Gå til innhold

Hormonbehandling med østrogen - Overgangsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen vet hvor man kan få hormonbehandling med østrogen. Har prøvd å lete litt på nett men finner lite info på det.Noen som vet om steder i Oslo område, eller går dette via fastlege?

Anonymkode: 01c69...4f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lurer på om noen vet hvor man kan få hormonbehandling med østrogen. Har prøvd å lete litt på nett men finner lite info på det.Noen som vet om steder i Oslo område, eller går dette via fastlege?

kun via fastlege.

Skrevet
NatNat skrev (5 minutter siden):

kun via fastlege.

Takk for svar. Da blir det forespørsel via fastlege videre 🙂 Har fått tips om at dette er den beste behandling mot symptomer for overgangsalder for kvinner.

Skrevet

Jeg gikk til privat gynekolog. Gadd ikke å ta det med fastlegen. 😅 Har god effekt av hormonbehandling. 

Anonymkode: 936af...f36

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Da blir det forespørsel via fastlege videre 🙂 Har fått tips om at dette er den beste behandling mot symptomer for overgangsalder for kvinner.

spør din fastlege. Du må være klar over at det kan øke risiko for brystkreft :
https://forskning.no/hormoner/hormontilskudd-oker-risikoen-for-brystkreft/1559982

Skrevet

Hei, anbefaler deg å melde deg inn i FB- gruppa som heter "overgangsalderen- en glad kropp". Jeg har lært utrolig mye av å lese der. Veldig bra gruppe. 

Anonymkode: 09c38...314

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk det av gynekolog. Men har nettopp startet. Foreløpig har jeg bare masse bivirkninger og aldeles ingen «glad kropp» - har det faktisk verre med hormonplaster enn jeg hadde uten. 

Anonymkode: f1566...af0

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ligger en informativ og interessant dokumentar på NRK om overgangsalderen.

https://tv.nrk.no/program/KOID23006522

Anonymkode: 0ec95...fa9

Takk for tips. Den skal jeg se 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei, anbefaler deg å melde deg inn i FB- gruppa som heter "overgangsalderen- en glad kropp". Jeg har lært utrolig mye av å lese der. Veldig bra gruppe. 

Anonymkode: 09c38...314

Ja kanskje jeg gjør det. Greit å få mest mulig informasjon rundt dette så takk 🙂

Skrevet

For det første trenger du ikke bare østrogen, men også progesteron, gjerne i kombi som i hormonplasteret Estalis f eks. Det finnes flere typer. Ved å bruke plaster istedet for tabletter er kreftrisikoen mye MYE lavere. Også blodproppfaren. Det er altså en myte nå til dags at hormonterapi er farlig. 

For det andre så er det smart å gå til gynekolog, dersom det viser seg at fastlegen er litt grønn på området. 

Overgangsalderen starter gjerne opptil ti år FØR mensen forsvinner, og det heter da perimenopause. Det er ofte i denne fasen de fleste begynner å kjenne på symptomer som dårlig søvn, smerter i ledd og muskler, hetetokter, humørsvingninger, depresjon, bomullshode, dårligere syn, fatigue, mindre sexlyst, oftere uvi og infeksjoner, gjerne fordi man begynner å bli tørrere nedentil. 

Så smart å begynne tidlig med hormonterapi 😃👌

Anonymkode: fb5b5...a28

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For det første trenger du ikke bare østrogen, men også progesteron, gjerne i kombi som i hormonplasteret Estalis f eks. Det finnes flere typer. Ved å bruke plaster istedet for tabletter er kreftrisikoen mye MYE lavere. Også blodproppfaren. Det er altså en myte nå til dags at hormonterapi er farlig. 

For det andre så er det smart å gå til gynekolog, dersom det viser seg at fastlegen er litt grønn på området. 

Overgangsalderen starter gjerne opptil ti år FØR mensen forsvinner, og det heter da perimenopause. Det er ofte i denne fasen de fleste begynner å kjenne på symptomer som dårlig søvn, smerter i ledd og muskler, hetetokter, humørsvingninger, depresjon, bomullshode, dårligere syn, fatigue, mindre sexlyst, oftere uvi og infeksjoner, gjerne fordi man begynner å bli tørrere nedentil. 

Ja jeg sitter og ser på episoden på NRK nå, hvor de sier det samme, at det er smart å begynne tidlig på ht, før østrogenet faller helt, for da vil det beskytte mot en rekke sykdommer

Jeg har privat gynekolog, som nylig sa at jeg nå er i overgangsalder fordi østrogenet hadde falt, men jeg fikk bare navnet på et østrogenpreparat jeg skulle ta lokalt i skjeden. Jeg har masse symptomer, tror jeg, vet ikke om alt skyldes overgangsplager, da jeg har fibromyalgi fra før, og litt andre greier, så jeg er vant til å kjenne på mye smerter og ubehag. Har blitt verre av smerter de siste månedene da, og først nå slo det meg at det kanskje var overgangsalderen som kan være årsaken til det. Snakket deretter med fastlegen om dette, som absolutt er for å bruke ht, men mente jeg skulle vente så lenge som mulig, da det er best å holde varigheten inntil 5 år. Men dette er jo da altså helt feil??

Anonymkode: a744b...eb5

Skrevet

Det kan du få av lege eller av gynekolog. 

Lykke til !

Anonymkode: c4248...9c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette var mye nyttig info 🙂 Jeg viste ikke om plasteret og progesteron. Hvis plaster reduserer faren for kreft så vil jeg vurdere dette mere enn tabletter.

Skrevet

Det beste er å gå til gynekolog. Jeg bruker cerazette (p-pille med progesteron) og lenzetto som er en spray hvor østrogener går via huden. Du kan starte med ett spray og øke til to eller flere hvis du trenger.

Anonymkode: 5e22c...8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...