Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kvinneforum, (jeg er mann – vet ikke ellers hvor jeg skulle henvende meg)

Da mørketiden er i anmarsj i nord, er jeg på utkikk etter en lysterapilampe. Planen er å bruke lysterapi 30 min morgen og evt 30 min ettermiddag etter jobb, totalt 60 min pr dag. Etter hva jeg kan se i forskningen er det godt dokumentert effekt av lysterapi.

Er fullstendig klar over at aktivitetsnivå og ett sunt kosthold er essensielt, supplerer med vitaminD- og omega-3-tilskudd. Selv dette i boks plages jeg av en mild mørktidedepresjon når mørket slår inn for fullt.

Så det jeg lurer hva slags erfaringer har dere av lysterapi? Evt spesifikk modell å anbefale?

Det jeg er på utkikk etter en en relativ enkel lampe, justerende lux og opp til 10.000 lux, designmessig ikke alt for stor og gjerne timer-funksjon. Lampe må selvsagt være «Medisinsk godkjent».

Justerende lux er viktig da jeg til tider plages med lyssensibilitet med migrene, så kan være jeg ikke kan bruke lampa i det hele tatt men verdt et forsøk tenker jeg.

https://www.kjell.com//no/produkter/kontor/hjemmekontor/lysterapi/cleverio-terapilys-12000-lux-p64804?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI973659WMggMVUheiAx2CYQSQEAQYAyABEgKlK_D_BwE

https://www.clasohlson.com/no/Beurer-TL20-lysterapilampe/p/44-3870?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI973659WMggMVUheiAx2CYQSQEAQYFCABEgJxtPD_BwE

MVH A, håper høre fra dere.

Skrevet

Jeg vet ikke hvilken lampe du bør velge, men har et annet innspill. Jeg er selv lyssensitiv og har funnet at de hjelper stort med 30 min foran lysterapilampen min om morgenen. Det er som at øynene justerer seg på starten av dagen og jeg tåler lyset bedre senere. Håper det virker slik på deg også. 

Anonymkode: b5c61...b3f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilken lampe du bør velge, men har et annet innspill. Jeg er selv lyssensitiv og har funnet at de hjelper stort med 30 min foran lysterapilampen min om morgenen. Det er som at øynene justerer seg på starten av dagen og jeg tåler lyset bedre senere. Håper det virker slik på deg også. 

Anonymkode: b5c61...b3f

Takk for svar!

Det du peker på i posten var faktisk et godt forslag, mulig lampa kan hjelpe meg ihverdagen med migrenen også. Bruker mye solbriller i sollys, men bor i nord jeg så er ikke bortskjemt av sterkt lys ei.

De lampene jeg linket til var bare forslag som dukket opp når jeg googlet, trenger fortsatt erfaringer og forslag.

MVH A

Skrevet

Det er en haug forskjellige fra Beurer du kan velge mellom, eneste forskjellene er størrelsen.

Anonymkode: d9354...03c

Skrevet

Du skal ikke sitte og se inn i lampa. Sett den ett sted i nærheten av der du oppholder deg ofte.

Anonymkode: dafda...4b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 21.40):

Det er en haug forskjellige fra Beurer du kan velge mellom, eneste forskjellene er størrelsen.

Anonymkode: d9354...03c

Har ikke fått tid google disse lampene enda, men ser Beurer har flere forskjellige typer i ulike prisklasser. 
Du har har nok rett, de ser ganske like ut, med forskjellige størrelse. På utkikk etter en medium størrelse.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du skal ikke sitte og se inn i lampa. Sett den ett sted i nærheten av der du oppholder deg ofte.

Anonymkode: dafda...4b0

Slike svar trenger ikke bruke tid kommentere trådene. Det du sikter til i begge påstandene stemmer ikke.

Du skal ikke sitte se inn i lampa, nei det stemmer for så vidt. Men lampa skal være plassert på lyset slipper inn i øyene som igjen stimulerer hormoner.

Sett den ett sted i nærheten av der du oppholder deg ofte. Både ja og nei, effektiv avstand 10 cm, 15 cm og 20 cm. Jo nærmere du har lampa dess mindre "behandlings"tid trenger du.

MVH A

Skrevet

Jeg bestilte meg lampa etter å ha lest denne tråden, gleder meg til å prøve, håper den fungerer🤞

Anonymkode: a9792...7b7

Skrevet

Jeg kjøpte en liten lampe på Clas Olson, er veldig fornøyd med den 

Anonymkode: 1f41d...5ff

Skrevet

Har ingen erfaring med slik lampe, vil bare tipse om at de fins i "brilleform" også. Altså et du tar den på deg som en brille feks på morran og kan  surre rundt med ditt istedetfor å måtte sitte på ett sted foran/ved lampa.  Kanskje det gjør det enklere å få til 2*30 min. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...