AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Vet ikke om det er rett plass å skrive, men jeg prøver. Jeg har sagt til mannen at det ikke er lurt å leie hos familie og det viser seg jo nå. Vi leier huset til hans foreldre (de har to hus) og vi skal oppdatere kontrakten pga økt husleie. Hans foreldre vil at vi skal kjøpe huset og de har sagt at de skal skrive det i kontrakten; at dersom ikke vi kjøper huset innen en viss dato så må vi flytte ut. Er det lov? Vi får jo ikke lån uten fast jobb, og gudene vet når vi får det. Mannen har snakket om å kjøpe huset en gang i framtiden, men som ståa er nå så får vi ikke lån pga at vi ikke er fast ansatt eller har 100% jobb. Arbeidsmarkedet er vanskelig der vi bor. Jeg har ikke sjans til å få lån og jeg tviler på han heller gjør det, selv om han jobber mye til sammen. Likevel presser foreldrene hans oss om å sende inn søknad om lån og nå vil de få det inn i kontrakten og. Skal jeg unngå å signere kontrakten? Bør noen av oss signere den? Jeg vil helst finne ny plass å leie, men det er det lite av her også. Føler meg helt fastlåst! Mannen blir lett manipulert av foreldrene sine, så vet ikke hvor mye mine ønsker har å si for han. Anonymkode: 4c678...258
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke om det er rett plass å skrive, men jeg prøver. Jeg har sagt til mannen at det ikke er lurt å leie hos familie og det viser seg jo nå. Vi leier huset til hans foreldre (de har to hus) og vi skal oppdatere kontrakten pga økt husleie. Hans foreldre vil at vi skal kjøpe huset og de har sagt at de skal skrive det i kontrakten; at dersom ikke vi kjøper huset innen en viss dato så må vi flytte ut. Er det lov? Vi får jo ikke lån uten fast jobb, og gudene vet når vi får det. Mannen har snakket om å kjøpe huset en gang i framtiden, men som ståa er nå så får vi ikke lån pga at vi ikke er fast ansatt eller har 100% jobb. Arbeidsmarkedet er vanskelig der vi bor. Jeg har ikke sjans til å få lån og jeg tviler på han heller gjør det, selv om han jobber mye til sammen. Likevel presser foreldrene hans oss om å sende inn søknad om lån og nå vil de få det inn i kontrakten og. Skal jeg unngå å signere kontrakten? Bør noen av oss signere den? Jeg vil helst finne ny plass å leie, men det er det lite av her også. Føler meg helt fastlåst! Mannen blir lett manipulert av foreldrene sine, så vet ikke hvor mye mine ønsker har å si for han. Anonymkode: 4c678...258 De vil selge huset, og det har de jo all rett til uansett om de er familie eller ikke… Men de kan selvfølgelig ikke tvinge/ presse dere til å kjøpe det huset. Jeg ville nok sett meg om etter et annet sted å leie, å kjøpt hus når dere får lån og finner riktig hus. Vi fikk forøvrig boliglån selvom vi ikke hadde fast jobb. Muligens blitt strengere nå de siste 2 årene, vi kjøpte i 2021. Anonymkode: ac3e8...8d1 8
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Dere kan selvfølgelig søke om finansieringsbevis, men dere får nok ikke lån. Svigers kan selge hjemmet sitt når de vil. Anonymkode: 7ee96...b60 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 Men da er det jo bare å flytte, enten nå eller ved den datoen som står i den nye kontrakten? Svigers kan ikke bestemme at dere skal få lån… Anonymkode: 19dfe...03b 10
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 De står fritt til å si dere opp og selge. De Jan jo også selge til dere om dere er interessert. De kan selvsagt ikke tvinge dere til å kjøpe. Anonymkode: 2a40c...e57 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 De har antagelig ikke råd til å sitte med to hus mer? Betaler dere markedspris, eller ville de tjent på å ha andre leietakere? Anonymkode: dc811...494 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg ville ikke signert den kontrakten nei, men jeg ville sagt til de at vi kan ha en vanlig kontrakt inntil de sier opp fordi de vil selge. Også hadde jeg aktivt lett etter et annet sted å bo og flyttet så fort jeg kunne. Anonymkode: 35ef6...809 2 1
Snublefot62 Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 De står naturligvis fritt til å selge huset når de måtte ønske det. Men de kan ikke tvinge dere til å kjøpe det, og de kan heller ikke bestemme om dere får lån eller ikke. Men jeg forstår ikke hvorfor dere skal ha ny kontrakt? De kan øke prisen enten etter gjengs leie eller konsumprisindeksen, men dere beholder eksisterende kontrakt med de vilkårene som allerede er avtalt. Så jeg hadde motsatt meg forslag om ny kontrakt og sagt at vi forholder oss til den som allerede er avtalt på tidligere tidspunkt og fortsatt er gjeldende. For meg høres det ut som et kontrollbehov og at de tror at dette motiverer dere til å kjøpe boligen. For meg hadde dette vært uaktuelt som voksen og det er kun en åpenbar løsning her og det er deres løsning eller vondt blod/bitter relasjon. Jeg hadde valgt det siste og jeg hadde begynt å se meg etter nytt sted å leie. 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Takk for svar! Ja jeg skjønner at de ønsker å få huset solgt. Da får det bli sånn at vi flytter ut til skrevet dato, for vi vet jo at vi ikke får lån. Jeg skjønner ikke hvorfor de presser oss til å kjøpe når vi vet situasjonen. De de har et stort ønske om at vi skal kjøpe huset, for det er barndomshjemmet til den ene forelderen. Men sånn går det nok ikke! Jeg får jo ønsket mitt oppfylt uansett, for jeg ville aldri leie der. Ts Anonymkode: 4c678...258 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar! Ja jeg skjønner at de ønsker å få huset solgt. Da får det bli sånn at vi flytter ut til skrevet dato, for vi vet jo at vi ikke får lån. Jeg skjønner ikke hvorfor de presser oss til å kjøpe når vi vet situasjonen. De de har et stort ønske om at vi skal kjøpe huset, for det er barndomshjemmet til den ene forelderen. Men sånn går det nok ikke! Jeg får jo ønsket mitt oppfylt uansett, for jeg ville aldri leie der. Ts Anonymkode: 4c678...258 Tipper nok de ønsker at dere skal få dere jobb fremfor å flytte, det er nok de de prøver å presse på forståelig nok. Anonymkode: de8d5...c7d 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar! Ja jeg skjønner at de ønsker å få huset solgt. Da får det bli sånn at vi flytter ut til skrevet dato, for vi vet jo at vi ikke får lån. Jeg skjønner ikke hvorfor de presser oss til å kjøpe når vi vet situasjonen. De de har et stort ønske om at vi skal kjøpe huset, for det er barndomshjemmet til den ene forelderen. Men sånn går det nok ikke! Jeg får jo ønsket mitt oppfylt uansett, for jeg ville aldri leie der. Ts Anonymkode: 4c678...258 Hvorfor i all verden skal dere da kjøpet et hus du ikke ønsker å bo i? Bare gi beskjed at det ikke er aktuelt 😅 Men ha i bakhodet at det er barndomshjemmet til samboeren din og at den dagen dere får barn er det veldig mye hjelp å få i å ha besteforeldre i nærheten ☺️ Anonymkode: ac3e8...8d1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 Kan de ikke bare gi dere huset i arv? Anonymkode: 5e7a0...10a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #13 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan de ikke bare gi dere huset i arv? Anonymkode: 5e7a0...10a «Bare» gi et hus 🙄 Du vet kanskje ikke at noen her i Norge ikke er millionærer? Ikke alle får arv engang, og det er ikke vanlig at man får flere millioner. Anonymkode: ac3e8...8d1 2
isw Skrevet 23. oktober 2023 #14 Skrevet 23. oktober 2023 1) Nei, de kan selvfølgelig ikke tvinge dere til å kjøpe huset. 2) Hvis dere har en normal leieavtale, så er det at de skal selge huset egentlig ingen grunn til å kaste dere ut. En bolig kan selges med leietakere. Men denne regelen er dessverre ikke umulig å omgå. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #15 Skrevet 23. oktober 2023 Slik jeg forstår det, så står det ikke på at dere ikke ønsker huset. Tolker det dithen at dere om ikke direkte ønsker det, men at det står på finansiering. De får gi dere en spesielt godt pris da, innen hva dere har mulighet til å få i lån. Søk om finansieringsbevis før dere signerer kontrakt. Men jeg også lurer på om det i det hele tatt er lov å sette inn en slik klausul 🤔 Så om den blir tatt med, så er den ikke gyldig. Fra husleieloven: § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Anonymkode: 6f765...33c 1 1
Hedda-78 Skrevet 23. oktober 2023 #16 Skrevet 23. oktober 2023 Hvis de virkelig ønsker at dere skal kjøpe det, må de jo tilby det til en pris som dere kan betale. Men hvis dere ikke egentlig har lyst til å overta huset, selv for en symbolsk sum, så må dere jo si det til dem.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #17 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): «Bare» gi et hus 🙄 Du vet kanskje ikke at noen her i Norge ikke er millionærer? Ikke alle får arv engang, og det er ikke vanlig at man får flere millioner. Anonymkode: ac3e8...8d1 Foreldrene sitter på to hus. Det ene er barndomshjemmet til den ene av foreldrene. Da er det grunn til å anta at dette er et hus som skal videre som arv i utgangspunktet. Anonymkode: 5e7a0...10a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #18 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Foreldrene sitter på to hus. Det ene er barndomshjemmet til den ene av foreldrene. Da er det grunn til å anta at dette er et hus som skal videre som arv i utgangspunktet. Anonymkode: 5e7a0...10a Og du vet ikke hvor mange andre barn som er involvert, eller belåningsgrad på husene. Anonymkode: dbe25...fbf
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #19 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Foreldrene sitter på to hus. Det ene er barndomshjemmet til den ene av foreldrene. Da er det grunn til å anta at dette er et hus som skal videre som arv i utgangspunktet. Anonymkode: 5e7a0...10a Eller det er foreldrenes pensjonssparing? Veldig lettvint å be folk «bare» gi bort et hus uten å kjenne noen detaljer om deres økonomi eller familiesituasjon. Anonymkode: dbe25...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #20 Skrevet 24. oktober 2023 For å være «djevelens advokat" her: det kan jo tenkes, helt teoretisk, at foreldrene ser at dere er to slappfisker som trekker hverandre ned slik det er nå, og at dere har holdninger som gjør at dere ikke kommer noen vei uten et tupp i ræ..a og et ris bak speilet? Nå sier ikke jeg at det er slik, men det er jo absolutt en mulighet. Kanskje de har sønnen og din sitt beste i tankene, og ønsker at dere får et skikkelig mål å strekke dere etter, i stedet for at dere kverner videre på at dere ikke har råd fordi kun en av dere jobber etc? Det er jo uansett ingen bærekraftig livssituasjon. Når det er sagt: a. Det er ikke vanlig å skrive ny kontrakt fordi husleien skal justeres. Har man en skikkelig kontrakt i utgangspunktet så er det i den tatt høyde for årlige justeringer, enten mot gjengs leie eller i hht index. b. Jeg tror det er lite lurt av dem å ta med en slik betingelse i leiekontrakten, siden den er til vesentlig ugunst for leietaker. c. De står fritt til å si opp leieforholdet hvis de får nok av dere/huset, og bestemmer seg for å selge det. Anonymkode: 32760...b9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå