Gå til innhold

Huskyen min går fint uten bånd og er snill som dagen er lang, men

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ganger får den for seg å beskytte ting. Det kan være alt fra matskålen til sokker den plukker opp ute. Da er det som om den blir besatt av en demon. Den endrer fullstendig væremåte 

En annen ting er at den går kjempefint med alle hunder bortsett fra når de vil hilse på meg. Det kom to løse rotweilere mot oss og hunden min hilste, men da de kom bort til meg gikk hunden til angrep selv om den er mye mindre. Den skremte de bort og beit ikke ordentlig, men det var uansett ubehagelig 

Anonymkode: 12d0e...40b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snill som dagen er lang i overskriften, og så beskriver du en mye mer aggressiv hund i teksten i innlegget? Litt selvmotsigende, synes du ikke?

Man kan ikke stole på noen hunder, de kan alltid klikke eller bite egentlig, det vet man aldri med dyr. Og i alle fall ikke en som oppfører seg sånn rundt gjenstander og andre hunder som din. Du bør aldri la den gå løs. Både fordi den er en husky (de er beryktede for å stikke av og løpe langt) og fordi den oppfører seg som den gjør.

Anonymkode: 16c85...84d

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden kan du ikke la gå løs. Hjelper ikke at den er 80% snill, det er ikke nok.

Anonymkode: 99a9e...14a

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nye hundeloven et det rent praktisk sett båndtvang året rundt i hele Norge. 

Anonymkode: 24983...261

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er ikke «snill som dagen er lang». Du må virkelig trene på den beskyttelsestrangen, for en dag går det galt. Det der er ikke en hund du skal la gå løs. 

Anonymkode: a114d...f9f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder vil reagere på at andre hunder (noen ganger også folk) skal hilse på "sitt" menneske. Om din hund er slik må du rett og slett sørge for at du ikke står i den situasjonen, da det kan potensielt skade/drepe et annet individ - eller dere kan møte på en hund som tar igjen og din hund blir skadet/drept. Om andre hunder er løse og løper mot dere, så er det ikke din feil - men kan bli ubehagelig for alle parter. En kan ikke kontrollere dette, men du kan kontrollere hva du gjør for din hund.

Har en super snill hund selv som sjelden beskytter noe som helst, men noen ganger når andre kommer for å leke med en annen hund hun har et godt forhold til blir hun også beskyttende. Derfor passer jeg alltid på i slike situasjoner, slik at hun blir skånet og slipper stresset hun føler på. Jeg stoler ikke på at "det går sikkert bra".. Hun går ikke løs, men i langline. Da har jeg kontroll selv når hun er "fri" og om tilkalling ikke skulle fungere kan jeg ta henne til meg.

Noen ganger kan rett og slett ikke hunder gå løs. Heldigvis finnes det mange hundeparker i dag, slik at en kan leie dette og slippe hunden kontrollert og uten andre i nærheten. :) 

Når det gjelder instinkt over sokker osv, er det bare å trene. Byttehandel fungerer ofte fint. Vil si det er ganske viktig å trene på at du alltid kan "ta tak i hunden og åpne munnen" dens i tilfelle de får i seg noe de ikke skal ha. Evnt. slippe kommando - for de hundene som lystrer det (ikke min, men å ta ut fra munn får jeg gjøre). Det er ofte hjelp å få også, hvis du føler at du trenger det :) 

Anonymkode: 19b81...37c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres jo ut som klassisk ressursforsvar. Det går an å trene på, ta kontakt med en flink hunedtrener så kan han nok bli mye bedre

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er snille og god, helt til de ikke er det lenger. 

Anonymkode: 1ae33...1ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære hunden at den er nederste på rangstigen. Har du noen gang tenkt å kontakte en hundeskole? 🙄

Den hunden der er farlig og du skal alltid ha bånd på den.

Anonymkode: f0896...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med nye hundeloven et det rent praktisk sett båndtvang året rundt i hele Norge. 

Anonymkode: 24983...261

Tenker du på den nye hundeloven som tredde i kraft i år. På hvilken måte tenker du den utvider båndtvangen? For utifra hva jeg har hørt og lest berører ikke lovendringene båndtvangen. 

https://lovdata.no/artikkel/fra_lov_om_hundehold_til_lov_om_forsvarlig_hundehold/4276

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at dere sier hunden ikke kan være uten bånd for den angriper ingen uten bånd og løper ikke etter katter eller rådyr. At den reagerer på at andre hilser på meg blir ikke noe bedre eller verre av bånd. Har jeg den i bånd må den være nærme meg så det bedrer ingenting. Jeg forstår heller ikke hvordan bånd skal hjelpe med ressursforsvar

Anonymkode: 12d0e...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en hund med ressursforsvar for ting og for deg. Du bør sørge for at andre hunder ikke kommer bort til deg, når det er situasjoner hvor du ikke kan kontrollere at det ikke blir bråk. Så ville jeg fått en trener til å hjelpe deg med problemene, for det kan trenes på.

Min hund liker ikke at store hunder hopper opp på meg etter at en Samojed i en passering uforventet hoppet opp, plasserte labbene i bryste mitt og dyttet meg overende så jeg slo meg skikkelig. Hunden var ung og ville hilse, og eier var i sin egen verden med langt flexi bånd. 

Men etter det så liker ikke min hund at store hunder hopper opp på meg. Han angriper ikke, men gir tydelig beskjed med lyd at det ikke er greit. Så jeg passer godt på at han ikke havner i sånne situasjoner ved at jeg blokkere de fra å hoppe opp med beinet. Så får han masse ros for å være rolig når hunder herjer rundt meg. 

Anonymkode: cffd6...4fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og gå med bånd på den da... jeg er livredd for løse hunder når jeg går rundt med min lille. Kjenner til en liten hund som ble angrepet og ristet i filler av en sånn "snill men ut av det blå sint" hund :(

Anonymkode: 77cde...ddc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aktiviserer du hunden din ordentlig, da? Får den utløp for all energien sin? Husky er ikke en type hund som sier seg fornøyd med å ha noen få rusleturer rundt nabolaget; det er en arbeidshund som både takler og krever et høyt aktivitetsnivå.

Anonymkode: 99a9e...14a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sleiver ts noe om å ha hunden løs. Folk med husky har de ikke løs.

Anonymkode: d853c...23d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor sleiver ts noe om å ha hunden løs. Folk med husky har de ikke løs.

Anonymkode: d853c...23d

Står ikke noe i innlegget, men jeg gikk utifra det på grunn av overskriften som sier at hunden går fint uten bånd 

Anonymkode: 77cde...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg hadde en husky som oppførte seg slik. Var veldig snill og lydig mesteparten av tiden, men var ekstremt beskyttende overfor eier, mat etc. og svartnet helt i øynene i enkelte situasjoner. Det endte til slutt med at den angrep et barn i familien og måtte avlives. Dette er atferd som må tas tak i med én gang, og det er mulig du vil trenge hjelp. Min venn hadde vokst opp med huskyer men klarte det likevel ikke. 

Anonymkode: 196ff...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...