Gå til innhold

Datter ungdomsskole blir syk før skoletur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren blir alltid syk før skoletur. Jeg kan bekrefte dette er oppriktig. Lærerne begynner å stille spørsmål hva er det som foregår. Er dette skulking? Hun føler seg mistrodd.

Lege finner ikke ut av dette og sier det er psykisk.  Har noen erfaring?

Anonymkode: dcd7d...442

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge ungene mine er sånn. Familien min har alltid trodd at jeg bruker barna som en unnskyldning til å ikke komme på ting, for de blir alltid syke før reiser, julaften, bursdag osv. Men de har sett det med egne øyne flere ganger de siste par årene, så nå skjønner de at det er ekte. Jeg tror det kan være spenningen/stress som blir som en trigger, hvis man er litt ekstra følsom. Jeg er sånn selv 😊

Anonymkode: f8c23...fa4

• Hjerte 3
Gjest Angry Man
Skrevet

Hvis dette utelukkende skjer før skoleturer så er det vel særdeles lite sannsynlig at det er en faktisk sykdom men heller at hun av uvisse grunner bruker "syke-kortet". Hvis dette stemmer så er det selfølgelig viktig at du prøver å forstå problemene hennes og ikke bare blir irritert og skal tvinge henne til å dra. 

Det kan jo også hende at hun har faktiske symptomer forårsaket av foreks stress i forbindelse med disse skoleturene. Noe som da i effekt betyr at hun faktisk føler seg dårlig og er "syk." 

Kommunikasjon er key her. Prøv å huske hvor vanskelig det var å være ungdom. Hvor livsknusende hendelser som for oss eldre  framstår som trivielle kunne være. 

Man kan ikke ta lett på livet barna lever selv om problemene for oss ikke fremstår som virkelige problemer. Da ender man i verste fall opp med et barn som tar livet av seg -for å sette det litt på spissen. 

Lykke til videre for deg og datteren din. 😊

Skrevet

Det er nok stresset de grugleder seg vel til tur.

Et litt annet eksempel er at jeg før en bursdagsfeiring mistet stemmen min. Tror jeg var 13 eller 14, det var selvsagt psykisk, jeg var oppspilt og gledet meg veldig.

Anonymkode: 5c9d6...b38

Skrevet

Uansett bra dere holder henne hjemme da. Ikke ideelt å måtte dra på legevakt med elev med det samme man kommer fram, fordi eleven og foresatte skjulte sykdom før avreise. 

Anonymkode: 43b55...b7f

Skrevet

Noen gleder seg så mye at de blir syke

Anonymkode: 895cd...273

Skrevet

Min datter var syk hver gang skolen skulle ha en "morsom" dag. Annerledesdag. Om det så var sykkeltur, tur på lekeplass/i museum, grille pølser på stranda, etc. Dette var på barneskolen.

Etter hvert, på grunn av mange andre symptomer, viste det seg at hun har aspergers syndrom. Og dette med annerledesdager var ekstremt vanskelig for henne å takle, hun trivdes best med vante rutiner, fast plass i klasserommet, følge timeplanen. Så nå har vi fått en avtale med skolen at hun slipper å være med på alle slike dager og turer, og det går såååå mye bedre.

Dette er nok ganske forskjellig fra din situasjon, TS, men det kan altså være mange grunner til dette.

Anonymkode: 4e7b3...a10

Skrevet

Broren min fikk nesten alltid feber når noe ekstraordinært skulle skje. Han ble så ivrig og oppjagd. Var helt fin så fort det var over.

Min minstemann får av en eller annen grunn tempen til 37.5ish når det er noe han gruer seg til. Jeg kan måle ham ti til tre ganger, og han har da normaltemp, og så blir han sinna og påstår at han er syk. Og når vi da tar en kontroll måling så ligger han rett på grensa slik at jeg føler meg pliktet til å holde ham hjemme. Han jubler, og er da alltid i fin form og bare slapper av og koser seg hjemme..

Jeg har noen ganger lurt på om han har en evne til å heve tempen. Jeg står med ham hele tiden, jeg tar målingene så han jukser ikke.

Når han blir syksyk så er han virkelig syk.

Anonymkode: 66af8...ec9

Gjest Chicchi
Skrevet

Jeg ble også "syk" rett før skoletur. Jeg ble helt greit behandlet i klassen, men syntes det var nifst å være på overnatting med alle sammen. Følte meg liksom ikke trygg eller ivaretatt, og man vet jo at lærerne ikke kan holde oppsyn med alle. Det handlet ikke om mobbing, men om at jeg rett og slett ikke ville.

Jeg tror jeg hadde latt henne være hjemme. Om ikke det strekker seg lenger enn skoleturer, er det vel ikke et stort problem?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Broren min fikk nesten alltid feber når noe ekstraordinært skulle skje. Han ble så ivrig og oppjagd. Var helt fin så fort det var over.

Min minstemann får av en eller annen grunn tempen til 37.5ish når det er noe han gruer seg til. Jeg kan måle ham ti til tre ganger, og han har da normaltemp, og så blir han sinna og påstår at han er syk. Og når vi da tar en kontroll måling så ligger han rett på grensa slik at jeg føler meg pliktet til å holde ham hjemme. Han jubler, og er da alltid i fin form og bare slapper av og koser seg hjemme..

Jeg har noen ganger lurt på om han har en evne til å heve tempen. Jeg står med ham hele tiden, jeg tar målingene så han jukser ikke.

Når han blir syksyk så er han virkelig syk.

Anonymkode: 66af8...ec9

Det er vel ikke så rart? Følelsesmessige reaksjoner kan jo påvirke kroppstemperaturen. 

"Vi kan også bli varmere i kroppen når vi føler på sinne, engstelse, spenning, tiltrekning og så videre, såkalte emosjonelle reaksjoner. Da vil hjertet slå raskere, og vi får høyere puls. Det er noe av grunnen til at vold og aggresjon har en tendens til å øke når temperaturen øker"

https://www.lommelegen.no/organovergripende-tilstand/artikkel/hvorfor-er-noen-alltid-varme/69837378

Anonymkode: 7d3f2...e64

Skrevet

Du må følge mere med. Kanskje hun blir våt i regn/vasser blir smittet med vilje for å slippe den sosiale biten. Mobbing utestenging og ikke ønske å være med de andre s0 mye kan være vanskelig å oppdage. Læreren tilbød deg drøfting. Ta imotrsamtalen.

Anonymkode: c0b06...8a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...