AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Hei! Vi leier ut hybelen vår til kommunen. Vi venter på at en 70 år gammel dame skal flytte inn. Nå har vi fått spørsmål om en 18 år gammel mann kan flytte inn istedenfor. Jeg er jo litt sånn "kom til meg de som trenger det", men min mann er ganske bestemt på at han ikke ønsker en 18 år gammel mann inn i hus. Får vondt av denne gutten, som har ventet lenge på å få et sted å bo. Hvordan ville det vært for min mann om han ikke fikk noe sted å leie når han flyttet hjemmefra? Eller hvis vår sønn måtte flykte fra krig og ikke fikk tak i noe sted å bo bare fordi han var mann? Føler det er helt feil å nekte ham å leie. Har dere andre argumenter for hvorfor vi ikke skal styre på med alders- eller kjønnsdiskriminering? Anonymkode: 71ca3...781 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 Gutter har det jo helt bomba der de bor. Mannen din prater fra det å kjenne seg selv. Han har nok helt rett i det. Jeg vet med meg selv at vi kvinner er mye flinkere til å holde rent enn gutter er! Anonymkode: dfee3...672 1 1
Fireflies Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Det første arrgumentet er jo at det ikke er lov med diskriminering. Så lenge kommunen stiller garanti og dere har klare regler så bør det jo greit. Hvis det også er i eget hus så har dere jo sterkere oppsigelsesvern hvis det skulle være noe. 4
Fireflies Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gutter har det jo helt bomba der de bor. Mannen din prater fra det å kjenne seg selv. Han har nok helt rett i det. Jeg vet med meg selv at vi kvinner er mye flinkere til å holde rent enn gutter er! Anonymkode: dfee3...672 Noen gutter har det bomba, det samme gjelder jenter. Om mannen snakker ut i fra sin egne erfaringer så bør har se mer på seg selv. Ikke alle mennesker er helt like. 7
Sirah Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 Det kommer jo helt ann på 18-åringen? Jeg kjenner 18-åringer jeg gjerne kunne hatt i leiligheten min og 18-åringer som jeg aldri kunne tenkt meg å leie ut til. Jeg ville ikke avskrevet gutten på grunnlag av at han er 18 år. 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 For det første, så er ikke 18 åringen en mann men en ungdom. Et sted skal man starte når man flytter hjemmefra, å da må også de unge få muligheten. Men dere kan enten vente en rolig 18 åring som tar ansvar, eller det kan være en 18 åring som er opptatt av å ta den helt ut nå som han endelig er 28 år, myndig og har flyttet hjemmefra. Ville kanskje sett litt på hvor 18 åringen får sin inntekt fra, om han jobber ved siden av studiene eks. Men har dere lovet 70 åringen leiligheten? Hvor lenge skal dere ev vente på at 70 åringen skal flytte inn? Anonymkode: 94bc7...2d9 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gutter har det jo helt bomba der de bor. Mannen din prater fra det å kjenne seg selv. Han har nok helt rett i det. Jeg vet med meg selv at vi kvinner er mye flinkere til å holde rent enn gutter er! Anonymkode: dfee3...672 Jenter er verre. La han flytte inn. Det verste med gutter er stempelet de er født med. Anonymkode: 88cda...468 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 Du leier ut til hvem du vil, men tanken at en 18 år gammel mann automatisk er rotete og bråkete må du legge fra deg. Anonymkode: 222cc...629 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Hadde vært helt uaktuelt med garantier fra både kommune og NAV når det gjelder en 18 åring, det er heller ikke diskriminering hvis man velger den leietageren som gir minst risiko for skade på boligen. Spesielt hvis det er snakk om en person som kanskje ikke kan norsk eller som kan lese og forstå kontrakten, hvis personen har dårlig boevne så kan det bli en dyrekjøpt erfaring. Anonymkode: 1e853...006 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 Av erfaring fra flere kollektiv, så er jenter mer rotete og ekle enn guttene. Jentene er også mer drama og høylytte. Hilsen kvinne som leier. Anonymkode: 6efbe...117 2
Mrs.Under Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 Ikke alle 18 år gamle gutter er rotete og bråkete. Sånn umiddelbart hadde jeg nok heller leid ut til en 18 åring enn en 70 åring. Damen på 70 vil neppe kunne bidra med snømåking, og hun er hjemme hele dagen. Gutten på 18 vil kunne bidra, og han vil være ute av huset for jobb eller skole. Og når det eventuelt kommer festing, så er det bare å henvise til vanlige regler, om at det skal være stille kl. 23. Det står i de fleste politivedtekter. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 Kan dere møte begge? Så får dere et inntrykk. Anonymkode: eb3e9...560
katties Skrevet 23. oktober 2023 #13 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Gutter har det jo helt bomba der de bor. Mannen din prater fra det å kjenne seg selv. Han har nok helt rett i det. Jeg vet med meg selv at vi kvinner er mye flinkere til å holde rent enn gutter er! Anonymkode: dfee3...672 Når jeg studerte bodde jeg bl.a. med en gutt som hadde det strøkent på rommet, med senga redd opp hver dag, og ei jente med SVÆRE hybelkaniner som rulla ut når hun åpnet døra si. Det kan være forskjeller, og det er viktig å da snakke med leietaker om hva man synes er greit og ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #14 Skrevet 23. oktober 2023 Hva gjør denne 18-åringen? Jobb? Student? Glad noen leide ut til sønnen min da han var student, ellers hadde det jo blitt litt vrient 🙃 Anonymkode: 967e0...b69 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #15 Skrevet 23. oktober 2023 Kjenner ingen gutter som hadde det bombet på den alderen. Og de må jo lære en gang. Hvis ingen leier ut, hvordan skal man da lære å bo for seg selv? Jeg hadde gjort det. Anonymkode: 7a0b0...ec7
Grandidosa83 Skrevet 23. oktober 2023 #16 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei! Vi leier ut hybelen vår til kommunen. Vi venter på at en 70 år gammel dame skal flytte inn. Nå har vi fått spørsmål om en 18 år gammel mann kan flytte inn istedenfor. Jeg er jo litt sånn "kom til meg de som trenger det", men min mann er ganske bestemt på at han ikke ønsker en 18 år gammel mann inn i hus. Får vondt av denne gutten, som har ventet lenge på å få et sted å bo. Hvordan ville det vært for min mann om han ikke fikk noe sted å leie når han flyttet hjemmefra? Eller hvis vår sønn måtte flykte fra krig og ikke fikk tak i noe sted å bo bare fordi han var mann? Føler det er helt feil å nekte ham å leie. Har dere andre argumenter for hvorfor vi ikke skal styre på med alders- eller kjønnsdiskriminering? Anonymkode: 71ca3...781 Jeg kan godt forstå din mann. Risikoen ved å leie ut til en som er 18 kontra en som er 70 er veldig ulik. Be kommunen om å få informasjon om de ulike kandidatene, slik at dere kan gjøre et informert valg. Etter snart to tiår i eiendomsbransjen har jeg sett mye rart. Å leie ut «blindt» er fort noe som koster langt mer enn det smaker. Det er viktig å kunne kommunisere med leietakerne, ha en felles forståelse hva det betyr å leie hos dere og tilrettelegge hvis nødvendig (komfyrvakt for eldre f.eks.).
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #17 Skrevet 23. oktober 2023 Det hadde ikke vært noe problem om det ikke hadde vært for at det nærmest er umulig å bli kvitt en leietaker. Hadde ikke reglene vært så fordelaktig for leietaker, hadde flere tatt sjansen på "risikogrupper". For de vet at dersom ting skjærer seg kan de få leietaker ut raskt. Men sånn er ikke dagens regler, så da gidder ingen å leie ut til risikogrupper. Så politikerne får skylde seg selv når de ikke klarer å finne bolig til innbyggerne sine. Det offentluge får begynne å bygge og leie ut selv. Anonymkode: 573b8...cc2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #18 Skrevet 23. oktober 2023 Leier ut selv. Alder er en del av vurderingene jeg gjør, men den alene er ikke mye å vurdere fra. På den ene siden har kanskje ikke en 18 åring tilegnet seg kunnskapene som skal til for å holde et hjem i god stand. Men de får du med 38 åringer og. Alder er ingen avgjørende faktor i seg selv. Jeg ville heller hatt en 18 årig gutt / mann som var i jobb / lære enn en voksen kvinne som ikke jobbet og bare i sofaen. Nå satt jeg det på spissen, men du skjønner poenget. Da jeg hadde visninger sist kom en ung og enslig kvinne som hadde "alt på stell". Da hun forsto at jeg likte henne som leietaker og at hun hadde en god sjans, glapp kanskje sensuren hennes. For jeg spurte om hvorfor hun flyttet og det var fordi strømmen var så dyr. Hun likte å ha masse varme på så hun kunne gå i t-skjorte selv om det var midt i februar. Og siden jeg hadde inkludert strøm fristet det veldig. Hadebra. Anonymkode: b532b...b74 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #19 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 15.44): Av erfaring fra flere kollektiv, så er jenter mer rotete og ekle enn guttene. Jentene er også mer drama og høylytte. Hilsen kvinne som leier. Anonymkode: 6efbe...117 Det siste kan jeg være med på, men jenter mer "ekle og rotete" ???? Mann Anonymkode: c5bad...7fa
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #20 Skrevet 28. oktober 2023 Min 18-åring var en uorganisert rotekopp som hadde kaos rundt seg til enhver tid. Så flyttet han på hybel og ble et ordensmenneske. Anonymkode: 17c42...c5c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå