_h_e Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 (endret) … Endret 16. november 2023 av _h_e Avsluttet innlegg 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 Hvis du ikke er villig til å kutte ut noe, så får du fortsette å jobbe overtid hver måned da. Anonymkode: fbd05...7be 29 11
Akryl Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Om 5 år vil du se det har lønt seg. Da har prisen på boligen din økt veldig. 6 2
Lea Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 Prisen på boliger går oppover så det lønner seg å kjøpe. Antar jeg. 2 1
Fighter83 Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Selge bilen! Får 4000 kr ekstra pr mnd i gjennomsnitt årlig. Brus og godteri kun til lørdag. Drikk kaffe, te og vann ellers. Null snus, røyk og narko(om du bruker slikt). Alkohol max 1 gang pr uke. Handling i butikken kun 1 gang pr uke. Lag deg gode rutiner på å ta med matpakke så du slipper å handle mat daglig osv. Skal du ut på byen med venner så er maks 500 kr grensa for hva du bør bruke pr uke. Bruke kun penger på internett ikke ha en tv pakke med telenor o.l. tull. Sånt er bortkasta penger om du bruker penger på 1 eller flere streamingtjenester hver mnd, har du flere enn 1 så får du kutte ned til kun 1👍 Klesshoppestopp 1 år fremover. Selge ting du har via finn.no o.l. Endret 24. oktober 2023 av Fighter83 11 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 Dess mer du kutter i forbruk, dess mer kan du kutte i overtidsjobbing. Du jobber jo i praksis overtid for å kunne kjøpe hudprodukter, sminke og godteri, det er ditt valg å prioritere slik. Du kan velge å prioritere annerledes. Anonymkode: 742e4...4b3 25 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 _h_e skrev (39 minutter siden): Heihei😄 Lurer på om noen har tips og råd som jeg ikke har tenkt på selv?😊 Alt tas i mot med takk!💛 Går nemlig nesten 4000,- i minus hver måned ifht. budsjett. Hva berger meg? At jeg ender opp med å jobbe litt overtid hver måned. Derfor har det gått sånn akkurat til nå, men det nærmer seg jul, rentene og prisene fortsetter å stige og det er en svært uforutsigbar økonomi å ikke kunne sette av litt til sparing hver måned. Bufferen ble tømt forrige måned på en uforutsett bilutgift🤯 Og det jeg har igjen på sparekontoen blir nok brukt på julegaver. Litta storytime: Enslig førstegangskjøper i 20-årene som kom meg inn på boligmarkedet i fjor rett før renta steg i været. Var heldigvis smart og kjøpte en halv mill under det banken ga meg tillatelse til, så man skulle jo tro at dette bare gikk godt. Det går akkurat, men mtp at boligrenta skal fortsette å stige i 2024 så er det jo en stressende situasjon når man egentlig allerede går i minus og er avhengig av å jobbe over 100% for å få det til å gå rundt. Tjener like under gjennomsnittslønn. Før jeg kjøpte hadde jeg lave utgifter og levde ganske godt, sier seg derfor selv at det har blitt en stor omveltning i økonomien på kort tid. Selvfølgelig kan jeg kutte ut småutgifter som streamingtjenester, slutte helt å handle «unødvendige» matvarer som brus, energidrikke og godsaker, gå over til billig shampoo og hudpleie, og kutte ut alt sosialt som innebærer penger. Men hvilket liv er det da? Ikke et liv jeg vil leve iallefall med mindre jeg MÅ. Håper jo at det å ha kjøpt bolig vil lønne seg i framtida, men innimellom tenker jeg på hvor mye mer økonomisk frihet jeg hadde hatt om jeg hadde bodd på en billig hybel, hadde jo hatt godt over 100 000,- ekstra i året å rutte med. Samtidig har jeg hatt en drøm om å kjøpe bolig siden jeg fylte 18, og jeg har jobbet HARDT for å ha kommet dit jeg er i dag. Bare så synd at man må snu og vende på hver ei krone for å fortsette å være i boligmarkedet.. Kan du leie ut et rom i et år som kan gi deg ekstrainntekt? Anonymkode: f3669...e35 2
Akkar Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 Gå gjennom en måneds forbruk og se hva du bruker penger på. Vurder om det er noe du kan endre på. 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Vil ha tips og råd, men skriver at du ikke vil kvitte deg med sløseriet..? Luksusfellen neste! Anonymkode: 425b5...5bf 13 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 Bruk fmovies til å streame gratis så slipper du bruke penger på streaming Anonymkode: 7c79f...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 _h_e skrev (1 time siden): 4000,- i minus hver måned ifht. budsjett. Siden der er kun ifht budsjett, må du justere budsjettet ditt siden du ikke vil endre noe. Anonymkode: ab11a...eec 3 1
_h_e Skrevet 24. oktober 2023 Forfatter #12 Skrevet 24. oktober 2023 Akkar skrev (54 minutter siden): Gå gjennom en måneds forbruk og se hva du bruker penger på. Vurder om det er noe du kan endre på. Er tidenes kontrollfreak så det har jeg gjort i over ett år nå så jeg vet akkurat hva jeg bruker penger på og hvor mye hver eneste måned, derfor vet jeg også hvor jeg sløser. Kan såklart bli strengere med meg selv og tenke mer over enkelte kjøp🙌 1
_h_e Skrevet 24. oktober 2023 Forfatter #13 Skrevet 24. oktober 2023 Akryl skrev (1 time siden): Om 5 år vil du se det har lønt seg. Da har prisen på boligen din økt veldig. Det du skriver der gir meg definitivt motivasjon og håp, håper du har rett🤩 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 Tenk gjennom hva som gir deg mest glede for pengene og hva du bruker mest av hverdagluksusen. Er det noe du kan endre og som likevel kan gi deg glede? Du må jo ikke kutte alt, bare redusere litt. Anonymkode: 926ed...7c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #15 Skrevet 24. oktober 2023 Akryl skrev (1 time siden): Om 5 år vil du se det har lønt seg. Da har prisen på boligen din økt veldig. Med dagens renter er dette fullstendig usannsynlig; vi har simpelthen levd over evne og bygget opp en fremtid basert på lån - dette er ikke bærekraftig i lengden. Den eneste grunnen til at boligprisene i Norge kan stige, er at den norske kronen synker som en stein og at norsk økonomi begynner å minne om den argentinske, men det er det neppe noen som ønsker seg. Anonymkode: 64ebf...eba 6 1 3
_h_e Skrevet 24. oktober 2023 Forfatter #16 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dess mer du kutter i forbruk, dess mer kan du kutte i overtidsjobbing. Du jobber jo i praksis overtid for å kunne kjøpe hudprodukter, sminke og godteri, det er ditt valg å prioritere slik. Du kan velge å prioritere annerledes. Anonymkode: 742e4...4b3 Digger tankegangen🙌 Allikevel synes jeg det er vanskelig å legge om forbruksvaner over natta, utover det jeg allerede har forandret. Føles ut som jeg må legge om hele livet for å få det til å gå rundt, som er vanskeligere enn å jobbe litt overtid. Selv om jeg vet at overtidsjobbing bør være en bonus og ikke noe man gjør seg avhengig av🙈 Men jeg klager ikke altså, er mange som har det mye verre nå for tiden! Har mat på bordet og tak over hodet😊 Men hadde ikke gjort noe med litt tips og inspirasjon💓
_h_e Skrevet 24. oktober 2023 Forfatter #17 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tenk gjennom hva som gir deg mest glede for pengene og hva du bruker mest av hverdagluksusen. Er det noe du kan endre og som likevel kan gi deg glede? Du må jo ikke kutte alt, bare redusere litt. Anonymkode: 926ed...7c2 Føler jeg har kuttet ut alt som ikke gir meg nok glede. Har kuttet ut snus, alkohol og uteliv. Men må nok grave litt mer🙈 Og kanskje tenke mer over enkelte kjøp. Takk for tips!❤️ 1
_h_e Skrevet 24. oktober 2023 Forfatter #18 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Med dagens renter er dette fullstendig usannsynlig; vi har simpelthen levd over evne og bygget opp en fremtid basert på lån - dette er ikke bærekraftig i lengden. Den eneste grunnen til at boligprisene i Norge kan stige, er at den norske kronen synker som en stein og at norsk økonomi begynner å minne om den argentinske, men det er det neppe noen som ønsker seg. Anonymkode: 64ebf...eba 🤯🤔🫣
_h_e Skrevet 24. oktober 2023 Forfatter #19 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil ha tips og råd, men skriver at du ikke vil kvitte deg med sløseriet..? Luksusfellen neste! Anonymkode: 425b5...5bf Ønsket tips og råd ja, ikke kritikk☺️ Såvidt jeg vet tar ikke Luksusfellen i mot deltakere som ikke har noen andre lån enn boliglån, men de hadde nok kunne gitt meg noen gode tips i motsetning til deg🤭 Håper du får det bedre med deg selv etterhvert❤️ 3
_h_e Skrevet 24. oktober 2023 Forfatter #20 Skrevet 24. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du leie ut et rom i et år som kan gi deg ekstrainntekt? Anonymkode: f3669...e35 Nei dessverre😔 Men det hadde hjulpet på masse, veldig bra tips! Endret 24. oktober 2023 av _h_e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå