Gå til innhold

Hadde tenkt å kjøpe Tesla

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg ny bil og som overskriften sier så hadde jeg tenkte å kjøpe meg Tesla. Tenkte å kjøpe en som var et-par-tre år gammel. Nå dukker det imidlertid opp mange som er misfornøyde med bilen. Har noen her erfaring med Tesla? Kan et hende at antallet klager er høyt siden Tesla er det det selges mest av?

Anonymkode: e1dd3...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tesla er oppskrytt da.

Anonymkode: a9fc7...e1e

På hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla 3/Y er den beste elbilen til prisen selv om den ikke er perfekt. Har en selv som er 2 år gammel. De fleste eiere er fornøyde.

Anonymkode: 51f21...9eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er amerikansk. Og at en Tesla eier er fornøyd sier egentlig ikke så mye. Tesla eiere skjønner hva de kjøper og godtar mye. En BMW eller Mercedes eier hadde aldri godtatt de samme problemene og kvaliteten. Forventningen er veldig forskjellig. Man kjøper ikke Dacia Duster og forventer Bentley kvalitet.

Alle veit at tesla er en kjempemotor og lave produksjonskostnader og man kan ha flaks eller uflaks med den bilen du får. Kanskje din bil er den problemfrie. Noen biler er bra, andre er bare problemer. Man forventer ikke det med en Audi.

Tesla 3 har rast i verdi og sdkal mye mer ned. Bruktbilforhandlere sliter med å kvitte seg med dem og flere takker plent nei i innbytte. 

Anonymkode: ccd32...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gammel Tesla, og er strålende fornøyt. Skulle gjerne byttet ut den gamle S-en med en ny Y, men kan ikke prioritere det økonomisk nå. 

Alle jeg kjenner som har Tesla er fornøyde. Det var litt problem med de første bilene, og på den tiden hadde ikke verkstedene nok kapasitet. De siste 7 årene har det derimot ikke vært problemer med verken bilene eller verkstedene.

Det er (med mindre du kjøper en av de første bilene) fantastiske biler på alle måter. 

Anonymkode: baa31...7c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skal ha meg ny bil og som overskriften sier så hadde jeg tenkte å kjøpe meg Tesla. Tenkte å kjøpe en som var et-par-tre år gammel. Nå dukker det imidlertid opp mange som er misfornøyde med bilen. Har noen her erfaring med Tesla? Kan et hende at antallet klager er høyt siden Tesla er det det selges mest av?

Har aldri hørt noen være misfornøyd av de jeg kjenner. Og de fleste jeg kjenner kjører Tesla. Gode biler, god beinplass, deilig komfort. Og veldig driftsikker. Hadde nok gått for en nyere modell, sånn at du har garanti en stund :) Det meste som skal gjøres av vedlikehold de første årene går på garantien. Modell Y er mest brukt av de jeg kjenner, og brukes der det er mye snø, is, kaldt og generelt skikkelig vinterføre halve året. Kjører mye på fjellet og bilen holder seg sykt bra på veien! Har du mange små barn ville jeg vurdert modell X, pga plassen. Er du enslig holder det lenge med en modell 3 eller Y. 

Anonymkode: 51a0e...647

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært fornøyd med vår. Men så har jeg ikke så mye å sammenlikne med da, eneste bilen jeg har eid 😄 

Anonymkode: 87605...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er amerikansk. Og at en Tesla eier er fornøyd sier egentlig ikke så mye. Tesla eiere skjønner hva de kjøper og godtar mye. En BMW eller Mercedes eier hadde aldri godtatt de samme problemene og kvaliteten. Forventningen er veldig forskjellig. Man kjøper ikke Dacia Duster og forventer Bentley kvalitet.

Alle veit at tesla er en kjempemotor og lave produksjonskostnader og man kan ha flaks eller uflaks med den bilen du får. Kanskje din bil er den problemfrie. Noen biler er bra, andre er bare problemer. Man forventer ikke det med en Audi.

Tesla 3 har rast i verdi og sdkal mye mer ned. Bruktbilforhandlere sliter med å kvitte seg med dem og flere takker plent nei i innbytte. 

Vi har hatt Audi og Mercedes før skal sies at det ikke var elbiler, men syntes det var ting som måtte fikses ofte. Men de siste 5 årene har vi hatt to Teslaer å vi har ikke hatt noe problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tesla er et veldig amerikansk selskap og de baserer seg på et forhandlernett som ikke designet på samme måte som de typiske bilforhandlerene i resten av markedet. Så ideen om omfattende forbrukerrettigheter, er dårlig forstått. De er vant til å tenke i garanti, ikke reklamasjon. Og forskjellen er enorm: Det handler om hvilke rettigheter de gir deg, i motsetning til hvilken rettigheter som er lovfestet. 

Så ja, du vil ha en del ekstra problemer hvis noe skjer som vanligvis blir løst lokalt. Nå skal det sies at hele bilforhandler markedet har degradert enormt de siste 10 årene, så de er ikke alene om å skape problemer for bilkjøpere.  Spesielt på bruktbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Tesla selv. Vi valgte det vekk. I helga var det en artikkel i NRK hvor det står at Tesla er rimelig kjapp på labben med å saksøke kundene sine hvis kundene klager på dårlig kvalitet. De skiller seg voldsomt ut i statistikken. Jeg ville tenkt meg godt om ja. https://www.nrk.no/norge/tesla-har-vaert-part-i-19-rettssaker-i-oslo-tingrett-pa-fire-ar-1.16603017

Anonymkode: 62e73...887

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det hjelper å kjøpe ny tesla, da halvparten av klagesakene på nye biler gjelder tesla, mens de kun står for 12% av nybilsalget. 

https://www.nrk.no/norge/tesla-overrepresentert-pa-klagestatistikken-1.16573278

Denne fyren her er så misfornøyd med sin tesla at han har foliert "Ulykkelig bileier" på hele siden. Vann i lyktene og lakk som flasser av er ikke ting man forventer på ny bil. Og man forventer i hvert fall ikke at leverandøren driter i deg som kunde.

https://www.motor.no/aktuelt/pa-rubens-tesla-model-3-star-det-ulykkelig-bileier/258296

Skjermbilde 2023-10-23 kl. 13.02.06.png

Anonymkode: 64c9c...205

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjørt Tesla i snart 10 år nå og har to i husstanden. Vi er super fornøyd og vurderer aldri andre merker. Selvfølgelig har det vært en og annen feil, men det er et nytt merke, og ingen av mine andre biler før Tesla har vært feilfrie heller. Kjørekomforten og ladenettverket er så suverent at det veier opp for resten. Og når vi i tillegg har gratis lading på Superchargers klager ikke vi.

Alle merker har problemer innimellom. Men Tesla gir så mange klikk at avisene elsker å skrive om de hvis det noe som helst som kan dras frem. Hadde Tesla fortsatt å selge så mye hvis det er så elendig bil som mange prøver å få det til å høre ut som?

Anonymkode: 11fb8...6ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Det er litt som jeg har erfart selv. De aller fleste er svært fornøyde. Men så har det altså dukket opp en del saker i media i det siste som tyder på at det er feil/mangler på noen av bilene. Jeg som vurderer brukt tenker jo at slike feil bør være oppdaget før de videreselger (tenker å kjøpe fra forhandler og ikke privat). 

Nja, det er svært mange Tesla-eiere i Norge nå. Jeg vil påstå at de aller fleste ikke har andre forventninger til tesla enn andre biler. Så bevandret i bilmerker er ikke folk flest. ;)

Ja, det er en god del brukte Teslaer til ganske god pris. Årsaken er vel at prisen på nye biler ble skrudd ganske greit ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om det hjelper å kjøpe ny tesla, da halvparten av klagesakene på nye biler gjelder tesla, mens de kun står for 12% av nybilsalget. 

https://www.nrk.no/norge/tesla-overrepresentert-pa-klagestatistikken-1.16573278

Denne fyren her er så misfornøyd med sin tesla at han har foliert "Ulykkelig bileier" på hele siden. Vann i lyktene og lakk som flasser av er ikke ting man forventer på ny bil. Og man forventer i hvert fall ikke at leverandøren driter i deg som kunde.

https://www.motor.no/aktuelt/pa-rubens-tesla-model-3-star-det-ulykkelig-bileier/258296

Skjermbilde 2023-10-23 kl. 13.02.06.png

Denne saken er en av grunnene til at jeg har blitt noe betenkt. Nå er ikke ny Tesla aktuelt uansett og jeg tenker jo at om jeg kjøper en brukt som har gått 50 000 så bør de fleste feil og mangler være avdekket for lengst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ha elbil er Tesla best, ingen over og ingen ved siden. Vi har ikke én gang hatt problemer med våre Teslaer, har nå modell Y. Skal den inn på sjekk, går det smooth og de er hyggelige og kjappe. Så dette med at så mange er misfornøyde er ikke noe vi eller bekjente av oss kjenner seg igjen i. Har hatt Nissan Leaf og også kjørt et par andre av de vanligste modellene, og det er ingen som kommer i nærheten av Tesla i komfort og sikkerhet. 

Mange misliker Tesla og media elsker å lage sjokkoverskrifter og hausse opp ting. Hadde Tesla vært en dårlig bil hadde den ikke solgt i slike antall.

Anonymkode: 5f978...15d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere kan ikke og har aldri kunnet gjort ingeniørarbeidet til personbiler.

Anonymkode: 9ad4b...208

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du skal ha elbil er Tesla best, ingen over og ingen ved siden. Vi har ikke én gang hatt problemer med våre Teslaer, har nå modell Y. Skal den inn på sjekk, går det smooth og de er hyggelige og kjappe. Så dette med at så mange er misfornøyde er ikke noe vi eller bekjente av oss kjenner seg igjen i. Har hatt Nissan Leaf og også kjørt et par andre av de vanligste modellene, og det er ingen som kommer i nærheten av Tesla i komfort og sikkerhet. 

Mange misliker Tesla og media elsker å lage sjokkoverskrifter og hausse opp ting. Hadde Tesla vært en dårlig bil hadde den ikke solgt i slike antall.

Anonymkode: 5f978...15d

Anekdotiske beviser er på ingen måte like pålitelige som statistikk, da.J eg kjenner også fornøyde teslaeiere, og jeg kjenner teslaeiere som er dypt fortvilet. 

At halvparten av klagene gjelder tesla sier ganske mye, da teslaeiere selv sier de ikke har så høye forventninger til bilen, som de ville hatt til en Audi eller Mercedes.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel med Tesla: sykt mye for pengene og teknologisk 10 år foran konkurrentene.

Ulemper: amerikansk kvalitet

Anonymkode: e7e40...a7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...