Eldenberry Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Hei, jeg og kjæresten var ute på en kort tur med hennes Cavalier king charles spaniel, vi kom inn på en parkeringsplass ved en butikk hvor det sto en SUV med bakdøren åpen, plutselig rykker det en massiv hund på 60+ KG ut under døren og tar et jafs etter hunden hennes før vi rekker og reagere. Eieren klarte etter dette og få kontroll på hunden sin og vi plukket opp kjærestens hund for å se på skadene, den var veldig hysterisk og blødde kraftig fra øyet. Vi fikk summet oss litt og jeg fikk nummeret hennes (eieren) og så ble hunden sendt til veterinæren. Kostnaden kom på rundt på 1500-, Den andre eieren sa seg villig til og betale dette og vi tenkte at saken fikk bli med dette. Men etter stor hevelse ved i overleppen så bestemte kjæresten min seg for å undersøke leppen på hunden hvor vi fant ut at en tann hadde lagd et stort hull i leppa hennes som var betent og infisert. Dermed måtte hunden inn til veterinæren igjen og legges i narkose og få mer behandling. Denne behandlingen endte opp med å koste 3200-, Eieren av den andre hunden gikk ikke med på å betale hele denne summen men tilbø seg å betale halve summen av dette. Dette kan jo ikke være greit? Vi har ikke noe behov for at hunden deres skulle blitt avlivet eller lignende ved en evt. anmeldelse. Men, når en hund på 60+ KG går til angrep på en hund på 7kg og påfører den alvorlige skader så skulle man jo tro at eieren burde gjøre opp for seg i sin helhet? Er det noen som har erfaringer med dette? Det skal sies at begge hundene var i bånd og det var en veldig uheldig og uoversiktlig situasjon. Vi hadde sikkert vært mer varsomme med båndet osv. hvis vi hadde sett den andre hunden, men den var skjult av bakluka på bilen til den andre eieren. Takker for alle svar og innspill!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 Vår lille hund ble angrepet av en stor hund. Dette gikk på forsikringen. Jeg lurer faktisk på om der var innboforsikring? Uansett, her var regninga nesten 17 000 og en hund som nesten døde. Vi anmeldte ikke, men det var mest grunnet at det var nære venner av slekt og fordi at jeg stolte på at eierne tok ansvar for å sikre hunden. I ditt tilfelle så hadde jeg anmeldt og tatt kontakt med forsikring som igjen kunne krevd de pengene fra hundeeiere. Anonymkode: dcba8...3bd 1
Troyamin Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Du anmelder hundeeier til politiet og så tar dere det derfra. Legg ved bilder av skadene, samt epikrisen og regninger fra veterinæren. Forhold dere objektive i anmeldelsen. Med det mener jeg at dere kun skriver hendelsesforløpet og unngår å skrive om hva dere føler og mener om saken. Hvis dere er villige til å ta saken i konfliktrådet, kan det muligens lønne seg i denne saken. For det er ikke sjeldent at slike saker bare blir henlagt. Enten pga for liten kapasitet til å etterforske eller pga bevisets stilling. 4
Eldenberry Skrevet 23. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vår lille hund ble angrepet av en stor hund. Dette gikk på forsikringen. Jeg lurer faktisk på om der var innboforsikring? Uansett, her var regninga nesten 17 000 og en hund som nesten døde. Vi anmeldte ikke, men det var mest grunnet at det var nære venner av slekt og fordi at jeg stolte på at eierne tok ansvar for å sikre hunden. I ditt tilfelle så hadde jeg anmeldt og tatt kontakt med forsikring som igjen kunne krevd de pengene fra hundeeiere. Anonymkode: dcba8...3bd Takk for kjapt svar! Vi lener jo oss dessverre mot anmeldelse her. Jeg skjønner at det kan være sure penger og måtte betale for den andre eieren, spesielt i trange tider som nå. Men, jeg synes man har et ansvar for å gjøre opp her. Blir mer feil om vi skal betale for at hunden vår ble angrepet. Selv om jeg ikke vet håndfast hva loven sier på dette hold, om den sier noe i det hele tatt. Hunden vår er forsikret, så og la forsikringsselskapet ta innkreving kan sikkert være lurt det. Jeg er dessverre redd for at dette blir en typisk ord mot ord sak hvor politiet velger å henlegge pga. manglende ressurser...
