Gå til innhold

Tanker om unge kriminelle og soning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så denne uttalelsen https://www.nrk.no/osloogviken/justis--og-beredskapsdepartementet-vil-at-unge-lovbrytere-i-oslo-skal-dommes-raskere-1.16607023

og det fikk meg til å tenke på om ikke ungdom/alle også kan bli dømt til å flytte på seg i noen år etter soning, til et annet fylke kanskje, typ minst fire timer unna. At det å komme tilbake til de samme menneskene og samme miljøet som oftest ikke er det beste? Kommer an på situasjonen kanskje og personen. 

Var bare en tanke som slo meg nå, så ikke noe jeg har fundert på lenge, ikke så vel gjennomtenkt. 

Lufter den bare. Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Angry Man
Skrevet

Å dømme dem raskere får dem jo bort fra miljøet på utsiden raskere. Det er fint det. Men det hjelper veldig lite hvis miljøet på innsiden er like ille. 

Det har jo vist seg at fengsler og ungdomsinstitusjoner i stor grad er de reneste forbryterskolene. Der plukker de opp nye ferdigheter og stifter nye kriminelle bekjentskaper. 

Å flytte dem kunne absolutt fungert gjennom å løse mye av problemet med rekruttering og tilbakefall. At de da vil være en svært aktiv del av sine gamle kriminelle nettverk er lite sannsynlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...