Gå til innhold

Skal skrive testamente, men hva skal vi gjøre med arv etter vi er borte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som samboere på 12. året har vi endelig tenkt å skrive testamente. Familiene våre har god råd, så vi ønsker å arve hverandre, slik at dersom det skjer noe med én av oss, så kan den andre sitte på huset og slippe å flytte midt i sorgen. Advokaten lurte på hva som skulle skje med pengene etter at den siste av oss dør. Litt usikre på hvordan vi skal løse dette på en rettferdig måte, og ingen av oss har barn. Ønsker jo ikke at kun den ene siden skal arve, men hvordan skal vi gjøre dette mest mulig rettferdig? Vi begge har nieser og nevøre som vi ønsker skal arve, men nå vet jo ikke vi om en av oss lever 20 år lenger enn den andre... 

Hva har dere andre samboere gjort når dere har skrevet testamente? Virker nesten enklere å bare gifte seg 😂

Anonymkode: b8173...76c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi begge har nieser og nevøre som vi ønsker skal arve, men nå vet jo ikke vi om en av oss lever 20 år lenger enn den andre... 

Hva har dere andre samboere gjort når dere har skrevet testamente? Virker nesten enklere å bare gifte seg 😂

Om den ene lever 20 år lengre enn den andre, er det vel like greit at den som lever lengst, bestemmer hva som skal skje med pengene? ;)

Selv om dere gifter dere, kan fortsatt nieser og nevøer arve. Det er testamentet som avgjør alt, ikke giftemål. 

Anonymkode: 3e862...091

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om den ene lever 20 år lengre enn den andre, er det vel like greit at den som lever lengst, bestemmer hva som skal skje med pengene? ;)

Selv om dere gifter dere, kan fortsatt nieser og nevøer arve. Det er testamentet som avgjør alt, ikke giftemål. 

Ja, men tenk om den ene kun lever 3 år lenger, og så får kun den ene siden flere millioner, og den andre ingenting? Lurer på hvordan andre løser det.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde skrevet et testamente der min del går til mannen når jeg dør, men at det etter han igjen skal gis tilbake til min side. Pengene blir på en måte til låns så lenge han lever.

Anonymkode: b81a1...6e3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde skrevet et testamente der min del går til mannen når jeg dør, men at det etter han igjen skal gis tilbake til min side. Pengene blir på en måte til låns så lenge han lever.

Selges huset og kapitalen blir fri må også pengene gis tilbake til din side ellers risikerer man at pengene blir brukt på tull.

Skrevet

Ja, men tenk om den ene kun lever 3 år lenger, og så får kun den ene siden flere millioner, og den andre ingenting? Lurer på hvordan andre løser det.

Da skriver dere en klausul på det i testamentet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selges huset og kapitalen blir fri må også pengene gis tilbake til din side ellers risikerer man at pengene blir brukt på tull.

Personlig ville jeg mye heller at min mann arver meg enn at mine nieser og nevøer arver meg. 

Og vil han bruke millionene på tull, ja, da håper jeg han koser seg! 

• Liker 2
Skrevet

Personlig ville jeg mye heller at min mann arver meg enn at mine nieser og nevøer arver meg. 

Og vil han bruke millionene på tull, ja, da håper jeg han koser seg! 

Men nå virket det ikke som om TS ønsket det, tråden handler ikke om deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men nå virket det ikke som om TS ønsket det, tråden handler ikke om deg.

Nei, den gjør kanskje ikke det. Skal holde fingra unna tastaturet jeg, beklager virkelig! 

Skrevet

Hva med å se til reglene for uskifte?

Altså at den gjenlevende forvalter boet etter den førstavdøde, men når den siste dør så fordeles begges andel iht arveloven. I praksis at halvparten av det gjenværende boet går til din familie, og halvparten går til hans familie.

Men...hva om den lengstlevende plutselig får lyst å gifte seg med noen andre, 15 år etter? Kanskje utopisk nå, men verdt å tenke over. Skal den nye kona arve det som din samboer har arvet etter deg?

• Nyttig 2
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Hva med å se til reglene for uskifte?

Altså at den gjenlevende forvalter boet etter den førstavdøde, men når den siste dør så fordeles begges andel iht arveloven. I praksis at halvparten av det gjenværende boet går til din familie, og halvparten går til hans familie.

Men...hva om den lengstlevende plutselig får lyst å gifte seg med noen andre, 15 år etter? Kanskje utopisk nå, men verdt å tenke over. Skal den nye kona arve det som din samboer har arvet etter deg?

Reglene for uskifte gjelder ikke for samboere uten felles barn, bare for gifte og for samboere med felles barn. Trådstarter skriver at de ikke er gift, men samboere, og at de ikke har barn slik at det blir nevøer og nieser som kommer til å arve den lengstlevende med mindre de skriver et testament som omhandler dette 

Skrevet
CAPS LOCK skrev (2 minutter siden):

Reglene for uskifte gjelder ikke for samboere uten felles barn, bare for gifte og for samboere med felles barn. Trådstarter skriver at de ikke er gift, men samboere, og at de ikke har barn slik at det blir nevøer og nieser som kommer til å arve den lengstlevende med mindre de skriver et testament som omhandler dette 

Ja, er klar over det, det står jo tydelig i HI. TS spør jo nettopp om hvordan de kan/bør håndtere dette i et testament siden de ikke er gift. Det jeg mente var at de kunne formulere et testament etter å ha hentet inspirasjon fra reglene om uskifte. Slik at arven blir håndtert på samme måte som for gifte, selv om de ikke er gift.

• Liker 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (8 minutter siden):

Ja, er klar over det, det står jo tydelig i HI. TS spør jo nettopp om hvordan de kan/bør håndtere dette i et testament siden de ikke er gift. Det jeg mente var at de kunne formulere et testament etter å ha hentet inspirasjon fra reglene om uskifte. Slik at arven blir håndtert på samme måte som for gifte, selv om de ikke er gift.

Det er vel ikke akkurat det ts spør om heller. Ts spør om hva som skal skje med arven når lengstlevende går bort.

Anonymkode: 0e31c...111

Skrevet

Vi har gjensidig testament, men ingen klausul om dette. Vi er enige om at den av oss som lever lengst får gjøre som en vil med arven (om det så er å sløse i vei, samme det, kos deg!), og i tillegg sette opp et nytt testamente så de riktige folka arver lengstlevende til slutt. Vi har et par personer på hver vår side som fortjener det mer enn andre. 

Anonymkode: 5a18b...832

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan vet du at «din side» ikke bruker pengene på det du mener er tull?

• Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Som samboere på 12. året har vi endelig tenkt å skrive testamente. Familiene våre har god råd, så vi ønsker å arve hverandre, slik at dersom det skjer noe med én av oss, så kan den andre sitte på huset og slippe å flytte midt i sorgen. Advokaten lurte på hva som skulle skje med pengene etter at den siste av oss dør. Litt usikre på hvordan vi skal løse dette på en rettferdig måte, og ingen av oss har barn. Ønsker jo ikke at kun den ene siden skal arve, men hvordan skal vi gjøre dette mest mulig rettferdig? Vi begge har nieser og nevøre som vi ønsker skal arve, men nå vet jo ikke vi om en av oss lever 20 år lenger enn den andre... 

Husk at barnløse gifte heller ikke arver alt uten testamente 

Anonymkode: b74cb...d95

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg enslig men har fått laget testament, har ikke barn. Jeg lar hvertfall ikke søskenbarn etc arve etter meg. Jeg har testamentert alt til forskjellige foreninger som er viktig for meg, har skrevet hvor stor andel hver forening skal ha. Så får de ordne med slag av bolig etc. hvis der blir aktuelt. Egentlig skal min søster og mann arve meg men det er laget forskjellige klausul i testamenten hva som skjer hvis de skulle falle bort før meg. 

Dere skylder ikke familien noen ting, dere kan lage testament hvordan dere ønsker det. Det beste er og ikke nevne noe for familien når dere har gjort det for det blir garantert tatt opp, hvem får hva.  Man vet ikke hva fremtiden bringer uansett.  Det blir fort krangel av sånt. Dette har jeg sett flere tilfeller av. 

Mange gifte uten barn har gått i fellen og trodd de arver hverandre, men det gjør de som regel ikke. En bekjent av meg fikk sjokk da mannen døde, hadde ikke testament og trodde ikke det var nødvendig da de ikke hadde barn. Det viste seg at hans søsken hadde krav på arv, ganske mye faktisk. 

Anonymkode: 54892...e73

Skrevet

Vi arver hverandre med gjensidig testamente. Der er det en klausul om at ved lengstlevende død skal arv deles mellom de to familiene. Hvorvidt lengstlevende har brukt opp alt spiller sånn sett ingen rolle.

Vi har i tillegg en klausul om at hvis lengstlevende får barn oppheves regel om fordeling mellom familiene, og arveloven følges. Videre skal det ved inngåelse av nytt ekteskap vurderes særeie på deler av formue som da følger den avtalte arveregelen.

En slik avtale må revurderes jevnlig, man blir eldre og hvordan man stiller seg til hva som skal skje i framtiden endres. Det er også forskjell på hvor felles formue vi hade etter fem år og hva vi nå har etter tretti år.

Anonymkode: 7879f...ccd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...