Gå til innhold

Jeg har arvet en liten formue etter min samboer, og jeg synes det er ubehagelig mtp hans familie som ikke har arvet noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forventet ikke å arve 700 000 etter henne, men når man er samboere tilfaller utbetalinger til meg, sånn er loven.

Hans familie vet om det og sier det er hun som bestemte dette, men føler det er ubehagelig når hun hadde nevøer og nieser som ikke har fått noe.

Jeg trenger pengene selv også siden jeg er sykemeldt pga ms og jobbutsiktene er usikre pga skrantende helse.

Bør jeg ta imot hele arven?

Anonymkode: 6c660...5d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde gitt 50.000 til hver. 

Med mindre hun døde plutselig er det litt rart hun ikke selv tenkte på dette her.. 

Anonymkode: b64ad...00e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror jeg hadde gitt 50.000 til hver. 

Med mindre hun døde plutselig er det litt rart hun ikke selv tenkte på dette her.. 

Anonymkode: b64ad...00e

Hvorfor skulle hun la nieser og nevøer arve fremfor samboer? 

• Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forventet ikke å arve 700 000 etter henne, men når man er samboere tilfaller utbetalinger til meg, sånn er loven.

Hans familie vet om det og sier det er hun som bestemte dette, men føler det er ubehagelig når hun hadde nevøer og nieser som ikke har fått noe.

Jeg trenger pengene selv også siden jeg er sykemeldt pga ms og jobbutsiktene er usikre pga skrantende helse.

Bør jeg ta imot hele arven?

Gjør de vel ikke

• Liker 26
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
JuliaKepler skrev (9 minutter siden):

Gjør de vel ikke

Endret av Brunello
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I følge loven arver samboere ingenting, men hun skrev testamente og etterlot deg alt? Da var det vel en grunn til det ♥️

Anonymkode: 74639...e6a

Ja testamente

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, loven er ikke slik. Da må hun ha skrevet testamente. Men om du har arvet, har vel sikkert det skjedd, da.

Det er ikke særlig vanlig at nevøer og nieser arver noe, og slett ikke noe man kan forvente. At livspartner gjør det fremstår mye mer logisk. Om du vil bidra med noe, kan du jo kjøpe noen fine bursdags- og julegaver til de aktuelle nevøene og niesene, hvis det var noe samboeren din brukte å gjøre. 

Anonymkode: 6adc6...294

• Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet

Om du har arvet henne,så bør du ta imot,ja.

Anonymkode: 82a5e...76a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor gidder du å bytte kjønn på den avdøde? Det er så tullete å lese under en og samme tekst hans/ henne

• Liker 32
  • Nyttig 1
Skrevet

Er vel ikke vanlig at nieser/nevøer arver. Heller samboeren,tenker jeg.

Ta det imot med god samvittighet,du❤️

Ser du skriver at hun testamenterte alt til deg,da er det ingen grunn til å uroe deg.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Samboer er nærmere enn nieser og nevøer i min verden. Hadde det vært snakk om avdødes barn hadde det stilt seg helt annerledes.

Ta mot pengene hun/han ville at du skulle ha og brukt dem fornuftig.

Endret av Ulven
  • Liker 5
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle hun la nieser og nevøer arve fremfor samboer? 

Fordi hun synes det er ubehagelig.

Anonymkode: e3e33...15a

• Liker 1
Skrevet

Ja testamente

Ts

Hun har bestemt. Det er dine penger. Kondolerer ❤️ 

Anonymkode: a0e1e...f69

• Hjerte 5
Skrevet

Blir det brukt både han og hun om samboeren, eller er det flere involverte? Vet ikke helt om jeg har skjønt situasjonen. 

Anonymkode: 742d6...28f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Sånn er jo ikke loven, du har jo arvet som følge av testament, ikke som følge av loven.

Men da kan du jo være enda sikrere på at hun ønsket at du skulle arve, da. Når man er barnløs (som jeg regner med hun var), bestemmer man helt selv hvem som skal arve en, og skriver man testament da, er det det som gjelder, og ikke arveregler.

Skrevet

Du velger selv hva du vil gjøre med pengene dine samme hvor de stammer fra. Hvis du vil gi noe til nevøer og nieser i anledning hennes bortgang så er det en fin gest, men ikke noe som du er lovpålagt å gjøre. Som du forøvrig er inne på selv.

Anonymkode: 8e8e4...75f

• Liker 3
Skrevet

Om du har arvet henne,så bør du ta imot,ja.

Anonymkode: 82a5e...76a

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Hun ønsket å begunstige deg, ferdig m/det. Bruk pengene du på det du måtte trenge. Kondolerer♥️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Når samboeren din har skrevet testament på det sånn du arver så skal du absolutt ikke har dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 657b7...944

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...