Gå til innhold

Tenåring som holder på silent treatment

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så irriterende! Særlig siden faren hans er likedan (det er en av grunnene til at vi ikke lenger er sammen). I dag var han morgengretten og ville ikke stå opp, og han ble sur på meg da jeg sa han måtte komme seg opp på skolen. Nå kom han hjem og nekter å svare på hyggelige spørsmål eller kommentarer. 

Hva gjør dere med sånt? Jeg kan jo overse det, men han må faktisk lære seg at silent treatment som metode ikke er ok.

Anonymkode: 64939...653

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La han være etter skolen da, ikke kom med spørsmål og kommentarer. De kan du ta litt senere, ved middagen eller noe. De fleste er slitne etter jobb/ skole, særlig på mandager - ikke alltid jeg orker å snakke så mye med en gang heller.

Anonymkode: 8607b...d03

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La han være etter skolen da, ikke kom med spørsmål og kommentarer. De kan du ta litt senere, ved middagen eller noe. De fleste er slitne etter jobb/ skole, særlig på mandager - ikke alltid jeg orker å snakke så mye med en gang heller.

Anonymkode: 8607b...d03

Det er ikke sånn at jeg bombarderer ham med spørsmål, men sier hei og spør hvordan dagen hans har vært. Han marsjerer rett forbi uten å se på meg eller svare.

• Liker 3
Skrevet

Han har mest sannsynlig arvet det av faren sin. Det spørs hvor lenge det varer. Hvis det bare er noen timer så trenger han bare tid for seg selv, mens hvis det varer i dager og uker så kan du ikke finne deg i det.

• Liker 5
Skrevet
Fountaine skrev (1 minutt siden):

Han har mest sannsynlig arvet det av faren sin. Det spørs hvor lenge det varer. Hvis det bare er noen timer så trenger han bare tid for seg selv, mens hvis det varer i dager og uker så kan du ikke finne deg i det.

Ja, litt furting må man jo regne med fra en tenåring. Men jeg er ærlig talt redd for at han skal bli som faren sin, og da kommer han til å få problemer med kjærlighetsforhold som voksen. Faren er fullt i stand til å gå i ukesvis og holde kjeft uten engang å forklare hva man har gjort galt, "for det burde man skjønne selv". Så jeg lurer på hvordan jeg skal gripe det an.

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, litt furting må man jo regne med fra en tenåring. Men jeg er ærlig talt redd for at han skal bli som faren sin, og da kommer han til å få problemer med kjærlighetsforhold som voksen. Faren er fullt i stand til å gå i ukesvis og holde kjeft uten engang å forklare hva man har gjort galt, "for det burde man skjønne selv". Så jeg lurer på hvordan jeg skal gripe det an.

Ja det å gå ukesvis og ikke si noe er ment som straff og manipulering og er barnslig oppførsel. Å holde på sånn kommer bare til å ødelegge forhold.

• Liker 4
Skrevet

I den alderen der er det vel helt naturlig å ikke hoppe sprudlende opp på en mandags morgen. Hadde bare latt han være, og heller laget noe godt til kvelds og spurt om alt går greit for tiden. 

Anonymkode: d4992...069

• Liker 1
Skrevet

Altså la han få litt tid etter han kommer hjem til du snakker med han

Anonymkode: edda3...9d6

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva gjør dere med sånt? Jeg kan jo overse det, men han må faktisk lære seg at silent treatment som metode ikke er ok.

Han må lære seg det?

Hva med at du, som er den voksne som faktisk skjønner det er feil, hjelper ham til å lære bedre måter å håndtere sine følelser på?

Du snakker som det er naboens dumme unge, ikke din egen sønn. 

Anonymkode: 2cbd9...e61

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han må lære seg det?

Hva med at du, som er den voksne som faktisk skjønner det er feil, hjelper ham til å lære bedre måter å håndtere sine følelser på?

Du har visst ikke tenåringer selv du? For en merkelig kommentar!

Anonymkode: f4766...ee6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Konsekvenser: 

ingen matservering

ikke vekk ham

ikke kjør ham noen steder osv osv. 

Hvis han vil være sånn har det konsekvenser. 
forklar ham i klartekst hva konsekvensene blir og gi ham klare forventninger.  
så blir det opp til ham

Anonymkode: 162d7...fab

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Konsekvenser: 

ingen matservering

ikke vekk ham

så blir det opp til ham

Han skal ikke få mat fordi han er dårlig oppdratt? 

Anonymkode: cb2cd...534

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Konsekvenser: 

ingen matservering

ikke vekk ham

så blir det opp til ham

Kutt ut

• Liker 2
Skrevet

Selv om listen over er litt streng (han skal selvsagt få mat, men må lage den selv) så synes jeg også at dette kan få konsekvenser. 

Det er greit at han er stille når han kommer hjem fra skolen, han kan være sliten. Men hvis det vedvarer utover kvelden så bør du ta en alvorsprat med ham og si at dette ikke er en ok måte å behandle andre mennesker på. Hvis han fortsatt furter og er stille etter en alvorsprat så kan du begynne å ta opp at dette får konsekvenser. Da naturlige konsekvenser som at du ikke ønsker å være på tilbudssiden ovenfor noen som behandler deg dårlig. Ergo, ikke matlaging (ta mat selv), ikke bli kjørt rundt, ikke vekket osv.

Anonymkode: ebee0...948

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er selv i slekt med folk som bruker silent treatment. Ikke sikkert det er på grunn av dårlig oppdragelse. Det kan være arvelige personlighetstrekk. Dersom de insisterer på å bruke slike metoder, er det bare til å kutte dem ut. Du har plikt til å forsørge barnet ditt selvsagt, men du bør understreke til vedkommende at dersom personen behandler deg slik, vil dere ikke kunne ha kontakt i framtiden. Når barnet bokser opp, er det bare til å realisere bruddet. Alternativet er å gå rundt og være ulykkelig resten av voksenlivet.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv om listen over er litt streng (han skal selvsagt få mat, men må lage den selv) så synes jeg også at dette kan få konsekvenser. 

Det er greit at han er stille når han kommer hjem fra skolen, han kan være sliten. Men hvis det vedvarer utover kvelden så bør du ta en alvorsprat med ham og si at dette ikke er en ok måte å behandle andre mennesker på. Hvis han fortsatt furter og er stille etter en alvorsprat så kan du begynne å ta opp at dette får konsekvenser. Da naturlige konsekvenser som at du ikke ønsker å være på tilbudssiden ovenfor noen som behandler deg dårlig. Ergo, ikke matlaging (ta mat selv), ikke bli kjørt rundt, ikke vekket osv.

Anonymkode: ebee0...948

Det som foreslås over er ikke skrevet av en fagperson eller en med traumeerfaring. Setter du hardt mot hardt, og gutten din er personlighetsforstyrret, bli det bare en endeløs sirkel av straff og gjengjeldelse. Slik kan du ikke ha det i ditt hjem. Jeg anbefaler kjærlighet, aksept og bra mat så lenge de er små, og hardt mot hardt etter de har fylt 18. Hvor gammel er gutten?

Anonymkode: 2230b...c31

Skrevet

Har du fortalt han hvordan silent treatment ødelegger relasjoner? Trenger ikke å snakke direkte om faren, men mer generelt. 

Og da mener jeg å fortelle at folk ikke liker folk som bruker denne teknikken og at blir bekymret om kompiser og jenter vil holde seg unna han hvis han fortsetter å gjøre dette. 

Ok å trekke seg tilbake og ville ha egentid, men silent treatment er jo noe annet. Det er straff 

Anonymkode: 875e0...415

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Han må lære seg det?

Jeg ser så absolutt på ham som min sønn, og som jeg har ansvar for oppdragelsen av. Derav denne tråden, som jeg oppretter for å få råd om hvordan jeg best oppdrar ham i denne situasjonen.

Dette er en gutt som ofte synes det er vanskelig å snakke om følelser, selv om jeg har pratet med ham om følelser helt fra han var bitteliten. Men personligheten hans er slik, og oppførselen antakelig en del forsterket av far. Mitt andre barn er helt annerledes, snakker om følelser og uttrykker dem lett og konstruktivt. Akkurat dette med å ikke snakke synes jeg er et vanskelig fenomen, fordi det hisser meg opp samtidig som jeg ikke vil være med på å eskalere situasjonen i og med at det jo er god kommunikasjon som er målet.

Jeg har forklart ham flere ganger at silent treatment ikke er ok og hvorfor. Og likevel er det den mest naturlige responsen hans når han blir sint, virker det som.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er selv i slekt med folk som bruker silent treatment. Ikke sikkert det er på grunn av dårlig oppdragelse. Det kan være arvelige personlighetstrekk. Dersom de insisterer på å bruke slike metoder, er det bare til å kutte dem ut. Du har plikt til å forsørge barnet ditt selvsagt, men du bør understreke til vedkommende at dersom personen behandler deg slik, vil dere ikke kunne ha kontakt i framtiden. Når barnet bokser opp, er det bare til å realisere bruddet. Alternativet er å gå rundt og være ulykkelig resten av voksenlivet.

Det som foreslås over er ikke skrevet av en fagperson eller en med traumeerfaring. Setter du hardt mot hardt, og gutten din er personlighetsforstyrret, bli det bare en endeløs sirkel av straff og gjengjeldelse. Slik kan du ikke ha det i ditt hjem. Jeg anbefaler kjærlighet, aksept og bra mat så lenge de er små, og hardt mot hardt etter de har fylt 18. Hvor gammel er gutten?

Anonymkode: 2230b...c31

Jeg håper du ikke er alvorlig nå? Hvilken forelder truer barna med å kutte dem ut? 

Han er 14.

Skrevet

Dette må du nok ha flere samtaler med han om, men ta de når han ikke er sur. Han er nødt til å forstå at man ikke behandler andre slik, som du sier - aldri i livet om han får et forhold til å vare dersom han blir som faren. Ukesvis høres helt sykt ut...

Anonymkode: ec397...539

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Konsekvenser: 

ingen matservering

ikke vekk ham

så blir det opp til ham

Oppskriften på elendig forhold det der

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...