AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Hei! Vi har veldig lyst på et kjæledyr. Aller helst skulle jeg hatt hund. Men på grunn av hektisk hverdag så tenker vi heller katt. MEN jeg kjenner meg usikker. Det er kun på grunn av vetrinærutgifter. Jeg har lest flere historier i det siste om vanvittige fakturaer fra veterinærer. Dere som har dyr, hvor mye koster hunden eller katten dere i året? Mat, veterinær og kennel? Anonymkode: 9a81e...91b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 De fleste har jo forsikring på dyret så dersom noe skulle oppstå betaler man kun egenandel (for meg er det vel 2 k omtrent i året). Selve forsikringen (hund) koster 5000 i året. Den spiser for rundt 3000 i året. Kennel bruker jeg absolutt aldri så aner ikke hva det koster. Anonymkode: c7ed9...98b 8
c_buk Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! Vi har veldig lyst på et kjæledyr. Aller helst skulle jeg hatt hund. Men på grunn av hektisk hverdag så tenker vi heller katt. MEN jeg kjenner meg usikker. Det er kun på grunn av vetrinærutgifter. Jeg har lest flere historier i det siste om vanvittige fakturaer fra veterinærer. Dere som har dyr, hvor mye koster hunden eller katten dere i året? Mat, veterinær og kennel? Anonymkode: 9a81e...91b Er du stresset med veterinærutgidter skaffer du deg en dyreforsikring. Mat kommer egentlig an på størrelsen på dyret, men f.eks Orijen kattemat blir vel ca 400 kroner i måneden. 3
Sofakona Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 Vi betaler ca 200 i mnd på forsikringen på katt...vi betaler i dette 97 kroner i mnd ..da får vi gratis vaksine og resept. Vi har vært inne en gang da katten kom i slagsmål...kom på 7000 kroner..men med forsikring 2500 kroner. Kennel 18 dager 3000 kroner og mat ca 250 i mmd 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De fleste har jo forsikring på dyret så dersom noe skulle oppstå betaler man kun egenandel (for meg er det vel 2 k omtrent i året). Selve forsikringen (hund) koster 5000 i året. Den spiser for rundt 3000 i året. Kennel bruker jeg absolutt aldri så aner ikke hva det koster. Anonymkode: c7ed9...98b 5000 i året på hundeforsikring? Det er under halvparten av hva jeg betaler. Jeg betaler 5500 i halvåret. Hvilket forsikringsbyrå har du? Anonymkode: 0261c...494 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 5000 i året på hundeforsikring? Det er under halvparten av hva jeg betaler. Jeg betaler 5500 i halvåret. Hvilket forsikringsbyrå har du? Anonymkode: 0261c...494 Pris på forsikring kan variere mye innenfor samme selskap. Noen raser er mye dyrere å forsikre enn andre... Anonymkode: 6c044...7cb 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 Du må også ta høyde for at dere må betale for kastrering eller sterilisering, og det koster litt. Anonymkode: 938fe...c85 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 Vi har både hund og katt og katt er billigere. Men, du må ha litt ekstra buffer for dyr koster og noen eksempler har du sett over. Anonymkode: 18bd7...a5d 5
Sofakona Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må også ta høyde for at dere må betale for kastrering eller sterilisering, og det koster litt. Anonymkode: 938fe...c85 Og chip..men om du ts adoptert en katt vil dette være billigere...her koster det 1300 for kattunger chipet og sterilisert 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Pris på forsikring kan variere mye innenfor samme selskap. Noen raser er mye dyrere å forsikre enn andre... Anonymkode: 6c044...7cb Ja, det er jeg klar over, at det varierer i pris fra rase til rase alt etter hva statistikken sier om sykdom og ulykker hos hver rase. Og min rase er relativt liten (7-10 kg) og ikke spesielt utsatt for sykdommer, tannproblemer eller fødselsproblemer og slikt. Likevel så dyr forsikring. 11 000 i året. Anonymkode: 0261c...494
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 Generell regel; yngre dyr = billigere. Innedyr = billigere. Rasedyr = dyrere. Yngre dyr har mindre aldersplager. Innedyr blir sjeldnere skadet. Og rasedyr kan ha genetiske sykdommer som fører til økte utgifter, i tillegg til stiv pris på selve dyret 15000kr+++. Om du adopterer en katt fra ex: dyrebeskyttelsen, koster det litt, 1500kr sist jeg sjekket. Men det inkluderer en del dyre veterinærutgifter som chip, kastrering og vaksiner. Jeg har en senior katt, så min årlige forsikring ligger på 3800kr. Eldre dyr er er dyrere, får gjerne aldersproblemer. Min katt har tannsykdommen resorpsjon. Det medførte tanntrekking i år, og det vil også føre til flere tanntrekkinger i fremtiden. Heldigsvis har forsikringen endret seg til at fra neste år av så dekkes større deler av utgiftene enn i år. En ting man må være klar over; dyr koster. Det kommer man ikke unna. Anonymkode: 3b554...500 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 Hunder er vel som motorsykler, du må betale mer hvis du har en rase som er disponert for mye lidelser, på samme måte som du må betale mer for en motorsykkel som figurerer oftere i skadestatistikken. Sitat – De billigste rasene er de nordiske rasene Norsk elghund, Jämthund og Finsk lapphund. Dette er typiske brukshunder som avles på helse og bruksegenskap, heller enn utseende, utdyper Clementz. Kilde: https://www.pengenytt.no/disse-hunderasene-er-dyrest-a-forsikre/#:~:text=Tryg%2C If og Agria er,elghund%2C Jämthund og Finsk lapphund. Mao. brukshunder som avles like mye for instinkt og bruksegenskaper, er billigere å forsikre enn raser som kun avles etter bestemt utseende, eller har stort skadepotensiale som aggressive vakthunder og kamphunder. Anonymkode: 82e26...9f3 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #13 Skrevet 23. oktober 2023 Da er det ikke så avskrekkende som inntrykket jeg har fått i media. Det er vel de ekstreme tilfellene som man leser om der. Takk for tips og råd 😊👍 ts Anonymkode: 9a81e...91b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #14 Skrevet 23. oktober 2023 Du må jo ha forsikring Anonymkode: 7ef33...663 1 1
Sirah Skrevet 23. oktober 2023 #15 Skrevet 23. oktober 2023 Kjøp forsikring ja! Jeg har hatt dyr i «alle år», både hund, hest og katt og har mer enn en gang priset meg lykkelig over forsikringen! Har du mulighet så kan du også ringe rundt til de forskjellige veterinærkontorene på forhånd og få en pris (ikke alltid man har den luksusen dersom det er akkurat og man må bruke vakten) da prisene varierer VELDIG. Kjedene er ofte svinedyre, men de har også ofte bedre utstyr og høyere kompetanse enn noen av «småklinikkene». 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #16 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg har to rasekatter. Forsikring med full dekning 7000,- pr år Mat Orijen 2x17 kg 3400,- pr år Kattesand (Ever Clean) 3000,- pr år Vaksiner og helsesjekk 2000,- pr år Tannrens ved behov 1000,- pr år pr katt Nå er ene 15 år og det begynner å bli nødvendig med behandlinger (artrose og tenner), så da kommer egenandeler på forsikringer i tillegg. Anonymkode: e516e...cbc 3
c_buk Skrevet 23. oktober 2023 #17 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må jo ha forsikring Anonymkode: 7ef33...663 😅 der kom den ja. Om man har trygg økonomi så er det ikke nødvendig å forsikre seg mot såpass små summer. Det er et rent tapsprosjekt, og potensiell utgift ved uhell er lavt. Har man derimot dårlig råd eller dårlig kontroll på økonomien er det lurt med dyreforsikring. 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #18 Skrevet 23. oktober 2023 Betaler 500kr i måneden for forsikring til min 6år gamle hund. Da er operasjoner og behandling dekket opp til 60.000 kr. Men vær obs på at «vanlige» veterinærbesøk ofte går utenfor forsikringen, fordi summen er lavere enn egenandelen. Så jeg setter av 100kr måneden i tillegg til disse 500 kronene, og da dekker jeg også den vanlige årlige helsekontrollen med vaksine (den pleier å koste ca 1200,-). Anonymkode: 6fe21...aab 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #19 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Vi har veldig lyst på et kjæledyr. Aller helst skulle jeg hatt hund. Men på grunn av hektisk hverdag så tenker vi heller katt. MEN jeg kjenner meg usikker. Det er kun på grunn av vetrinærutgifter. Jeg har lest flere historier i det siste om vanvittige fakturaer fra veterinærer. Dere som har dyr, hvor mye koster hunden eller katten dere i året? Mat, veterinær og kennel? Anonymkode: 9a81e...91b Hund Ca 1500,- i mat (inkludert vom og olje). forsikring, utstyr, leker, veterinær, hundetreninger osv kommer utenom. Har du ikke råd til veterinær utgifter/ forsikring har du ikke råd til dyr, så enkelt er det. Anonymkode: 902f8...00b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #20 Skrevet 23. oktober 2023 c_buk skrev (9 minutter siden): 😅 der kom den ja. Om man har trygg økonomi så er det ikke nødvendig å forsikre seg mot såpass små summer. Det er et rent tapsprosjekt, og potensiell utgift ved uhell er lavt. Har man derimot dårlig råd eller dårlig kontroll på økonomien er det lurt med dyreforsikring. Det er ganske lurt å ha forsikring med mindre du er millionær, kjenner noen som fikk forespeilet pris på 160k for en operasjon, og det var etter at hunden hadde tatt mr til 30k. det er noe de fleste ikke klarer å hoste opp sånn uten videre. Anonymkode: 938fe...c85 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå