AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Del Skrevet 23. oktober 2023 Hei! min tenåringsdatter har langt, tjukt hår og er dessverre plaget med eksem i hodebunnen. Det er store sår og flak som synes godt. Legen har ikke gitt en endelig diagnose for hvilken type eksem ettersom den kan minne om både atopisk og seboreisk eksem. jeg tar gjerne imot all erfaring og tips. Hvordan behandle, kjerringråd, preventive tiltak, type shampoo/balsam osv. på forhånd takk❤️ Anonymkode: 9322f...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Del Skrevet 23. oktober 2023 Det er vanskelig å anbefale noe siden dere ikke har en konkret "diagnose" på eksemet. En tur til hudlege kan hjelpe dere, og da kan dere kanskje også få et konkret svar på hva det er og om det kan behandles og med hva. Når det er sagt sliter jeg selv med eksem og kløe i hodebunnen, samt flassaktige greier. Men det er ikke sånn fet flass av den vanlige flasstypen. Mer som følge av eksemet. Jeg har brukt Daxxin sjampoo en stund nå og den lindrer veldig. Mindre kløe og skorpene er borte. Ikke helt kurert men det hjelper altså. Du får kjøpt den på apoteker også, men den er billigere på nett. Anonymkode: 8d0ba...271 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #3 Del Skrevet 23. oktober 2023 Jeg har prøvd produkter på resept uten hel. Det eneste som fungerer på meg er Vichy dercos anti dandruff. Den brukes i en uke og ti når problemene oppstår. Jeg får kløe og sår. Og så har jeg funnet ut at shampo uten parabener gjør at de gode periodene varer lenge. Selv bruker jeg By Veira fra Normal, rimelig shampoo og balsam. Anonymkode: 1fb3f...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #4 Del Skrevet 23. oktober 2023 Fungoral shampo. Anonymkode: 50d2b...03e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Del Skrevet 23. oktober 2023 Hos meg var det sopp i hodebunnen. Bruker fungoral. Anonymkode: 38679...a1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er vanskelig å anbefale noe siden dere ikke har en konkret "diagnose" på eksemet. En tur til hudlege kan hjelpe dere, og da kan dere kanskje også få et konkret svar på hva det er og om det kan behandles og med hva. Når det er sagt sliter jeg selv med eksem og kløe i hodebunnen, samt flassaktige greier. Men det er ikke sånn fet flass av den vanlige flasstypen. Mer som følge av eksemet. Jeg har brukt Daxxin sjampoo en stund nå og den lindrer veldig. Mindre kløe og skorpene er borte. Ikke helt kurert men det hjelper altså. Du får kjøpt den på apoteker også, men den er billigere på nett. Anonymkode: 8d0ba...271 Takl for tips:) hun har vært hos landets mest kjente hudlege tre ganger (tilfeldig at vi ble henvist dit), men legen er usikker på om det er atopisk, seboreisk eller muligens begge deler. hun klør ikke, men det er sår, skorper og flass fra eksemet Anonymkode: 9322f...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har prøvd produkter på resept uten hel. Det eneste som fungerer på meg er Vichy dercos anti dandruff. Den brukes i en uke og ti når problemene oppstår. Jeg får kløe og sår. Og så har jeg funnet ut at shampo uten parabener gjør at de gode periodene varer lenge. Selv bruker jeg By Veira fra Normal, rimelig shampoo og balsam. Anonymkode: 1fb3f...b76 Tusen takk for tips! Dette skal forsøkes! Anonymkode: 9322f...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #8 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fungoral shampo. Anonymkode: 50d2b...03e Hun hat ikke sopp, hjelper dette for eksem også? Anonymkode: 9322f...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hos meg var det sopp i hodebunnen. Bruker fungoral. Anonymkode: 38679...a1c Det er ikke sopp, det er eksem. Kan denne shampooen hjelpe for eksem også? Anonymkode: 9322f...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke sopp, det er eksem. Kan denne shampooen hjelpe for eksem også? Anonymkode: 9322f...386 Ja, det står så i produktbeskrivelsen i alle fall. Anonymkode: 38679...a1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det står så i produktbeskrivelsen i alle fall. Anonymkode: 38679...a1c Da forsøker vi den, tusen takk:) har de balsam også? Eller må man bruke vanlig balsam? Hva bruker du? Anonymkode: 9322f...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #12 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da forsøker vi den, tusen takk:) har de balsam også? Eller må man bruke vanlig balsam? Hva bruker du? Anonymkode: 9322f...386 Jeg sliter med tilbakevendende eksem. Kunne ha store sår/flak. Brukte fungoral og har i alle år etter dette sverget til den. Utrolig god! Skamdyr, men god. Vask først håret med vanlig shampoo. Ha i fungoral (i ikke hele håret, bare hodebunnen og masser det godt inn. La det virke en god stund før du skyller og bruker vanlig balsam. Jeg har funnet ut at min eksem skyldes parfyme i sjampo og balsam. Men eneste produktene som gjør håret glansfullt er med parfyme. Så da må jeg jevnlig bruke fungoral. Anonymkode: 91bb6...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #13 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg sliter med tilbakevendende eksem. Kunne ha store sår/flak. Brukte fungoral og har i alle år etter dette sverget til den. Utrolig god! Skamdyr, men god. Vask først håret med vanlig shampoo. Ha i fungoral (i ikke hele håret, bare hodebunnen og masser det godt inn. La det virke en god stund før du skyller og bruker vanlig balsam. Jeg har funnet ut at min eksem skyldes parfyme i sjampo og balsam. Men eneste produktene som gjør håret glansfullt er med parfyme. Så da må jeg jevnlig bruke fungoral. Anonymkode: 91bb6...6a5 Takk for beskrivelse😃 så da bruker du ikke denne shampooen ved hver vask? Anonymkode: 9322f...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 23. oktober 2023 #14 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei! min tenåringsdatter har langt, tjukt hår og er dessverre plaget med eksem i hodebunnen. Det er store sår og flak som synes godt. Legen har ikke gitt en endelig diagnose for hvilken type eksem ettersom den kan minne om både atopisk og seboreisk eksem. jeg tar gjerne imot all erfaring og tips. Hvordan behandle, kjerringråd, preventive tiltak, type shampoo/balsam osv. på forhånd takk❤️ Anonymkode: 9322f...386 Prøv m/sink shampo 🤗♥️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 23. oktober 2023 #15 Del Skrevet 23. oktober 2023 støtter forslaget om Vichy dercos anti dandruff, den bruker jeg også. jeg har også utrolig tykt hår hvor jeg lett får utslett/flass som manifesterer seg som utrolig svære flak som faller av, og klør sykt mye. Jeg har bare ett ekstra tips å komme med, å det er at jeg merker på hodebunnen min om jeg ikke tørker det godt rett etter vask, samt om jeg bruker for mye hårstrikk/lue. Jeg er avhengig av at hodebunnen får luft, og at jeg ikke kveler den med den tette løvemanken. hehe. Jeg kan ha det i hestehale etc, men merker at jeg blir tørrere/mer kløete om jeg bruker det mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #16 Del Skrevet 23. oktober 2023 Har hun fått resept på Diprosalic liniment? Jeg har eksem i hodebunnen, det blir tjukt og "skjellete" (men det klør da). Fikk resept på dette av legen, aner ikke hva slags eksem jeg har, for jeg var hos min fastlege. Og det hjalp utrolig bra. Nå smører jeg bare på når jeg merker at det begynner å klø. Anonymkode: 8ca9d...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #17 Del Skrevet 23. oktober 2023 Jeg er gluten- og laktoseintolerant, noe jeg først ble klar over i voksen alder. Et arvelig problem, som blir verre med alder. Mistenker jeg har hveteallergi i tillegg. Men jeg hadde også sår/flass/gunk/kløe i hodebunnen og andre hudproblemer før. Det forsvant da jeg kuttet gluten og laktose fra kosten. Min erfaring med dette er at man faller litt mellom to stoler. Hverken hudleger eller allergileger vet veldig mye om hudproblemer som egentlig er fordøyelsesrelaterte. De er likesom spesialister i «riktige» allergier og «riktige» hudsykdommer, mens intoleranser er noe mage/tarmhalløj som ikke er deres bord. Det kan være så mye annet, men jeg ville ha det i bakhodet hvis ingen andre nevner det. Anonymkode: 01f19...7d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #18 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da forsøker vi den, tusen takk:) har de balsam også? Eller må man bruke vanlig balsam? Hva bruker du? Anonymkode: 9322f...386 Det vet jeg ikke. Jeg bruker denne sjampoen som beskrevet på flasken, og så bruker jeg leave in balsam bare i lengdene, aldri nær hodebunnen. Anonymkode: 38679...a1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #19 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! min tenåringsdatter har langt, tjukt hår og er dessverre plaget med eksem i hodebunnen. Det er store sår og flak som synes godt. Legen har ikke gitt en endelig diagnose for hvilken type eksem ettersom den kan minne om både atopisk og seboreisk eksem. jeg tar gjerne imot all erfaring og tips. Hvordan behandle, kjerringråd, preventive tiltak, type shampoo/balsam osv. på forhånd takk❤️ Anonymkode: 9322f...386 Når det er utbrudd bruker jeg liniment på resept fra legen, gjerne og fungoral shampo fra apoteket. For å unngå utbrudd bruker jeg shampo som heter bodøshampo. Kan bestilles på nett. Anonymkode: f6494...55a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #20 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har hun fått resept på Diprosalic liniment? Jeg har eksem i hodebunnen, det blir tjukt og "skjellete" (men det klør da). Fikk resept på dette av legen, aner ikke hva slags eksem jeg har, for jeg var hos min fastlege. Og det hjalp utrolig bra. Nå smører jeg bare på når jeg merker at det begynner å klø. Anonymkode: 8ca9d...0bc Det er individuelt mtp liniment Diprosalic. Jeg brukte den i 2 uker og fikk store sår i hodebunnen som sved i en uke, det var vondt og ømt å ta på hodebunnen. Anonymkode: 3ecfa...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå