Gå til innhold

Hvordan klarte du å slutte med snus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter 12år klarte jeg å slutte med snus etter et forbruk på 10 bokser i uken. Overlevde frem til 2mnd, der jeg plutselig gikk på en smell. Begynte med å bomme av folk forrige helg å frem til nå, men nå sitter jeg i bilen med snusen under leppa og boksen i hånda. Tror ikke jeg klarer en ny runde med snusslutt om det blir like jævlig som sist. 

Hvordan klarer man å holde seg borte over lang tid? suget forsvant aldri, hver dag var en liten kamp

Anonymkode: 99426...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble gravid 🤪 fin motivasjon for å slutte på dagen. 
savner den innimellom da, men nå er motivasjonen samsoving ♥️ (har vært snusfri i 1 år og 7 måneder)

Tror man må ha en stor motivasjon for å klare å slutte, ikke bare slutte for å slutte… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel som å slutte med et annet nikotonprodukt, nemlig sigaretter? Det finnes hjelpemidler i form av medisiner til røykeslutt i hvert fall, så da burde de vel fungere ved snus-slutt også?

Jeg var en røyker i mange år, men selv en storrøyker som jeg klarte å slutte da jeg fikk hjelp av legen. Han ga meg resept på noe som heter Champix, tabletter man skal ta hver dag. Etter en uke uten å kjenne noe, kjente jeg plutselig en dag at røyksuget forsvant, og jeg GLEMTE å røyke! Det var helt utrolig egentlig. Men uansett; jeg greide å slutte og røyke etter noen uker på denne medisinen. Den skulle vel egentlig brukes i 12 uker, tror jeg det var, men jeg sluttet etter 8, og klarte meg da fint uten.

Har ikke hatt noe tilbakefall til røyking, og neste måned er det 13 år siden jeg sluttet ved hjelp av reseptbelagt medisin. Det var verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som holdt meg motivert til å ikke starte igjen var den jævlige slutten, orket ikke gå gjennom det to ganger.

Suget blir borte til slutt. Over 15 år siden jeg sluttet.

Anonymkode: c81e8...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livetshemmelighet skrev (6 timer siden):

Ble gravid 🤪 fin motivasjon for å slutte på dagen. 
savner den innimellom da, men nå er motivasjonen samsoving ♥️ (har vært snusfri i 1 år og 7 måneder)

Tror man må ha en stor motivasjon for å klare å slutte, ikke bare slutte for å slutte… 

Samme her, men nåværende motivasjon er amming 🥰

Anonymkode: 160b0...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Etter 12år klarte jeg å slutte med snus etter et forbruk på 10 bokser i uken. Overlevde frem til 2mnd, der jeg plutselig gikk på en smell. Begynte med å bomme av folk forrige helg å frem til nå, men nå sitter jeg i bilen med snusen under leppa og boksen i hånda. Tror ikke jeg klarer en ny runde med snusslutt om det blir like jævlig som sist. 

Hvordan klarer man å holde seg borte over lang tid? suget forsvant aldri, hver dag var en liten kamp

Anonymkode: 99426...66b

Når du innerst inne vil slutte så gir suget seg. Jeg sluttet relativt enkelt etter en kveld i fosterstilling på sofaen og mini depresjon i 4 dager.

For å klare det og ikke gå på hvite knoker så må du være mentalt ferdig med det og ha kommet til et punkt hvor du faktisk ikke vil mer. Du klarer ikke å slutte fordi du fortsatt ser det som en løsning på ett eller annet problem (f.eks uro eller kjedsomhet).

Jeg følte meg fri selv om jeg hadde suget de første dagene fordi jeg visste jeg aldri kom til å røre det igjen. Jeg brukte en boks med løs general hver eneste dag og har ikke rørt det siden.

Anonymkode: 08b4e...aaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på søndag. Hadde egentlig ikke planlagt å slutte, men bestemte meg brått for at nå er det nok! Har vært veldig sulten, men ellers har ikke kjent så mye på abstinenser.  
sliter veldig med å få sove på natta, da. Ikke fordi jeg vil ha snus, men jeg får bare ikke til å sove. Har lest at dette er vanlig ved snusslutt. Lykke til!

Anonymkode: a160a...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet flere ganger, men dessverre begynt på igjen etter noen måneder. Utrolig vanskelig å slutte med snus. 

Nå sluttet jeg på nytt for 14 dager siden, og denne gangen er er jeg mer motivert for å greie det. Motivasjonen har endret seg, tidligere har motivasjonen vært økonomisk, mens nå er motivasjonen redselen for kreft. 

Suget etter snus har på ingen måter gitt seg etter 14 dager, og hver dag er en kamp. Jeg bruker nikotin spray for å lindre verste suget. 

Anonymkode: 52285...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, begge gangene jeg slutta, pluss når jeg sluttet med røyk: funket aldri å planlegge slutting, altså trappe ned eller slutte etter denne siste boksen. Eneste som funket var å spontant slutte midt, selvom jeg hadde flere bokser i kjøleskapet. Har snust og røyket i mange år og snusavhengigheten var ekstrem. Kunne ikke åpne øynene på morgenen før jeg hadde tatt meg en snus, bokstaveligtalt…

Anonymkode: c2d9b...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...