Gå til innhold

Avslag på permisjonssøknad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lærlingkoordinator på en større bedrift og et økende problem er lærlinger som ikke gidder å møte på jobb selv om de fikk avslag på spørsmål om fri fra jobb utenom ferie . 

Man trenger jo ikke lure på hvorfor når man ser enkelte foreldres holdninger til regelrett skulking...

Anonymkode: 9e163...060

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enmanelskeråhate skrev (8 timer siden):

Det finnes ikke dokumentasjon fordi det aldri har skjedd, enkelt og greit men hey du kan jo late som så mye du vil

Selvfølgelig later jeg ikke som. Man kan innvilge opptil 10 dagers fravær, det er helt riktig, men her snakker vi om 14 dagers fravær. Jeg snakker selvfølgelig om 14 dagers fravær fra skolen, ikke 14 dager inkludert helg. 

Ved fraværsregistrering, registreres ikke helg med. Jeg tar utgangspunkt i en elev med 14 fraværsdager fra skolen. 

Du må gjerne kalle meg en løgner. Jeg vet at jeg ikke er det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (9 timer siden):

Han mistet garantert ikke plassen pga 14 dagers fravær i hvert fall det er 100% sikkert, du snakker kanskje om en som ikke har møtt til skolestart eller noe???

2 uker i 2 klasse betyr absolutt ingen ting, man opplever jo ting på ferie også og kan lære nytt der også

Mitt barn ble skrevet ut av skolen grunnet sammenhengende ugyldig fravær i to uker. Vi måtte søke skoleplass på nytt da vi kom hjem.

Vi tok da ut en ekstra uke før og en ekstra uke etter juleferien, så strengt tatt var det ikke sammenhengende fravær heller.

Dette skjedde da i dialog med skolen. Vi søkte om fri først og fikk beskjed om at vi ikke kunne få det innvilget. Og da at de måtte si opp skoleplassen om vi likevel dro, men at det hadde lite konsekvenser, da barnet ville få ny plass når vi kom tilbake (eneste skole i kommunen, såå 😅).

Anonymkode: 5c98c...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei det blir jo kjempefint å lære barn at regler bryr vi oss ikke om når vi får nei🙄

Anonymkode: 895d2...3b4

Men om dem bare blir avslått uten grunn, hadde det ikke vært rom for fri utenom så hadde alle fått avslag. Men kan være at barnet har hatt mye fravær feks, hvor lenge har man søkt. Jeg tenker man kan også be kommunen ta en avgjørelse. Men det er opplæringspliktig i Norge ikke skoleplikt. Man tar med bøker og litt oppgaver og gjør litt skole i løpet av ferien. Men skolen bør ha en god grunn for og avslå, ikke bare fordi dem kan

Anonymkode: 5b870...469

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mitt barn ble skrevet ut av skolen grunnet sammenhengende ugyldig fravær i to uker. Vi måtte søke skoleplass på nytt da vi kom hjem.

Vi tok da ut en ekstra uke før og en ekstra uke etter juleferien, så strengt tatt var det ikke sammenhengende fravær heller.

Dette skjedde da i dialog med skolen. Vi søkte om fri først og fikk beskjed om at vi ikke kunne få det innvilget. Og da at de måtte si opp skoleplassen om vi likevel dro, men at det hadde lite konsekvenser, da barnet ville få ny plass når vi kom tilbake (eneste skole i kommunen, såå 😅).

Snakk om og være firkantet og dem må jo bruke ressuser og tid for og behandle en søknad, selv om det sikkert var gjort på null komme niks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osloskolas strenge linje mot ugyldig fravær har vært tema over år.

Screenshot_20231024_083031_Chrome.thumb.jpg.a39686929770f9577ecebde8998acf23.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er fordi det ikke er mulig å innvilge så lang permisjon. Da må barnet skrives ut av skolen, dvs at foreldrene overtar opplæringsansvaret, og så må barnet skrives inn igjen når man kommer tilbake. Da kan man risikere at barnet ikke kommer i samme klasse, selv om skolen vanligvis vil tilstrebe å gjøre det. 
Vi måtte selv skrive ut vårt barn da vi var utenlands i fem uker på slutten av skoleåret. Dog ikke ferie, men utenlandsopphold i forbindelse med jobb. Rektor ønsket oss god tur, han fikk plass i samme klasse da vi kom hjem, og vi tok med skolebøkene og fulgte klassens ukeplan mens vi var borte + vi hadde Teams-møte med klassen. 
Jeg ville imidlertid hatt meget høy terskel for å dra på en ren ferietur, kun begrunnet i at man skal spare penger, når skolen ikke godkjenner fraværet. Da hadde jeg heller spart litt lenger og reist i skoleferien. 

Anonymkode: 048fe...ccb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har noen fått avslag? Det tror jeg ikke er vanlig 

Anonymkode: ac11c...c2e

Det er vel det som er vanlig. De fleste skoler gir vel konsekvent avslag til permisjonssøknader som gjelder ferie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at det ikke er noe problem å ta ut en 2. klassing 2 uker av skolen: 

Argumentet «det er ikke skoleplikt, men opplæringsplikt» er brukt, og ja, det stemmer, men skolen kan ikke ta ansvar for opplæringen når eleven ikke er der, derfor skrives eleven ut dersom det er for lenge og foreldrene overtar ansvar. 

Dere følger opp ukeplaner og skolearbeid: ja, kanskje dere er i stand til å følge opp det som er tenkt å jobbe med hjemme den uka, men får dere vite alt elevene gjør på skolen sammen med læreren i alle fag og følge opp dette? Hva hvis Per og Pia er borte, er deres foreldre i stand til å følge opp alt? Skal skolen gjøre en realkompetansevurdering av alle foreldre for å finne ut hvilke foreldre som har lov å ta ut barna?

Så lenge skolen står ansvarlig for opplæringen til barna må de faktisk sørge for at de har lært det de skal, og hvis halve klassen er på ferie 14 dager hver på tilfeldige tidspunkt i løpet av året er det mye tid læreren må bruke på å få dem med for å sørge for at de ikke går glipp av noe. Dette er i tillegg til fravær pga sykdom. 

og selv om dette kanskje ikke diskuteres med 2. klassingen så er det en holdning som overføres. 
Disse elevene kommer til meg på Vgs og forventer at jeg skal tilrettelegge og lage nye vurderinger fordi de dro til syden den uka prøven var. De tar konsekvensen av at det blir ugyldig fravær, men ikke manglende vurderingsgrunnlag og skjønner ikke problemet. 

Anonymkode: e3358...ec5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss blir elever meldt ut av skolen ved over 10 dager sammenhengende ugyldig fravær. Det vil si at de ikke får ha med seg våre bøker, iPad eller lignende, jeg får ikke lov til å sende med ukeplaner eller annet opplegg. Null tilrettelegging med andre ord. 

Eleven kan også risikere å måtte bytte klasse når vedkommende kommer tilbake og skal skrives inn igjen, men i praksis har ikke dette skjedd hos oss. 

Anonymkode: 66175...232

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ble en vekker for meg. Jeg har jobbet som studiekonsulent på universitetet, og jeg forstod aldri hvorfor det var så vanskelig for studentene å akseptere et "nei". Når de da dro på ferie likevel, ble de helt slått i bakken og tatt på senga av at beskjeden om at "du må bare dra, men du går glipp av obligatoriske aktiviteter, så da blir det ikke eksamen" ikke var en tom trussel. Da ble jeg nærmest terrorisert daglig med beskjed om at jeg måtte arrangere ekstra labdager, ekstra midtveisvurderinger for de "stakkarene" som hadde reist på ferie. På et tidspunkt var det til og med noen som sendte en klage på dette til rektor (vet ikke om rektor i det hele tatt gadd å lese hele brevet). De manglet totalt bakkekontakt og virkelighetsforståelse og evne til å ta inn over seg at ulike valg har ulike konsekvenser.

Nå forstår jeg hvorfor de var slik som dette. Dette har de lært hjemme. Folkens! Det er ikke slik man får selvstendige, pliktoppfyllende voksne barn. Lær dem om forpliktelser og ansvar allerede fra barneskolen, så slipper du at barnet ditt blir kastet ut av studiene fordi de ikke klarer å møte opp.

Anonymkode: 2e5e3...f12

• Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Osloskolas strenge linje mot ugyldig fravær har vært tema over år.

Screenshot_20231024_083031_Chrome.thumb.jpg.a39686929770f9577ecebde8998acf23.jpg

Skjønner godt at de må bli strenge mot barn som behøver å være på skolen for å lære seg norsk språk og kultur. Men elever som henger godt med på det meste burde få fri synes jeg. Og foreldrene må ta ansvaret om å lære barna skolestoffet når de er borte. Gjør de ikke det burde ikke det barnet få fri igjen i skoleløpet. Det finnes andre måter å være strenge på.

Og jeg synes det er flott at barn får oppleve verden, ikke alle familier har råd til å dra i skoleferiene når det er dobbelt så dyrt eller dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut datteren vår tre dager i forbindelse med påsken da hun gikk i 6.klasse. Skolen hadde kategorisk gått ut med informasjon om at de avslo alt av permisjonssøknader, så jeg "søkte", men skrev i søknaden at jeg var inneforstått med at det kom til å bli avslått, men at hun kom til å reise uansett og at jeg ønsket å spille med åpne kort.

Kontaktlærer satte pris på åpenheten, og lekseplanen ble fulgt mens hun var borte.

Men det er jo forskjell på 3 og 14 skoledager også....

Dette var forøvrig den eneste gangen vi gjorde dette, og hun går VG3 nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk om og være firkantet og dem må jo bruke ressuser og tid for og behandle en søknad, selv om det sikkert var gjort på null komme niks. 

Nei, altså jeg forventet ikke spesialbehandling. Det var for å begrunne, at jo, du mister faktisk skoleplassen om du er borte fra skola uten innvilget permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er lærlingkoordinator på en større bedrift og et økende problem er lærlinger som ikke gidder å møte på jobb selv om de fikk avslag på spørsmål om fri fra jobb utenom ferie . 

Man trenger jo ikke lure på hvorfor når man ser enkelte foreldres holdninger til regelrett skulking...

Anonymkode: 9e163...060

Nettop!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men om dem bare blir avslått uten grunn, hadde det ikke vært rom for fri utenom så hadde alle fått avslag. Men kan være at barnet har hatt mye fravær feks, hvor lenge har man søkt. Jeg tenker man kan også be kommunen ta en avgjørelse. Men det er opplæringspliktig i Norge ikke skoleplikt. Man tar med bøker og litt oppgaver og gjør litt skole i løpet av ferien. Men skolen bør ha en god grunn for og avslå, ikke bare fordi dem kan

Her får alle avslag om det er sakk om ferie! Fornuftig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mam drar ikke om man ikke får godkjent søknad, ærlig talt! 

Helt uenig. Visse ting bestemmer man selv. Vil tro at dere kan avtale hjemmeundervisning med barna mens dere er borte, at dere får info om pensum og så hadde jeg bare gått gjennom det enkelt og greit uten å bruke mye tid. Lekser kan dere kreve fritak fra uansett 

Anonymkode: f3a5a...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettop!

Folk begynner å innse at de ikke er eid av staten og arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt uenig. Visse ting bestemmer man selv. Vil tro at dere kan avtale hjemmeundervisning med barna mens dere er borte, at dere får info om pensum og så hadde jeg bare gått gjennom det enkelt og greit uten å bruke mye tid. Lekser kan dere kreve fritak fra uansett 

Nei visse ting lærer man barn p følge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei visse ting lærer man barn p følge

Ikke om man ønsker et fritt menneske. Mitt barn skal lære å bestemme over seg selv, det er ikke Staten som vet hva som er best for hver enkelt 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...