AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Noen tips eller triks til å unngå revning? Anonymkode: 95585...ac2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Keisersnitt Anonymkode: 686fa...32d 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 Ikke presse når du får beskjed om å stoppe! Anonymkode: d5d67...a6f 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg har født 3 ganger. Med første revnet jeg grad 4 Med andre regnet jeg grad 3b Med tredje revnet jeg igjen grad 3 b Med alle 3 har jeg kun lyttet til jordmors instrukser, jeg har i forkant brukt perineum massasje i ukesvis. Men tror egentlig ikke man kan forhindre det. Noen revner lettere enn andre Anonymkode: d0cea...c0c 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 Knipeøvelser og massasje i forkant av fødsel, press på jordmors kommando under fødsel (det kommer til å friste å presse som bare det men du må stoppe når jordmor sier stopp, selv om hodet står og sprenger i åpningen😅). Har hørt at en varm klut/badekarfødsel kan bidra til mindre revning men er usikker på om det er vitenskapelig bevist😅 Anonymkode: dfc1c...803 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klipping. Anonymkode: 4fe7a...71b Nei. Anonymkode: d339c...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke presse når du får beskjed om å stoppe! Anonymkode: d5d67...a6f Noe som er umulig for de som får skikkelige pressrier. Råd som dette får det til å virke som om alle har et valg, noe som ikke stemmer. Det kommer helt an på. Anonymkode: 5fbd8...cc1 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg gjorde ingenting spesielt før fødsel, ingen massasje eller noe. Hadde veldig raske fødsler (presset i 5 min med første og 1 min med andre). Revnet omtrent ikke, kun et par pyntesting. Tror det bare var flaks. Anonymkode: c46be...0eb 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noe som er umulig for de som får skikkelige pressrier. Råd som dette får det til å virke som om alle har et valg, noe som ikke stemmer. Det kommer helt an på. Anonymkode: 5fbd8...cc1 Det er fortsatt et godt råd, og uten tvil noe som har betydning for om en revner eller ikke. Jeg hadde sterke pressrier men klarte å holde igjen da jordmor ba meg om det. Vi snakket om det på forhånd slik at jeg visste hvorfor hun ba meg presse/holde igjen, og det å ikke revne er jo god motivasjon for å prøve å ikke presse da😆 Anonymkode: dfc1c...803 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Anonymkode: d339c...f8d Jo Anonymkode: 4fe7a...71b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg masserte perineum flere uker i forveien. Revnet ikke med de siste to. Men da valgte jeg å ligge i sideleie under pressingen. Følte det hjalp. Anonymkode: 86a99...f8b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #13 Skrevet 23. oktober 2023 Dessverre er det ingenting man kan gjøre for å sikre seg helt. De aller aller fleste av førstegangsfødende revner i større eller mindre grad. Det er ikke din feil om du revner. Man kan håpe at man ikke revner alvorlig og at den som skal sy deg er dyktig. Her er et meget godt evidensbasert innlegg om nettopp spørsmålet om man kan forebygge revning. Håper du leser det (det er på svensk) https://bakingbabies.se/2023/02/12/undvika-och-forebygga-forlossningsskador/ Den siden har generelt mye bra lesestoff og graviditet, fødselsskader, trening etter graviditet og med fødselsskader, osv. Anonymkode: 6693d...7b4 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #14 Skrevet 23. oktober 2023 Har aldri revnet, 4 barn, har opplevd fetal ejection reflex hver gang, som er vanlig i naturlige, fysiologiske fødsler. Ville lest om det, og jobbet for å oppnå det. Da må du passe på at du føler deg trygg, hørt, respektert. Ingen intervensjoner. Følge kroppen, det er jo det aller viktigste, kroppen kommer selv til å presse ut babyen når det er tid for det (jeg har aldri presset, igjen fetal ejection reflex). For at kroppen skal få sjansen til det må man følge kroppen. Ingen andre. Være i fødebobla bare. Det er enklest hvis man har hjemmefødsel, men jeg har gjort det en gang på sykehus og, men da hadde jeg en doula og et veldig tydelig fødebrev. Man kan også ha partner som passer på at man blir hørt og ønsker blir respektert (anbefaler uansett å skrive fødebrev). Fødte i vann på sykehuset, det kan også hjelpe. Anonymkode: c5cc1...265 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #15 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Klipping. Anonymkode: 4fe7a...71b Klipping har også risiko, blant annet for skader i muskler og nerver, som ikke nødvendigvis blir sydd godt nok, etc. Før ble det foretatt mye rutinemessig klipping men det har man mange steder gått bort ifra. Anonymkode: 6693d...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #16 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Knipeøvelser og massasje i forkant av fødsel, press på jordmors kommando under fødsel (det kommer til å friste å presse som bare det men du må stoppe når jordmor sier stopp, selv om hodet står og sprenger i åpningen😅). Har hørt at en varm klut/badekarfødsel kan bidra til mindre revning men er usikker på om det er vitenskapelig bevist😅 Anonymkode: dfc1c...803 "Friste å presse" faktisk 😅 Det er det siste jeg ville beskrevet det som. Anonymkode: 5fbd8...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #17 Skrevet 23. oktober 2023 Har født to barn med rimelig stor hode-omkrets og sydd til sammen 4 sting. Vet ikke om man kan unngå å revne helt, men hadde en jobb som innebar at jeg satt mye på huk. Vet ikke om dette kan ha hatt noen betydning, men innbiller meg det. Hadde en venninne som fødte en bitteliten jente på samme tid og som revnet ekstremt mye. Anonymkode: dc7ff...11e
Million Skrevet 23. oktober 2023 #18 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg fødte en sønn en måned prematurt, så han hadde litt lite hode og var mindre enn gjennomsnittet (fullbårne barn). Jeg ble klippet bittelitt, og måtte sy to sting der. Ikke noen revning. Jeg gjorde ingenting for å forbygge det heller, ikke noe smøring med oljer eller massering etc. Tror det går litt på flaks, størrelse på barnet og ens egen størrelse nedentil. Og hvor fort hele fødselen forløper kanskje. Brå utstrekning har vel større sjanse for revning enn et langsomt sakte press over en del tid.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #19 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er fortsatt et godt råd, og uten tvil noe som har betydning for om en revner eller ikke. Jeg hadde sterke pressrier men klarte å holde igjen da jordmor ba meg om det. Vi snakket om det på forhånd slik at jeg visste hvorfor hun ba meg presse/holde igjen, og det å ikke revne er jo god motivasjon for å prøve å ikke presse da😆 Anonymkode: dfc1c...803 Å "prøve" er noe helt annet. God motivasjon var det at pressriene var den verste følelsen jeg noensinne har kjent. Og at uavhengig av hva jordmor sa ved første fødsel, så hadde jeg aldri presset frivillig. Hadde like mye valg der som om jeg kunne stoppet en lastebil i fart ved å stille meg foran. Og det kom som et sjokk fordi jeg har lest myter og sett på tv, at det å presse var noe som var valgfritt 🤷♀️ Jeg tror ikke på at man har sterke pressrier og samtidig har noe som helst valg om å presse eller ikke. Man bør ha med seg at det ikke stemmer at man får et valg. Fødsler er forskjellige, også fødsler hos samme kvinne. De var svakere og ikke like ved fødsel nr 2. Der kunne jeg (og måtte jeg) være med å presse. Det måtte også mange flere pressrier til for å få ut nr 2. Ved nr 2 revnet jeg kosmetisk, mens ved nr 1 revnet jeg mye. Jeg hadde nok revnet mindre med nr 1 om det hadde vært mulig å holde igjen, men kjenner jeg blir provosert når folk mener at dette er et valg, eller skriver ting som at "det frister å presse", som om å ikke presse er noe som kun går på viljestyrke. Anonymkode: 5fbd8...cc1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #20 Skrevet 23. oktober 2023 Revnet grad 2 b begge ganger og føler det ikke er noe jeg kunne gjort for unngå det. Har hatt to styrtfødsler da, hvorav den ene kom hjemme. Føltes som om babyene spratt ut, ikke noe jeg kunne kontrollere. Ikke var babyene store heller. Men jeg er liten. Skulle gjerne ha sluppet å revne. Anonymkode: c808f...959
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå