AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Hver gang jeg ber han om å ligge på siden blir han bare "dust". Han bjeffer mot meg og begynner å rulle seg rundt på gresset istedenfor å legge seg på siden. Han er egentlig veldig lydig, for eksempel så slipper han alltid det han har i munnen når jeg ber han om det. Han kommer på innkalling og utfører alle kommandoer jeg gir, bortsett fra denne ene. Jeg vet at den er innlært, for han legger seg på siden når andre ber han om det. Det er altså bare når jeg gir han kommandoen når vi har treningsøkter. Han sover også mye på siden, så tror ikke han får noe ubehag/vondt av å ligge på siden heller. Han kan rundt 20 kommandoer som han nesten alltid gjør når jeg ber han om det (kan få litt bomull ørene hvis det er tisper i nærheten), men denne ene nekter konsekvent han å gjøre. Er ikke sånn superviktig å få han til å gjøre det i treningsøkter, eneste er at hadde vært fint å hatt litt repetisjoner på det innimellom. Sånn at han ikke har glemt det hvis vi kommer i en situasjon hvor det hadde vært nyttig å få han til å legge seg på siden. Jeg har prøvd å "tatt pause" på å bruke den kommandoen i en periode, men det har ikke noe å si. Hunden er en gjeterhund, hvor avlen i mange ledd bakover har utelukkende vært bruksegenskaper, og hundene har/er vært brukshunder. Vet ikke om det har noe å si, men. Noen som har opplevd at hunden uten en tilsynelatende god grunn bare nekter å høre på en spesifikk kommando i en bestemt situasjon? Gikk det over etterhvert? Anonymkode: caebb...937
Troyamin Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 For høyt stress? For mange forventinger? Belønnet på feil sted? Det er mye som kan ga skjedd og det er vanskelig å skulle si noe uten å observere deg og hunden. Her ville jeg alliert meg med noen gode treningspartnere som kan stå ved siden av å se dere trene. Det kan hjelpe å se ting med nye øyne. 1
Tabris Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Det er alltid en grunn fra hundens side. Men som nevnt over er det vanskelig for oss å vite nøyaktig hvorfor. Utfra hva du beskriver så kan det høres ut som om han har koblet øvelsen til noe frustrerende og stressende i settingen med deg. Jeg ville gått tilbake og startet innlæringen på ny. Små steg, korte økter og mye belønninger.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Har du forsøkt visualisering? Det kan hende at hunden hadde magevondt de første gangene den ikke lystret kommandoen og at du feiltolket, slik at den nå plukker opp dine vibber i forbindelse med øvelsen, at noe skurrer for den. Det kan hjelpe om du visualiserer at hunden gjør øvelsen og går inn med nullstilt sinn og den rette energien Anonymkode: 5c04b...dce
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 hvis hunden utfører kommandoen med andre uten problemer er det noe du gjør (korpp, stemmeleie, signaler) som gir mixed info til hunden tenker jeg.. Anonymkode: 3d524...180
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå