Gå til innhold

Jehvovas Vitner endrer doktrine - igjen

sofiemyr

Anbefalte innlegg

På årsmøtet i høst ble det fra det styrende råd offentliggjort at JV endrer sin doktrine på HVEM som kan få godkjennelse til å komme seg igjennom den store trengsel. Hvis det var mange rare ord i den setningen så har du ingen tilknytning til JV ;)  Det nye er at også ekskluderte eller tidligere bibelstudier som ikke har tatt standpunkt kan "komme inn" - og dette til og med etter at endetidens tydelige tegn er synlig for alle (feks at all religion skal forbys over hele verden)

Med andre ord - hva i all videste verden er poenget med å bruke tid på en tullete religionsutøvelse når du bare kan vente og se de konkrete bevisene FØR du bestemmer deg :D Mine tanker går til alle de stakkars pionerene og alle andre som har kastet bort sitt liv for nå å se at det ikke lenger gir dem frikort til den nye ordningen, alle kan bli med "så lenge hjertetilstanden er riktig"... 🙄

Kan den siste som går være snill å slå av lyset? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du forklare kva du meiner med "når du bare kan vente og se de konkrete bevisene FØR du bestemmer deg"? Kva bevis er det du ser i samtida på at endetida er nær?

Anonymkode: 82ac9...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan du forklare kva du meiner med "når du bare kan vente og se de konkrete bevisene FØR du bestemmer deg"? Kva bevis er det du ser i samtida på at endetida er nær?

Anonymkode: 82ac9...ce5

JEG ser ingen tegn - men innen JV er tegnene overalt ;) Men for å være noen sekunder alvorlig - slik det har vært til nå har det vært avgjørende at du var "Inne" (døpt) i organisasjonen FØR den store trengsel startet. Videoene fra årsmøtet viser at den nye doktrinen sier at du kan vente til like før alt går til det metaforiske h... før du bestemmer deg. Med andre ord sparker det bein under hele JVs lære om hvor ille det er å være ekskludert og ikke en sann troende etc. Du kan ombestemme/bestemme deg i siste liten :)

Nå gjør ikke dette JV hverken mer eller mindre tullete enn de var fra før, men det gir i det minste alle de som faktisk tror på dette og som er ekskludert et håp om at alt skal bli bra igjen :o 

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo som å kjøpe lottokupong etter st trekningen er gjort.

Merkelig tankegang.

Anonymkode: 89b01...9b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt innlysende at det bare er enda en metode for å få flere medlemmer og kanskje få inn igjen de som har forlatt sekten, flere medlemmer --> mere penger.

Med situasjonen i verden i dag så er det gode tider for dommedagssekter og JV har god erfaring med å utnytte dårlige tider for egen økonomisk vinning.

Anonymkode: 3172b...d7a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det her kun i Norge, eller verden over? 

Statsstøtte er sikkert fristende 

Anonymkode: 8a9fd...aba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det her kun i Norge, eller verden over? 

Statsstøtte er sikkert fristende 

Anonymkode: 8a9fd...aba

Dette er ikke offentliggjort i Norge ennå - ble annonsert på årsmøtet for noen uker siden. Finnes en del videoer på nett etc. Så at dagen.no hadde en artikkel om det men den er bak betalingsmur.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en del mennesker som har ofrer utdanning og familieliv vil få problemer med dette om i det hele tatt har en evne til å tenke en egen tanke lenger.

Livet de ofrer gav dem ikke større fordeler enn hva den verdslige naboen som alltid  har gjort det han har hatt lyst til får.

Anonymkode: cd16f...d06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror en del mennesker som har ofrer utdanning og familieliv vil få problemer med dette om i det hele tatt har en evne til å tenke en egen tanke lenger.

Livet de ofrer gav dem ikke større fordeler enn hva den verdslige naboen som alltid  har gjort det han har hatt lyst til får.

Burde ikke det være positivt? Verden blir jo bare bedre når flere har det bra (regner med at JV folk mener at det er bra å være på andre siden av trengselen og inne i freden..). Har man virkelig kommet seg forbi trengselen dersom man fortsatt prøver å være bedre og one-up andre..? Merker jeg blir litt forvirret her.

Anonymkode: 3c840...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordeler?

Det må da være verdens beste nyheter om «den verdslige» naboen også får del i dette paradiset? 
Men på seg selv kjenner man andre…

Anonymkode: 040dc...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Burde ikke det være positivt? Verden blir jo bare bedre når flere har det bra (regner med at JV folk mener at det er bra å være på andre siden av trengselen og inne i freden..). Har man virkelig kommet seg forbi trengselen dersom man fortsatt prøver å være bedre og one-up andre..? Merker jeg blir litt forvirret her.

Vet ikke om jeg forstår hva du mener.

JV har trodd at når starten på den store trengsel (verdens ende) begynner, før store og skremmende tegn så stenges muligheten til å angre og vende om. Akkurat som døren til Noas ark gikk igjen før det begynte å regne.

Dette har fått noen vitner til å føle seg eksklusive. At de da kan si»Hva sa vi! Dere hørte ikke på oss», og vinker farvel til de dødsdømte.

Den nye forståelsen åpner opp for at det kanskje er mulig å vende om etter store og skremmende tegn. At syndere som har nekter å vende om, fortsatt har en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordeler?

Det må da være verdens beste nyheter om «den verdslige» naboen også får del i dette paradiset? 
Men på seg selv kjenner man andre…

Javisst. Men mange vitner har ofret et normalt liv for organisasjonen. Det kan være noe å ta inn over seg at det var ikke nødvendig likevel. Hva er vitsen med å bruke så mye tid på å forkynne, når det er mulighet å bestemme seg etter den store trengsel?

Jeg tror ikke på dette. Jeg bare vet mange vitner vil bli forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vet ikke om jeg forstår hva du mener.

JV har trodd at når starten på den store trengsel (verdens ende) begynner, før store og skremmende tegn så stenges muligheten til å angre og vende om. Akkurat som døren til Noas ark gikk igjen før det begynte å regne.

Dette har fått noen vitner til å føle seg eksklusive. At de da kan si»Hva sa vi! Dere hørte ikke på oss», og vinker farvel til de dødsdømte.

Den nye forståelsen åpner opp for at det kanskje er mulig å vende om etter store og skremmende tegn. At syndere som har nekter å vende om, fortsatt har en mulighet.

Aha, skjønner.. Takk for oppklaringen!

Det er nok vanskelig for mange å komme seg ned fra sin høye hest og misjoneringen. Men får jo håpe de klarer det da, hvis ikke så vil de vel ikke de komme seg inn på "rett" side (etter deres egen tro å dømme)? Eller kanskje ikke de ser dette selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig da!:) man vet tross alt ikke hvem som har rett eller om noen har rett. Tar med meg alle fordeler jeg kan få, men ventet på at de skal la oss andre også få komme til Paradis da! Jeg hadde virkelig trengt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Javisst. Men mange vitner har ofret et normalt liv for organisasjonen. Det kan være noe å ta inn over seg at det var ikke nødvendig likevel. Hva er vitsen med å bruke så mye tid på å forkynne, når det er mulighet å bestemme seg etter den store trengsel?

Jeg tror ikke på dette. Jeg bare vet mange vitner vil bli forvirret.

Vel, de vitnene jeg har observert har både hus, bil og firma. Ser ikke ut som de lider noen nød. Greie naboer er de også. 
Om noen av dem blir forvirret er det vel fordi de har hatt feil motiv?
Såvidt jeg har fått med meg dømmer Gud etter hjerte tilstanden til hver enkelt. Om noen forkynner kun for å redde eget skinn og samtidig godter seg over andres død er det langt unna ånden i misjonsbefalingen. Det seg være Jv eller andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, de vitnene jeg har observert har både hus, bil og firma. Ser ikke ut som de lider noen nød. Greie naboer er de også. 
Såvidt jeg har fått med meg dømmer Gud etter hjerte tilstanden til hver enkelt. Om noen forkynner kun for å redde eget skinn og samtidig godter seg over andres død er det langt unna ånden i misjonsbefalingen. Det seg være Jv eller andre. 

Barna lider.

Anonymkode: 6fe80...039

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du ser bare en brøkdel av et stort bilde.

Ray Franz, en tidligere avhopper fra det styrende råd sier i boken Samvittighetskrise at han som fulltidsforkynner nesten ikke hadde mat og varme. Han og konen ble alvorlig syke på sine reiser.

Først bestemte JV at du ikke skulle gifte deg og få barn. All tid skulle gå til forkynnelse. Etterhvert fikk han lov å gifte seg. De fikk aldri barn. De angret på dette når de forlot organisasjonen.

Det er mange fattige mennesker innenfor JV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...