Gå til innhold

Avslag på permisjonssøknad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dersom skolens ordning for fridager og ferie hadde speilet _litt_ mer av arbeidslivets fleksibilitet, så hadde ikke dette vært et så stort konfliktområde. Det er 190 skoledager i året, men de må ikke organiseres så tradisjonelt som de fleste skoler gjør.

Det er ikke noe regelverk som hindrer skolene i å tilby 5-10 fleksible fridager i stedet for den rigide høst- og vinterferien for eksempel.

Slik det er nå er skolen og det øvrige arbeidslivet i utakt. Da blir det gnissinger.

Mange (ikke alle, før noen halshugger meg) voksne arbeidstakere er nå vant til fleksitid og avspassering. Noen også hjemmekontor. Mange av disse har sjefer med holdning om at så lenge jobben blir gjort, er det underordnet hvor og når. Selv en del arbeidstakere med i utgangspunkt fast arbeidstid kan "shoppe" vakter, og bytte seg i mellom. Mange jobber turnus.

Jeg tenker det ikke er så rart at dette fører til større ønske om fleksibilitet også for barnas hverdag Og familien som helhet. Det betyr ikke at man er umoralsk og driter i alle regler - men at man noen ganger heller prioriterer for eksempel samvær med familie langt borte... 

Anonymkode: 7c852...ab8

Det er prøvd ut med fleksible feriedager noen steder, og det viser seg å ikke fungere. Akkurat som det ikke fungerer der man er avhengig av hverandre på jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge er det snakk om? 

Jeg forstår dere godt. Selv jobber jeg turnus og får ikke alltid ferie i fellesferien. Mannen må også rullere på ferie. 

Hele familien har godt av en felles ferie, et avbrekk. De kan lære histore, språk, matte (utgifter, betaling på restaurant, tips osv). Ikke at det dekker inn læring på skolen, men det er hvertfall noe. 

Anonymkode: 684ce...9c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søkte 3 uker for unga våre.

Informerte om at vi ville være borte de ukene uansett. 

Permisjoner ble innvilget.

Riktignok litt spesielle omstendigheter, men uansett.

Anonymkode: 84222...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Det er prøvd ut med fleksible feriedager noen steder, og det viser seg å ikke fungere. Akkurat som det ikke fungerer der man er avhengig av hverandre på jobben. 

Har du noe mer info om skolene som har prøvd ut dette, på hvilken måte og hvor lenge? Finner kun noen få gamle artikler. (Kjapt søk). 

I seg selv ser jeg ikke at 5-10 fleksible fridager egentlig er problemet - uforutsett fravær skjer uansett i form av sykdom, og barn som tar fri selv om de egentlig har fått nei. En del fridager tipper jeg også er maskert som sykdom, særlig i de strengeste kommunene. 

Grunnen til at fleksiordningen er utfordrende, kan også være at skolene har fortsatt med de offisielle høst- og vinterferiene både for personale og elever. Samtidig som skolen har måttet tilby alternativ i disse ukene for elever som heller vil ha fleksible dager. Det blir verken fugl eller fisk. Lærerne burde få like mange fleksible fridager som elevene, og ingen forutbestemt høst/vinterferie. 

Nå kommer sikkert masse skolefolk og sier at dette er helt umulig, og at jeg er en dust. Se på det som et tankeeksperiment. Mye har endra seg både i skolen og arbeidslivet ellers de siste tiåra. Ikke gitt at sånn skolen drives i dag et det eneste rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du noe mer info om skolene som har prøvd ut dette, på hvilken måte og hvor lenge? Finner kun noen få gamle artikler. (Kjapt søk). 

I seg selv ser jeg ikke at 5-10 fleksible fridager egentlig er problemet - uforutsett fravær skjer uansett i form av sykdom, og barn som tar fri selv om de egentlig har fått nei. En del fridager tipper jeg også er maskert som sykdom, særlig i de strengeste kommunene. 

Grunnen til at fleksiordningen er utfordrende, kan også være at skolene har fortsatt med de offisielle høst- og vinterferiene både for personale og elever. Samtidig som skolen har måttet tilby alternativ i disse ukene for elever som heller vil ha fleksible dager. Det blir verken fugl eller fisk. Lærerne burde få like mange fleksible fridager som elevene, og ingen forutbestemt høst/vinterferie. 

Nå kommer sikkert masse skolefolk og sier at dette er helt umulig, og at jeg er en dust. Se på det som et tankeeksperiment. Mye har endra seg både i skolen og arbeidslivet ellers de siste tiåra. Ikke gitt at sånn skolen drives i dag et det eneste rette.

Jeg tror det kunne gått, men da må du inn med mye mer ressurser slik at lærerne i mye større grad kunne fulgt opp enkeltelever med tilpasset opplegg. Dette ville også gagnet elever med mye fravær pga sykdom f.eks. 
Utfordringen er at du i mye mindre grad kunne belaget deg på at alle er til stede. F.eks er det mye læring i tverrfaglige perioder der timeplanen løses opp og man har et felles opplegg, men hvis per, Pål, Emma og Truls velger å ha fri den første uka, delvis overlappet av at Mia og Frida skal ha fri blir sånne ting vanskelig. Da må vi begynne å tenke nytt på hvordan vi driver norsk skole. 

ja, det er perioder med mye sykdom og fravær, og dette er kjempe problematisk med tanke på framdrift, det er jo det vi lærere ser(selv om jeg i større grad enn en barneskolelærer kan gi elevene mine ansvar for å ta igjen det tapte), og hvis det skal bli enda mer tilfeldig fravær vil det bare forsterke dette. 

Anonymkode: e3358...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan signere på at Osloskolen praktiserer permisjonsreglementet ekstremt strengt. Tidligere i høst søkte vi om 10 dager fri for barna våre (barneskole) fordi vi ønsket å reise for å besøke besteforeldre som bor på andre siden av jordkloden. Barnas farfar er nå alvorlig syk og barna har ikke møtt ham på seks år, det hadde derfor vært hyggelig om de fikk tilbringe en del tid sammen siden dette blir siste gang de sees.

Vi planla å reise i forbindelse med vinterferien, og fordi reisen dit tar over ett døgn hver vei og koster 60.000 kr, hadde vi et ønske om å bli der i tre uker (altså to uker fri i tillegg til vinterferien). Begge barna henger veldig godt med både faglig og sosialt, og har svært lite fravær ellers.

Vi fikk likevel avslag på søknaden, og kun innvilget tre fridager. Vi vurderer nå å bare ta sjansen på at barna får ugyldig fravær - men er litt redd for det, fordi det er en populær skole, med venteliste på iallfall ett av trinnene vi har barn på. Men å dra SÅ langt (med veldig lang og slitsom reise, jetlag etc) for å kun kunne være der i en uke frister veldig lite 😳

Anonymkode: 1fa45...22c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del som har slekt i utlandet og må besøke familie innimellom. Kjenner noen som må ta en langtur til et annet land innimellom (Oslo-skolen, det har gått bra). Så har man dem som har slekt i utlandet der barna plutselig sendes på militærskole i 3 mnd og plassen hjemme blir stående tom. Det er viktig med regler for å unngå at barna tas for mye og for lenge ut av skolen. Samtidig tenker jeg at man heller ikke at man ikke skal gjøre noen prioriteringer nå og da.

Ferie er bra for familien, og alle har faktisk ikke økonomi til å reise i fellesferien. Dersom man tenker at fordelene (utover at man selv vil slikke sol og sende barna på barneklubb), mot ulempene, og fordelene ved en slik tur og ferie er større, så reis på tur med god samvittighet.

Vokste selv opp i en familie som reiste utrolig mye. Jeg hadde ikke noe problem med å ta igjen det tapte og var skoleflink, så jeg lærte mer av å reise enn jeg tapte.

Koronaen var bra for oss. Masse kos og nærhet og tid sammen som familie. Det er noe av det viktigste når man hele tida lever i en tidsklemme. Og da er ferier faktisk noe helsebringende og stressreduserende 😊 

Endret av Rosa Dartle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Det skjer ingenting. De truer med at man mister skoleplassen etter 14 dagers fravær. 

Anonymkode: 163d6...e65

Skolene «truer» ikke. Om man er borte i 24 dager uten gyldig grunn mister man skoleplassen. Sånn er lovverket. Om det er elever som står på venteliste og klassene er fulle er det ikke lenger plass når man kommer tilbake. 

Anonymkode: ca425...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Skolene «truer» ikke. Om man er borte i 24 dager uten gyldig grunn mister man skoleplassen. Sånn er lovverket. Om det er elever som står på venteliste og klassene er fulle er det ikke lenger plass når man kommer tilbake. 

*14 dager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 1.34):

Det er en fullkomment ulovlig praksis.

Anonymkode: 51d13...155

Mye skoler gjør som ikke er lovlig, men er iallefall slik denne ene skolen løser det. Skal sies at jeg aldri, sålangt, har fått avslag på permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 21.40):

Jeg kan signere på at Osloskolen praktiserer permisjonsreglementet ekstremt strengt. Tidligere i høst søkte vi om 10 dager fri for barna våre (barneskole) fordi vi ønsket å reise for å besøke besteforeldre som bor på andre siden av jordkloden. Barnas farfar er nå alvorlig syk og barna har ikke møtt ham på seks år, det hadde derfor vært hyggelig om de fikk tilbringe en del tid sammen siden dette blir siste gang de sees.

Vi planla å reise i forbindelse med vinterferien, og fordi reisen dit tar over ett døgn hver vei og koster 60.000 kr, hadde vi et ønske om å bli der i tre uker (altså to uker fri i tillegg til vinterferien). Begge barna henger veldig godt med både faglig og sosialt, og har svært lite fravær ellers.

Vi fikk likevel avslag på søknaden, og kun innvilget tre fridager. Vi vurderer nå å bare ta sjansen på at barna får ugyldig fravær - men er litt redd for det, fordi det er en populær skole, med venteliste på iallfall ett av trinnene vi har barn på. Men å dra SÅ langt (med veldig lang og slitsom reise, jetlag etc) for å kun kunne være der i en uke frister veldig lite 😳

Anonymkode: 1fa45...22c

Har dere vurdert påsken og da høre veldig pent med skolen om barna kunne få fri de 4 dagene etter påske og gjøre det til en to ukers tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 24.10.2023 den 12.41):

Det er flere i denne tråden som har selvopplevde eksempler på det motsatte. På de fleste skoler er det plass, så det går bra de aller fleste gangene. Men det er ekstremt kjipt for de barna som opplever å muste sin plass fordi foreldrene ville spare noen tusenlapper.

Under utdrag fra Aftenposten.

I Norge risikerer barn å miste skoleplassen dersom barnet er borte fra skolen uten gyldig grunn i mer enn ti dager. Regelen gjelder for hele landet, men har skapt mest oppmerksomhet i Oslo-skolen. 

– I Oslo har vi hatt en utfordring med at foreldre har tatt barn ut av skolen i lengre perioder, for eksempel for å reise tilbake til hjemlandet. Derfor har vi håndhevet dette regelverket ganske strengt av hensyn til barnets beste. 

Som sakt, en 14 dagers ‘’sydentur’’ vil ikke gi mer enn 10dager skolefravær så det er jo ingen problemstilling i hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 22.15):

Barnet mister skoleplassen. Hvis du bor i et område med fulle klasser så kan du risikere at barna må begynne i en annen klasse eller på en annen skole når dere kommer tilbake, men det skjer sjelden i praksis.

Anonymkode: 49bc6...950

Barn har vel rett på plass på sin nærskole (når det er grunnskole)??

Anonymkode: 5a4f8...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...