Floja Felíz Skrevet 27. januar 2006 Forfatter #41 Skrevet 27. januar 2006 Altså: selv om dere ikke vil tro det - mange av de mest inntulla i rosa drømmer her inne vil bli skilt. Selv om dere absolutt ikke planlegger det! Jeg er faktisk ikke så kynisk at jeg tror særlig mange PLANLEGGER skilsmisse mens de orger med bryllup. Imidlertid er jeg realist nok til å skjønne at det dessverre vil bli resultatet for en del. en annen ting: det er ikke så mange år siden det var LOVBESTEMT at kvinner MÅTTE skifte navn ved ekteskapsinngåelse. Er det sånn du vil ha det epica, som mener at "likestilling har gått for langt"??? ← Nei, men herregud menneske! Relax! It's friday!!!
Malama Skrevet 27. januar 2006 #42 Skrevet 27. januar 2006 Altså: selv om dere ikke vil tro det - mange av de mest inntulla i rosa drømmer her inne vil bli skilt. Selv om dere absolutt ikke planlegger det! Jeg er faktisk ikke så kynisk at jeg tror særlig mange PLANLEGGER skilsmisse mens de orger med bryllup. Imidlertid er jeg realist nok til å skjønne at det dessverre vil bli resultatet for en del. en annen ting: det er ikke så mange år siden det var LOVBESTEMT at kvinner MÅTTE skifte navn ved ekteskapsinngåelse. Er det sånn du vil ha det epica, som mener at "likestilling har gått for langt"??? ← Jada, ca halvparten av alle eksteskap gåri oppløsning. Men det betyr også at ca halvparten IKKe gjør det, så det heter fortsatt DERSOM de blir skilt, ikke NÅR de blir skilt!
Ciara Skrevet 27. januar 2006 #43 Skrevet 27. januar 2006 Nei, jeg kan ikke komme på en eneste god grunn til det. 1. Jeg liker mitt etternavn. 2. Jeg synes det er romantisk nok at vi gifter oss, må ikke ha navnet hans i tillegg. 3. Det er mye praktisk styr med å bytte navn. 4. Jeg bryr meg ikke om våre felles barn og jeg ikke har likt etternavn, jeg vil likevel være moren deres.
Gjest lillelou Skrevet 27. januar 2006 #45 Skrevet 27. januar 2006 ja de som tror de skal skille seg, for de er det jo greitt å beholde sitt etternavn også. Men jeg har ikke planer om det Syns det tar litt av med at kvinner & menn skal være likestillt, Vi ER forskjellige ← Det er vel ingen som gifter seg i den tro at de skal skille seg en dag?Man er vel ikke mindre romantisk,elsker hverandre mindre, eller har dårligere tro på forholdet om man ikke har felles etternavn? I såfall lover ting ikke særlig godt for oss fordi vi 1)Ikke skal ha felles etternavn og 2)eventuelle barn får mitt etternavn (riktignok med hans som mellomnavn).
Ciara Skrevet 27. januar 2006 #46 Skrevet 27. januar 2006 Syns det tar litt av med at kvinner & menn skal være likestillt, Vi ER forskjellige ← Si fra hvis jeg mistolker deg, MEN: Hvis du mener menn og kvinner er så forskjellige, så er jo faktisk det heller et argument for at de skal ha forskjellige etternavn enn at de skal ha samme etternavn. Det er umulig at likestilling går for langt, det ville stride mot likestillingens natur. Hvis kvinner plutselig hadde fått flere rettigheter enn menn, ville det logisk nok ikke vært likestilling lenger. Jeg skjønner uansett ikke hvor dette argumentet hører hjemme. Likestillingen gjør at du kan VELGE å ta din manns etternavn. Det er stor forskjell på å ha rett til å velge det, og å bli tvunget til det.
Lykkelin Skrevet 27. januar 2006 #47 Skrevet 27. januar 2006 Jeg tok hans etternavn da vi giftet oss. Liker at vi heter det samme, da er vi "Familien ....." Når det gjelder debatten om skilsmisse, tror jeg faktisk det går an å bestemme seg for at man skal leve sammen resten av livet. Ekteskapet handler ikke bare om kjærlighet og lidenskap, men det er også et bevisst valg som alltid krever en viss innsats. Det er en dans på roser å være gift, men alle roser har også torner.
68.mod. Skrevet 27. januar 2006 #48 Skrevet 27. januar 2006 jeg vil bytte til hans etternavn siden vår datter også har det,greit at vi heter det samme alle sammen
Gjest marthepia Skrevet 27. januar 2006 #49 Skrevet 27. januar 2006 Blir nok så jeg tar hans etternavn ja. Jeg har selv 2 etternavn. Skal jeg ha både de oh hans blir det rett og slett for mange Jeg gjør det enkelt å greit!
Gjest Gjesta Skrevet 27. januar 2006 #50 Skrevet 27. januar 2006 Jeg har allerede et svært passende etternavn, men jeg ser det som en selvfølgelighet at jeg tar navnet hans når vi forhåpentligvis snart gifter oss
Gjest gjesta Skrevet 27. januar 2006 #52 Skrevet 27. januar 2006 Regner med at jeg kommer til å ta hans navn når vi gifter oss ja. Vi har begge to -sen navn som er veldig vanlige, men jeg synes han har finere navn enn meg, så derfor blir det hans navn Mulig jeg kommer til å beholde etternavnet mitt som mellomnavn, men eventuelle barn vil bare ha etternavnet hans..
mimoza Skrevet 27. januar 2006 #53 Skrevet 27. januar 2006 (endret) Endret 8. mars 2007 av miss_sheba
Lassie Skrevet 28. januar 2006 #54 Skrevet 28. januar 2006 Jeg tar Lassiemannens etternavn fra den 21.juli når vi har sagt ja
Gjest Rognebær Skrevet 29. januar 2006 #55 Skrevet 29. januar 2006 Hvorfor handler sånne diskusjoner alltid om hvorvidt kvinnen tar mannens etternavn eller beholder sitt eget? Full valgfrihet får vi først når det ikke lenger er uvanlig at mannen tar kvinnens etternavn. Vi har tatt hans som mellomnavn og mitt som etternavn - det funker fint og alle er fornøyde. (Og vi har faktisk mange venner som har gjort det på samme måten.)
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #56 Skrevet 29. januar 2006 Han tar mitt og jeg tar hans. Barna får begge to!
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #57 Skrevet 29. januar 2006 Nei, jeg kan ikke komme på en eneste god grunn til det. 1. Jeg liker mitt etternavn. 2. Jeg synes det er romantisk nok at vi gifter oss, må ikke ha navnet hans i tillegg. 3. Det er mye praktisk styr med å bytte navn. 4. Jeg bryr meg ikke om våre felles barn og jeg ikke har likt etternavn, jeg vil likevel være moren deres. ← det er ikke mye praktisk styr og bytte etternavn,der tat du heilt feil
Catzy Skrevet 31. januar 2006 #58 Skrevet 31. januar 2006 Har nettopp skrevet ut navneendringsskjema nå, 7 mnd etter bryllupet. Har kvidd meg litt for denne endringen, nettopp pga det praktiske. Må ha nytt pass og førerkort (i hvertfall gjøre endringer), sende beskjed om dette til Posten og alle steder hvor jeg står i div. registre, pluss å få oppdatert e-postadresser og sånt på jobben. Det blir en del å huske på. Catzy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå