Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #1 Del Skrevet 26. januar 2006 Kan noen fortelle meg hva en "diskurs" er? Jeg har hatt endel om det, men jeg har egentlig aldri fått virkelig godt tak på hva det er. Det blir brukt i så mange ulike sammenhenger, og jeg skulle gjerne hatt taket på hva det faktisk er og hva det ikke er. Noen som vil hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #2 Del Skrevet 26. januar 2006 Hei! Jeg har vært borti "diskursanalyse" i forbindelse med analyse av tekster i engelsk. Da er det snakk om analyse av ord og uttrykk som blir brukt. I andre sammenhenger har jeg hørt begrepet brukt om analyse av diskusjoner, for eksempel dersom du har gjort en observasjon av flere personer som prater, og deretter skal analysere denne samtalen. Dette var nok ikke noen god forklaring...hmmm Bokmålsordboken gir følgende forklaring på begrepet: diskur's m1 (fra lat. 'det å løpe hit og dit', av dis- og currere 'løpe, springe') 1 samtale, (vidløftig) drøfting 2 språkv: språklig enhet som er større enn en setning, tekst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #3 Del Skrevet 26. januar 2006 Takk for svar! Kan det være noe slikt som dynamikken i... øh, i samhandling? Næh... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #4 Del Skrevet 26. januar 2006 Takk for svar! Kan det være noe slikt som dynamikken i... øh, i samhandling? Næh... ← Kanskje det, men det blir litt vagt. Runde formuleringer er ikke et mål i seg selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #5 Del Skrevet 26. januar 2006 Kanskje det, men det blir litt vagt. Runde formuleringer er ikke et mål i seg selv.. ← Nei, men jeg skal ikke bruke definisjonen til noe, bare for å forstå begrepet selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 26. januar 2006 #6 Del Skrevet 26. januar 2006 Litt av problemet med begrepet diskurs er nettopp det at det blir brukt med så veldig mange betydninger i veldig mange sammenhenger... Det kan OGSÅ bety det som du foreslår, en slags dynamikk i samhandling (da tenker jeg på språklig samhandling), selv om det er litt diffust. Det kan også være en pågående debatt/måte å diskutere på, f.eks. innen forskningsmiljøer. Hvert miljø har på en måte sin diskurs. Det er utrolig diffust, skjønner godt at du er forvirra. Jeg har problemer med å definere det selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #7 Del Skrevet 26. januar 2006 Litt av problemet med begrepet diskurs er nettopp det at det blir brukt med så veldig mange betydninger i veldig mange sammenhenger... Det kan OGSÅ bety det som du foreslår, en slags dynamikk i samhandling (da tenker jeg på språklig samhandling), selv om det er litt diffust. Det kan også være en pågående debatt/måte å diskutere på, f.eks. innen forskningsmiljøer. Hvert miljø har på en måte sin diskurs. Det er utrolig diffust, skjønner godt at du er forvirra. Jeg har problemer med å definere det selv! ← Godt å høre - jeg føler meg litt dust som ikke klarer å forstå et begrep. Takk for svarene, og om noen flere føler seg gode på denne definisjonen må dere gjerne svare mer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #8 Del Skrevet 26. januar 2006 Generelt kan man si at diskurs betyr tale eller språkbruk. Dvs. språket i bruk vs. språket betraktet som et system. Derav betydningen som angår ulike typer språkbruk/talemåter/betrakningsmåter i ulike fagdisipliner. Begrepet diskurs har beslektede, men spesifikke betydninger innenfor tekstlingvistikken (noe definisjon nr. 2 fra bokmålsordboken sikter til) og litteraturvitenskap/narrativ teori (feks hos Gérard Genette). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baby Skrevet 29. januar 2006 #9 Del Skrevet 29. januar 2006 Diskurs i veiledningssammenheng betyr en samtale mellom ulike aktører der man prøver å overbevise hverandre, og det sterkeste argumentet vinner. man prøver altså å komme frem til en best mulig løsning, gjennom argumentasjon og bruk av saklige argumenter. Did that make any sense? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 30. januar 2006 #10 Del Skrevet 30. januar 2006 Diskurs i veiledningssammenheng betyr en samtale mellom ulike aktører der man prøver å overbevise hverandre, og det sterkeste argumentet vinner. man prøver altså å komme frem til en best mulig løsning, gjennom argumentasjon og bruk av saklige argumenter. Did that make any sense? ← Egentlig ikke, siden det ikke sier noe om hva det betyr generelt, hvis du forstår? Men takk for svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 30. januar 2006 #11 Del Skrevet 30. januar 2006 Generelt kan man si at diskurs betyr tale eller språkbruk. Dvs. språket i bruk vs. språket betraktet som et system. Derav betydningen som angår ulike typer språkbruk/talemåter/betrakningsmåter i ulike fagdisipliner. Begrepet diskurs har beslektede, men spesifikke betydninger innenfor tekstlingvistikken (noe definisjon nr. 2 fra bokmålsordboken sikter til) og litteraturvitenskap/narrativ teori (feks hos Gérard Genette). ← Denne var ikke så dum, særlig 2. setning! Litt overordnet oppklarende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 30. januar 2006 #12 Del Skrevet 30. januar 2006 Det er også vesentlig hvilken sammenheng ordet oppstår i. Kan du si noe mer om dette, så kan du nok få litt mer konkrete svar. Jeg har vært borti diskurs som mange forskjellige ting avhengig av sammenheng. Discourse analysis er en ting, diskurs i medievitenskap en annen, diskurs i litteraturvitenskap en tredje ting, og så har man den betydningen som benyttes i daglig tale og som mange tolker ordet som hvis ikke noe annet er understreket, feks den politiske/juridiske osv diskurs (altså en forståelsesramme (i utvidet forstand) innenfor et bestemt fagfelt). Forstår godt at du er forvirret, det er alle vi andre også Og det er en god grunn til at jeg unngår dette ordet som pesten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 30. januar 2006 #13 Del Skrevet 30. januar 2006 Det er også vesentlig hvilken sammenheng ordet oppstår i. Kan du si noe mer om dette, så kan du nok få litt mer konkrete svar. Jeg ønsker meg egentlig en generell definisjon, slik at jeg "automatisk" forstår hva det er snakk om i de ulike sammenhengene... Forstår godt at du er forvirret, det er alle vi andre også Og det er en god grunn til at jeg unngår dette ordet som pesten... ← ... men det kan jeg kanskje gi opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå