AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg vasker alltid sokker på minst 60 grader for at de skal bli skikkelig rene, men hvordan skal jeg vaske ullsokker? Må jo bruke milo og ull skal vel helst ikke vaskes på mer enn 30-40 grader? Anonymkode: 89a67...7ca
Million Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 Det stemmer. Ull må vaskes på enten 30 eller 40 grader (sjekk vaskeanvisningen på sokkene når de er nye hvilken grad som gjelder) og med vaskemiddel Milo. Jeg vasker mine ullsokker på 40. De er blandingsprodukter men med høyest andel ull. Blandingen gjør likevel at de tåler 40. Samler opp en hel haug før jeg kjører et ullvaskprogram med dem. De blir rene nok, tenker jeg. De lukter i hvert fall ikke tåfis. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vasker alltid sokker på minst 60 grader for at de skal bli skikkelig rene, men hvordan skal jeg vaske ullsokker? Må jo bruke milo og ull skal vel helst ikke vaskes på mer enn 30-40 grader? Anonymkode: 89a67...7ca Ullprogram 30 grader. Anonymkode: 3a7a4...e7b 1
Hoppetaujenta Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 Skift sokker oftere om de er såpass møkkete at det må meisles ut av dem etter bruk. Vaskemaskiner har ullvaskeprogram. Pluss på en forvask kanskje og kjøp en str. større så krymper de ikke for mye ved vask...? Vet jo ikke helt hvordan du bruker sokkene dine, men det burde holde det her.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 Ullvask, 30 grader, Milo eller ett annet vaskemiddel for ull og silke (er rimeligere alternativer enn Milo) Anonymkode: 6e6c0...d52 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg vasker kjøpte, og mine selvstrikka ullsokker på ullprogram, 40 grader med Milo. Aldri opplevd at de ikke blir rene, eller at de har krympet. Anonymkode: e5891...e37 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 Det er ikke temperaturen som krymper ull, men bevegelsen i maskinen. Anonymkode: bfb75...bed 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 Ullprogram (30 grader, og lite bevegelse), og vaskemiddel for ull (som f.eks milo) Du må ikke vaske ull på vanlig program, da som nevnt over, bevegelse gjør at det kan bli tovet og/eller krympe. Når du vasker på ullprogram er det også viktig å ha lite klær i maskinen. Dette fordi det er så lite bevegelse. Store deler av tiden vil klærene ligge i ro, og om du da har for mye klær i, risikerer du at ikke alt kommer ned i vannet - og da blir det jo ikke rent. Anonymkode: 177e1...5c0
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 Vask dem ofte, og hvis du føler at de er blitt ekstra skitne, kan du vaske dem et par ganger. Veldig greit å ha noen gode tøfler når man er på hytta for eksempel (og ellers også). Da går du ikke og trør oppi alt på gulvet (søle etter støvler osv.), og sokkene dine blir ikke skitne. Anonymkode: 1beec...c87
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #10 Skrevet 25. oktober 2023 Ull renser seg selv, Heng de opp og luft de, for vask sliter på ulla uansett hvor forsiktig man er. Anonymkode: 5d9b3...48b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #11 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 15.47): Det er ikke temperaturen som krymper ull, men bevegelsen i maskinen. Anonymkode: bfb75...bed Med den logikken kunne vi vel kokevasket ullgenserne og sokkene våre på ullprogram.... men det er det ingen vaskemaskiner eller eksperter som anbefaler, er det vel? Anonymkode: c7d68...d15
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #12 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Med den logikken kunne vi vel kokevasket ullgenserne og sokkene våre på ullprogram.... men det er det ingen vaskemaskiner eller eksperter som anbefaler, er det vel? Anonymkode: c7d68...d15 Vel.. Jeg har kokt garn, og plagg, i 100% ren ull (ikke superwash) uten problemer i forbindelse med hjemmefarging, og for å gjøre plagg mykere. Så lenge ulla får ligge helt i ro i gryta (og det ikke står og koker og bobler og dermed blir bevegelse) så har det gått helt fint. Når jeg håndtover plagg bruker jeg vann som har en temperatur som er behagelig for hendene mine, så lar jeg bevegelsen (med hjelp fra såpa) gjøre jobben. Anonymkode: e5891...e37 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har kokt ungenes ullundertøy flere ganger i kjele på ovnen. Det har gått helt bra, bare det ikke blir rørt på. Anonymkode: b3c6a...8f6
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 Vanlige sokker bør vaskes på 40 grader ellers slites de veldig fort i stykker, og ullsokker med nylon som er de fleste sokkene som er kjøpt i butikker, kan vaskes i samme vask. Hjemmestrikkede ullsokker, helt ren ull, er som en annen sier over her selvrensende og trengs ikke å vaskes, men kan luftes, kanskje bortsett fra den første gangen etter at de er ferdigstrikket og hvis de har vært i våte støvler.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 Vikarsykepleier skrev (5 timer siden): Vanlige sokker bør vaskes på 40 grader ellers slites de veldig fort i stykker, og ullsokker med nylon som er de fleste sokkene som er kjøpt i butikker, kan vaskes i samme vask. Hjemmestrikkede ullsokker, helt ren ull, er som en annen sier over her selvrensende og trengs ikke å vaskes, men kan luftes, kanskje bortsett fra den første gangen etter at de er ferdigstrikket og hvis de har vært i våte støvler. Jasså, så de er "selvrensende"... De blir altså ikke skitne om du tråkker i søle ute i gangen, eller ungene har løpt rundt på skitne gulv i barnehage eller på skolen med dem? Jeg kunne aldri bare ha luftet ullsokkene som sønnen min fartet rundt med over alt, og er man for eksempel på hytta og har brukt sokkene i ulike sammenhenger, går de i vaskemaskinen. Anonymkode: 1beec...c87
Hensatt Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 Legg ullklær i bløt en stund før du putter de i vaskemaskina, så kan du både ha mer i maskina og jeg synes de virker renere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå