Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere til barnas julegaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gir 3000 per ungdom. Slalomski, switch...eller noe sånt og bilreperasjon. Den blir nok litt dyrere,.

Anonymkode: 77e5c...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville nok jobbet med holdningene til andre jeg da! Ser ut som du trenger det

Anonymkode: a387c...d1a

Holdningene til andre? Hun konstaterte da bare fakta, at mange gir veldig dyre gaver til egne barn. 
Jeg har for øvrig samme inntrykk: at mange med lav inntekt gir dyrere gaver enn folk med høy inntekt. Gjelder selvsagt ikke alle - begge veier. 
Vi har også ganske høy inntekt (og har hatt det stabilt, lenge), men barna får mye rimeligere gaver enn de fleste vi kjenner/ søskenbarn. Vil tro at vi har omtrent dobbelt så høy inntekt som snittet. Vi kjøper mye brukt, inntrykk av at det er helt ok for de fleste, men de få jeg kjenner som absolutt ikke vil det har ganske marginal økonomi. Kanskje fordi de alltid velger dyre merker og siste modell🙈

Anonymkode: 189b6...982

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hjelpes, er dette normalen altså?

Vi er en familie med gjennomsnittsinntekt vil jeg tro (ca 1,5 mill tilsammen) og syns det høres helt hinsides ut det som skrives her?

Vi tenker rundt 1000kr per barn. De er 3 og 6. Det blir muligens dyrere etterhvert som de ønsker seg telefon og sånn men nå er det leker de ønsker seg. Handler man på black friday feks så får man en god gave for rundt 1000kr. Så får de jo det de trenger ellers i året (sykkel, klær og utstyr til idrett osv). Føler nesten jeg må forsvare å gi så «lite» etter å ha lest denne tråden..

Anonymkode: 02b9b...5c7

Vi har ca samme inntekt og gir som skrevet for ca 2000 pr barn (4 og 7). Men vi har omtrent ikke familie rundt oss, så det blir ikke et lass av gaver under treet. Husk at ikke alle har så stor familie. 

Anonymkode: e2332...9d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1000,- til hvert barn. Har råd til å gi mye mer, men blir kvalm av det sinnsyke gavekjøret der enkelte foreldre gjør det de kan for å skjemme ut og overgå andre. Synes det er usmakelig når klasseskillene allerede begynner å bli så tydelige, og enkelte peiser på med iphone, nettbrett og slalomski til 8-åringen. Vi har en samlet årsinntekt på 3 mill, så er ikke pengene det står på, men skjerpings folkens! 

Anonymkode: d72a3...1b7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Holdningene til andre? Hun konstaterte da bare fakta, at mange gir veldig dyre gaver til egne barn. 
Jeg har for øvrig samme inntrykk: at mange med lav inntekt gir dyrere gaver enn folk med høy inntekt. Gjelder selvsagt ikke alle - begge veier. 
Vi har også ganske høy inntekt (og har hatt det stabilt, lenge), men barna får mye rimeligere gaver enn de fleste vi kjenner/ søskenbarn. Vil tro at vi har omtrent dobbelt så høy inntekt som snittet. Vi kjøper mye brukt, inntrykk av at det er helt ok for de fleste, men de få jeg kjenner som absolutt ikke vil det har ganske marginal økonomi. Kanskje fordi de alltid velger dyre merker og siste modell🙈

Anonymkode: 189b6...982

Ja holdningene til sndre , du får lese igjen 

Anonymkode: a387c...d1a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett av barna får en arvet mobil (fremstår som ny), så det koster oss 0,-, og de andre får gave til 1000,- hver. Vi spleiser med andre i familien på noe større de ønsker seg. 

Anonymkode: c4849...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noen summer 😵‍💫 Frem til hun var 4, satte jeg inn penger på sparekontoen hennes og så fikk hun en liten ting på julaften + pakkekalender. Var uansett et hav av gaver under juletreet fra all familie. Nå bruker jeg ca 1000 kroner på gaven + 500 på sparekonto. Hun er ennå under 10 år. 

Anonymkode: fb0f8...f49

Du vet, det er ikke alle som har en stor familie og venner som tilsammen gir «et hav med gaver» under juletreet…!

Anonymkode: d9a45...471

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta ønsker seg sånn lekedata. Kjøpt for 399kr. 
gutten ønsker seg diskokule. Koster ca 500kr. 

begge ønsker seg også ipad, men det skal de spare til selv. Gutten har skippa noen lørdagsgodterier for å legge pengene på sparegrisen i stedet for. 

Anonymkode: 127e3...9b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva de ønsker seg. Pleier å bli mellom 1000 og 2000kr, men i år får guttungen en PlayStation 5. synes det er veldig mye penger å bruke på 1 julegave, men han kommer jo til å bruke den i mange år fremover.

Anonymkode: cc972...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler min halve skatt med ungene. De får 3000,- hver til jul og bursdag. Og de bruker alltid pengene fornuftig, og sparer til ting de vil ha. Type iPad, Nintendo switch, AirPods, telefon, førerkort, osv. På denne måten sparer de opp sjøl til hva de vil ha. 

Anonymkode: 1e0ff...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I år får de ingen gaver av oss. Vi legger alt inn i ferietur til sommeren. 

Anonymkode: a74d0...884

Regner med dette er relativt store barn?

Anonymkode: ad3d1...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Regner med dette er relativt store barn?

Anonymkode: ad3d1...fca

Ja, de er 11 og 17 år. 

De har hatt valget. Julegaver eller ekstra feriepenger. 

Anonymkode: a74d0...884

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du vet, det er ikke alle som har en stor familie og venner som tilsammen gir «et hav med gaver» under juletreet…!

Anonymkode: d9a45...471

Dette! Våre får kun av oss og mormor. Det hadde blitt tynt under treet om vi ga gave for 300,- til hver. 

Anonymkode: 39826...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (13 timer siden):

kr 0! De får nok av andre 

Samme her 🙏 kjøper ikke julegaver til de.. Ikke på grunn av pengene i seg selv, men fordi det er nok gaver under treet. Setter inn en sum på konto til de som de er uviten om da

Anonymkode: 35af5...a93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss. Jeg har ikke barn selv, men stikker bare huet innom for å si at dere er jammen rause! Det var ikke slike beløp jeg hadde sett for meg i en tråd på KG. 

Men okei, bra at dere benytter julen til å være ekstra raus når dere har råd til det. Det setter nok barna pris på. Forhåpentligvis... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...