Gå til innhold

Om datteren vår skal flytte til pappaen istede... Takler ikke mer :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Føler jeg er på felgen her og alt er en kamp med datteren min som begynte på skolen i høst. Hun vil ikke ha "omsorg". 

Hun roper, hyler og skriker om morgenen, for hun vil ikke stå opp, vil ikke kle på seg, vil ikke ut. Hun drar ut tiden og nekter å kle på seg klærne hun eller jeg har valgt kvelden før. 

Hun nekter å kle på seg varmt tøy. 

Hun nekter å la meg børste håret hennes. 

Hun hater å vaske seg og jeg får ikke ta i henne. 

Hun nekter å spise frokost, og spiser heller ikke maten sin på skolen. 

Hun vil ikke legge seg heller og i dag har hun skreket og holdt på i tre kvarter. Hun sovnet for femten min siden og hun skal opp halv syv.. :/

1: tilbud om kos og kjærlighet blir avvist 

2: planlegging og tid sammen har vi, og noe jeg legger tilrette for, men det vil hun ikke og hun bruker tiden på å krangle og være frekk. 

3: hun sier hun er kald på skolen og gjemmer seg for å slippe å gå ut. Hun har haugevis av gode, varme fine klær, som jeg har brukt mange penger på, som hun nekter å ta i. Hadde hun gjort det hadde hun slippet å fryse.

Ingenting er bra nok her. Hun vil ikke ha noe med meg å gjøre. 

Jeg har et barn til som bare er vitne til alt og er medpassasjer. 

Jeg møter hver eneste dag med et smil og blankt ark, men innen jeg har kommet på jobb er jeg totalt nedbrutt. Føler jeg er tålmodig, jeg snakker rolig og fint til henne til det ikke funker mer. Det hjelper ikke å heve stemmen, rope, skrike... Jeg må fysisk tvinge til absolutt alt, og jeg vil helst slippe det fordi hun har begynt å utagere. 

Nå har jeg begynt, istede for å true og kjefte, så får hun sitte et sted på gulvet i nærheten til hun bestemmer seg for å legge seg i sengen (og være stille). Jeg tar alltid imot kos, prat og jeg hjelper henne og er der om hun trenger meg, men nå må hun altså sitte der til hun oppfører seg hensiktsmessig... Men er ikke det opplegget time out? Er det innafor? 

Jeg føler meg som verdens verste mor, fordi jeg nå har tanker om å gi opp og flytte henne til pappaen sin istede. Men det er som at jeg feiler totalt, for oppgaven min er jo å takle det, men jeg takler jo ikke..

Har fått høre fra nær familie at hun er en ekstra utfordring.. :( og det er det jeg har tenkt hele tiden, men trodde ikke at det var det andre tenkte og.. 

Skal være ærlig og si at dette ikke er hele tiden, men noe er det nesten hver eneste dag.  Vi har tider som er ekstra kos også og fine.. 

Jeg har bestilt time hos hs, og bedt om kurs, men helt ærlig er jeg litt pessimistisk. 

Anonymkode: c45e7...61e

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun? Hvordan er hun på skolen?

Skrevet

Du skriver ikke alder? 

Anonymkode: 811b5...b86

Skrevet

Høres ut som en legetime med henvisning til bup er veien å gå. Høres veldig tungt ut når alt er en kamp, men hun sliter jo med noe. Bedre å undersøke det for å se om hun kan få hjelp, enn å holde på enda lenger slik uten å lykkes.

Anonymkode: 522e5...eb3

• Liker 9
Skrevet

Vi har god effekt med belønning med stjerner hvis de gjør oppgaver(kle på seg, osv, legge seg fint), hvis de har hundre stjerner får de en premie (fornøyelsespark osv)

Anonymkode: b4a42...65c

• Liker 1
Skrevet

Samt anbefaler bøkene til Hedvig Montgomery, kortfortalt viktig å bevare båndet til henne, lykke til ❤️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres slitsomt ut og jeg skjønner du er bekymret. Du er ingen dårlig mor, jeg tror alle hadde blitt fortvilet ut fra dine beskrivelser. 

Du har søkt hjelp og da har du tatt et viktig og riktig steg. Det er fint det finnes fagfolk som kan hjelpe dere videre. Det blir bare svada om jeg skulle råde deg til noe ut i fra et innlegg på KG, men ønsker dere masse godt videre. 

Pappa er akkurat en like viktig omsorgsperson som deg, og jeg tenker det er viktig han stiller opp og avlaster deg. 

Anonymkode: 65edd...cf6

• Liker 3
Skrevet

Ts skrev datteren begynte på skolen i høst... Så 6 år da tipper jeg... 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis hun begynte på barneskolen i høst så står hun midt i en veldig krevende omstilling fra trygghet i barnehagen til å måtte prestere på skolen. Antagelig tar hun seg sammen hele skoledagen og så rakner hun helt hjemme. Hvis du snakker med andre foreldre i første klasse så tror jeg nok de også opplever egne barn som ekstra slitne og krevende denne høsten i første klasse.

Det er supert at du ber om hjelp. Ellers ville jeg lagt til rette for all verdens kos og curling og rolige helger til hun får taket på hva som forventes av henne i denne nye verdenen. Prøv gjerne å begrense tiden i sfo også. Det blir veldig slitsomt for de små med lange skoledager. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel er hun? Hvordan er hun på skolen?

Jeg skrev hun begynte på skolen i høst, så hun er seks år. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver ikke alder? 

Anonymkode: 811b5...b86

Seks år. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en legetime med henvisning til bup er veien å gå. Høres veldig tungt ut når alt er en kamp, men hun sliter jo med noe. Bedre å undersøke det for å se om hun kan få hjelp, enn å holde på enda lenger slik uten å lykkes.

Anonymkode: 522e5...eb3

Ja det må jo være en årsak, det er derfor jeg gjerne møter henne på en fin måte også - men når det ikke funker og uansett hva, så blir det jo vanskelig og bare negativt. Nå blir det hs i første omgang, så får evt bestille legetime om jeg ikke kommer noen vei. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har god effekt med belønning med stjerner hvis de gjør oppgaver(kle på seg, osv, legge seg fint), hvis de har hundre stjerner får de en premie (fornøyelsespark osv)

Vi har prøvd flere ganger, men hun tar og roter til tavlen. Premie fungerer ikke, for den ene dagen vil hun sånn, den andre dagen vil hun sånn, og opplevelsene har hun plutselig nektet å bli med på (selvom det er noe hun foreslo). 

Skrevet

Jeg skrev hun begynte på skolen i høst, så hun er seks år. 

Seks år. 

Ja det må jo være en årsak, det er derfor jeg gjerne møter henne på en fin måte også - men når det ikke funker og uansett hva, så blir det jo vanskelig og bare negativt. Nå blir det hs i første omgang, så får evt bestille legetime om jeg ikke kommer noen vei. 

Vi har prøvd flere ganger, men hun tar og roter til tavlen. Premie fungerer ikke, for den ene dagen vil hun sånn, den andre dagen vil hun sånn, og opplevelsene har hun plutselig nektet å bli med på (selvom det er noe hun foreslo). 

Vi har ingen tavle, men et ark der vi tegner stjerne. Og det er noe de virkelig ønsker seg og har valgt selv ❤️

Skrevet

Samt anbefaler bøkene til Hedvig Montgomery, kortfortalt viktig å bevare båndet til henne, lykke til ❤️

Jeg har lest masse, og er stor fan av henne 😊 

Høres slitsomt ut og jeg skjønner du er bekymret. Du er ingen dårlig mor, jeg tror alle hadde blitt fortvilet ut fra dine beskrivelser. 

Du har søkt hjelp og da har du tatt et viktig og riktig steg. Det er fint det finnes fagfolk som kan hjelpe dere videre. Det blir bare svada om jeg skulle råde deg til noe ut i fra et innlegg på KG, men ønsker dere masse godt videre. 

Pappa er akkurat en like viktig omsorgsperson som deg, og jeg tenker det er viktig han stiller opp og avlaster deg. 

Anonymkode: 65edd...cf6

Tusen takk, ❤️ ja han er flink og avlaster masse, så det er et alternativ.. 

Ut_på_tur skrev (Akkurat nå):

Hvis hun begynte på barneskolen i høst så står hun midt i en veldig krevende omstilling fra trygghet i barnehagen til å måtte prestere på skolen. Antagelig tar hun seg sammen hele skoledagen og så rakner hun helt hjemme. Hvis du snakker med andre foreldre i første klasse så tror jeg nok de også opplever egne barn som ekstra slitne og krevende denne høsten i første klasse.

Det er supert at du ber om hjelp. Ellers ville jeg lagt til rette for all verdens kos og curling og rolige helger til hun får taket på hva som forventes av henne i denne nye verdenen. Prøv gjerne å begrense tiden i sfo også. Det blir veldig slitsomt for de små med lange skoledager. 

Takk for at du minner meg på dette. Det er en stor overgang ja. Hun har begynt på håndball, men de siste gangene har hun ikke villet. Utenom det går det ganske rolig for seg hjemme, jeg lar de bare leke og holde på. Men etter hun fikk ipad fra skolen har hun blitt helt gal etter den, så ikke veldig populært når jeg setter grenser der.. Men tror den ikke er så sunn i det vide og det brede.. 

• Liker 3
Skrevet

Lagt seg for et kvarter siden, det er alt for tidlig. Du virker veldig kontrollerende, kanskje hun reagerer på deg?

Anonymkode: 77a34...a39

Skrevet

Har hun det greit på skolen da? 

Anonymkode: 49d20...6f0

• Liker 2
Skrevet

Vi har ingen tavle, men et ark der vi tegner stjerne. Og det er noe de virkelig ønsker seg og har valgt selv ❤️

Ja kanskje jeg skulle fikset en bok istede som er min 😊 men kanskje en ide å prøve det slik.. 

Skrevet

Lagt seg for et kvarter siden, det er alt for tidlig. Du virker veldig kontrollerende, kanskje hun reagerer på deg?

Du tenker at 2130-0630 er for mye søvn? Hun er tydelig trøtt om morgenen selv når hun sovner på et blunk kl 20...

Har hun det greit på skolen da? 

Det virker sånn, men ganske uvant naturligvis. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er da ikke for tidlig for en 6 åring som skal på skolen, for noe tull.... 

Anonymkode: 21ba4...282

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er da ikke for tidlig for en 6 åring som skal på skolen, for noe tull.... 

Anonymkode: 21ba4...282

Det er vel heller for sent enn for tidlig. 

Anonymkode: 9ccaf...965

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg føler med deg ts. Vi også har ei skolestarter nå i høst og overgangen har ikke bare vært enkel. Har dere dialog med skolen og kontaktlærer? Det har hjulpet oss masse med skolevegring og protester hver morgen. Jeg er også enig med ab over her som skriver om henvisning til bup, det kan barnet få enormt mye ut av, og de åpner seg gjerne mer enn til oss foreldre. Ellers er helsesykepleier også veldig på hos oss hvertfall. 

• Liker 1
Skrevet

Kan være en heftig variant av seksårskrisen, sammen med overgang til å begynne på skolen med mer. Ikke bare, bare å stå i som forelder alltid, men jeg blir stadig overrasket over hvor mye man orker når man må. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...