Bombasi Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Eldenberry skrev (30 minutter siden): Men, når en hund på 60+ KG går til angrep på en hund på 7kg og påfører den alvorlige skader så skulle man jo tro at eieren burde gjøre opp for seg i sin helhet? Ja, det skulle man tro. Virkelig. Men ikke alle er slik. Har dere forsikringer som kan dekke noe av det? Utover det tenker jeg at du ikke kommer særlig langt hverken med anmeldelse eller ved å lage "helvete" for fyren, så jeg tenker at jeg ville bokstavelig talt bitt meg i leppa og tatt imot halvparten, før han finner ut at han nekter å betale i det hele tatt. En anmeldelse er ord mot ord og en rask henleggelse, tror jeg. For jeg tror nok han vil forsvare seg med usannheter, og kanskje legge skyld på hunden deres og dere. Endret 23. oktober 2023 av Bombasi 1 1
Eldenberry Skrevet 23. oktober 2023 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2023 Bombasi skrev (3 minutter siden): Ja, det skulle man tro. Virkelig. Men ikke alle er slik. Har dere forsikringer som kan dekke noe av det? Utover det tenker jeg at du ikke kommer særlig langt hverken med anmeldelse eller ved å lage "helvete" for fyren, så jeg tenker at jeg ville bokstavelig talt bitt meg i leppa og tatt imot halvparten, før han finner ut at han nekter å betale mer. En anmeldelse er ord mot ord og en rask henleggelse, tror jeg. Takk, for svar, Bombasi. Jeg er dessverre redd for dette jeg også. Mulig forsikringsselskapet kan komme lengre enn politiet her? Frykter rask henleggelse er det mest sannsynlige. Dama og familien hennes er jo blod på tann, og det skjønner jeg. Men, er ikke sikkert det har noe for seg her..
Eldenberry Skrevet 23. oktober 2023 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2023 Troyamin skrev (10 minutter siden): Du anmelder hundeeier til politiet og så tar dere det derfra. Legg ved bilder av skadene, samt epikrisen og regninger fra veterinæren. Forhold dere objektive i anmeldelsen. Med det mener jeg at dere kun skriver hendelsesforløpet og unngår å skrive om hva dere føler og mener om saken. Hvis dere er villige til å ta saken i konfliktrådet, kan det muligens lønne seg i denne saken. For det er ikke sjeldent at slike saker bare blir henlagt. Enten pga for liten kapasitet til å etterforske eller pga bevisets stilling. Hvordan er det med konfliktråd i forhold til forliksråd osv. i saker som dette? Blir dette en sak med årevis av behandlingstid og frem og tilbake, tror du? Takk for svar.
Bombasi Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Eldenberry skrev (8 minutter siden): Takk, for svar, Bombasi. Jeg er dessverre redd for dette jeg også. Mulig forsikringsselskapet kan komme lengre enn politiet her? Frykter rask henleggelse er det mest sannsynlige. Dama og familien hennes er jo blod på tann, og det skjønner jeg. Men, er ikke sikkert det har noe for seg her.. Ta å meld inn skaden hos forsikringsselskapet, og legg ved kvitteringene. Jeg tror du skal få noe dekt da, alt utifra egenandel, siden beløpet er så høyt. Så spørsmålet er om hans dekning av halvparten faktisk dekker egenandelene dere får hos forsikringsselskapet. Isåfall, så er det null stress, og dere er i "mål". Men uansett... her må dere bare prøve å begrense utgiftene. Dere vil ikke klare å presse mer fra han. Hverken gjennom anmeldelse, konfliktråd eller noe annet. Det vil ikke føre til noe, og da vil dere sørge for at han ikke er interessert å i bidra i det hele tatt, og snur skaden over på dere for å forsvare seg. Det er tragisk og urettferdig, men sånn er altså folk. Og blir man møtt med noen fingre så er det om å gjøre å ta imot, og ikke forlange hele hånda, for da forsvinner tilbudet om fingrene. Endret 23. oktober 2023 av Bombasi
Julie Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Ta rekontakt og informer om anmeldelse dersom eier ikke vedgår å dekke kostnaden knyttet til bitt i leppa. Synd at denne skaden ikke ble oppdaget ved første gangs konsultasjon etter episoden. Ser du skriver at begge hundene var i bånd. Denne hunden kan åpenbart ikke ha vært under kontroll,bånd eller ei. Har du en hund som kan tenkes å agere på denne måten,så kan en ganske enkelt ikke ha bakdøra på bilen åpen på en parkeringsplass slik det beskrives her. Da må du ligge i forkant av potensielle situasjoner som kan tenkes å oppstå. Krevende og kjedelig, men sant.
Gliffy Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 55 minutter siden, Eldenberry said: Takk for kjapt svar! Vi lener jo oss dessverre mot anmeldelse her. Jeg skjønner at det kan være sure penger og måtte betale for den andre eieren, spesielt i trange tider som nå. Men, jeg synes man har et ansvar for å gjøre opp her. Blir mer feil om vi skal betale for at hunden vår ble angrepet. Selv om jeg ikke vet håndfast hva loven sier på dette hold, om den sier noe i det hele tatt. Hunden vår er forsikret, så og la forsikringsselskapet ta innkreving kan sikkert være lurt det. Jeg er dessverre redd for at dette blir en typisk ord mot ord sak hvor politiet velger å henlegge pga. manglende ressurser... De har jo innrømmet angrepet, og det bør vel være rimelig greit for vetrinær å bekrefte at den andre skaden også skyldes angrepet. Dessuten har de vel på sett og vis innrømmet skyld for det også, når de har gått med på å betale for begge? Jeg hadde punget ut fortere enn svint hvis min hund hadde gjort noe sånt, og priset meg lykkelig for å ikke få anmeldelse mot meg. Man er ansvarlig for skader som sin hund forårsaker, uansett om det er på gjenstander, folk eller andre hunder. Så enkelt er det. 2
Troyamin Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 Eldenberry skrev (7 timer siden): Hvordan er det med konfliktråd i forhold til forliksråd osv. i saker som dette? Blir dette en sak med årevis av behandlingstid og frem og tilbake, tror du? Takk for svar. Jeg har kun erfaring med konfliktrådet i lignende saker. Der har vi kommet frem til løsninger som har fungert for begge parter. Jeg har dessverre også opplevd å møte én eier som ikke ville ta ansvar. Uansett hvor god dialog en forsøkte å få til. (Den hunden bet en annen hund i ettertid og da måtte eier avlive.)
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 Hvorfor ble ikke leppeskaden oppdaget ved første vetrinærbesøk? Og hvor lange gikk det før den ble oppdaget? Leppeskader blør jo, det burde blitt oppdaget på første besøk, for som regel vil jo vetrinær sjekke for flere skader i slike situasjoner. Anonymkode: cc183...dd6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg er enig at hundeeier burde ha betalt regning nr 2. Men om halvparten bli dekket 1600kr. Jeg hadde ikke giddet og brukt så mye tid for å få de ekstra 1600 med anmeldelse eller konfliktråd. Føre saken videre og det er fare for at det blir henlagt da er det fare for at vedkommende trekker å betale halvparten av summen og da må dere ta hele regningen selv på 3200. Vedkommende får også informasjon om de er anmeldt og om saken er henlagt. Anonymkode: 76f9f...108 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 Vi har en forholdsvis stor hund selv på 20 kilo som ble angrepet av en boerboel på rundt 70 kilo, det gikk heldigvis bra og vår hund overlevde det veterinærene sa rett ut var et målrettet drapsforsøk basert på skadeomfanget, både de og vi tok kontakt med politiet men ingenting skjerdde. Hunden er fortsatt vår nærmeste nabo og vår hund er meget mentalt preget selv nå to år etter i fht denne hunden. Anonymkode: f0c0a...5c5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #15 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har en forholdsvis stor hund selv på 20 kilo som ble angrepet av en boerboel på rundt 70 kilo, det gikk heldigvis bra og vår hund overlevde det veterinærene sa rett ut var et målrettet drapsforsøk basert på skadeomfanget, både de og vi tok kontakt med politiet men ingenting skjerdde. Hunden er fortsatt vår nærmeste nabo og vår hund er meget mentalt preget selv nå to år etter i fht denne hunden. Anonymkode: f0c0a...5c5 hører med til vår sak at det ble over 50 000 i veterinærutgifter for operasjoner og behandling over en periode på 8 mnd som eier i utgangspunktet hadde skrevet til oss de ville betale men som når det kom til stykket ønsket vi tok på forsikringen Vi har ingen ønske om deres penger, bare at de har kontroll på hunden sin - noe de tilsynelatende sliter med. Samtidig bruker de av alle ting fleksiline på den hunden mens de selv går med fokus ned på mobilen, så nei, for oss er dette et problem vi forsøker unngå i så stor grad at vi sjelden går tur i eget nærområde slik det nå er. Anonymkode: f0c0a...5c5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #16 Skrevet 24. oktober 2023 Vun skal betale alt og du bør politianmelde uannsvarlig hundehold. Åpen dør inn til hunden og ikke festet i bilen ppven stor parkeringsplass er uannsvarlig. Anonymkode: 90388...c36
Peterpan91 Skrevet 24. oktober 2023 #17 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg hadde selvfølgelig anmeldt saken til politiet. Ikke noe å lure på engang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå