Gå til innhold

Avslag på permisjonssøknad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Rektor ringte oss og sa han var nødt å avslå søknaden etter reglene, men at vi ellers gjorde som vi ville.

Vi tok med skolebøker (flere kilo😅) og fulgte ukeplanene. Var borte 4 uker i fjerdeklasse, så to uker neste år og en uke de siste to årene, alle gangene i oktober. 

For oss handler det mest om at jeg ikke kan ta ferie i juli, men nå er vi så frelst på ferie sent på høsten at jeg ikke kan se for meg noe annet. 

Anonymkode: e1b3f...e87

Du motsier faktisk noen som selv jobber som lærer og har erfart dette?  Var du flua på veggen? 🙂

Anonymkode: 25f48...9ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke om man ønsker et fritt menneske. Mitt barn skal lære å bestemme over seg selv, det er ikke Staten som vet hva som er best for hver enkelt 

Anonymkode: f3a5a...c33

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 895d2...3b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 895d2...3b4

Bææ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk om og være firkantet og dem må jo bruke ressuser og tid for og behandle en søknad, selv om det sikkert var gjort på null komme niks. 

Anonymkode: 5b870...469

Det mest respektløse er nok å gi F i regelverk for å få seg en billig reise til Granca eller Thailand. I verste fall må lærere bruke av allerede skrale ressurser tilgjengelig på å hjelpe en elev tilbake på sporet for sol og is  hver dag er viktigere enn å følge retningslinjer og lovverk.  Vi hadde en elev da jeg jobbet på SFO hvor foreldre hadde søkt fri fra skolen,  fikk avslag og likevel dro til syden. Eleven mistet ikke skoleplassen  men moren ble i en periode en ganske upopulær snakkis.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest respektløse er nok å gi F i regelverk for å få seg en billig reise til Granca eller Thailand. I verste fall må lærere bruke av allerede skrale ressurser tilgjengelig på å hjelpe en elev tilbake på sporet for sol og is  hver dag er viktigere enn å følge retningslinjer og lovverk.  Vi hadde en elev da jeg jobbet på SFO hvor foreldre hadde søkt fri fra skolen,  fikk avslag og likevel dro til syden. Eleven mistet ikke skoleplassen  men moren ble i en periode en ganske upopulær snakkis.  

Herregud, mobben slår til

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, mobben slår til

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår meg virkelig ikke på folk som blir sååå sure for at noen andre ikke ønsker å følge samme regler. Om dere syns at reglene er så fantastiske så får dere jo bare følge dem å være fornøyd med det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Forstår meg virkelig ikke på folk som blir sååå sure for at noen andre ikke ønsker å følge samme regler. Om dere syns at reglene er så fantastiske så får dere jo bare følge dem å være fornøyd med det. 

Regler er laget av en grunn. 
Og reglene i samfunnet er i hovedsak tuftet på at de må være der for at vi som fellesskap skal fungere. 

En av grunnpillarene i dette er at det er samme regler for alle. 

Utfordringene kommer når enkeltindivider føler seg hevet over fellesskapet, og mener at reglene ikke gjelder seg, og at fellesskapet skal tilpasse seg dem. 
Men av en eller annen grunn mener de samtidig at godene de har som en del av et fellesskap ikke skal bortfalle bare for at de ikke anser seg selv som en del av fellesskapet.

Hvis du mener at reglene i skolen ikke trenger å gjelde for deg og ditt barn. Men at skolen (fellesskapet, altså alle lærere og de andre elevene og foreldrene) skal tilrettelegge for ditt behov/ønske. 
Men det er slik at dersom alle kunne være borte når det passet dem best, så ville det ikke lengre vært et fellesskap. Da ville det vært behov for mange flere lærere pr klasse, fordi det hele tiden var behov for å tilpasse undervisningen til nivået til de som der og da valgte å være på skolen. (Og om ferien skulle vært fleksibel for elevene, så må den jo også nødvendigvis være fleksibel for lærerne.) 

Ved å ha satte rammer (Skoleår, med fastsatte fellesferier) så skaper det forutsigbarhet for skolen og gode rammer for elevene. Det er lett for lærere å legge planer, og et begrenset antall behov for endringer på grunn av fravær. 
Det er også lettere for fritidsaktiviteter og annet rundt. 

Men det er til syvende og sist deres eget valg. Dere kan velge å spare noen kroner på deres grisedyre ferie. Men da må dere være forberedt på at deres barn går glipp av noe på skolen. Både sosialt, når det gjelder undervisning, og når det det å kreve ekstra ressurser til å tilrettelegge så dette ikke får for store utslag for barnets læring.
I bunn og grunn kan dere ikke komme i ettertid og klage på at barnet ikke har lært det resten av klassen lærte den uken. 

Anonymkode: 657d3...bc9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da BØR hi ta en telefon til rektor og spør om eventuelle konsekvenser om de skulle finne på og reise selv om de har fått avslag på søknaden.

Men kommer vel ann på hvor lenge dere skal være på ferie også. Forskjell på 1 uke og 3 uker liksom.

Sier rektor at konsekvensen er at barnet mister skoleplassen så bør dere jo droppe den ferien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (13 timer siden):

Dokumenter det da, min påstand er at ingen norske barn på barneskole har mistet plassen pga 14 dagers fravær, tipper den står seg greit

Det er flere i denne tråden som har selvopplevde eksempler på det motsatte. På de fleste skoler er det plass, så det går bra de aller fleste gangene. Men det er ekstremt kjipt for de barna som opplever å muste sin plass fordi foreldrene ville spare noen tusenlapper.

Under utdrag fra Aftenposten.

I Norge risikerer barn å miste skoleplassen dersom barnet er borte fra skolen uten gyldig grunn i mer enn ti dager. Regelen gjelder for hele landet, men har skapt mest oppmerksomhet i Oslo-skolen. 

– I Oslo har vi hatt en utfordring med at foreldre har tatt barn ut av skolen i lengre perioder, for eksempel for å reise tilbake til hjemlandet. Derfor har vi håndhevet dette regelverket ganske strengt av hensyn til barnets beste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Visse ting bestemmer man selv. Vil tro at dere kan avtale hjemmeundervisning med barna mens dere er borte, at dere får info om pensum og så hadde jeg bare gått gjennom det enkelt og greit uten å bruke mye tid. Lekser kan dere kreve fritak fra uansett 

Denne synes jeg er interessant! Avtale hjemmeundervisning og få informasjon om pensum. Blir man skrevet ut av skolen og ikke har tilhørighet til verken en klasse eller læreren, skal man da ikke i tillegg pålegge læreren ekstraarbeid fordi man skal på FERIE.

Altså kunnskapsløftet ligger jo der fritt tilgjengelig på nett, så ja det er jo bare å ta det med seg og hjemmeskolere i vei. Det folk ikke skjønner er at det ligger et betydelig arbeid bak. Man har laget egne planer og brukt mye tid på å tilpasse det til klasserommet. Disse selvlagde planene er ikke ment for ikkepedagoger, det blir like dumt som å gå på en restaurant å etterspørre oppskriften. Så det sier jo litt... Og allikevel tar foreldrene det vanligvis et steg videre, de forventer en personlig tilpasset plan nøyaktig tilpasset den tida de er borte, som i tillegg i 9/10 tilfeller  viser  seg å ikke bli brukt. Ja men ukeplanen sier noen, ukeplanen vår på 3.trinn er ikke inærheten av å skrape i overflaten av det vi gjør i klasserommet. Der står overordnede tema og et par sider med lekse. Denne ukeplanen er dessuten ferskvare og slettes ikke klar lang tid i forveien så å forvente en fleire uker i slengen er bare tullete. Eller kanskje jeg bare kan ta en kopi fra lærerplanleggeren min, det det faktisk står ganske detaljert hva som skal gjøres hver time, men det står også ukentlige møter, daglig medisinutdeling, korte elevlogger som skal huskes osv. 

Så har du de da, kan du ikke bare sende med noen oppgsvehefter? Altså, tror dere ressurser vokser på trær i norske klasserom? Jeg har da ikke et ferdig arsenal jeg kan plukke fra. Vi snakker sortering og kopiering og rett og slett ekstra jobb, fordi noen som har fått NEI skal på FERIE. 

Så gi blaffen i å følge regler og bare reis, men ikke kom her vå pålegg MEG ekstraarbeid fordi du DRITER i regler og skal på FERIE. 

Anonymkode: 66175...232

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er fordi det ikke er mulig å innvilge så lang permisjon. Da må barnet skrives ut av skolen, dvs at foreldrene overtar opplæringsansvaret, og så må barnet skrives inn igjen når man kommer tilbake. Da kan man risikere at barnet ikke kommer i samme klasse, selv om skolen vanligvis vil tilstrebe å gjøre det. 
Vi måtte selv skrive ut vårt barn da vi var utenlands i fem uker på slutten av skoleåret. Dog ikke ferie, men utenlandsopphold i forbindelse med jobb. Rektor ønsket oss god tur, han fikk plass i samme klasse da vi kom hjem, og vi tok med skolebøkene og fulgte klassens ukeplan mens vi var borte + vi hadde Teams-møte med klassen. 
Jeg ville imidlertid hatt meget høy terskel for å dra på en ren ferietur, kun begrunnet i at man skal spare penger, når skolen ikke godkjenner fraværet. Da hadde jeg heller spart litt lenger og reist i skoleferien. 

Anonymkode: 048fe...ccb

Ja, avslaget var begrunnet, og begrunnelsen forståelig. Innlegget mitt var ment som en kommentar til de som ikke trodde på at man kunne miste skoleplassen. Det kan man og man må dermed vurdere som foresatte hvor viktig fraværet er og om det er verd å miste skoleplassen for.

Anonymkode: 5c98c...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skolens ordning for fridager og ferie hadde speilet _litt_ mer av arbeidslivets fleksibilitet, så hadde ikke dette vært et så stort konfliktområde. Det er 190 skoledager i året, men de må ikke organiseres så tradisjonelt som de fleste skoler gjør.

Det er ikke noe regelverk som hindrer skolene i å tilby 5-10 fleksible fridager i stedet for den rigide høst- og vinterferien for eksempel.

Slik det er nå er skolen og det øvrige arbeidslivet i utakt. Da blir det gnissinger.

Mange (ikke alle, før noen halshugger meg) voksne arbeidstakere er nå vant til fleksitid og avspassering. Noen også hjemmekontor. Mange av disse har sjefer med holdning om at så lenge jobben blir gjort, er det underordnet hvor og når. Selv en del arbeidstakere med i utgangspunkt fast arbeidstid kan "shoppe" vakter, og bytte seg i mellom. Mange jobber turnus.

Jeg tenker det ikke er så rart at dette fører til større ønske om fleksibilitet også for barnas hverdag Og familien som helhet. Det betyr ikke at man er umoralsk og driter i alle regler - men at man noen ganger heller prioriterer for eksempel samvær med familie langt borte... 

Anonymkode: 7c852...ab8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom skolens ordning for fridager og ferie hadde speilet _litt_ mer av arbeidslivets fleksibilitet, så hadde ikke dette vært et så stort konfliktområde. Det er 190 skoledager i året, men de må ikke organiseres så tradisjonelt som de fleste skoler gjør.

Det er ikke noe regelverk som hindrer skolene i å tilby 5-10 fleksible fridager i stedet for den rigide høst- og vinterferien for eksempel.

Slik det er nå er skolen og det øvrige arbeidslivet i utakt. Da blir det gnissinger.

Mange (ikke alle, før noen halshugger meg) voksne arbeidstakere er nå vant til fleksitid og avspassering. Noen også hjemmekontor. Mange av disse har sjefer med holdning om at så lenge jobben blir gjort, er det underordnet hvor og når. Selv en del arbeidstakere med i utgangspunkt fast arbeidstid kan "shoppe" vakter, og bytte seg i mellom. Mange jobber turnus.

Jeg tenker det ikke er så rart at dette fører til større ønske om fleksibilitet også for barnas hverdag Og familien som helhet. Det betyr ikke at man er umoralsk og driter i alle regler - men at man noen ganger heller prioriterer for eksempel samvær med familie langt borte... 

Enig i alt du sier, helt til siste avsnitt. Det er helt greit at man ønsker seg endring, og det er gjerne på sin plass. Men da må man kjempe for gjennomslag for den, ikke late som at endringen er inntrådt fordi man ønsker seg den.

Anonymkode: 2e5e3...f12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig i alt du sier, helt til siste avsnitt. Det er helt greit at man ønsker seg endring, og det er gjerne på sin plass. Men da må man kjempe for gjennomslag for den, ikke late som at endringen er inntrådt fordi man ønsker seg den.

Anonymkode: 2e5e3...f12

Har ikke skolebarn selv enda, så har noen år på å planlegge regelbrudd. Eventuelt starte underskriftskampanje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor på skolen til våre barn avslår søknad om ferie uten om skolens ferie. Skjønn brukes ved f.eks begravelse til en besteforeldre langt unna. Barnet mister også skoleplassen om fraværet er lengre enn 10 dager. Liten skole, drøyt 100 elever. Kjenner 3 foreldre som har opplevd det  deres barn måtte begynne på en annen skole da "vår skole " fikk  nye elever den tiden de var borte. Er ventelister.....

Anonymkode: c386c...038

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg forstår ønsket om fleksibilitet, det ønsker i grunnen jeg som lærer også. 
Det som er viktig å huske på er at det er faktisk forskjell på å jobbe og være elev. 
«så lenge jobben blir gjort» er vanskeligere når «jobben» er å motta læring, og den læringen ikke gis til kun ett individ. 
Den friheten du skisserer forutsetter at lærerne planlegger 200 undervisningsdager der elevene skal kunne være borte tilfeldige 10 dager uten å gå glipp av noe, enten sammenhengende eller spredt. Da må hele skolesystemet endres til et opplegg der vi kjører individuelle utviklingsplaner uten felles opplegg. Det er mulig det er bedre, og mulig noen av de alternative pedagogikkene legger opp til det(lurer på om steinerpedagogikk eller Montesorri ligger nærmere der?), men da er det der endringen må til. 
Jeg som lærer kan få vikar som tar seg av opplæringen til elevene og overta min rolle, men hvis en elever er bort vil det være noe hen går glipp av slik dagens skole er lagt opp. 

Anonymkode: e3358...ec5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne synes jeg er interessant! Avtale hjemmeundervisning og få informasjon om pensum. Blir man skrevet ut av skolen og ikke har tilhørighet til verken en klasse eller læreren, skal man da ikke i tillegg pålegge læreren ekstraarbeid fordi man skal på FERIE.

Altså kunnskapsløftet ligger jo der fritt tilgjengelig på nett, så ja det er jo bare å ta det med seg og hjemmeskolere i vei. Det folk ikke skjønner er at det ligger et betydelig arbeid bak. Man har laget egne planer og brukt mye tid på å tilpasse det til klasserommet. Disse selvlagde planene er ikke ment for ikkepedagoger, det blir like dumt som å gå på en restaurant å etterspørre oppskriften. Så det sier jo litt... Og allikevel tar foreldrene det vanligvis et steg videre, de forventer en personlig tilpasset plan nøyaktig tilpasset den tida de er borte, som i tillegg i 9/10 tilfeller  viser  seg å ikke bli brukt. Ja men ukeplanen sier noen, ukeplanen vår på 3.trinn er ikke inærheten av å skrape i overflaten av det vi gjør i klasserommet. Der står overordnede tema og et par sider med lekse. Denne ukeplanen er dessuten ferskvare og slettes ikke klar lang tid i forveien så å forvente en fleire uker i slengen er bare tullete. Eller kanskje jeg bare kan ta en kopi fra lærerplanleggeren min, det det faktisk står ganske detaljert hva som skal gjøres hver time, men det står også ukentlige møter, daglig medisinutdeling, korte elevlogger som skal huskes osv. 

Så har du de da, kan du ikke bare sende med noen oppgsvehefter? Altså, tror dere ressurser vokser på trær i norske klasserom? Jeg har da ikke et ferdig arsenal jeg kan plukke fra. Vi snakker sortering og kopiering og rett og slett ekstra jobb, fordi noen som har fått NEI skal på FERIE. 

Så gi blaffen i å følge regler og bare reis, men ikke kom her vå pålegg MEG ekstraarbeid fordi du DRITER i regler og skal på FERIE. 

Støttes veldig!! Jeg jobber med barn og unge innen psykisk helse og føler veldig med lærerne jeg samarbeider med!
De skal se om Per har bedre fokus med ritalin, passe på at undervektige Per klarer spise niste, passe på at ingen erter Trine, håndtere utagerende barn i friminutt på pedagogisk vis, tilrettelegge for Knut med store lærevansker i klasserommet med bråk rundt for spesialpedagogen er sykmeldt.. +++
De bør virkelig slippe å lage hjemmeundervisningsopplegg til Kristine som skal til Granca. 🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (18 timer siden):

Det verste som kan skje er at barnet kan miste skoleplassen sin på akkurat den skolen, ja. På skolen jeg jobber, er selv kontaktlærer i andreklasse, er det faktisk en reell sjanse, da vi har venteplasser på enkelte trinn. På vår skole praktiseres dette strengt. Det betyr blant annet at man blir kalt inn til fraværssamtale etter ca 10-14 dager, og etter dette mister eleven skoleplassen.

Dette høres brutalt ut! Gjelder dette selv ved bekreftet sykefravær? Spør av ren nyskjerrighet da jeg har småskolebarn selv

Anonymkode: 3629a...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en rar tankegang å lære barnet sitt at ferie og moro går foran skole og plikter!  

Anonymkode: 05161...26e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette høres brutalt ut! Gjelder dette selv ved bekreftet sykefravær? Spør av ren nyskjerrighet da jeg har småskolebarn selv

Anonymkode: 3629a...9ae

Sykdom er ikke udokumentert fravær på samme måte som en ferie man får avslag på. Men skolen kan be om legeerklæring etterhvert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...