Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg oppvaskmaskin på elkjøp i fjor. Forrige uke sluttet pumpen å fungere og klaget derfor til elkjøp. Fikk beskjed om at dette var en svakhet i den type maskin jeg hadde kjøpt.

De ville komme og ordne maskinen denne uken. Ringte de på mandag og spurte når de skulle komme. Fikk beskjed om at de måtte bestille en ny del, som de ikke hadde på lager. Det ville ta et par dager.

Ringer til de i dag igjen og etterlyser reperatør. Får da beskjed om at delen enda ikke har kommet. Spør derfor om jeg kan få låne en maskin i mellomtiden.......men det kan jeg dessverre ikke. De spør meg om jeg ikke har zalo og oppvaskkost !

Spørsmålet mitt er derfor ; Har jeg rett på å låne en maskin frem til de får ordnet den gamle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Forbrukerportalen står følgende:

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

(Min uthevning)

Skrevet

jepp.. tar det en uke eller mer har du krav på låneprodukt

Skrevet

Takk for svar. Da jeg ringte de i dag fikk jeg beskjed om at de ikke hadde oppvaskmaskin til utlån. Dette fordi de fleste hadde innbygd oppvaskmaskin og det ble for mye arbeid å skifte for en kort periode. Ble annerledes om det var vaskemaskinen som var ødelagt, sa de. De mente at forbrukerkjøpsloven ikkje gjaldt på oppvaskmaskin.....

Skrevet

du mener ikke seriøst at de skal komme med en lånemaskin, sette opp den, ta med seg din, reparere den, så en uke seinere skal de komme til deg med din maskin, for å ta bort lånemaskinen også sette på plass din? :overrasket:

nei sier som dem: du har vel salo og oppvaskbørste..

Skrevet
Takk for svar. Da jeg ringte de i dag fikk jeg beskjed om at de ikke hadde oppvaskmaskin til utlån. Dette fordi de fleste hadde innbygd  oppvaskmaskin og det ble for mye arbeid å skifte for en kort periode. Ble annerledes om det var vaskemaskinen som var ødelagt, sa de. De mente at forbrukerkjøpsloven ikkje gjaldt på oppvaskmaskin.....

Feil!!! Du må ikke hbøre på Elkjøp der. Forbrukerloven er ufravikelig og gjelder selvsagt også for oppvaskmaskin. Elkjøp er beryktet for ikke å følge forbrukerloven, men det har de ingen rett til. Hvis du er i tvil så kan du ringe forbrukerombudets servicetelefon. Søk på nettet.

Skrevet

men de har jo en uke på seg til å repare den...

og greier de det ikke innen den tid skal de låne deg en

og jo loven gjelder her og

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...