Gå til innhold

Jeg vil avlive eller omplassere hunden…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men får meg samtidig ikke til det…

Hun er ekstremt nervøs for absolutt ALT- og da mener jeg til og med i huset. 

Åpner jeg en matboks, setter på en vaskemaskin etc skjelver hun og kryper sammen. 

Hun er aggressiv og jeg stoler ikke på henne rundt andre hunder og heller ikke andre mennesker. Må fjerne henne hvis vi får besøk. 

Hun knurrer på fremmede, både barn og voksne. 

Hun har bitt meg 2 ganger men uten at det har blitt hull i huden. 

Samtidig er vi utrolig glad i henne og hun har egentlig et mildt og vennlig vesen når hun er trygg. 

Hun er kun 4 år gammel men dessverre fikk hun en brutal start på livet som nok preger henne mer enn hva godt er. 

Hennes mor er omplassert og tatt ut av avl, av samme årsak som beskrevet over så mye er nok genetisk. 

Føler jeg bare går og venter på en hendelse som gir en unnskyldning som gjør at jeg ikke har noe valg.  At hun biter noen etc. 

men er jo ikke riktig det heller. 

Har til nå greid å unngå noe ved å skjerme henne fra alt og alle, men ting kan jo skje likevel… 

Uff.. valget er så vanskelig å ta 😭

Hvordan kommer man frem til hva (når) det/som er rett?

Anonymkode: 138f8...a5a

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker du om livskvaliteten til denne hunden som er konstant redd, selv i sitt eget hjem der den burde følt seg trygg?

Omplassering er hvertfall ikke et alternativ, slikt gjør man ikke mot så redde og nervøse dyr. 

En av de tingene som kommer ved å ha dyr, er å også gjøre de vanskelige valgene - og det er ikke snilt å vente til hunden kom i en så ille situasjon at den måtte bite seg fri.

Anonymkode: c13ab...a7a

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg støtter AB over. Se for deg hvordan det føles å være så redd at du kryper sammen for den minste lyd i ditt eget hjem. Hva slags livskvalitet er det?

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med de andre her. En så redd hund har det ikke godt, og bør få slippe. Det handler om hundens livskvalitet her. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Enig med de andre over. En så nervøs og ekstremt redd hund som ikke tåler hverdagslyder en gang, er det hjerterått å omplassere. Den vil jo bare bli ENDA reddere og få det enda verre. Å skjermes helt for hverdagslyder er det jo ingen som klarer, å gjøre for den, uansett nytt hjem, og det må kunne forventes at en hund takler det uten å bryte sammen i skjelving og redsler.

Det beste for et så ekstremt nervøst og redd dyr som også er så redd hjemme, er rett og slett avlivning. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde prøvd å finne en "hundehvisker" til å hjelpe henne. Det finnes personer som et veldig gode med hunder som har utfordringer og tenker det er vel verdt pengene og gjøre det dere kan for å hjelpe henne.

Anonymkode: a29bb...c10

• Liker 2
Skrevet

Hun er jo bare 4 år , hun kan leve i 10 år til .  Syns ikke hun skal avlives før alt er prøvd.  Kanskje det er rett å omplassere henne til noen som har tid og kapasitet til å trene henne av med nervøsiteten og frykten . Det går an . Jeg har gjort det med den jeg har nå, han er 15 år og var sint på alt og alle når jeg overtok ham . 
Hvilken rase er det ?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde prøvd å finne en "hundehvisker" til å hjelpe henne. Det finnes personer som et veldig gode med hunder som har utfordringer og tenker det er vel verdt pengene og gjøre det dere kan for å hjelpe henne.

Anonymkode: a29bb...c10

Selv ikke en "hundehvisker" kan endre genetikken. 

Dessverre er det mye dårlig avl der ute. Noe som resulterer i slike hunder som er beskrevet i hi. Da må man ta den tunge beslutningen å la hunden slippe å lide.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Prøv Victoria Stiwell og hennes videoer. Prøv å hjelpe hunden før du avliver den.

Anonymkode: 17624...6fa

Skrevet

Ansett hundetrener som kan hjelpe dere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i stor grad for å prøve trening og omplassering før avlivning i de fleste tilfeller.

Men her ville jeg nok vurdert avlivning, selv om det er vondt. Tenk på livskvaliteten til hunden først og fremst. Hvordan er det for den å gå rundt med så mye angst? Det fører sannsynligvis også til frustrasjon, spenninger i kroppen, stress m.m. 

Hvis den ikke har det godt nå, bør den få slippe, selv om den muligens kan få det bedre i framtida. Den må sannsynligvis gjennom mye ekstra stress og angst for å potensielt bli bedre, og da ville jeg heller tatt det vonde valget for den, og heller brukt pengene og energien på en annen hund som trenger omsorg - det finnes nok av dem der ute. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...