AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #101 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du er da den første her som har sagt noe om egen inntekt, du vet ingen ting om de andre sin økonomi. Tror du at du vet bedre og har bedre moral enn andre som tjener mindre enn deg, siden du sitter med fasiten på hva som er riktig og galt? … og så har du samtidig skamvett til å skrive om å lære barna riktige verdier i livet?? Nei fysj, så pinlig av deg! Anonymkode: 83b67...997 👏👏 Anonymkode: a387c...d1a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #102 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): HerreJesususKristus for noen vanvittige summer noen her gir til egne barn!! Vi har så vi klarer oss, har en samlet inntekt på 5,7 mill i året. Våre to får ønske seg gave tilsvarende en verdi på 1000 kr. (12 og 14 år) Dette er de vant til! Klær arves, mobiler kjøpes brukt, ikke nyeste modell. Begge har telefon nå. Altså; Hvilke verdier ønsker dere egentlig å gi barna deres? Vi er, i likhet med mange høytlønnede foreldre, opptatt av å lære barna å ta vare på miljøet. Det som er ironisk oppi dette, er at det ofte er de med lav inntekt jeg opplever gir barna mest… Anonymkode: aaf27...adf Men, de som (vi og dere som) har god råd, har jo barn som får mye hele året og som har ting. Det er til og med vi som får mest gratis, vi i hvert fall arver hva det skal være av sportsutstyr (våtdrakter, seilervester og jakker, golfsett(!), alpinutstyr, you name it), merkeklær, fine telefoner, det meste tenåringene trenger i grunnen har de, og hvis de skulle trenge noe, som vi finner fornuftig, får de det når de trenger det. Gjerne kjøpt brukt på Hemigs skimarket eller finn, men vi avstår ikke med tanke på miljøet eller økonomien. Så supplerer vi med julegaveønsker som for eksempel nye slalåmbriller, en veske, et nintendospill, men mest bøker, klær og småting de ønsker seg, som den kule vannslaska, parfymerigreier. Og jeg helt enig med deg at det er et verdispørsmål, jeg kjøper ikke slalåmbriller til 2500,- selvom de ønsker seg det, vi har råd til det og vi fikk resten av utstyret gratis. De får fine nye slalåmbriller kjøpt på salg til 500,-. Det er direkte umoralsk med 14-åringer som har vesker til 5000,- på skolen, det betaler jeg ikke for. Så vi bruker ofte under 1000,- pr barn til jul. Men det er slettest ikke ironisk syns jeg, og jeg syns ikke andre er dårlige etiske forbilder sammenlignet med oss selvom de bruker mer penger på GAVER til egne barn til jul. Anonymkode: a3f50...243 5 1
GammelKaktus Skrevet 24. oktober 2023 #103 Skrevet 24. oktober 2023 (endret) Har bare et barn og vi har ikke mye familie så da blir det til at jeg bruker en del tusen på gaver til bursdag og jul. Skal ikke ha flere barn så da kjører jeg på for det har jeg mulighet til. Hva andre velger å gjøre må være opp til de, legger meg ikke opp i hvor mye eller lite andre bruker. Endret 24. oktober 2023 av FrøkenMånestråle
lajlaj Skrevet 24. oktober 2023 #104 Skrevet 24. oktober 2023 300 kr til eldstemann på 6 og 200 kroner til 2-åringen. Blir mer enn nok julegaver, så trenger ikke drukne dem med ræl. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #105 Skrevet 24. oktober 2023 Min sønn på 2 år får gave til 500 kroner. Har ikke dårlig økonomi, men han får mange gaver og har alt han trenger 😊 Anonymkode: 5eede...fdb
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #106 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Oi, det var lite! Hva får man for det med mindre man har veldig små barn som synes papiret er det morsomste uansett? Anonymkode: 83b67...997 Ikke meg, men jeg bruker ca samme sum. Jeg har foreløpig tenkt å kjøpe en kulebane til ca kr 500 i år. Det er det 7-åringen ønsker seg. Venter litt og ser om det dukker opp alternative ønsker, for jeg tipper hun går lei kulene etter en stund. Tidligere har jeg kjøpt diskokule, perlesmykkesett, utkledningsdrakt og lego til jul/bursdag. Det kommer nok dyrere ønsker etterhvert som hun blir eldre og begynner med mobil og spill. Anonymkode: 80a39...16b
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #107 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke meg, men jeg bruker ca samme sum. Jeg har foreløpig tenkt å kjøpe en kulebane til ca kr 500 i år. Det er det 7-åringen ønsker seg. Venter litt og ser om det dukker opp alternative ønsker, for jeg tipper hun går lei kulene etter en stund. Tidligere har jeg kjøpt diskokule, perlesmykkesett, utkledningsdrakt og lego til jul/bursdag. Det kommer nok dyrere ønsker etterhvert som hun blir eldre og begynner med mobil og spill. Anonymkode: 80a39...16b Jeg mente det ikke, egentlig.. men svarte personen slik fordi h*n kommenterte negativt på hvor mye andre bruker. Anonymkode: 83b67...997
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #108 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 13.25): Oi, det var lite! Hva får man for det med mindre man har veldig små barn som synes papiret er det morsomste uansett? Anonymkode: 83b67...997 Lite? Hjelpe meg. Nordmenn er så desillusjonerte. Anonymkode: 16c82...be3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #109 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lite? Hjelpe meg. Nordmenn er så desillusjonerte. Anonymkode: 16c82...be3 Les innlegget over.. der var er svar til personen som føler behov for å kritisere hvor mye andre bruker. Anonymkode: 83b67...997
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #110 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 21.47): Holdningene til andre? Hun konstaterte da bare fakta, at mange gir veldig dyre gaver til egne barn. Jeg har for øvrig samme inntrykk: at mange med lav inntekt gir dyrere gaver enn folk med høy inntekt. Gjelder selvsagt ikke alle - begge veier. Vi har også ganske høy inntekt (og har hatt det stabilt, lenge), men barna får mye rimeligere gaver enn de fleste vi kjenner/ søskenbarn. Vil tro at vi har omtrent dobbelt så høy inntekt som snittet. Vi kjøper mye brukt, inntrykk av at det er helt ok for de fleste, men de få jeg kjenner som absolutt ikke vil det har ganske marginal økonomi. Kanskje fordi de alltid velger dyre merker og siste modell🙈 Anonymkode: 189b6...982 Men kanskje dere med høy inntekt fyller på gjennom året med sportsutstyr/ elektronikk el, som de med lavere inntekt må spare opp og gi til jul. Ser i min omgangskrets at de med høy inntekt kjøper trampoline, sykler ol etterhvert som barna trenger det. Til jul og bursdag er det småting til noen hundrelapper. Anonymkode: 32416...2a0
sommermor Skrevet 25. oktober 2023 #111 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 13.34): Jeg betaler kun fire julegaver i år. To av de er venner av ungen, de andre to er ungen og nevøen min. Legger derfor litt i de til familien. Alle voksne er kutta ut. Vi har alt, og mere enn hva vi trenger. Anonymkode: a2355...0ec Da håper jeg det ikke sitter noen barnløse søsken hos dere som da blir sittende å se på at deres barn får flere gaver,og selv får en ingenting tilbake selv om de jo har brukt penger på gave til deres barn.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #112 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 18.06): Litt av noen summer 🥵 Ungen min er 3 år. Han blir superfornøyd med klistermerker med glitter på, så vi kommer nok ikke til å bruke så mye på gaver. Det kommer vell dyrere ønsker senere regner jeg med. Anonymkode: b0b54...4b1 Det blir litt dyrere senere når ønskene er turbusker og ullklær. Anonymkode: 82097...303
sommermor Skrevet 25. oktober 2023 #113 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 20.20): Har 4 barn. De får ca for 5000 kr hver. Vet at det er alt for mye, og jeg har virkelig ikke råd til det. Men jul er jul. Anonymkode: 4fd6d...37d Hvis du ikke har råd til å bruke nesten en månedslønn på gaver til barna, så gjør du det ikke. Det er galskap å bruke mer penger enn du har råd til på julegaver. 5000 kroner tilsammen høres vel bedre ut,eller enda lavere. Husk du må jo ha igjen penger etter jul og nyttår også. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #114 Skrevet 25. oktober 2023 sommermor skrev (10 minutter siden): Da håper jeg det ikke sitter noen barnløse søsken hos dere som da blir sittende å se på at deres barn får flere gaver,og selv får en ingenting tilbake selv om de jo har brukt penger på gave til deres barn. Du mener barnløse voksne som blir furten på julaften om de ikke får gaver? Har heldigvis ikke slike i familien Anonymkode: ef4d2...9b4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #115 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det blir litt dyrere senere når ønskene er turbusker og ullklær. Anonymkode: 82097...303 Ehehe ja eller Uggs støvletter og The North Face jakke 🤪 Anonymkode: ef4d2...9b4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #116 Skrevet 25. oktober 2023 1000-1500 kr. Anonymkode: fdf14...7e7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #117 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 13.09): Er ikke Haaland-drakt nok? Gjør det noe at det ser lite og spinkelt ut? Anonymkode: 80a39...16b Haalands Manchester city drakt koster 1599 kroner, så de er dyre. Anonymkode: 82097...303
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #118 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ehehe ja eller Uggs støvletter og The North Face jakke 🤪 Anonymkode: ef4d2...9b4 Uggs hva er det ? Og merkeklær vet ikke vi hva er faktisk. Klær fra Sport Outlet her. Hun ønsker seg ullklær og ei ekstra turbukse fordi hun faktisk trenger det.Men det er visst vanskelig å skjønne. Jeg har også tenkt å sjekke pris for ull på Obs eller Spar kjøp. Hun er forresten ung voksen. Anonymkode: 82097...303
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #119 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du mener barnløse voksne som blir furten på julaften om de ikke får gaver? Har heldigvis ikke slike i familien Anonymkode: ef4d2...9b4 I alle dager ? Heldigvis gir vi gaver til alle vi feirer jul med. Noe annet er uaktuelt. Dessuten så har barn faktisk godt av å lære å dele. Alt behøver ikke handle om de hele tiden. Anonymkode: 82097...303 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå