Gå til innhold

Avslag på permisjonssøknad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grüner skrev (8 minutter siden):

Barna har hele 3 mndr ferie i løpet av et år, og når de har så mye ferie, burde det ikke være umulig å få til en ferietur i løpet av de måneden. Billig utenlandstur off-season/utenom skoleferien er ingen menneskerett, men det er faktisk skole.

Nå er det ikke bare ferie som gir behov for fri da. 

Vi måtte reise bort i begravelse i utlandet, og noen år senere for en operasjon som ikke kunne utføres i Norge.  

Dåp, konfirmasjon og bryllup ser jeg på som gode grunner til å få reise bort en uke selv om det er i skoleåret. 

Anonymkode: 51d7e...34c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts, aldri hørt om noen som har mista skoleplassen sin for å ha tatt ut ferie. Vi har flere barn i ulike klasser. Mange gjør det slik. Men det kommer jo litt sn på hvor lenge du tenker å ta ut barnet da. Ei uke er vertfall null problem her hvor vi bor. Om du er usikker er det jo bare å ta en tlf til rektor å spørre ang søknaden også. Vi sa vi kunne ta med skolearbeid, men det trengte vi ikke noen av gangene. 

Deilig å reise utenfor sesong. Mye roligere🤩

Anonymkode: a672e...a32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man reiser en uke eller to skjer de absolutt ingenting..om turen er lengre, kan man miste skoleplassen. 

Anonymkode: 00b59...d4a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle  burde fått avslag. Uting å reise bort utenom ferier.

Anonymkode: 98756...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva skjer om man reiser på ferie selv om skolen har avslått permisjonssøknaden? 

Har bestilt ferie noe utenfor skoleferien da vi ikke har råd til, eller ønsker, å betale 40-50.000 for å reise i skoleferien. Barna våre er så små enda at vi ikke tar noen ut i prøve/eksamenstid. 

Vi ønsker gjerne å ta en felles tur til utlandet, og tenker å reise uansett da de umulig kan få gjort så mye? Kanskje en skriftlig advarsel som «verste konsekvens»? 

noen som har gjort lignende.. hva gjorde skolen? 

Anonymkode: e4e2b...151

Barneskole og bhg, reis i veg null problem

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Barnet mister skoleplassen. Hvis du bor i et område med fulle klasser så kan du risikere at barna må begynne i en annen klasse eller på en annen skole når dere kommer tilbake, men det skjer sjelden i praksis.

Anonymkode: 49bc6...950

På et par uker?? Tullprat

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste som kan skje er at barnet kan miste skoleplassen sin på akkurat den skolen, ja. På skolen jeg jobber, er selv kontaktlærer i andreklasse, er det faktisk en reell sjanse, da vi har venteplasser på enkelte trinn. På vår skole praktiseres dette strengt. Det betyr blant annet at man blir kalt inn til fraværssamtale etter ca 10-14 dager, og etter dette mister eleven skoleplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Det verste som kan skje er at barnet kan miste skoleplassen sin på akkurat den skolen, ja. På skolen jeg jobber, er selv kontaktlærer i andreklasse, er det faktisk en reell sjanse, da vi har venteplasser på enkelte trinn. På vår skole praktiseres dette strengt. Det betyr blant annet at man blir kalt inn til fraværssamtale etter ca 10-14 dager, og etter dette mister eleven skoleplassen.

Ingen barn i Norge mister plassen av 14 dager fravær, ekstremt overdrevet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig kan de det. Og nei, det er det ikke.

En elev på vår skole mistet skoleplassen sin i fjor. Dette er fordi vi har ventelister, og nok av elever som ønsker å gå på skolen.

Hvis det ikke er ventelister er det selvfølgelig noe annet. Jeg synes uansett det er respektløst og helt bak mål å ta ut ungene så lenge (for 2 uker er faktisk lenge) når de går på barneskolen. De går glipp av mye viktig undervisning. Og som kontaktlærer forventer jeg at foreldrene faktisk følger opp barna og tar opp det elevene har mistet. 

Jeg fatter ikke foreldre som mener ferie er viktigere enn skole, midt i skoleåret (utenom skoleferiene). Ikke rart enkelte elever får med seg dårlige holdninger hjemmefra.

Endret av SPOCA
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (Akkurat nå):

Nei, det er det ikke.

En elev på vår skole mistet skoleplassen sitt i fjor. Dette er fordi vi har ventelister, og nok av elever som ønsker å gå på skolen.

Hvis det ikke er ventelister er det selvfølgelig noe annet. Jeg synes uansett det er respektløst og helt bak mål å ta ut ungene så lenge (for 2 uker er faktisk lenge) når de går på barneskolen. De går glipp av mye viktig undervisning. Og som kontaktlærer forventer jeg at foreldrene faktisk følger opp barna og tar opp det elevene har mistet. 

Jeg fatter ikke foreldre som mener feire er viktigere enn skole. Ikke rart enkelte elever får med seg dårlige holdninger hjemmefra.

Han mistet garantert ikke plassen pga 14 dagers fravær i hvert fall det er 100% sikkert, du snakker kanskje om en som ikke har møtt til skolestart eller noe???

2 uker i 2 klasse betyr absolutt ingen ting, man opplever jo ting på ferie også og kan lære nytt der også

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor ringte oss og sa han var nødt å avslå søknaden etter reglene, men at vi ellers gjorde som vi ville.

Vi tok med skolebøker (flere kilo😅) og fulgte ukeplanene. Var borte 4 uker i fjerdeklasse, så to uker neste år og en uke de siste to årene, alle gangene i oktober. 

For oss handler det mest om at jeg ikke kan ta ferie i juli, men nå er vi så frelst på ferie sent på høsten at jeg ikke kan se for meg noe annet. 

Anonymkode: e1b3f...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (7 minutter siden):

Han mistet garantert ikke plassen pga 14 dagers fravær i hvert fall det er 100% sikkert, du snakker kanskje om en som ikke har møtt til skolestart eller noe???

2 uker i 2 klasse betyr absolutt ingen ting, man opplever jo ting på ferie også og kan lære nytt der også

På hvilket grunnlag kan du si dette? Jobber du på en skole, siden du vet mer om denne saken enn jeg som er kontaktlærer?

Jeg vet med sikkerhet at eleven mistet sin skoleplass grunnet fraværet. Eleven var tilstedeværende fram til jul, men valgte å forlenge juleferien med 2 uker. Det var nok til å miste skoleplassen.

Jeg forstår ikke din trang til å kverulere på dette. Det ER en reell sjanse for å miste skoleplassen. Så enkelt, og så greit. I Osloskolen er det også strammet ytterligere inn grunnet fravær, og nå får ikke vi lærere lenger lov til å gi permisjon for én dag.

Endret av SPOCA
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig kan de det. Og nei, det er det ikke.

En elev på vår skole mistet skoleplassen sitt i fjor. Dette er fordi vi har ventelister, og nok av elever som ønsker å gå på skolen.

Jeg fatter ikke foreldre som mener ferie er viktigere enn skole, midt i skoleåret (utenom skoleferiene). Ikke rart enkelte elever får med seg dårlige holdninger hjemmefra.

Går glipp av mye på 2 uker? Vi holdt oss svært oppdatert å våre barn gikk ikke glipp av en dritt. Altså det er snakk om 2 klasse.. Vår kontaktlærer sa også at det er så mye læring i å reise og oppleve, slik at hun ønsket ikke å sende med lekser engang. Som hun sa.. Reise med fly, forholde seg til tid, annen valuta, språk, mat, osv.. Masse læring å dra på tur. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går glipp av mye på 2 uker? Vi holdt oss svært oppdatert å våre barn gikk ikke glipp av en dritt. Altså det er snakk om 2 klasse.. Vår kontaktlærer sa også at det er så mye læring i å reise og oppleve, slik at hun ønsket ikke å sende med lekser engang. Som hun sa.. Reise med fly, forholde seg til tid, annen valuta, språk, mat, osv.. Masse læring å dra på tur. 

Selvfølgelig gjør de det, selv om du ikke evner å se det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå er det kanskje ikke sånn ute i provinsen som det er i Oslo-skolene som vedkommende referer til? Så hva er poenget med å kverulere med en som er kontaktlærer i en Oslo skole for en 2.klasse?

Anonymkode: e03c4...605

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (3 minutter siden):

På hvilket grunnlag kan du si dette? Jobber du på en skole, siden du vet mer om denne saken enn jeg som er kontaktlærer?

Jeg vet med sikkerhet at eleven mistet sin skoleplass grunnet fraværet. Eleven var tilstedeværende fram til jul, men valgte å forlenge juleferien med 2 uker. Det var nok til å miste skoleplassen.

Jeg forstår ikke din trang til å kverulere på dette. Det ER en reell sjanse for å miste skoleplassen. Så enkelt, og så greit. I Osloskolen er det også strammet ytterligere inn grunnet fravær, og nå får ikke vi lærere lenger lov til å gi permisjon for én dag.

Dokumenter det da, min påstand er at ingen norske barn på barneskole har mistet plassen pga 14 dagers fravær, tipper den står seg greit

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sjalu? 😂 

På hva? Men nei vi tar ikke ut utenom ferie

Anonymkode: 895d2...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (21 minutter siden):

På et par uker?? Tullprat

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (18 minutter siden):

Du tar feil 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (12 minutter siden):

Du burde lese deg opp før du åpner kjeften

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...