Gå til innhold

Dere som bor i Skien, hva synes dere om budsjettet for kommende år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blant annet:

Kommunedirektøren foreslå ikke kutt i eiendomsskatten, kommer det fram i økonomiplanen.

Økonomiplanen for forrige periode la ikke opp til store kutt eller innsparingstiltak. Dette er ikke bærekraftig, ifølge kommunedirektørens kommentar i budsjettet.  
– Det var nødvendig allerede ved inngangen til økonomiplanperioden å jobbe aktivt med tiltak som kan gi en bedre økonomisk balanse i planperioden og videre framover, heter det i budsjettet. Kommunedirektøren kaller dette «Handlingsrom 2026».  
De foreslåtte kuttene, eller innsparingene, i 2024 er blant annet intern effektivisering, redusert innleie og overtid, blant annet, samt et kutt på 1,4 millioner innen kulturområdet. Dette omfatter stillinger, tilskudd, og arrangementer.

Nå skal det bli dyrere å bo i Skien.
I budsjettforslaget fra kommunedirektøren mandag kommer det fram at byen ønsker å øke eiendomsgebyrene med nesten 12 prosent. I rene kroner betyr det at kommunedirektøren foreslår å øke utgiften til vann, avløp, renovasjon og feiing med 1445 kroner.

I 2023 kostet alt dette 12.292. I 2024 bør gebyrene, i følge kommunedirektøren, settes opp til 13.737 kroner.

Forslaget skal grundig gjennomgås og behandles i politikken fram mot endelig budsjettbehandling i desember. Først skal saken opp i teknisk utvalg og så i formannskap, før bystyret fastslår hva som blir regninga neste år.
Ifølge kommunedirektøren er det renta som fører til at gebyrene går oppover.

Det er lagt opp til kutt i spesialundervisningen i skolene, på 1,5 millioner i 2025, og 3 millioner i 2026.

Varaordfører Jørn Inge Næss (Frp) pekte på ett område i budsjettet som han omtaler som «politisk sprengstoff». Han viser til et punkt om at det kan bli aktuelt å se på skolestrukturen i Skien kommune i årene som kommer. 
– Vi er åpne for å vurdere det. Med den elevnedgangen man ser i årene som kommer, er det helt nødvendig at vi ser på det, sier Næss fra talerstolen.

Anonymkode: 399d9...e0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er greit at man ikke kutterni eiendomsskatten. Og gjøres det oppgraderinger på vann/avløp, slik omtrent alle norske kommuner nå gjør, så går regninga til alle da det er selvkost.

Jeg er sterkt kritisk til at man kutter i spesialundervisning. Dette må  styrkes, ikke kuttes! Jeg blir også skremt at man vurderer å legge ned skoler. Nærhet til skole er essensielt for hvor folk vil bosette seg.

Erna var ute i valgkampen og sa at Høyre ikke skulle øke avgiftstrykket i kommunen. Dette er jeg spenst på hvordan de vil løse, men de kutter vel i stedet slik at Skien blir en drittby for dem som ikke har masse penger.

Anonymkode: 8778f...a6b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg blir også skremt at man vurderer å legge ned skoler. Nærhet til skole er essensielt for hvor folk vil bosette seg.

Anonymkode: 8778f...a6b

Det ble sagt at grunnen til det er at det er bare 6000 barn i Skien og om noen år blir det 5500, og da kan de se på om noen skoler bør legges ned.

Anonymkode: 399d9...e0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...