Gå til innhold

Mange inkompetente som jobber i DPS/med psykisk helse i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har valgt å ta utredning for ADHD, siden jeg kan kjenne meg litt igjen her på visse områder. Kjenner også en som har ADHD og han som har foreslått det. Sliter også med depresjon og litt angst og er virkelig på tide at jeg får hjelp for det, siden jeg har gått med dette alt for lenge!

Men etter time med behandler hos DPS og fylt ut div skjemaer, også som gjelder Aspergers, så har jeg nå fått beskjed om at jeg skal utbredes for autisme/aspergers, når jeg veldig klart ikke fyller opp mye av kriteriene for å ha en slik diagnose. Spesielt sosialt, da jeg er god på kommunikasjon(fått skryt av det i jobb og i forhold), forstår sosiale koder, bruker mye ironi og tar ikke ting bokstavelig i det hele tatt osv. Jeg er vel nesten mer motsatt her, da jeg er veldig utadvendt og kan snakke med de fleste om det meste. Jeg er litt typisk unorsk her sånn sett, da mange nordmenn er mye mer introverte en meg.

Har mye mer ting som er felles med ADHD, da jeg kan være utålmodig, direkte, avbryte, fullføre andres setninger osv. Men kan også ha med oppvekst å gjøre og arv, da moren min er litt lik på visse områder. Jeg  blir også veldig kjapt stresset og takler motstand meget dårlig. Tror det er noe med at jeg er litt psykisk utbrent og ligger å tipper på "kanten" hele tiden. Er ekstremt irritabel med andre ord.

Så da lurer jeg virkelig på hvorfor de har gått den retningen og jeg føler jeg har mistet litt tillitt til systemet her!? 

Annet eksempel er ei dame jeg datet en del år tilbake som jobber med folk som er hardt rammet av autisme osv, hvor jeg tullet med at jeg har Aspergers, siden min hobby tar veldig mye fokus(eneste steder jeg kjenner meg igjen i forhold til asbergers)  Da sa hun at det kunne jeg bare utelukke, blant annet pgr av det jeg nevnte tidligere.

Så igjen, har jeg grunn til å være skeptisk til DPS?

Anonymkode: 7ae25...cf6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er varierende kompetanse i DPS, men det er heller ikke slik at du kan bestille diagnose når du kommer til utredning og behandling. 

Anonymkode: d5d9c...6ac

• Liker 16
Skrevet

Foreslår du overlater til Dps å sette diagnose, fremfor å gå inn med en holdning om at du har ADHD. Det er en mote-diagnose for tiden og det å få feil diagnose kan lede til feilbehandling.

Anonymkode: 9a681...831

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Foreslår du overlater til Dps å sette diagnose, fremfor å gå inn med en holdning om at du har ADHD. Det er en mote-diagnose for tiden og det å få feil diagnose kan lede til feilbehandling.

Det at dette er en motediagnose handler nok heller om at det er mange flere som har diagnosen en antatt for mange år siden

Anonymkode: b8724...d9a

• Liker 2
Skrevet

Det der var som å beskrive meg selv, på punkt og prikk. Har dog ikke vært utredet enda, men har nok diagnosen adhd. Far, tante og bestemor har diagnosen. 

Har jobbet litt i systemet og kan ikke si at jeg har opplevd mye inkompetanse. Forhastede beslutninger kan forekomme, da de er underbemannet og høyt belastet de som er på jobb der. 

Anonymkode: b8724...d9a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan være lurt å utredes for begge kanskje? Mange på autismespekteret har AuDHD, mistenker selv at jeg har denne komboen.

Er under utredning for Asperger selv og blir svært overrasket om jeg ikke får diagnosen. Om jeg ikke får den har de sagt de skal utrede ADHD, men som sagt regner jeg med jeg har begge.

Jeg er, i likhet med deg, svært talefør. Prater til folk er svett i ørene om både det ene og det andre, men har også en tendens til å avbryte f.eks. Jeg har dog jobbet som sosialarbeider på institusjon (er ikke det ironisk?? 😂) i mange år og fikk mye skryt for hvor flink jeg var til p snakke med beboerne.

Det ble bråstopp etterhvert. Jo mer jeg lærer om meg selv, jo mer oppdager jeg at det var MASKEN min som var flink til å prate. Det er gjerne et særtrekk ved høytmaskerende, vi maskerer på så høyt nivå at vi lurer oss selv.

Er du mye sliten og utlader etter sosiale sammenhenger? Sliter du med å få utført de enkleste oppgaver hjemme? Prokastinerer du f.eks å spise eller å gå på do? Dette kalles eksekutiv dysfunksjon og er typisk for nevrodivergente.

Irritabiliteten kan komme av at du er sensorisk overbelastet uten å vite det. Har selv ligget og vaket der. Kommer utslitt og fly forbanna hjem fra butikken fordi jeg mistet en vare i gulvet, en person i køen foran meg klødde seg i nakken, eller jeg måtte vente på at en annen bil skulle få svinge ut foran meg. Skal INGENTING til - men disse tingene er de små dråpene som får et allerede fullt glass til å renne over. Nå går jeg med støykansellerende headset på butikken og fokuserer på det jeg skal handle, det hjelper! 

Poenget er, jeg visste ikke selv at alt dette med mer hadde med autisme å gjøre. Jeg trodde alle hadde det som meg. De har ikke det.

Ikke avslå før du vet mer. Les deg opp og Finn ut mer på egen hånd, kanskje du blir overtaket. Det viktigste er jo uansett å få riktig diagnose slik at du kan få riktig hjelp :) 

Anonymkode: dc04b...a58

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være lurt å utredes for begge kanskje? Mange på autismespekteret har AuDHD, mistenker selv at jeg har denne komboen.

Er under utredning for Asperger selv og blir svært overrasket om jeg ikke får diagnosen. Om jeg ikke får den har de sagt de skal utrede ADHD, men som sagt regner jeg med jeg har begge.

Jeg er, i likhet med deg, svært talefør. Prater til folk er svett i ørene om både det ene og det andre, men har også en tendens til å avbryte f.eks. Jeg har dog jobbet som sosialarbeider på institusjon (er ikke det ironisk?? 😂) i mange år og fikk mye skryt for hvor flink jeg var til p snakke med beboerne.

Det ble bråstopp etterhvert. Jo mer jeg lærer om meg selv, jo mer oppdager jeg at det var MASKEN min som var flink til å prate. Det er gjerne et særtrekk ved høytmaskerende, vi maskerer på så høyt nivå at vi lurer oss selv.

Er du mye sliten og utlader etter sosiale sammenhenger? Sliter du med å få utført de enkleste oppgaver hjemme? Prokastinerer du f.eks å spise eller å gå på do? Dette kalles eksekutiv dysfunksjon og er typisk for nevrodivergente.

Irritabiliteten kan komme av at du er sensorisk overbelastet uten å vite det. Har selv ligget og vaket der. Kommer utslitt og fly forbanna hjem fra butikken fordi jeg mistet en vare i gulvet, en person i køen foran meg klødde seg i nakken, eller jeg måtte vente på at en annen bil skulle få svinge ut foran meg. Skal INGENTING til - men disse tingene er de små dråpene som får et allerede fullt glass til å renne over. Nå går jeg med støykansellerende headset på butikken og fokuserer på det jeg skal handle, det hjelper! 

Poenget er, jeg visste ikke selv at alt dette med mer hadde med autisme å gjøre. Jeg trodde alle hadde det som meg. De har ikke det.

Ikke avslå før du vet mer. Les deg opp og Finn ut mer på egen hånd, kanskje du blir overtaket. Det viktigste er jo uansett å få riktig diagnose slik at du kan få riktig hjelp :) 

Beklager skrivefeilene, går litt fort når jeg blir ivrig. Dette har vært hyperfokuset mitt i snart ett år. Jeg har lest alt, sett alt og lært alt. Du hyperfokuserer kanskje du og? Finner et tema du kan grave deg ned i til verdens ende for så å bytte til noe annet? Typisk både for ADHD og Autisme ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke flere som har ADHD nå versus tidligere, men det er flere som får diagnosen på papiret.

Anonymkode: 05688...548

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så da lurer jeg virkelig på hvorfor de har gått den retningen og jeg føler jeg har mistet litt tillitt til systemet her!? 

Disse skjemaene du svarte på er måleinstrumenter. Du har sannsynligvis svart under det som er normalt ved ADHD, og over det som er normalt ved Autisme. Da er det naturlig å gå videre med utredning av Autisme.

Hvis jeg skal relatere det du beskriver til ADHD så har du noe problemer med verbal impulsivitet og regulering av følelser. Det er ikke nok symptomer til å få en diagnose. Symptomene må også føre til at du har varige problemer med funksjonsnivået ditt, noe du heller ikke beskriver.

Grunnen til at mange kjenner seg igjen i symptomene på ADHD er fordi det er helt vanlige "feil" hjernen gjør. Det som skiller en person med ADHD - fra en person som ikke har ADHD - er at hjernen gjør disse feilene så ofte at det blir hemmende.

Anonymkode: 7e5c2...71b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Utålmodighet, avbrytelser etc er jo ikke gode sosiale ferdigheter. Og du høres jo overveldet ut ofte. 

Å bli utredet for noe betyr jo ikke at du får den diagnosen. Synes det høres fornuftig ut å utrede. 

Du nevner jo egen ingenting om konsentrasjonvansker eller vansker med organisering. Eller uro.. 

Anonymkode: 76742...f1a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå får jo DPS alt for lite budsjett og rennes ned av folk som ikke nødvendigvis hører hjemme der. Jeg forstår ikke hva DPS har med ADHD diagnose å gjøre, mild depresjon er også noe som kan håndteres på andre måter, ofte gjennom fastlege og avtalespesialist, men nå er det vist "trendy" med ADHD hos kvinner. Hos DPS finner du dyktige og mindre dyktige behandlere, gitt høy turnover og stort behov for folk, så er det nok mange psykologers første jobb, som sikkert ikke kan være lett.

Skrevet

Ble søkt til DPS pga. angst og tidligere historikk med depresjon pga. det. De besluttet at jeg skulle utredes for autisme, men etter en av testene valgte de å skifte retning på utredningen og gå for ADHD i stede, fordi disse to har mange fellestrekk og det kan være vanskelig å skille mellom dem hos kvinner. 

Anonymkode: 8facf...c6a

Skrevet
35 minutter siden, K.B. said:

Nå får jo DPS alt for lite budsjett og rennes ned av folk som ikke nødvendigvis hører hjemme der. Jeg forstår ikke hva DPS har med ADHD diagnose å gjøre, mild depresjon er også noe som kan håndteres på andre måter, ofte gjennom fastlege og avtalespesialist, men nå er det vist "trendy" med ADHD hos kvinner. Hos DPS finner du dyktige og mindre dyktige behandlere, gitt høy turnover og stort behov for folk, så er det nok mange psykologers første jobb, som sikkert ikke kan være lett.

Du forstår ikke hva en psykiatrisk lidelse har med et psykiatrisk sykehus å gjøre?

28 minutter siden, AnonymBruker said:

fordi disse to har mange fellestrekk og det kan være vanskelig å skille mellom dem hos kvinner. 

De som ikke klarer å skille diagnoser mangler kompetanse. Dette er et reelt problem på DPS-nivå ifølge min psykiater. I 2010-2012 ble hver 5 diagnose på DPS gitt av en sykepleier.

Diagnosekriteriene på ADHD og ASF er ikke like.

Anonymkode: 7e5c2...71b

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig. Det er også misforstått at folk med asperger har uttalte problemer med kommunikasjon og ikke forstår ironi. 
jeg skal utredes for asperger nå, og jeg forstår både ironi og har talens evne. Men jeg har maskert i over 40 år, og jeg ser mer og mer at fasaden har slått sprekker/symptomer har blitt sterkere. 

Så jeg ville vært glad for at de utreder for asperger også. 

Anonymkode: 0fde8...0e1

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg føler ihvertfall dps er bare tull. Hvilken diagnose man får kommer veldig ann på hva akkurat den psykologen du tilfeldigvis får utdelt er interessert i og har satt seg fore i sitt tunnelsyn. 

Men er enig med deg i at du ikke har asperger da hovedproblemet til autister er vansker med det sosiale og gjensidighet. 

Anonymkode: 16d67...c7a

Det kan godt være det er mye ymse hos DPS, derfor jeg skal utredes privat. Men det er ikke sant at høytfungerende autister (asperger) har utelukkende problemer sosialt. Autisme er et stort spekter med variasjon i symptomer og grad av symptomer. 

Skrevet

TS her

Jeg har alle symptomene på depresjon og har vært deprimert lenge, av og på, Burde søkt hjelp for 10 år siden. Typisk symptomer er irritabilitet(som jeg nevnte), meningsløshet, ikke noe håp for fremtiden, tanke-kjør osv

Hvorfor har jeg det slik? Jo, fordi jeg har vært mye ensom gjennom oppveksten, ikke lykkes helt i arbeidslivet for tiden, familie som ikke virker særlig interessert, blant annet. Men mulig ADHD har vært medvirkende og gjort det vanskelig for meg å beholde og skape gode vennskap, tiltrekke seg motsatte kjønn, lykkes i jobb osv. Men depresjonen i seg selv har nok vært mest ødeleggende!

Uansett, har lest mye om aspergers og autisme og kjenner meg ikke igjen, i hvert fall ikke når det kommer til den sosiale biten som sagt. Men kan bli sliten av å være for sosial lenge, men folk jeg ikke har kjemi med, derimot. Men det er vel ikke helt uvanlig?

Men vet ADHD og Asperger kan overlappe hverandre litt. Jeg kan feks blir litt fort stresset av uforutsigbarhet og hvis jeg ikke har helt kontroll. Feks hvis det er mye rot rundt meg.

Jeg er derfor veldig flink på å prøve å organisere ting og skape forutsigbarhet for meg selv. Jeg gjør det jeg kan for å unngå at ting går "galt". Jeg har også en tendens til å tenke det verste hele tiden og at alt går imot meg. Har nok noe med depresjonen min å gjøre antar jeg. Tenker ofte veldig negativt.

Ellers har jeg fullført høyere utdannelse med ok karakterer.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Det er også misforstått at folk med asperger har uttalte problemer med kommunikasjon og ikke forstår ironi. 
jeg skal utredes for asperger nå, og jeg forstår både ironi og har talens evne. Men jeg har maskert i over 40 år, og jeg ser mer og mer at fasaden har slått sprekker/symptomer har blitt sterkere. 

Så jeg ville vært glad for at de utreder for asperger også. 

Hva mener du med maske? Jeg bruker mye ironi og humor når jeg prater og føler mange andre tar ting mye mer bokstavelig en meg. At mange er mer nærtagende. Mange nordmenn er jo kroniske introverte føler jeg, viser ikke interesse for andre. Dette er bare slik jeg er, ikke noe maske i det hele tatt!

Kan muligens bli litt for intens og direkte for noen kanskje derimot. En av årsakene til at jeg tenkt at ADHD kan være en mulighet.

TS

Skrevet

Det finnes ingen behandling eller medisiner for asperger, men det gjør det med ADHD og depresjon. Hele målet med at du blir utredet for behandling på DPS er for å få riktig diagnose så du kan få riktige medisiner. Hvis du har ADHD finnes det svært effektive medisiner mot dette, skulle det være depresjon og angst finnes det også effektive medisiner mot dette. Det kan være stor forskjell på de forskjellige medisinene så hvis en ikke fungerer må man prøve andre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med maske? Jeg bruker mye ironi og humor når jeg prater og føler mange andre tar ting mye mer bokstavelig en meg. At mange er mer nærtagende. Mange nordmenn er jo kroniske introverte føler jeg, viser ikke interesse for andre. Dette er bare slik jeg er, ikke noe maske i det hele tatt!

Kan muligens bli litt for intens og direkte for noen kanskje derimot. En av årsakene til at jeg tenkt at ADHD kan være en mulighet.

TS

Man maskerer symptomer. Mange kopierer omgivelsene fra de er små barn, lærer seg hvordan andre gjør det, og speiler det de ser for å passe inn. Samtidig undertrykker man da symptomer (maskerer). Nå er ikke alle med adhd hyper eller har synlig adhd, man kan ha adhd-kaoset innvendig uten at det synes. 

Jeg sier ikke at den delen av deg er maske, jeg sier at ikke alle med asperger har problemer med kommunikasjon. Du har sikkert ikke asperger, men de vil sikkert ta det med i utredningen for å være sikre da det er en del overlapping/fellestrekk med adhd. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS her

Jeg har alle symptomene på depresjon og har vært deprimert lenge, av og på, Burde søkt hjelp for 10 år siden. Typisk symptomer er irritabilitet(som jeg nevnte), meningsløshet, ikke noe håp for fremtiden, tanke-kjør osv

Hvorfor har jeg det slik? Jo, fordi jeg har vært mye ensom gjennom oppveksten, ikke lykkes helt i arbeidslivet for tiden, familie som ikke virker særlig interessert, blant annet. Men mulig ADHD har vært medvirkende og gjort det vanskelig for meg å beholde og skape gode vennskap, tiltrekke seg motsatte kjønn, lykkes i jobb osv. Men depresjonen i seg selv har nok vært mest ødeleggende!

Uansett, har lest mye om aspergers og autisme og kjenner meg ikke igjen, i hvert fall ikke når det kommer til den sosiale biten som sagt. Men kan bli sliten av å være for sosial lenge, men folk jeg ikke har kjemi med, derimot. Men det er vel ikke helt uvanlig?

Men vet ADHD og Asperger kan overlappe hverandre litt. Jeg kan feks blir litt fort stresset av uforutsigbarhet og hvis jeg ikke har helt kontroll. Feks hvis det er mye rot rundt meg.

Jeg er derfor veldig flink på å prøve å organisere ting og skape forutsigbarhet for meg selv. Jeg gjør det jeg kan for å unngå at ting går "galt". Jeg har også en tendens til å tenke det verste hele tiden og at alt går imot meg. Har nok noe med depresjonen min å gjøre antar jeg. Tenker ofte veldig negativt.

Ellers har jeg fullført høyere utdannelse med ok karakterer.

Og jeg har adhd og synes ikke dine symptomer skriker adhd.

Anonymkode: 9dce9...5c9

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...