AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg har kjøpt meg hus 🎉 Og jeg har lenge lekt med tanken om å ha høner i hagen:p Bor i tettbygd strøk men har endebeliggenhet mot et grøntområde med lite gangtrafikk. Er det mye kostnader og arbeid knyttet til hønehold? Hvordan løser dere det ved ferie osv? Vil ikke ta på meg noe jeg ikke orker med. Anonymkode: 13d7d...ad1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 Det er jo bare å prøve, som regel vil familie, venner eller naboer passe hønene i ferier mot å få gratis egg... Anonymkode: 424b0...182
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Du må ha et ordentlig hønsehus til dem, med varme om vinteren. Naboene mine bor litt som deg, og de bygget et skikkelig flott hus som er inngjerdet helt rundt med ordentlig netting over hele. Og det er et prosjekt for hele familien. Anonymkode: 172e7...7a1 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 Mye jobb om man skal ha god dyrevelferd. Å skaffe dyr for kos er generelt en dårlig ide. Anonymkode: 2912f...58f 3
Million Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 Bare husk at du ikke kan skaffe deg hane til hønseflokken, dersom du vil unngå klager og illsinte naboer som blir vekket av hanegal klokka 5 om morgenene....(og lyden bærer langt!) Høner i seg selv er morsomme og artige skapninger å ha. Går rundt og prikker i jorda med nebbene sine og klukker litt med venninnene sine. Kanskje blir dere selvforsynte med egg. Tror ikke eggene blir billigere enn å skulle kjøpe dem i butikken (for hønene skal jo ha stell og mat, og må ha varme i hønsehuset sitt om vinteren, så det går strømkostnader til det), men eggene blir i det minste svært kortreiste og ferske! Lykke til! 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo bare å prøve, som regel vil familie, venner eller naboer passe hønene i ferier mot å få gratis egg... Anonymkode: 424b0...182 Har ikke familie her jeg bor, og venner bor langt unna uten bil/har helseutfordringer så blir isåfall kun naboer. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du må ha et ordentlig hønsehus til dem, med varme om vinteren. Naboene mine bor litt som deg, og de bygget et skikkelig flott hus som er inngjerdet helt rundt med ordentlig netting over hele. Og det er et prosjekt for hele familien. Anonymkode: 172e7...7a1 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mye jobb om man skal ha god dyrevelferd. Å skaffe dyr for kos er generelt en dårlig ide. Anonymkode: 2912f...58f Jeg vil de skal bo godt ja, så derfor jeg vil vite mer detaljert om hold for jeg skaffer meg noe. Har vært fosterhjem for Dyrebeskyttelsen i mange år og fostret mange katter:) men aldri eid dyr selv, og slett ikke høner😆 Million skrev (4 timer siden): Bare husk at du ikke kan skaffe deg hane til hønseflokken, dersom du vil unngå klager og illsinte naboer som blir vekket av hanegal klokka 5 om morgenene....(og lyden bærer langt!) Høner i seg selv er morsomme og artige skapninger å ha. Går rundt og prikker i jorda med nebbene sine og klukker litt med venninnene sine. Kanskje blir dere selvforsynte med egg. Tror ikke eggene blir billigere enn å skulle kjøpe dem i butikken (for hønene skal jo ha stell og mat, og må ha varme i hønsehuset sitt om vinteren, så det går strømkostnader til det), men eggene blir i det minste svært kortreiste og ferske! Lykke til! Nei, hane hadde jeg vel allerede konkludert med ikke er aktuelt. Er allerede det skal være til sjenanse med lyd/lukt(skjønt jeg synes høne klukking er koselig 😄). Trenger man mange for å bli selvforsynt? Tenkte uansett ikke å starte med mer enn 3 i en oppstart periode. Så får de selskap samtidig som det ikke er uoverkommelig. Anonymkode: 13d7d...ad1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 Tror det er veldig lurt med hane, han passer på flokken og ordner slik at rangforholdene mellom hønene er levbare. Det mange gjøre er å lysregulere hønsehuset, hanen galer når den får lys i øynene om morgenen, så om hønsehuset er lystett om natten er det stor sjanse for at det fikser problemet. Viktig med varme om vinteren, men hønene trenger ikke store plassen så det er et pluss. Det er en del sykdommer som høner kan få som man må ha øynene oppe for(f.eks. midd). Også må man ha godt renhold eller så stinker det på lang avstand pluss at rotter og mus kan finne på å flytte inn. Frittgående høner må passes godt på for fiendene er mange og kommer både fra himmelen og går langs bakken. Anonymkode: e71af...501 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tror det er veldig lurt med hane, han passer på flokken og ordner slik at rangforholdene mellom hønene er levbare. Det mange gjøre er å lysregulere hønsehuset, hanen galer når den får lys i øynene om morgenen, så om hønsehuset er lystett om natten er det stor sjanse for at det fikser problemet. Viktig med varme om vinteren, men hønene trenger ikke store plassen så det er et pluss. Det er en del sykdommer som høner kan få som man må ha øynene oppe for(f.eks. midd). Også må man ha godt renhold eller så stinker det på lang avstand pluss at rotter og mus kan finne på å flytte inn. Frittgående høner må passes godt på for fiendene er mange og kommer både fra himmelen og går langs bakken. Anonymkode: e71af...501 Høres litt styrete ut med lysregulering? Men om jeg bygger en skikkelig innhegning så må jeg vel klare å holde katter osv. Ute? Kan jeg ha et nettingtak, men med god plass til dem? Har stor hage 😄 naboen har hus vegg i vegg på andre siden, kunne kanskje hørt om vi kunne holdt høner sammen, men aner jo ikke hva slags folk de er enda. Anonymkode: 13d7d...ad1
Blue Berry Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres litt styrete ut med lysregulering? Men om jeg bygger en skikkelig innhegning så må jeg vel klare å holde katter osv. Ute? Kan jeg ha et nettingtak, men med god plass til dem? Har stor hage 😄 naboen har hus vegg i vegg på andre siden, kunne kanskje hørt om vi kunne holdt høner sammen, men aner jo ikke hva slags folk de er enda. Anonymkode: 13d7d...ad1 Hei. Jeg har hatt opp til 26 høner om gangen i tettbygd strøk + 2 haner (ikke å anbefale, pga støy og at de ble veldig aggressive mot oss). Hatt besøk av rev og grevling flere ganger, som drepte mange av de. Grevlingen gravde seg gjennom nettingen i døren og inn til huset. (Hadde stort hønsehus). Det er veldig styrete på vinteren med vann som fryser (bør ha varmeelementer). Ellers er det lite jobb. Mine var frittgående og naboene synes det var veldig koselig. Fikk litt egg innimellom osv. Jeg solgte også egg. Minus på våren/sommeren- de graver alle i blomstedbed osv, så det ser ikke ut. Bæsjer overalt. Bra for gresset, men synd når de går andre steder. Styr på vinteren. Pluss-gode, ferske egg. Middagsrester går til hønene. Sosiale dyr. Koselig med klukking i hagen. 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 Problemet med å kjøpe høner er at hannkyllingene blir kvernet levende eller drept fordi folk ikke vil ha dem. Det er ikke naturlig at det blir født 10 høner og 1 hane- det er mennesker som dreper de 9 andre hannkyllingene fordi de er ubrukelige for dem. Høner legger heller ikke 200 egg i året naturlig. Fra naturens side var det vanlig at de la ca 15 egg i året. Mennesker har dessverre ødelagt høner ved avl der eggleggingen har blitt ekstrem, og de tapper høner for kalsium. Du kan jo også se for deg hvordan det er å skulle legge et stort egg ut av rumpa nesten hver dag. Sannsynligvis føles det ikke bra for hønene. Anonymkode: 0f6eb...87c 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 Blue Berry skrev (1 time siden): Hei. Jeg har hatt opp til 26 høner om gangen i tettbygd strøk + 2 haner (ikke å anbefale, pga støy og at de ble veldig aggressive mot oss). Hatt besøk av rev og grevling flere ganger, som drepte mange av de. Grevlingen gravde seg gjennom nettingen i døren og inn til huset. (Hadde stort hønsehus). Det er veldig styrete på vinteren med vann som fryser (bør ha varmeelementer). Ellers er det lite jobb. Mine var frittgående og naboene synes det var veldig koselig. Fikk litt egg innimellom osv. Jeg solgte også egg. Minus på våren/sommeren- de graver alle i blomstedbed osv, så det ser ikke ut. Bæsjer overalt. Bra for gresset, men synd når de går andre steder. Styr på vinteren. Pluss-gode, ferske egg. Middagsrester går til hønene. Sosiale dyr. Koselig med klukking i hagen. For å unngå at rev og grevling graver seg inn må man grave nettingen ned langt under jorda. Og så er det lurt/nødvendig med tett tak i utegården i forhold til rovfugler og for å unngå smitte av fugleinfluensa. Anonymkode: c32eb...284 1 2
Blue Berry Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For å unngå at rev og grevling graver seg inn må man grave nettingen ned langt under jorda. Og så er det lurt/nødvendig med tett tak i utegården i forhold til rovfugler og for å unngå smitte av fugleinfluensa. Anonymkode: c32eb...284 Hadde gjort alt dette, men hadde netting i døren, som den gravde hull i og hoppet inn.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 Du må mate og stelle 2-3 ganger dagen. Og jevnlig skifte ut sagspon på gulvet. Ha et ordentlig hus og ordentlig luftegård med tak. Dersom det kommer rovfugler eller sykdommer kan de ikke gå fritt i hagen. Har passet naboene mine sine høner mange ganger og synes det er bare kos. Planlegger å få selv jeg også. Du må også ha plan for hva du gjør om du finner syk/skader høne. Selv klarer jeg ikke å avlive. Ellers er de ganske altetende så du kan gi dem mye rester i tillegg til hønefôr. Anonymkode: 17094...00c 1
Jytte Skrevet 25. oktober 2023 #14 Skrevet 25. oktober 2023 Blue Berry skrev (På 24.10.2023 den 7.38): Hei. Jeg har hatt opp til 26 høner om gangen i tettbygd strøk + 2 haner (ikke å anbefale, pga støy og at de ble veldig aggressive mot oss). Hatt besøk av rev og grevling flere ganger, som drepte mange av de. Grevlingen gravde seg gjennom nettingen i døren og inn til huset. (Hadde stort hønsehus). Det er veldig styrete på vinteren med vann som fryser (bør ha varmeelementer). Ellers er det lite jobb. Mine var frittgående og naboene synes det var veldig koselig. Fikk litt egg innimellom osv. Jeg solgte også egg. Minus på våren/sommeren- de graver alle i blomstedbed osv, så det ser ikke ut. Bæsjer overalt. Bra for gresset, men synd når de går andre steder. Styr på vinteren. Pluss-gode, ferske egg. Middagsrester går til hønene. Sosiale dyr. Koselig med klukking i hagen. Minus er også at de kommer inn i stua om du har verandadøra åpen.
Blue Berry Skrevet 25. oktober 2023 #15 Skrevet 25. oktober 2023 (endret) Jytte skrev (1 time siden): Minus er også at de kommer inn i stua om du har verandadøra åpen. Haha, ja. Opplevd det mange ganger også… Og en gang trodde det var en gærning i huset. Da jeg hadde åpent nede også. Fikk så hjerteklapp 😂 Endret 25. oktober 2023 av Blue Berry 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #16 Skrevet 25. oktober 2023 Høner er SÅ koselig 🥰 jeg bor også i tettbygget villastrøk og har 4 små tupper i hagen. aldri hatt høner før, men det er jo bare helt fantastisk koselig ❤️ Noe jobb er det med alle dyr, men 100 ganger mindre enn en hund fx. go for it! Du lærer underveis. finnes flere gode fb grupper der folk deler kunnskap og erfaring også ☺️ Anonymkode: 430ec...83b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #17 Skrevet 25. oktober 2023 Million skrev (På 23.10.2023 den 15.38): Bare husk at du ikke kan skaffe deg hane til hønseflokken, dersom du vil unngå klager og illsinte naboer som blir vekket av hanegal klokka 5 om morgenene....(og lyden bærer langt!) Høner i seg selv er morsomme og artige skapninger å ha. Går rundt og prikker i jorda med nebbene sine og klukker litt med venninnene sine. Kanskje blir dere selvforsynte med egg. Tror ikke eggene blir billigere enn å skulle kjøpe dem i butikken (for hønene skal jo ha stell og mat, og må ha varme i hønsehuset sitt om vinteren, så det går strømkostnader til det), men eggene blir i det minste svært kortreiste og ferske! Lykke til! Ja. Hanen borti gata her var døgnvill. Galte nårsomhelst på døgnet. Heldigvis er den død nå. Hvis du vil plage naboene dine ts, skaff deg hane med hønene. Anonymkode: 9e8da...4c1
solsolsol Skrevet 25. oktober 2023 #18 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 15.36): Mye jobb om man skal ha god dyrevelferd. Å skaffe dyr for kos er generelt en dårlig ide. Anonymkode: 2912f...58f Høner er de dyrene som gir absolutt mest glede for minst mulig innsats spør du meg. God dyrevelferd for høns er ikke spesielt vanskelig. Kjør på! Bare bygg skikkelig hus med en gang, isoler og lag en liten gang med plass til for, syke/kyllingavdeling og sånt. Hvis du lager det skikkelig, som en utebod, kan du bruke det til bod igjen om dere slutter med høns. Også lurt med rovdyrsikker utegård så de kan være ute selv om du ikke er hjemme og passer på. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #19 Skrevet 25. oktober 2023 Det er faktisk ikke lov med hane i tettbygde strøk, den blir fort avlivet om naboer klager. Anonymkode: 424b0...182 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #20 Skrevet 25. oktober 2023 solsolsol skrev (1 time siden): Høner er de dyrene som gir absolutt mest glede for minst mulig innsats spør du meg. God dyrevelferd for høns er ikke spesielt vanskelig. Kjør på! Bare bygg skikkelig hus med en gang, isoler og lag en liten gang med plass til for, syke/kyllingavdeling og sånt. Hvis du lager det skikkelig, som en utebod, kan du bruke det til bod igjen om dere slutter med høns. Også lurt med rovdyrsikker utegård så de kan være ute selv om du ikke er hjemme og passer på. Helt enig i dette. Startet med høner i mars i år og er stort sett positiv til det så langt. Det er ikke mye jobb med selve hønene, men huset ble det mye mer jobb med enn jeg så for meg. Vi bygde det solid og pent og det tok oss lang tid ved siden av jobb og familieliv. Viktig å ha en plan for dette når man skal skaffe seg høns. Ferdige hønsehus man får kjøpt er helt ubrukelig, men en lekestue som man isolerer og tilpasser er nok den letteste veien å gå. vi hadde uflaks med mengden haner vi fikk ut av det partiet med kyllinger vi kjøpte og har nå bare 3 høner (håpet på ca 6 før vinteren satt inn). Fra dem får vi 2-3 egg hver dag noe som holder fint for oss som familie på 4. Kjekt med ferske egg hver dag😊 De går fritt i hagen, men er overrasket over hvor nye bæsj de få hønene produserer. Ekstremt ekkelt med sånn småhund bæsj overalt i plenen, så vurderer å innskrenke området de får gå på neste år. Ellers har de en stor luftegård, men tanken var at de skulle få være frittgående, hjelpe til med å spise kryp og snegler i hagen, beite ned ugress og forbedre jorda i grønnsakshagen. Dette er vel den største ulempen jeg har oppdaget i tillegg til at det er umulig å kjønnsbestemme kyllinger slik at vi har måtte slakte en drøss med haner. Vi har foreløpig verken lys eller varme til hønene og tenker de skal klare seg uten det gjennom vinteren. Huset er isolert og hevet fra bakken så bør være godt nok for de fleste hønetyper og det blir ikke spesielt kaldt her vi bor. Da vi var på ferie i sommer brukte en nabo 2 min hver dag på å se til dem. Tror det er overkommelig for de fleste. Anonymkode: ecf2d...a4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå