Gjest camillo Skrevet 27. januar 2006 #3 Skrevet 27. januar 2006 Av og til, ikke så mye som før. ← Ok, kan jeg spørre deg om et par ting? Jeg driver med grunnleggende lydighet av hunden (unghund) nå, men har lest litt om RIK, og synes det høres artig ut - blant annet fordi det er så allsidig. Men hvordan er fellestreninger lagt opp (der du er/var), for eksempel? Fokus på A, B eller C-delen? Alle sammen, kanskje? Jeg tenker spesielt på "bitearbeidet", siden jeg ikke har noen som kan leke figurant hjemme, og er derfor avhengig av å være i et miljø med jevnlige treninger. Hvis du har lyst til å si litt om hvordan hunder som egner seg til RIK bør være også, så hadde det vært litt interessant. Jeg har en schæfer, men alle hunder innen slike raser egner seg sikkert ikke heller.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #4 Skrevet 28. januar 2006 drev med IPO på dobermannen min før... Men det var ikke så veldig mye. Bare litt grunnleggende sammen med oppdretterne. Fant ut at jeg ikke ønsket å trene det likevel. Hilsen Maria
Gjest camillo Skrevet 28. januar 2006 #5 Skrevet 28. januar 2006 drev med IPO på dobermannen min før... Men det var ikke så veldig mye. Bare litt grunnleggende sammen med oppdretterne. Fant ut at jeg ikke ønsket å trene det likevel. Hilsen Maria ← Var det ikke noe for deg (eller hunden din)?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #6 Skrevet 28. januar 2006 nei.. vet ikke om det var oppdretterne som trente feil, eller hva det var. Men merket at han ble klart skarpere av treningen. Og hadde ved en anledning utfall mot en annen person (uten at han fikk tak i noe). Så da ble jeg litt skremt, og fant ut at vi heller holder oss til lydigheten. Om jeg fikk sjangsen til å trene det igjen, ville jeg hvertfall satt meg veldig inn i hvem som jeg trente sammens med, og om metodene deres var bra nok. Finnes nok mange der ute som ikke vet hva de driver med... Også syns jeg det ble litt feil når de skulle begynne å slå på hunden med stokk for å få fram "drive" eller hva det var de kalte det...
Gjest camillo Skrevet 28. januar 2006 #7 Skrevet 28. januar 2006 nei.. vet ikke om det var oppdretterne som trente feil, eller hva det var. Men merket at han ble klart skarpere av treningen. Og hadde ved en anledning utfall mot en annen person (uten at han fikk tak i noe). Så da ble jeg litt skremt, og fant ut at vi heller holder oss til lydigheten. Om jeg fikk sjangsen til å trene det igjen, ville jeg hvertfall satt meg veldig inn i hvem som jeg trente sammens med, og om metodene deres var bra nok. Finnes nok mange der ute som ikke vet hva de driver med... Også syns jeg det ble litt feil når de skulle begynne å slå på hunden med stokk for å få fram "drive" eller hva det var de kalte det... ← Ja, det er helt klart at eksperimentering med den type trening ikke er noe jeg ville gjort på egen hånd (eller med uautoriserte folk)!
Gjest camillo Skrevet 30. januar 2006 #9 Skrevet 30. januar 2006 Hva betyr IPO/RIK ? ← IPO = internasjonal prøveordning, i Norge brukes forkortelsen RIK (regler for internasjonale konkurranser). Det består av 3 deler; spor, lydighet og forsvarsarbeid/"bitearbeid".
minienthe Skrevet 30. januar 2006 #10 Skrevet 30. januar 2006 ok, mer i retning av politihundtrening med andre ord. men har "vanligmann" lov til å trene på denne måten ?
Gjest camillo Skrevet 30. januar 2006 #11 Skrevet 30. januar 2006 men har "vanligmann" lov til å trene på denne måten ? ← Nei, ikke på egenhånd. Man må fullføre et kurs, og i tillegg være anbefalt av en hundeklubb (tror jeg). Treningen må altså være organisert, med erfarne veileder/instruktører.
minienthe Skrevet 30. januar 2006 #12 Skrevet 30. januar 2006 ok, da hørtes det mer fornuftig ut, innbiller meg at denne typen trening kan bli litt farlig hvis feil person og ikke minst hund setter i gang uten kyndig veiledning.
Gjest camillo Skrevet 30. januar 2006 #13 Skrevet 30. januar 2006 ok, da hørtes det mer fornuftig ut, innbiller meg at denne typen trening kan bli litt farlig hvis feil person og ikke minst hund setter i gang uten kyndig veiledning. ← Ja, det kan bli livsfarlig. Også derfor sporten får mye dårlig omtale, når folk driver på egen hånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå