AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Stemmer det at hvis man har delt bosted så betyr det ikke noe for barnebidraget at samværet er ulikt fordelt? Jeg stusser på dette. Vi har delt fast bosted, da vi begge ønsker å ha like mye å si i avgjørelser rundt barnet. Men han skal bo mye mer hos meg. Har jeg ikke rett på barnebidrag da? Vi har ganske lik inntekt. Anonymkode: 3763b...8ae
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 Hvis dere har delt bosted og lik lønn får du ikke bidrag fordi dere begge skal bidra like mye økonomisk til barnet. Har dere derimot veldig forskjellig inntekt vil den med høyest inntekt betale bidrag for og utjevne ulikheter mellom hjemmene. Så hvis den ene feks blir student må den andre plutselig ut med mye bidrag. Greit og ha i bakhodet… Anonymkode: f8524...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Så skal han bo mye mere hos deg vil det bli feil at dere skal dele barnetrygden f.eks. Er du sikker på at dere vil klare og dele alle utgifter til klær, sportsutstyr, fritidsaktiviteter. Dette er kun en fordel for personen med lite samvær. Anonymkode: f8524...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis dere har delt bosted og lik lønn får du ikke bidrag fordi dere begge skal bidra like mye økonomisk til barnet. Har dere derimot veldig forskjellig inntekt vil den med høyest inntekt betale bidrag for og utjevne ulikheter mellom hjemmene. Så hvis den ene feks blir student må den andre plutselig ut med mye bidrag. Greit og ha i bakhodet… Anonymkode: f8524...7ed Takk for svar! Så samværsfordelingen har ikke noe å si...? Med 70/30 fordeling vil det jo koste meg mer i daglige utgifter, og man skal gjøre mer sammen med barnet? Anonymkode: 3763b...8ae
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så skal han bo mye mere hos deg vil det bli feil at dere skal dele barnetrygden f.eks. Er du sikker på at dere vil klare og dele alle utgifter til klær, sportsutstyr, fritidsaktiviteter. Dette er kun en fordel for personen med lite samvær. Anonymkode: f8524...7ed Jeg tror ikke at utgifter til f.eks klær vil bli likt fordelt. Jeg tror at det fort blir jeg som fikser nye klær til han, da jeg alltid har gjort det. Men far kan jo selvsagt bruke mye penger på andre ting til barnet, og sånn sett vise til utgifter. Anonymkode: 3763b...8ae
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Så samværsfordelingen har ikke noe å si...? Med 70/30 fordeling vil det jo koste meg mer i daglige utgifter, og man skal gjøre mer sammen med barnet? Anonymkode: 3763b...8ae Jeg TROR ikke det. Det vil bidragskalkulatoren vise deg. Vi gikk fra delt bosted, til bosted hos meg etter en runde i retten. Dette utgjorde mye økonomisk. Anonymkode: f8524...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Stemmer det at hvis man har delt bosted så betyr det ikke noe for barnebidraget at samværet er ulikt fordelt? Jeg stusser på dette. Vi har delt fast bosted, da vi begge ønsker å ha like mye å si i avgjørelser rundt barnet. Men han skal bo mye mer hos meg. Har jeg ikke rett på barnebidrag da? Vi har ganske lik inntekt. Anonymkode: 3763b...8ae Dere kan dele foreldreansvaret uten å dele bosted, delt bosted høres ikke riktig ut hvis du har barnet mest hos deg og har de daglige kostnadene Anonymkode: 7c3c2...0a3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke at utgifter til f.eks klær vil bli likt fordelt. Jeg tror at det fort blir jeg som fikser nye klær til han, da jeg alltid har gjort det. Men far kan jo selvsagt bruke mye penger på andre ting til barnet, og sånn sett vise til utgifter. Anonymkode: 3763b...8ae Så hvis far ønsker at barnet skal delta på en ekstremt dyr fritidsaktivitet på hans dager, vil han da diskutere dette med deg og respektere at du ikke har råd til dette, for så gladelig betale dette selv? Anonymkode: f8524...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Hvem er det som egentlig ønsker delt bosted? Gjør du det for og være snill? Er det han som krever det? Hvis barnet skal bo mye mindre hos han synes jeg det er rart dere skal bestemme like mye…Det vil jo naturlig bli deg. Har noen flytteplaner? Anonymkode: f8524...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 Vi ønsker delt bosted for at det ikke skal være noen bekymringer rundt at en plutselig vil flytte med barnet. Anonymkode: 3763b...8ae
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvis far ønsker at barnet skal delta på en ekstremt dyr fritidsaktivitet på hans dager, vil han da diskutere dette med deg og respektere at du ikke har råd til dette, for så gladelig betale dette selv? Anonymkode: f8524...7ed Ja, det håper jeg. Anonymkode: 3763b...8ae
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 Tror du tar feil av delt bosted og delt foreldreansvar. Delt foreldreansvar handler om avgjørelser rundt barnet, og det har de fleste uavhengig av samvær. Dere trenger dermed ikke ha registrert delt bosted for at begge skal være med på avgjørelser. Hvis dere har registrert delt bosted, vil ingen få barnebidrag dersom begge har omtrent lik inntekt (men det er bare dersom dere følger NAVs satser - dere kan selvsagt ha privat bidrag og avtale noe annet selv).
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #13 Skrevet 23. oktober 2023 Anonymus Notarius skrev (24 minutter siden): Tror du tar feil av delt bosted og delt foreldreansvar. Delt foreldreansvar handler om avgjørelser rundt barnet, og det har de fleste uavhengig av samvær. Dere trenger dermed ikke ha registrert delt bosted for at begge skal være med på avgjørelser. Hvis dere har registrert delt bosted, vil ingen få barnebidrag dersom begge har omtrent lik inntekt (men det er bare dersom dere følger NAVs satser - dere kan selvsagt ha privat bidrag og avtale noe annet selv). Hva innbærer bosted da? Hvis det ikke har noe å si for avgjørelser rundt barnet? Anonymkode: 3763b...8ae
NakenPanda Skrevet 23. oktober 2023 #14 Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Det eneste som betyr noe er botid hver måned ie 15/15 dager er delt, samt inntektene til foreldrene.' Har dere lik botid, samt lik inntekt er det ingen som betaler bidrag til noen og barnetrygd deles. Endret 23. oktober 2023 av NakenPanda
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. oktober 2023 #15 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hva innbærer bosted da? Hvis det ikke har noe å si for avgjørelser rundt barnet? Anonymkode: 3763b...8ae Det har betydning for barnebidrag - den forelderen som barnet bor mest hos, får barnebidrag fra den andre forelderen. Det har ingenting å si for avgjørelser begge foreldre må skrive under på. Rent praktisk/uformelt vil det jo gjerne bli sånn at den forelderen som har barnet mest, bestemmer mest i hverdagen.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #16 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva innbærer bosted da? Hvis det ikke har noe å si for avgjørelser rundt barnet? Anonymkode: 3763b...8ae Der har noe å si for dagligdagse avgjørelser, men det er veldig drastisk å ha en slik avtale kun for å sikre at du ikke flytter bort med barnet. Med foreldreansvar har han rett til å være med på avgjørelser om navn, pass, konto, medisinske avgjørelser osv. Det blir noe selvmotsigende å avtale delt bosted, som fordrer godt samarbeid, fordi det ikke er god nok tillit til å være trygg på at du ikke stikker av med barnet🤔 Anonymkode: 7c3c2...0a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå