jeg dater en mann nå, som jeg vet er veldig god og snill, men vi klarer ikke komme i dybden. Jeg prøver å sette igang et tema, og han svarer avsluttende og litt overfladisk. Det ender hver gang med at jeg ikke vil si mer, og får dermed aldri sagt det jeg hadde på hjertet. Jeg får meg ikke til å snakke mer om et tema hvis jeg merker at den andre er litt avsluttende i sin respons. Vil snakke med han om dette, men aner ikke hvordan, eller hvilke ord jeg skal bruke. For det er ikke meningen å anklage på noen måte, han er jo som han er, og jeg vet han ikke mener noe galt med dette. Men jeg har det vondt pga dette, og trenger at vi enten jobber med det, eller så må vi vurderer å avslutte hele datingen. Men hvordan snakke om dette, når vi ikke klarer å snakke virkelig dypt om andre temaer? Er det håpløst?

Anonymkode: 3a937...051

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler ikke at menn er så mye annerledes innerst inne. Har aldri hatt problem med å snakke om alt mellom himmel og jord med menn. De kan av og til ha en annen innfallsvinkel, jeg opplever også at de kan se litt mer humoristisk på ting (ikke fordi de er overfladiske, men fordi de er litt tøffere i kantene). De inngir også trygghet, og kan bidra til at jeg roer ned om jeg er litt "høyt oppe". 

Noen menn er kanskje håpløse på den måten, enkelte må jo absolutt vitse og lage morsomheter ut av det meste, men jeg opplever at de fleste som jeg kjenner er veldig fine å snakke med. Det gjelder både i forhold og som kolleger og venner.

Anonymkode: 766e9...13e

Skrevet

Så at du ønsket råd, og jeg råder deg til å være direkte og ikke å vag som du virker her.

Snakk direkte og rett ut om hva du tenker og har på hjertet, og ikke stå usikker med lua i hånda og føl deg frem.

Hvis du kjenner på at dere er veldig forskjellige, får du heller finne deg en annen.

Anonymkode: 766e9...13e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange kvinner og menn er dårlige på kommunikasjon - og god kommunikasjon krever aktiv deltakelse fra begge parter. 

I min nåværende relasjon har vi blitt god på kommunikasjon. Det var vi ikke fra start og det hadde negativ innvirkning på forholdet. Han var dårlig til å bygge videre på mine innspill og han kunne gå i forsvar eller trekke seg unna hvis jeg la frem noe jeg savnet eller var misfornøyd med. Jeg kunne være lite direkte (mye hinting) og frustrert over at han ikke tok hintene samt at jeg kunne formulere meg i en negativ tone («du gjør aldri…» fremfor «jeg liker når du…» eller «jeg savner …»). Han var også dårlig til å dele hva han tenkte og følte og hadde derfor lett for å være småsnurt uten å forklare hvorfor, frem til det ble en liten krangel hvor alt kom frem.
Som par hadde vi det generelt ganske bra, men hadde nok unødvendig mange konflikter grunnet dårlig kommunikasjon. Nå har vi vært sammen i 15 år og har så og si aldri konflikter da vi begge har jobbet med kommunikasjon. Så klisjé som det høyest ut, så har vi aldri hatt det så bra som de siste par årene.

Jeg er direkte og sier akkurat hva jeg tenker/føler, men har samtidig fokus på å formulere meg positivt. Han tar aldri noe jeg sier som et angrep og han lytter og spiller videre på det jeg har å si. Han har også blitt flinkere til å dele hva han tenker og føler. Dette har også hatt positiv innvirkning på sexlivet da vi kommuniserer bedre der også. Det har liksom blitt rom for å dele alle fantasier, ønsker og behov og vi begge streber etter å møte hverandre.

Endret av Frkego
Skrevet

Jeg har datet to slike og vært sammen med en slik. Hadde ikke orket det arbeidet som kreves. Jeg er god på å kommunisere. Jeg har ikke tenkt å lære en partner å bli det. Det er frustrerende og man får ofte lite igjen fordi kommunikasjon er så vanskelig. Noen som er dårlig på det bruker ekstremt lang tid på og bli bedre på det, siden kommunikasjon gjennomsyrer hele samspillet.

Anonymkode: 11308...6a9

Skrevet

Det er ikke én fasit på hva som er god kommunikasjon. Mange tror at hvis et par kommuniserer dårlig, så er det den andre som kommuniserer dårlig. Men dere kommuniserer bare forskjellig. Og dere trenger bare litt tilpassing, tålmodighet og tid for at puslebitene skal passe sammen. Greier man ikke det, så er man kanskje for ukompatible.

Anonymkode: 6f935...e2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...